Til Odelstinget.
Forslagene som er framsatt i proposisjonen, gjelder:
Etablering av klar hjemmel for at
sivile tjenestepliktige på oppdrag i utlandet skal være
pliktige medlemmer i folketrygden
Endring av bestemmelsene om grunnpensjonens størrelse,
slik at samboende pensjonister som har levd sammen i 12 av de siste
18 månedene, får samme grunnpensjon som ektefeller,
også når en av dem eller begge har etterlattepensjon
Teknisk justering av reglene om inntektsprøving av
barnetillegg, slik at det går klart fram at pensjonistens
inntekt skal inngå i inntektsprøvingen i sin helhet,
mens inntekt fra den andre av foreldrene skal inngå bare
i den utstrekning den overstiger 1 G
Justeringer i bestemmelsen om stønad til prøver, undersøkelser
og behandling ved private laboratorier og røntgeninstitutter,
blant annet med sikte på å gjøre det
klart at undersøkelser kan rekvireres av tannlege
Klargjøring av beregningen av egenmeldingsdager
for arbeidstakere med arbeidsøkt over et døgnskille,
slik at slik arbeidsøkt skal regnes som én egenmeldingsdag
Presisering av at stønad til anskaffelse av bil
bare gis til personer som fyller vilkårene for slik stønad før
de fyller 70 år
Oppretting i bestemmelsene om antall sykepengedager trygden
yter sykepenger for, før et medlem kan tilstås
rehabiliteringspenger
Endring av bestemmelsene om taushetsplikt slik at enslige
forsørgere som er brukerkontakter/oppfølgingsledere,
kan få utlevert navnelister over andre enslige forsørgere
i distriktet
Etablering av bestemmelse om at barnetillegg til pensjonister
som er bidragspliktige, kan utbetales til Trygdeetatens innkrevingssentral
Justering av visse finansielle bestemmelser i folketrygdloven
som følge av ny lov om skatt til Svalbard og lov om skattlegging
av personer på Jan Mayen
Klargjøring av lovgrunnlaget for å frita
visse grupper av arbeidsgivere fra innmelding i arbeidsgiverregisteret
Korrigering av reglene om samordning av offentlig tjenestepensjon
og folketrygd når en enslig forsørger samtidig
har rett til overgangsstønad og tjenestepensjon
Språklige og lovtekniske endringer i loven om pensjonsordning
for sykepleiere
Korrigeringer i lov av 27. mars 1998 nr. 21 om endringer
i folketrygdloven og enkelte andre lover
Det vises til at medlemskap i folketrygden på grunnlag
av bosetting bevares ved midlertidig fravær fra Norge,
dvs. fravær av inntil 12 måneders varighet, men
at man faller ut av trygden dersom man tar arbeid i utlandet for
utenlandsk arbeidsgiver som ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift.
Bestemmelser om pliktig medlemskap for personer som bor og/eller
arbeider i utlandet eller på skip i utenriksfart (f.eks.
norske statsborgere i statens tjeneste), er gitt i folketrygdloven § 2-5.
Personer i Forsvarets tjeneste i utlandet, fredskorpsdeltakere og
eksperter i tjeneste i utviklingsland er pliktige medlemmer, men
ikke sivile tjenestepliktige da det ikke har vært anledning
til å avgi sivile tjenestepliktige til oppdrag i utlandet.
Etter Stortingets behandling av St.meld. nr. 22 (1995-96) er det åpnet for
dette.
Det framholdes at det nå er nødvendig å avklare
sivile tjenestepliktiges trygdeforhold ved tjenestegjøring
i utlandet da det ikke kan utelukkes at oppholdet vil kunne strekke
seg utover 12-månedersperioden der medlemskapet i folketrygden
på grunnlag av bosted opprettholdes.
Departementet foreslår at gruppen sivile tjenestepliktige
på oppdrag i utlandet tas inn i en ny bokstav d i folketrygdloven § 2-5
første ledd. I tilknytning til dette foreslås
nødvendige rettinger av henvisninger i folketrygdloven § 2-5
annet ledd.
