Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen vurdere om privatpraktiserende helsepersonell
med driftsavtale kan pålegges å delta i undervisning
og opplæring av helsepersonell.
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen sørge for at ingen offentlige
sykehus omdannes til aksjeselskap før Stortinget har behandlet
eller uttalt seg om Sørensen-utvalgets innstilling.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 3
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal følgende
bestemmelser lyde:
§ 1-1 skal lyde:
§ 1-1 Lovens formål
Lovens formål er særlig å:
1. motvirke sykdom, skade, lidelse og
funksjonshemming,
2. sørge for å oppfylle pasientenes rett
til behandling,
3. bidra til å sikre tjenestetilbudets kvalitet,
4. bidra til et likeverdig tjenestetilbud,
5. bidra til at ressursene utnyttes best mulig,
6. bidra til at tjenestetilbudet blir tilpasset pasientenes
behov,
7. bidra til at tjenestetilbudet blir tilgjengelig for pasientene,
og
8. bidra til å fremme folkehelsen.
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1 Statens ansvar for
visse helsetjenester
Staten skal sørge for at personer med fast bopel eller
oppholdssted i riket tilbys spesialisthelsetjeneste i og utenfor
institusjon, herunder
1. sykehustjenester
2. medisinske laboratorietjenester og radiologiske tjenester
3. akuttmedisinsk beredskap, og
4. luftambulansetjeneste.
Staten skal også sørge for at personer med
fast bopel eller oppholdssted i riket tilbys medisinsk nødmeldetjeneste
og ambulansetjeneste med bil og eventuelt med båt.
Tjenester som nevnt i første og annet ledd kan ytes av
staten selv, eller ved at staten inngår avtale med andre
tjenesteytere. Private og offentlige tilbydere skal stilles likt.
Departementet kan i forskrift stille krav til tjenester som omfattes
av denne loven.
§ 2-3 andre ledd skal lyde:
Helsetjenesten skal ha en forsvarlig organisering og må innrettes
slik at det enkelte helsepersonell gjøres i stand til å overholde
sine lovbestemte plikter.
§ 2-6 første ledd skal lyde:
I helseinstitusjoner som omfattes av denne loven, skal pasientansvarlig
lege eller den som helseinstitusjonen utpeker, utarbeide en individuell
plan for pasienter med behov for langvarige og koordinerte tilbud. Helseinstitusjonene
skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra
til et helhetlig tilbud for pasientene.
§ 3-2 første ledd skal lyde:
Helseinstitusjon som omfattes av denne loven, skal sørge
for at journal- og informasjonssystemene ved institusjonen er forsvarlige.
Pasientansvarlig lege har ansvaret for pasientens journal og tar
stilling til hvilke opplysninger som skal stå i journalen.
§ 3-7 skal lyde:
§ 3-7 Om pasientansvarlig
lege
Det pålegges sykehuset å utpeke pasientansvarlig lege
i hvert enkelt tilfelle.
§ 3-9 skal lyde:
§ 3-9 Ledelse i sykehus
Sykehus skal organiseres slik at det er en ansvarlig leder på alle
nivåer.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen legge flertallsforslaget fra Sørensen-utvalgets
innstilling til grunn for organisering av sykehus slik at sykehuseierne
står fritt til å velge mellom alle de ulike tilknytningsformer
for sykehusene som utvalget mener bør være tilgjengelige.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 5
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal følgende
bestemmelser lyde:
§ 2-5 skal lyde:
§ 2-5 Ventelisteregistrering
Fylkeskommuner og helseinstitusjoner skal føre ventelister
over pasienter som søker og har behov for helsehjelp som
omfattes av denne loven. Ventetiden for behandling skal ikke overstige
den maksimale tidsfrist som er satt for behandling av pasienten
av lege eller helseinstitusjon ved første eller annen gangs vurdering.
Det av legen fastsatte behandlingstidspunkt for pasientene skal
være juridisk bindende for fylkeskommunen.
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
Ved vurdering av godkjenning skal kriteriene for godkjenning
utelukkende være av faglig karakter. Kriteriene for godkjenning
av sykehus eller helsetilbud skal være de samme for offentlige
og private sykehus eller tjenester.
§ 7-4 skal lyde:
§ 7-4 Veiledningsplikt
overfor kommunehelsetjenesten
Den som organiserer spesialisthelsetjeneste, og som omfattes
av offentlige helseplaner, skal gi kommunehelsetjenesten råd,
veiledning og opplysning om helsemessige forhold som er påkrevd
for at kommunehelsetjenesten skal kunne løse sine oppgaver
etter lov og forskrift.
