Forslaget innebærer at oljeselskapene vil innbetale
fondsbidraget sammen med avgiftene på bensin og autodiesel,
jf. punkt 5 i proposisjonen. Innbetalingene av bidrag vil følge
de etablerte betalingsrutinene og i likhet med bensin- og autodieselavgiften
innbetales til toll- og avgiftsmyndigheten. Dette innebærer at
det verken for oljebransjen eller toll- og avgiftsmyndigheten vil
oppstå vesentlige administrative konsekvenser knyttet til
innbetalingen av bidraget. Toll- og avgiftsmyndighetens kostnader
knyttet til innkreving og kontroll av innbetaling av fondsbidrag
anslås til 70 000 kroner.
Kriteriene for utbetaling av frakttilskudd vil som nevnt ovenfor
bli endret ved at det innføres full dekning av kostnadene
for frakt utenfor 0-sonen og at 0-sonen utvides til 30 km. Ressursbruken
for Konkurransetilsynet anslås til ett årsverk
totalt. Endringene i frakttilskuddsordningen antas også å innebære
noe økte administrasjonskostnader for oljeselskapene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte,
viser til merknader under avsnitt 2.2 foran.
Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til proposisjonen og sluttar seg til Regjeringa sitt forslag.