Departementet foreslår at endringen trer i kraft straks
og gis virkning fra 1. januar 1998. Det uttales at lovendringen
ikke vil ha nevneverdige økonomiske eller administrative
konsekvenser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arnesen,
Gravdahl, Hildeng, Kristoffersen, Skogholt og øyangen, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, lederen og Nesvik, medlemmene fra Kristelig
Folkeparti, Ljøstad og Næss, medlemmene fra Høyre, Høegh og Sjøli,
medlemmet fra Senterpartiet, Gløtvold, og medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti,
Ballo, er enig i at folketrygdloven § 2-5 første
ledd utvides til også å omfatte sivil tjenestepliktig
på oppdrag i utlandet i nytt punkt d for å sikre
at siviltjenestepliktige som har et opphold på mer enn
12 måneder, sikres tilknytning til folketrygden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at disse partier under behandling av
St.meld. nr. 22 (1995-96) ga uttrykk for sterk skepsis til hele
ordningen med å åpne for avtjening av siviltjeneste
i utlandet. Når et flertall likevel har gitt adgang til
dette, støtter disse medlemmer at sivile
tjenestepliktige som tjenestegjør i utlandet og derfor
er borte fra Norge i over 12 måneder, sikres tilknytning
til folketrygden.
Departementet foreslår at grunnpensjonen for samboende
pensjonister som har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene,
skal være den samme som for ektefeller også når
en eller begge samboerne mottar pensjon eller overgangsstønad
som gjenlevende ektefelle. Hensikten er å oppnå full
likestilling mellom de aktuelle samboerne og ektefeller når
det gjelder grunnpensjonens størrelse. Tilsvarende endring
foreslås for tidligere familiepleiere.
Som bakgrunn for forslaget vises det bl.a. til at etter lovendring
28. februar 1997 skal grunnpensjonen for ugifte pensjonister som
har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene, være
lik grunnpensjonen for ektefeller. En gjenlevende ektefelle eller
likestilt samboer som gifter seg, mister retten til pensjon eller
overgangsstønad som gis på grunnlag av det tidligere
ekteskapet. Denne regelen er ikke gjort gjeldende for de samboerne
som har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene.
Departementet antar at meningen med den nevnte lovendringen er
at grunnpensjonen alltid skal være lik 75 prosent av grunnbeløpet
når begge samboerne er pensjonister, dvs. at grunnpensjonen
skal være den samme som for ektefeller. På denne
bakgrunn foreslår departementet å endre folketrygdloven § 3-2
femte ledd slik at grunnpensjonen skal utgjøre 75 prosent
av grunnbeløpet også når pensjonistens
samboer mottar pensjon som tidligere familiepleier eller gjenlevende ektefelle.
Departementet foreslår at endringen også skal
gjøres gjeldende for overgangsstønad.
Lovendringen foreslås å tre i kraft straks
og gitt virkning bare for nye tilfelle. Det uttales at endringen vil
innebære administrative forenklinger for trygdefunksjonærene
fordi regelverket blir lettere å forstå. Økonomisk
vil endringen føre til en innsparing som anslagsvis utgjør
mindre enn 500 000 kroner på årsbasis.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, ser det som
riktig at grunnpensjonen alltid skal være 75 prosent av
grunnbeløpet når begge samboere er pensjonister,
dvs. at grunnpensjonen skal være den samme som for ektefeller. Flertallet slutter
seg derfor til forslaget om å endre folketrygdloven § 3-2
femte ledd slik at grunnpensjonen skal utgjøre 75 prosent
også når pensjonistens samboer mottar pensjon
som familiepleier eller gjenlevende ektefelle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet betrakter samboende personer som enkeltpersoner
som har valgt å dele husvære. Disse medlemmer finner
det derfor urimelig at man på denne bakgrunn skal foreta
justeringer i den enkeltes tilståtte og rettmessige pensjonsytelser. Disse
medlemmer vil derfor ikke støtte den foreslåtte
endring om å frata samboende med etterlattepensjon av
grunnbeløpet, og vil stemme mot forslaget til endring av § 3-2
femte ledd.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til merknad i Innst. S. nr. 180 (1995-96) der Sosialistisk Venstreparti
gikk inn for en gradvis oppjustering av pensjonsytelsene til ektepar
i forhold til trygdenivået for samboende pensjonister. Dette
er i tråd med tidligere merknader og forslag fra Sosialistisk
Venstreparti. Sosialistisk Venstreparti går inn for et
individbasert pensjonssystem som innebærer at den enkelte
skal ha samme pensjonsretter enten hun/han er gift, samboende
eller enslig. Dette medlem vil ut fra dette stemme
mot den foreslåtte endring av § 3-2 femte
ledd.