§ 8-1 første ledd skal lyde:
Dersom helsetjenester som omfattes av denne loven, drives på en
måte som er i strid med loven eller bestemmelser gitt i
medhold av den, og driften antas å kunne ha skadelige følger
for pasienten, skal Statens helsetilsyn gi pålegg om å rette
forholdene. Dersom Statens helsetilsyn finner det nødvendig,
kan tilsynet ilegge tvangsmulkt eller foretaksstraff. I spesielle
tilfeller kan stengning pålegges.
Forslag fra Høyre:
Forslag 6
I lov om spesialisthelsetjenesten m.m. skal følgende
bestemmelser lyde:
§ 2-5 skal lyde:
§ 2-5 Ventelisteregistrering
Staten skal sørge for
1. at helseinstitusjoner fører
ventelister over pasienter som søker og har behov for helsehjelp
som omfattes av denne loven,
2. at registrerte pasienter innen en individuelt fastsatt
og medisinsk begrunnet frist skaffes helsehjelp på offentlig
eller godkjent privat institusjon i riket eller i utlandet
§ 3-1 annet ledd skal lyde:
Det skal i hvert fylke utpekes minst en helseinstitusjon eller
avdeling i slik institusjon med tilsvarende plikt overfor pasient
som trenger psykiatrisk helsehjelp.
§ 4-1 tredje ledd skal lyde:
Ved vurderingen av om godkjenningen skal gis, kan det blant annet
legges vekt på om faglige hensyn taler for at helseinstitusjonen
eller helsetjenesten godkjennes, om helseinstitusjonen eller helsetjenesten
er tatt inn på regional helseplan og om de tjenester som skal
ytes, finnes forsvarlige.
§ 5-1 første ledd skal lyde:
Staten kan inngå avtaler med en eller flere kommuner
om samarbeid for å løse oppgaver som den er pålagt
i denne loven.
§ 5-2 skal lyde:
§ 5-2 Nasjonal sykehusplan
Stortinget vedtar en nasjonal sykehusplan som fastlegger fordelingen
av lands- og regionfunksjoner.
Riket inndeles i helseregioner. Kongen bestemmer hvilke fylker
som utgjør en helseregion.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3 Statlige regionkontor
I hver helseregion skal det etableres et statlig regionkontor
med ansvar for spesialisthelsetjenesten innen regionen.
Det statlige regionkontoret skal stå for fordeling av
funksjoner mellom sykehusene i regionen.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om det statlige regionkontorets oppgaver.
§ 5-4 skal lyde:
§ 5-4 Regionale helseplaner
Det statlige regionkontoret, jf. § 5-3, skal
på vegne av staten utarbeide en regional helseplan. Det
skal fremgå av planen hvilke institusjoner og tjenester
staten skal yte tilskudd etter § 6-1 annet ledd.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om innhold og utforming av den regionale helseplanen og rapportering
om gjennomføring av planen.
Den regionale helseplanen skal vedtas av departementet.
§ 5-5 første ledd nr.1 skal lyde:
§ 5-5 tredje ledd skal lyde:
De statlige regionkontorene fordeler stillingene og avtalehjemlene
som nevnt i første ledd.
§ 6-1 annet ledd skal lyde:
Staten skal dekke godkjente utgifter til drift og vedlikehold
av institusjoner og tjenester som i sin helhet i henhold til regional
helseplan, jf. § 5-4, er statens ansvar. Utgifter
til privat praksis som drives i henhold til avtale med det statlige
regionkontoret skal dekkes etter nærmere avtale mellom
den privatpraktiserende og staten.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Tilskudd til de statlige
regionkontorene
Staten yter årlig driftstilskudd til delvis dekning av
utgiftene i spesialisthelsetjenesten. Tilskuddet fordeles gjennom
de statlige regionkontorene etter regler gitt av Kongen.
Staten skal yte aktivitetsavhengige tilskudd eller tilskudd til
bestemte formål til delvis dekning av helseinstitusjonenes
utgifter til helsetjenester etter denne loven.
Departementet kan gi nærmere forskrifter om beregning
og utbetaling av tilskudd som nevnt i annet ledd.
Departementet kan kreve seg forelagt budsjett, regnskap og andre
opplysninger om drift av spesialisthelsetjeneste.
§ 6-9 første ledd nr. 3 skal lyde:
3. at pasienter som oppholder seg i langtidsinstitusjoner
helt eller delvis skal dekke inntil 25 prosent av forpleiningsutgiftene
når dette finnes rimelig etter pasientens økonomiske
kår. Det kan ikke tas refusjon i kontantytelser som pasienten oppebærer
etter folketrygdloven, og heller ikke midler som skriver seg fra
slike ytelser.
§ 7-3 første ledd skal lyde:
Det statlige regionkontoret skal motta og registrere meldinger
om helsepersonell i helseregionen og i spesialisthelsetjenesten.