4. Administrative og økonomiske konsekvenser av forslaget

Når det gjelder adopsjonsformidling av norske barn foreslås det å opprette et utvalg som skal velge ut fremtidige adoptivforeldre til barn der foreldrene samtykker til adopsjon. Det foreslås videre at Statens ungdoms- og adopsjonskontor skal være sekretariat for utvalget, jf. 2.4.5. Det forutsettes at oppgavene legges til det rådgivende organet Faglig utvalg, som bistår Statens ungdoms- og adopsjonskontor i dag. I dette utvalget er både psykologisk, medisinsk og sosialfaglig kompetanse representert. Departementet legger til grunn at det årlig er om lag 20-30 slike saker på landsbasis. Etter departementets oppfatning vil det til en viss grad være ressursbesparende å behandle sakene i et allerede eksisterende utvalg. Kostnadene til Faglig utvalgs arbeid med disse sakstypene beregnes årlig til ca. 50 000 kroner. Departementet antar at Statens ungdoms- og adopsjonskontor må tilføres ressurser tilsvarende en halv stilling til sekretariatsoppgavene.

Når det gjelder utenlandsadopsjonene er forslaget i første rekke ment å presisere og tydeliggjøre det systemet som allerede ligger der i dag. Selve lovfestingen får således ingen vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser.

Forslaget medfører ingen vesentlig endring i Faglig utvalgs arbeidsmengde. En viss økning i utgiftene til Faglig utvalg må likevel påregnes. (Statens ungdoms- og adopsjonskontor opplyser at utgiftene for 1997 til utvalget var på ca. 28 000 kroner.)

I høringsnotatet forutsettes det at Statens ungdoms- og adopsjonskontor skal styrke sin informasjonsvirksomhet overfor blant annet kommunene og partene i en adopsjonssak. Etter departementets oppfatning må informasjonsarbeidet styrkes med en halv stilling.

Statens ungdoms- og adopsjonskontor har i sin høringsuttalelse pekt på at forslaget totalt sett innebærer en økt saksportefølje for kontoret og at dette også vil få følger for de merkantile oppgavene. Departementet er enig i dette og vil derfor foreslå at kontoret tilføres en halv stilling til merkantilt arbeid.

De økonomiske konsekvensene av departementets forslag innebærer at Statens ungdoms- og adopsjonskontor tilføres ressurser tilsvarende tre nye stillinger. Utgiftene dekkes innenfor rammene av Barne- og familiedepartementets budsjett. Utgiftene til Faglig utvalg forutsettes dekket av Statens ungdoms- og adopsjonskontors budsjett. Fylkesmennene skal ikke lenger ha oppgavene med å gi adopsjonsbevillinger og formidle adopsjoner. Barne- og familiedepartementet forutsetter at de ressurser som med dette frigis, benyttes til å styrke embetenes tilsynsoppgaver i forhold til den kommunale barneverntjeneste.