Ved inntektsprøving av barnetillegg skal begge foreldrenes
inntekter regnes med når barnet bor sammen med begge foreldrene.
Med unntak av pensjonsytelser o. l. fra folketrygden skal inntekten
til den av foreldrene som ikke mottar barnetillegg, da reduseres
med grunnbeløpet. Bestemmelsen ble omskrevet i forbindelse
med arbeidet med ny folketrygdlov. Etter omskrivingen kan bestemmelsen
forstås som om det skal gjøres fradrag i begge
foreldrenes inntekter. Dette var ikke tilsiktet.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
folketrygdloven § 3-26 fjerde ledd andre punktum justeres
slik at det går fram at inntekten bare skal reduseres med
grunnbeløpet for den av foreldrene som ikke får barnetillegg
for barnet.
Det uttales at endringen, som foreslås å tre
i kraft straks, ikke har administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Komiteen slutter seg til den foreslåtte
endringen av folketrygdloven § 3-26 og har for øvrig
ingen merknader.
Folketrygdloven § 5-5 inneholder bestemmelser om stønad
til dekning av et medlems utgifter til prøver og undersøkelser
ved private laboratorier og radiologiske undersøkelser
og behandling ved private røntgenavdelinger eller røntgeninstitutter.
Departementet foreslår at bestemmelsen endres, slik
at det går fram at stønad også ytes på grunnlag
av rekvisisjon fra tannlege. I fjerde ledd foreslås ordet godtgjørelse
erstattet med stønad for å få samme begrepsbruk
som ellers i lovens kapittel 5.
Det foreslås at endringene trer i kraft straks. Endringene
vil ikke medføre administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Komiteen slutter seg til de foreslåtte
endringer i folketrygdloven § 5-5 slik at det kommer klart
fram at også rekvisisjon fra tannlege gir rett til stønad,
og at ordet godtgjørelse byttes ut med ordet stønad. Komiteen har
for øvrig ingen merknader.
Folketrygdloven § 5-24 inneholder bestemmelser om stønad
til helsetjenester for medlemmer som blir syke under opphold i utlandet.
Ved lovendring i mars 1998 ble det i paragrafens sjette ledd første
punktum tatt inn en bestemmelse for å presisere at det
ikke ytes stønad når et medlem reiser til utlandet
for å få behandling eller undersøkelse.
Endringen trer i kraft 1. januar 1999. Det opplyses at det ved lovendringen
ble gjort en teknisk feil i den aktuelle bestemmelsen slik at ordene «eller
undersøkelse» falt ut, og disse ordene foreslås
nå tilføyd.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 1999.
Komiteen slutter seg til at teknisk
feil i § 5-24 rettes opp ved at ordene «eller
undersøkelse» tilføyes, og har for øvrig
ingen merknader.
Ifølge folketrygdloven § 8-27 kan en arbeidstaker benytte
egenmelding for opptil tre kalenderdager om gangen.
Det foreslås at det tilføyes en setning i folketrygdloven § 8-24,
fjerde ledd for å klargjøre beregningen av antall
egenmeldingsdager for arbeidstakere med arbeidsøkt som
strekker seg over et døgnskille. Fravær fra arbeidsøkt
som strekker seg over et døgnskille, skal etter forslaget
regnes som én egenmeldingsdag. Det foreslås å gjøre
en tilsvarende endring i § 9-7 tredje ledd for at fravær
fra arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille
skal regnes som én egenmeldingsdag også ved barns/barnepassers
sykdom.
Departementet foreslår at endringene trer i kraft straks.
Det uttales at endringene vil ikke ha noen økonomiske konsekvenser
da de ikke berører antall sykepengedager, men kun regulerer
tidspunktene for når det er nødvendig med legeerklæring.
Endringene vil ikke ha administrative konsekvenser.
