Etter § 23 i lov om anke til Trygderetten kan
domstolene prøve lovligheten av Trygderettens kjennelser.
Begge parter har adgang til å reise søksmål.
Innbringelse skjer direkte for lagmannsrett. Tvist i sak som hører
under Trygderetten, kan etter trygderettsloven § 1
nr. 3 ikke bringes inn for domstolene før Trygderettens
avgjørelse foreligger. Når det gjelder trygdesaker,
er regelen gjentatt i folketrygdloven § 21-12
siste ledd. Det er ikke fastsatt noen frist for å gå til
søksmål om lovligheten av Trygderettens avgjørelser.
Trygderettens formann har i brev av 31. juli 1998 foreslått
at det blir innført en slik frist.
Etter departementets syn vil en generell tidsfrist for å gå til
søksmål om lovligheten av en kjennelse i Trygderetten,
ha åpenbare fordeler i forhold til å skape ro
om det vedtak som er truffet. Departementet foreslår at
trygderettsloven § 23 tilføyes et nytt
fjerde ledd, slik at det skal gjelde en frist på seks måneder
for søksmål om lovligheten av en kjennelse i Trygderetten.
I tråd med regelen i domstolloven § 147
foreslås det at fristen skal begynne å løpe
fra det tidspunkt melding om Trygderettens kjennelse er kommet fram til
vedkommende part. For å sikre at partens interesser blir
ivaretatt på best mulig måte, foreslås
derfor at trygderettsloven § 22 suppleres med
en bestemmelse som pålegger Trygderetten å opplyse
om søksmålsfristen. Bestemmelsen om søksmålsfrist
i trygderettsloven foreslås supplert med en bestemmelse
som gir adgang til å gi oppreisning for oversittelse av
fristen på de vilkår som er fastsatt i domstolloven § 153.
De aktuelle lovendringene foreslås å tre i
kraft straks og gitt virkning for kjennelser i Trygderetten som
avsies etter lovens ikrafttredelse. Det opplyses at endringen ikke
vil ha nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser.
Dersom en sak har vært klagebehandlet i trygdeetaten,
kan Trygderetten ikke prøve det faktiske grunnlaget for
klageinstansens vedtak. Hensikten med den begrensede prøvingsadgangen
har vært å begrense antall anker til Trygderetten.
Trygderettens formann har i brev av 31. juli 1997 reist spørsmål
om en oppheving av den aktuelle begrensningen i Trygderettens kompetanse.
Det uttales at det er tvilsomt om den begrensede prøvingsadgangen
har virket preventivt på folks ankelyst i nevneverdig grad.
Departementet ser ingen vektige grunner for å opprettholde
dagens ordning, og foreslår at den avvikles slik at Trygderetten
får full prøvingsadgang i disse sakene. Folketrygdloven § 21-12
syvende ledd og sysselsettingsloven § 32 tredje ledd
andre punktum foreslås opphevet.
Endringene foreslås å tre i kraft straks med
virkning for alle saker som ikke er avgjort når endringsloven
trer i kraft. Det uttales at omleggingen kan medføre noe
merarbeid for Trygderetten, men at det antakelig ikke vil være
grunn til ekstra ressurstilførsel p.g.a. endringen. Trygdeetaten
vil ikke bli berørt i nevneverdig grad. Endringen ventes
heller ikke for øvrig å ha økonomiske
konsekvenser av budsjettmessig betydning.
Ved behandlingen av sakene i Trygderetten, settes den enkelte
rett i utgangspunktet med faste medlemmer av retten. Den enkelte
rett kan suppleres med medlemmer fra legmannsutvalgene. Trygderetten
har to utvalg av legmedlemmer; et alminnelig utvalg og et særskilt
utvalg med medlemmer som har særlig kyndighet i de saksforhold
Trygderetten får til behandling.
I praksis brukes adgangen til å supplere retten med
legmedlemmer unntaksvis. I de senere år er godt under én
prosent av det samlede saksantall avgjort med legmedlemmer.
Trygderettens formann har i brev av 14. august 1998 gitt uttrykk
for at utvalgene bør slås sammen slik at man klarer
seg med det alminnelige utvalget.
Departementet er enig i at det ikke synes tilstrekkelig grunn
til å opprettholde to separate utvalg, og mener at utvalgene
med fordel bør kunne slås sammen til ett, som
da vil få medlemmer som dels vil ha særskilt kyndighet,
dels vil representere den alminnelige mann. Departementet foreslår
at det foretas endringer i trygderettsloven § 3
femte ledd, slik at dagens to legmannsutvalg i Trygderetten slås
sammen til ett. I tilknytning til dette må det foretas
tilpasninger i loven § 7 tredje og sjette ledd.
Endringene foreslås å tre i kraft straks. I
første omgang vil forslaget innebære en sammenslåing
av dagens to utvalg uten endringer i antall personer som inngår
i utvalget. Over tid forutsettes imidlertid antallet medlemmer i
det nye utvalget redusert gjennom ikke-utnevning av nye medlemmer,
inntil utvalget har en hensiktsmessig størrelse og sammensetning
i forhold til oppgavene. Det uttales at endringene ikke vil ha økonomiske
konsekvenser av budsjettmessig betydning, men at sammenslåingen
av legmannsutvalgene vil innebære en viss administrativ
forenkling.
