Innstilling fra kommunalkomiteen om lov om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner.

Dette dokument

  • Innst. O. nr. 42 (1997-1998)
  • Kildedok: Ot.prp. nr. 41 (1997-98)
  • Dato: 31.03.1998
  • Utgiver: kommunalkomiteen
  • Sidetall: 2

1. Sammendrag

       Kommunal- og regionaldepartementet viser til at bakgrunnen for at kommunale og fylkeskommunale låneopptak er lovregulert er at det er behov for å hindre at kommuner/fylkeskommuner finansierer sin drift gjennom opptak av langsiktige lån, og dermed legger seg på et aktivitetsnivå som ikke er forsvarlig på sikt gjennom inntektene til kommunen/fylkeskommunen. Departementet forslår i proposisjonen enkelte justeringer i de materielle reglene på dette området.

       I proposisjonen drøfter departementet forholdet mellom kapitalformål og løpende driftsformål.

       Kommuneloven gir adgang til finansiering av innkjøp av eiendeler av varig verdi gjennom låneopptak. Departementet peker på at eiendeler av varig verdi kan være nyttig for tjenesteproduksjonen over en årrekke, og kostnadene knyttet til anskaffelsen bør kunne fordeles tilsvarende.

       Kommunale lån skal godkjennes av departementet. Departementet har hatt til behandling saker der kommuner/fylkeskommuner har søkt om å kunne ta opp lån til finansiering av engangsinnbetalinger av premier ved innlemming av kommunal pensjonskasse i et livsforsikringsselskap, eller ved overgang fra et forsikringsselskap til et annet.

       I proposisjonen redegjør departementet nærmere for ulike pensjonsordninger kommunene og fylkeskommunene har for sine ansatte.

       Tilskudd til pensjonsordning utgjør en del av brutto lønnskostnader i kommunen, som igjen utgjør den dominerende del av de løpende kostnadene i kommunen. Gjeldende kommunelov åpner ikke for å lånefinansiere løpende kostnader. Dersom en ønsker at en pensjonsordning i en kommunal pensjonskasse, som ikke er forsikringsteknisk dekket, skal overføres til et livsforsikringsselskap, må kommunen dekke det manglende premiebeløp i driftsregnskapet.

       Departementet drøfter i proposisjonen hensyn som taler for og mot at det bør åpnes for lånefinansiering av underdekning i pensjonskasser, og konkluderer med at det bør legges avgjørende vekt på de mer praktiske hensyn. Departementet foreslår at kommuner og fylkeskommuner får anledning til å lånefinansiere underdekningen dersom denne utgjør betydelige beløp og annen finansiering ikke er mulig, når pensjonsordningen er vedtatt overført fra egen selvstendig pensjonskasse til et livsforsikringsselskap m.v. Departementet peker i denne sammenheng på at Finansdepartementet har åpnet for å tillate at kommunale pensjonskasser som har underdekning, kan få fastsatt en plan for å oppnå full forsikringsteknisk dekning.

       Departementet peker videre på at det faktum at kommuner/fylkeskommuner gis anledning til å dekke opp for underdekning i egen pensjonskasse når denne blir innlemmet i et livsforsikringsselskap, også sikrer at kommunen/fylkeskommunen kan oppfylle vilkårene som er satt til deltakere i overføringsavtalen med Statens pensjonskasse. For kommuner/fylkeskommuner, der pensjonsordningen allerede blir forvaltet av et livsforsikringsselskap, finnes det eksempler på at vilkårene i avtalen ikke er fullt ut oppfylt. Dette har sammenheng med ulike måter å beregne full forsikringsteknisk dekning. Departementet foreslår derfor at kommuner/fylkeskommuner får anledning til å oppta lån som er nødvendige for at kommunene/fylkeskommunene kan slutte seg til overføringsavtalen med Statens pensjonskasse. Dette har bare praktisk betydning når pensjonsordningen allerede i utgangspunktet blir forvaltet av et livsforsikringsselskap.

2. Komiteens merknader

       Komiteen vil understreke at det er et viktig prinsipp at kostnadene til løpende drift skal finansieres av løpende inntekter. Avsetninger til pensjonsdekning er etter komiteens mening en løpende kostnad, da rettigheter i pensjonsordningene opparbeides knyttet til lønn og stilling i det enkelte år. Komiteen registrerer at det over år er etablert en underdekning i pensjonskasser som ved flytting av pensjonsforpliktelsene fra pensjonskasse til forsikringsselskap vil utløse krav om en oppdekning av underdekningen i det øyeblikket flyttingen skjer. Slik underdekningen har utviklet seg, er komiteen enig i at det som et klart engangstilfelle, kan gis tillatelse til at den allerede oppståtte underdekningen kan lånefinansieres.

3. Komiteens tilråding

       Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt

vedtak til lov
om endring i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner

I.

       I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner gjøres følgende endring:

§ 50 nye nr. 2 og 3 skal lyde:

2. En kommune eller fylkeskommune kan ta opp lån for å sikre full forsikringsteknisk dekning i pensjonsordning for egne ansatte når kommunen eller fylkeskommunen vil flytte pensjonsordningen fra egen pensjonskasse til et forsikringsselskap. Adgangen til låneopptak gjelder bare dersom underdekningen er oppstått før 1. januar 1998, og lånet må anses påkrevd.
3. En kommune eller fylkeskommune kan ta opp lån for å sikre den forsikringstekniske dekning i pensjonsordning forvaltet av et forsikringsselskap, når dette er påkrevd for å bli part i avtalen om overføring av opptjente pensjonsrettigheter, fastsatt i medhold av lov om Statens pensjonskasse av 28. juli 1949 nr. 26 § 46. Adgangen til låneopptak gjelder bare dersom lånet må anses påkrevd.

Någjeldende nr. 2-7 blir nye nr. 4-9.

II.

       Loven trer i kraft straks.

Oslo, i kommunalkomiteen, den 31. mars 1998.

Sylvia Brustad, Erna Solberg,
leder. ordfører og sekretær.