Komiteen slutter seg til at folketrygdloven § 8-24,
fjerde ledd tilføyes en setning slik at det kommer klart
fram at fravær som strekker seg over et døgnskille,
regnes som én egenmeldingsdag.
Komiteen slutter seg videre til at det gjøres
en tilsvarende endring i folketrygdloven § 9-7,
tredje ledd om at fravær som strekker seg over et døgnskille og
som skyldes barns/barnepassers sykdom, regnes som én
dag.
Det kan gis stønad til anskaffelse av bil etter folketrygdloven § 10-7
første ledd bokstav h. Stønad til anskaffelse
av bil gis ikke til en person som blir funksjonshemmet først
etter fylte 70 år, jf. § 10-4 andre ledd. Denne
bestemmelsen er tolket slik at det ikke er tilstrekkelig at funksjonshemningen
er oppstått før fylte 70 år. Den må også ha
hatt slike konsekvenser for forflytningsevnen at vilkårene
for stønad til bil var oppfylt før nevnte alder.
Departementet foreslår at § 10-4 andre ledd
endres, slik at det klart går fram at stønad til
anskaffelse av bil bare gis til en person som fyller vilkårene
for rett til slik stønad før vedkommende fyller
70 år.
Det uttales at endringen, som foreslås å tre
i kraft straks, ikke har administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Komiteen slutter seg til at folketrygdloven § 10-4
andre ledd endres slik at det klart går fram at stønad
til anskaffelse av bil bare gis til en person som fyller vilkårene
for rett til slik stønad før vedkommende fyller
70 år. Komiteen har for øvrig ingen
merknader.
Folketrygdloven § 10-8 regulerer vilkårene
for rett til rehabiliteringspenger. Rett til rehabiliteringspenger for
yrkesaktive inntrer etter utløp av sykepengeperioden.
Ved lovendring i desember 1997 ble arbeidsgiverens plikt til å betale
sykepenger (arbeidsgiverperioden) utvidet fra opptil to uker til
opptil 16 kalenderdager. Samtidig ble antall sykepengedager fra
folketrygden redusert fra 250 til 248 dager.
Det framholdes at det i denne forbindelse er nødvendig å endre
antall sykepengedager i § 10-8, slik at rehabiliteringspenger
kan ytes dersom trygden har ytet sykepenger i til sammen 248 sykepengedager.
Endringen foreslås å tre i kraft straks. Den
har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser.
Komiteen viser til at endring av folketrygdloven § 10-8
også er foreslått i Ot.prp. nr. 4 (1998-99), og
at departementet der ber om at det blir sett bort fra forslaget
om endring av folketrygden § 10-8 ved behandlingen
av Ot.prp. nr. 59 (1997-98). Komiteen tar dette til
etterretning og tilrår ikke endring av § 10-8
i denne innstillingen.
Folketrygdloven § 12-5 omhandler vilkåret
om at en må ha gjennomgått hensiktsmessig behandling
og attføring for å få rett til uførepensjon.
Ved lovendring i mars 1998 ble det gjort en endring i paragrafens
tredje ledd andre punktum. Endringen gjelder justering av en lovhenvisning,
og trer i kraft 1. januar 1999. Ved lovendringen ble ordet «samarbeidsgruppe» i
den aktuelle bestemmelsen ved en feil erstattet med ordet «arbeidsgruppe»,
og det foreslås at feilen rettes opp.
Det foreslås at endringen trer i kraft 1. januar 1999.
Komiteen slutter seg til den foreslåtte
språklige endringen av folketrygdloven § 12-5
som medfører at ordet samarbeidsgruppe erstatter ordet
arbeidsgruppe, og har for øvrig ingen merknader.
Siden 1992 har trygdeetaten drevet oppfølgingsprosjekter
for enslige forsørgere. Det framholdes at brukerkontaktene
som selv er enslige forsørgere, har en viktig funksjon
i denne oppfølgingsvirksomheten, og at en viktig forutsetning
for at brukerkontaktene skal kunne fungere etter hensikten, er at
de på en enkel måte kan få kontakt med
de enslige forsørgerne. Brukerkontaktene er ikke ansatt
i trygdeetaten, og bestemmelsene om taushetsplikt er derfor til
hinder for at trygdekontorene kan utlevere navnelister. Det uttales
at bestemmelsene om taushetsplikt virker begrensende på mulighetene
til å oppnå gode resultater.