Trygderettsloven §§ 11, 12 og 13 regulerer
ulike forhold i tilknytning til framsetting av anke og oversending
av sakene til Trygderetten, og har videre bestemmelser om hvilket
organ som skal være ankemotpart ved behandlingen i Trygderetten:
§ 11 nr. 1 gir bestemmelser om hvilket organ
en anke skal settes fram for og regler om bistand til den ankende
part i forbindelse med ankeerklæringen.
Det uttales at bestemmelsene synes å ha fått
en uhensiktsmessig utforming, og at deler av bestemmelsene er overflødige
eller unødig kompliserte. Departementet finner derfor at
bestemmelsene bør omdisponeres og forenkles. I tilknytning
til dette foreslås retting av henvisninger til disse paragrafene
i trygderettsloven § 1 nr. 4 første ledd
og § 21 fjerde ledd og i folketrygdloven § 21-12
fjerde ledd.
Etter bestemmelsene i nåværende § 13
skal det bl.a. utarbeides et oversendelsesbrev til Trygderetten, som
alltid skal forelegges den ankende part for eventuelle merknader
før saken går til Trygderetten. Trygderettens
formann har reist spørsmål om denne plikten til
foreleggelse av oversendelsesbrevet bør begrenses i tråd
med bestemmelsene i forvaltningsloven § 17 andre
ledd. Departementet er enig med Trygderettens formann i at en adgang
til å unnlate foreleggelse kan ha gode grunner for seg
og gi en nedkorting av behandlingstiden for ankesakene. Departementet
finner derfor at foreleggelse av oversendelsesbrevet bør
kunne unnlates når alle vesentlige fakta og vurderinger
i brevet må antas å være kjent for den
ankende part.
Endringene foreslås å tre i kraft straks. Adgangen til å unnlate
foreleggelse av oversendelsesbrevet for den ankende part foreslås
gitt virkning for alle saker der slik foreleggelse ennå ikke
er skjedd når endringene trer i kraft. Det uttales at endringene
ikke har økonomiske konsekvenser og heller ikke administrative
konsekvenser utover at regelverket blir mer oversiktlig. Adgangen
til å unnlate foreleggelse av oversendelsesbrevet, kan
imidlertid gi en viss nedkorting av behandlingstiden for ankesakene.
Trygderettsloven inneholder en del betegnelser som språklig
sett ikke er kjønnsnøytrale, f.eks. «Trygderettens
formann». Departementet ser det som ønskelig at
flest mulig av de kjønnsbestemte betegnelsene i trygderettsloven
blir gjort kjønnsnøytrale og foreslår
at trygderettslovens ulike paragrafer endres med henblikk på innføring
av kjønnsnøytrale betegnelser. I samråd
med Trygderetten foreslås at «Trygderettens formann» erstattes
med «Trygderettens leder». «Trygderettens
varaformann» må da endres til «Trygderettens
nestleder». Som betegnelse på rettens formann
i den enkelte sak, foreslås innført «rettens
administrator».
Departementet foreslår videre at betegnelsene «legmenn» og «legmannsutvalg» endres
til henholdsvis «legmedlemmer» og «legmedlemsutvalg».
Den ankende part er flere steder i loven betegnet som han. Departementet
foreslår at disse bestemmelsene gis en kjønnsnøytral
utforming.
Endringene foreslås å tre i kraft straks. Det
opplyses at de ikke har økonomiske eller administrative konsekvenser.
Komiteen slutter seg til departementets
forslag om å innføre en tidsfrist på 6
måneder for å gå til søksmål
om lovligheten av en kjennelse i trygderetten, samt bestemmelse
som pålegger trygderetten å opplyse om søksmålsfristen.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om å utvide
prøvingsadgangen i trygderetten slik at trygderetten i
forbindelse med klagesaker kan prøve alle sider ved trygdeetatens
behandling.
Komiteen slutter seg til departementets forslag om å slå sammen
trygderettens to legmannsutvalg til ett. Komiteen understreker
samtidig betydningen av at det nye utvalget dels vil ha medlemmer
med særskilt sakkyndighet, dels medlemmer som representerer
den alminnelige mann.
Komiteen ser positivt på endringer som
kan bidra til forenkling og nedkorting av saksbehandlingstiden i
trygdesaker. På denne bakgrunn slutter komiteen seg
til departementets forslag om å begrense trygdeetatens
plikt til å forelegge oversendelsesbrevet til trygderetten
for den ankende part. Komiteen vil imidlertid understreke
at dette bare gjelder når alle vesentlige fakta og vurderinger
i brevet må antas å være kjent.
Komiteen viser videre til departementets vurdering
om at selv om oversendelsesbrevet ikke forelegges, bør
den ankende part få kopi av brevet og gis en frist til å avgi
tilsvar direkte til retten.
Komiteen er tilfreds med at de kjønnsbestemte betegnelsene
i trygderettsloven blir gjort kjønnsnøytrale.