Departementet foreslår på denne bakgrunn at
folketrygdlovens bestemmelser om taushetsplikt i § 21-9 endres
slik at brukerkontaktene kan få oppgitt navn og adresse
på alle enslige forsørgere i distriktet. Det er
en forutsetning at brukerkontaktene underskriver en taushetserklæring.
Endringen foreslås å tre i kraft straks og
har ikke økonomiske konsekvenser, men medfører
i noen grad en administrativ forenkling.
Komiteen vil vise til at brukerkontaktene
som arbeider innenfor trygdeetatens oppfølgingsprosjekt for
enslige forsørgere, ikke er ansatt i trygdeetaten. Komiteen har
merket seg at disse derfor ikke kan få oppgitt navn og
adresse på enslige forsørgere i sitt distrikt.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til den foreslåtte endringen i folketrygdlovens
bestemmelser om taushetsplikt i § 21-9 som vil medføre
at brukerkontaktene kan få oppgitt navn og adresser på alle
enslige forsørgere innenfor sitt distrikt. Flertallet legger
vekt på brukerkontaktenes taushetsplikt og frivillighet
fra den enslige forsørgers side.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det ikke er riktig å utlevere taushetsbelagte
opplysninger til brukerkontakter. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dersom enslige forsørgere (eller andre) ønsker
hjelp fra det offentlige, får de henvende seg dit frivillig
og be om assistanse. Det må imidlertid sørges for
informasjon til de aktuelle grupperinger. Disse medlemmer vil
stemme mot forslaget til endring av § 21-9.
Barnetillegg etter folketrygdloven § 3-25 gis til mottakere
av attføringspenger, rehabiliteringspenger, alderspensjon
og uførepensjon. Vilkåret er at vedkommende forsørger
barnet. Barnetillegg utbetales i dag direkte til stønadsmottakeren.
Dette gjelder også barnetillegg for barn som stønadsmottakeren
skal betale underholdsbidrag til etter barneloven.
Etter en lovendring i 1994 kan ikke barnetillegget utbetales
til Trygdeetatens innkrevingssentral dersom betaling av bidrag skjer
gjennom det offentlige, slik at barnetillegget kan gå til
fradrag i det bidrag pensjonisten skal betale.
Det understrekes at barnetillegget fortsatt er å betrakte
som en ytelse som tar sikte på å gi et tilskudd
til den daglige forsørgelsen av barnet og ikke et tilskudd til
bedring av stønadsmottakers økonomi generelt.
Departementet har på denne bakgrunn vurdert på nytt
løsningen som ble etablert i 1994 når det gjelder utbetaling
av barnetillegg når barnet ikke bor sammen med stønadsmottakeren.
For å sikre at barnetillegget går til det forutsatte
formålet, foreslår departementet at det etableres
en ny § 22-3a i folketrygdloven slik at Trygdeetatens innkrevingssentral
kan kreve barnetillegget utbetalt til seg i saker med offentlig
innkreving.
Endringen foreslås å tre i kraft straks og
gitt virkning også for barnetillegg som alt har tatt til å løpe. Det
uttales at forslaget ikke vil ha nevneverdige administrative eller økonomiske
konsekvenser.
Komiteen vil vise til at etter lovendring
i 1994 kan ikke barnetillegg etter folketrygdloven § 3-25
utbetales til Trygdeetatens innkrevningssentral i saker med offentlig
innkrevning, slik at barnetillegget kan gå til fradrag
i det bidraget pensjonisten skal betale. Komiteen har
merket seg at barnetillegget fortsatt er å betrakte som
en ytelse som tar sikte på å gi et tilskudd til
den daglige forsørgelsen av barnet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg derfor til at det etableres en ny § 22-3a i
folketrygdloven som gir Trygdeetatens innkrevningssentral mulighet
til å kreve barnetillegget utbetalt til seg i saker med
offentlig innkrevning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
tilfreds med hvordan denne ordningen fungerer i dag, og vil derfor
gå imot de endringer det legges opp til på dette
området i proposisjonen. Disse medlemmer vil
stemme mot forslaget til endring av § 22-3a
Det påpekes at ny svalbardskattelov medfører
at det ikke lenger blir nødvendig å gi særlige
bestemmelser om avgifter til folketrygden for personer på Svalbard
og Jan Mayen. Departementet foreslår derfor at den aktuelle
persongruppen tas ut av oppregningen i folketrygdloven § 23-4
om avgifter for særskilte grupper. Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks.
Etter folketrygdloven § 24-1 andre ledd er det Ligningsrådet
for Svalbard som fastsetter den pensjonsgivende inntekten, trygdeavgiften
og pensjonspoengene når det gjelder inntekt som er skattepliktig
til Svalbard. Etter ny lov om skatt til Svalbard som gjelder fra
inntektsåret 1998, skal ikke lenger Ligningsrådet
for Svalbard være ligningsmyndighet for Svalbard. Det er
derfor nødvendig med en justering av ordlyden i folketrygdloven § 24-1
andre ledd, slik at Ligningsrådet for Svalbard erstattes
med ligningsmyndighetene for Svalbard. Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks og gis virkning fra og med inntektsåret
1998.
Komiteen slutter seg til de foreslåtte
tekniske justeringene av folketrygdloven § 23-4
og § 24-1 som er en følge av tilpasning
til ny svalbardskattelov. Komiteen har for øvrig
ingen merknader.
Siden 1977 har det i Norge vært en ordning med særskilte
registre for registrering av arbeidsgivere og arbeidstakere. I 1995
ble det vedtatt forenklinger i arbeidsgiverrutinene og i skatte-
og avgiftsplikten ved private arbeidsoppdrag i hjemmet, og arbeidsgiverne
i den forenklede ordningen ble i forskrift fritatt fra plikten til å melde
seg som arbeidsgiver i arbeidsgiverregisteret. Bestemmelser om arbeidsgiverregisteret
og arbeidstakerregisteret er tatt inn i § 25-1 i den nye
loven. I siste ledd første punktum er departementet gitt fullmakt
til å gi forskrifter om arbeidsgiver- og arbeidstakerregistrene.
For å kunne opprettholde reglene om fritak fra registreringsplikten
for den nevnte typen arbeidsgivere, og for å klargjøre
hjemmelsgrunnlaget for de kommende regler med samme innhold, foreslår
departementet at § 25-1 siste ledd tredje punktum suppleres, slik
at bestemte grupper av arbeidsgivere kan gis fritak fra meldeplikten
til arbeidsgiverregisteret.
Endringen foreslås å tre i kraft straks. For å unngå tvil
om gyldigheten av gjeldende forskrifter, foreslås at endringen
gis virkning fra 1. mai 1997, dvs. samme tidspunkt som den nye folketrygdloven
trådte i kraft. Endringen vil ikke få administrative
eller økonomiske konsekvenser.
Komiteen slutter seg til at folketrygdloven § 25-1
siste ledd tredje punktum suppleres med at bestemte grupper arbeidsgivere
kan gis fritak for meldeplikten til arbeidsgiverregisteret, og har
for øvrig ingen merknader.
Etter samordningsloven § 23 nr. 1 andre ledd skal blant
annet folketrygdens særtillegg samordnes med tjenestepensjon
etter de samme regler som gjelder for tilleggspensjon fra folketrygden.
I forbindelse med at stønadsordningen for enslige forsørgere
ble lagt om fra 1. januar 1998, ble overgangsstønadens
størrelse endret. Overgangsstønaden er økt
til 1,85 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Særtillegget
er falt bort. Det uttales at samordningsbestemmelsen i § 23
nr. 1 andre ledd etter denne endringen er uklar.
På denne bakgrunn foreslår departementet at
samordningsloven § 23 nr. 1 andre ledd tilpasses de nye reglene
om overgangsstønad, som nå fastsettes i forhold
til grunnbeløpet. Det foreslås at bestemmelsen justeres
slik at den delen av overgangsstønaden som overstiger grunnbeløpet,
samordnes etter de reglene som gjelder for samordning av tilleggspensjonen.
Forslaget foreslås å tre i kraft straks. Det
uttales at det ikke innebærer noen realitetsendring siden
den enslige forsørgeren som før får beholde
et beløp som svarer til tjenestepensjonen pluss 1/4
av grunnbeløpet. Forslaget har derfor ikke økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen slutter seg til at samordningsloven § 23
nr. 1 andre ledd tilpasses de nye reglene om overgangsstønad,
og har for øvrig ingen merknader.
I samsvar med tilråding fra styret i pensjonsordningen
for sykepleiere foreslår departementet at sykepleierpensjonsloven
tilføyes et nytt fjerde ledd i § 12 som gjør
det klart at det kan ytes attføringspensjon (tilsvarer
attføringspenger) fra sykepleierordningen. Forslaget klargjør
bare det språklige innholdet i reglene, og har derfor ikke
administrative eller økonomiske konsekvenser.
Det foreslås videre at loven § 21 a oppheves,
idet de forhold som er omtalt, nå er regulert i loven § 20, slk
at § 21 a er overflødig. Forslaget har ikke administrative
eller økonomiske konsekvenser.
Komiteen slutter seg til at sykepleierpensjonsloven
tilføyes et nytt fjerde ledd i § 12 som
gjør det klart at det kan ytes attføringspensjon
fra sykepleierordningen, og har for øvrig ingen merknader.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen og det som står foran, og rår Odelstinget
til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov av 28. februar 1997 nr. 19 om
folketrygd (folketrygdloven) og i enkelte
andre lover.
I.
I lov av 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven)
gjøres følgende endringer:
§ 2-5 første ledd ny bokstav
d skal lyde:
§ 2-5 første ledd nåværende
bokstaver d til h blir nye bokstaver e til i.
§ 2-5 annet ledd skal lyde:
Ektefelle og barn som forsørges av og oppholder seg
i utlandet sammen med en person nevnt i første ledd bokstavene
a til f er pliktige medlemmer i trygden. Ektefellen
til en person som nevnt i første ledd bokstav a eller b,
må være norsk statsborger. Ektefellen til en person
som nevnt i første ledd bokstav c til f, må ha
vært medlem i trygden i minst tre av de siste fem kalenderårene.
§ 3-2 femte ledd skal lyde:
I tillegg til de personene som er likestilt med ektefeller
etter § 1-5 skal bestemmelsene i fjerde ledd også gjelde
for samboerpar som har levd sammen i 12 av de siste 18 månedene. Full
grunnpensjon skal utgjøre 75 prosent av grunnbeløpet
også når pensjonistens samboer mottar pensjon
eller overgangsstønad etter kapitlene 16 eller 17.
§ 3-26 fjerde ledd skal lyde:
Når en person har rett til barnetillegg for barn
som bor sammen med begge foreldrene, skal begges inntekter medregnes. For
den av foreldrene som ikke mottar barnetillegg, skal summen av inntektene
etter tredje ledd bokstavene b til f reduseres med grunnbeløpet.
§ 5-5 tredje og fjerde ledd skal lyde:
Det er et vilkår for rett til stønad at
det foreligger rekvisisjon fra lege, tannlege eller kiropraktor.
Departementet gir forskrifter om stønad etter
denne paragrafen.
§ 8-24 fjerde ledd skal lyde:
Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om
gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som
strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved
nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere
fraværsdager uten legeerklæring med.
§ 9-7 tredje ledd skal lyde:
Arbeidstakeren kan gi skriftlig eller muntlig egenmelding
for de første tre kalenderdagene i hvert enkelt tilfelle. Fravær
fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille,
skal regnes som en egenmeldingsdag. Fra den fjerde dagen
kan arbeidsgiveren kreve at barnets eller barnepasserens sykdom
blir dokumentert med legeerklæring.
§ 10-4 andre ledd skal lyde:
Stønad til anskaffelse av bil gis bare
når vilkårene for rett til slik stønad
var oppfylt før vedkommende fylte 70 år.
§ 21-9 tredje ledd nytt tredje punktum skal
lyde:
En brukerkontakt/oppfølgingsleder
som nevnt i § 15-12 femte ledd, kan få oppgitt
navn og adresse på enslige forsørgere innenfor
brukerkontaktens virkeområde uten hinder av taushetsplikten.
Innholdsoversikten innledningsvis i kapittel 22 nytt fjerde
strekpunkt skal lyde:
utbetaling av barnetillegg til bidragspliktige står
i § 22-3a
Ny § 22-3a skal lyde:
§ 22-3a Barnetillegg til bidragspliktige
Dersom en stønadsmottaker skal betale
underholdsbidrag til barn som han eller hun får barnetillegg
for, kan barnetillegget utbetales til Trygdeetatens innkrevingssentral.
Det er et vilkår at sentralen har satt fram krav om slik
utbetaling. Barnetillegget går til fradrag i underholdsbidraget
som stønadsmottakeren skal betale.
§ 23-4 skal lyde:
§ 23-4 Avgifter for visse grupper
Stortinget kan gi, eller overlate til Kongen å gi, særlige
bestemmelser om avgifter og tilskott for visse grupper, herunder
frivillige medlemmer i utlandet og utenlandske sjømenn
som er ansatt på norske skip i utenriksfart.
§ 24-1 andre ledd skal lyde:
Når det gjelder inntekt som er skattepliktig til Svalbard,
fastsetter ligningsmyndighetene for Svalbard
den pensjonsgivende inntekten, trygdeavgiften og pensjonspoengene.
§ 25-1 fjerde ledd tredje punktum skal lyde:
Departementet kan fravike bestemmelsene i første og andre
ledd for bestemte grupper av arbeidsgivere og arbeidstakere.
II.
I lov av 27. mars 1998 nr. 21 om endringer i folketrygdloven
og enkelte andre lover gjøres følgende endringer:
Folketrygdloven § 5-24 sjette ledd
første punktum skal lyde:
Det ytes ikke stønad etter denne paragrafen dersom
et medlem reiser til utlandet for å få behandling eller
undersøkelse.
Folketrygdloven § 12-5 tredje ledd andre punktum skal
lyde:
Dette gjelder likevel ikke når en basisgruppe
eller en annen tverrfaglig samarbeidsgruppe finner
at attføring åpenbart er hensiktsløst,
se § 20-9.
III.
I lov av 6. juli 1957 nr. 26 om samordning av pensjons-
og trygdeytelser skal § 23 nr. 1 andre ledd lyde:
Bestemmelsene i første ledd gjelder tilsvarende for
særtillegg fra folketrygden, for ventetillegg
fra folketrygden for tilleggspensjon og for den delen av overgangsstønaden
etter folketrygdloven kapittel 15 som overstiger folketrygdens grunnbeløp.
IV.
I lov av 2. juni 1962 nr. 12 om pensjonsordning for
sykepleiere gjøres følgende endringer:
§ 12 nytt fjerde ledd skal lyde:
Dersom pensjonsordningen finner at attføring
kan være hensiktsmessig, kan det tilstås attføringspensjon i
stedet for uførepensjon. Attføringspensjon ytes
etter bestemmelsene i dette kapitlet.
§ 21 a oppheves.
V.
Ikrafttredelse og overgangsbestemmelser
1. Endringene i lov av 28. februar 1997
nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven), lov av 6. juli 1957 nr.
26 om samordning av pensjons- og trygdeytelser og lov av 22. juni
1962 nr. 12 om pensjonsordning for sykepleiere trer i kraft straks.
Endringene i folketrygdloven § 2-5 gis virkning fra
1. januar 1998.
Endringen i folketrygdloven § 3-2 femte ledd gjelder
ikke for en person som før endringen trer i kraft, har
krevd og fyller vilkårene for pensjon fra folketrygden
eller avtalefestet pensjon som det godskrives pensjonspoeng for,
dersom vedkommende får pensjon med virkning senest fra
måneden etter at endringen trer i kraft.
Folketrygdloven § 22-3a gis virkning også for barnetillegg
som er tilstått før endringsloven trer i kraft.
2. Endringen i lov av 27. mars 1998 nr. 21 om endringer
i folketrygdloven og enkelte andre lover trer i kraft 1. januar
1999.
Oslo, i sosialkomiteen, den 29. oktober 1998.
John I. Alvheim, |
Alf-Eivind Ljøstad, |
Are Næss, |
leder. |
ordfører. |
sekretær. |