For fredete boliger har en lenge hatt adgang til å kreve
direkte ligning (regnskapsligning) med fradragsrett for blant annet
vedlikeholdsutgifter. Dette er etablert som et unntak fra den obligatoriske prosentligning
som ellers gjelder når bolig og fritidsbolig brukes av
eieren. Fredning etter kulturminneloven er bare aktuelt for et forholdsvis
begrenset antall bygninger av kulturhistorisk eller arkitektonisk verdi.
Ikke-fredete boligeiendommer prosentlignes uten fradragsrett
for vedlikeholdsutgifter, selv om de er særlig bevaringsverdige.
Dette gjelder også boligeiendommer i område hvor
kommunen har gjort særskilt reguleringsvedtak om spesialområde
med formål bevaring etter plan- og bygningsloven § 25
nr. 6. Vedlikehold og istandsetting av eiendommer med slikt kommunalt
bevaringsvedtak kan kreve særlig kompetanse og eventuelt
medføre økte utgifter for eieren.
Ekstraordinært, omfattende vedlikehold på over 10 000
kroner etter skade er direkte fradragsberettiget etter nærmere
regler, selv om eiendommen ellers prosentlignes. Men dette gjelder
ikke det løpende behov for vedlikehold på grunn
av slit og elde. Dessuten vil større, ekstraordinære
skader ofte være dekket ved forsikring, slik at fradragsretten
får mindre praktisk betydning. Denne fradragsretten er
ikke tilstrekkelig til å ivareta behovet for de nevnte
eiendommer med bevaringsvedtak.
Dersom eiendommen var direkte lignet før prosentligningen
tar til, gjelder det en midlertidig, prosentvis begrenset fradragsrett
for faktiske vedlikeholdsutgifter over 10 000 kroner i
de fem første årene av prosentligningsperioden.
Dette er begrunnet med at den forutgående periode med direkte
ligning kan ha akkumulert vedlikeholdsbehov som eieren ikke rakk å dekke
før overgangen til prosentligning. En viss fortsatt fradragsmulighet
som etterslep inn i prosentligningsperioden har da vært
ansett rimelig. Heller ikke denne ordningen gir en tilstrekkelig
løsning for bevaringsvedtatte boligeiendommer.
Departementet har kommet til at adgangen til direkte ligning
med generell fradragsrett for vedlikeholdsutgifter bør
gjelde også de nevnte boligeiendommer med bevaringsvedtak.
Direkte fradragsrett vil her kunne stimulere til et aktivt vern
av slike bygninger, og vil kunne kompensere for at vedlikeholdsutgiftene kan øke
for eieren. Utgiftene er i prinsippet fradragsberettiget etter skattelovens
system, som kostnader til drift av inntektsgivende fast eiendom.
Effekten av prosentligning er at fradrag for faktiske utgifter avskjæres
og i stedet tas hensyn til i en nettosats for inntektsberegning.
Omlegging til direkte ligning reverserer denne effekten, men etablerer
ikke noe nytt fradragsprinsipp i skatteloven. Fordi omleggingen knyttes
til et objektivt moment i form av myndighetsvedtak, på samme
måte som for fredning, vil avgrensningen av regelens virkeområde
ikke by på skjønnsmessige vurderinger fra ligningsmyndighetenes
side. Dette gjør omleggingen administrativt langt enklere.
På dette grunnlag fremmer Finansdepartementet forslag
om at prosentligning ikke lenger skal være obligatorisk
for boligeiendommer som omfattes av kommunalt bevaringsvedtak etter
plan- og bygningsloven § 25 nr. 6. Eieren vil
dermed kunne velge direkte ligning i stedet for prosentligning ved å kreve det
i selvangivelsen. Det foreslås ikrafttreden fra og med
inntektsåret 2000.
Det vises til forslag om endring i skatteloven av 1999 § 7-10
syvende ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet og Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om endring i skatteloven av 1999 § 7-10
syvende ledd første punktum.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Tverrpolitisk Folkevalgte fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen utrede og legge frem forslag
om særskilt fradrag for ekstraordinære vedlikeholdsutgifter
som skyldes fredning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Tverrpolitisk Folkevalgte viser til at et samlet
Storting i forbindelse med St.meld. nr. 58 (1997-1998) uttalte at
man må hindre at skatte- og avgiftssystemet motvirker privat
verneinnsats. Fredete boligeiendommer krever antikvarisk vedlikehold,
hvilket betyr ekstraordinære utgifter utover vanlig vedlikehold.
De som eier fredete boligeiendommer er pålagt en vedvarende
vedlikeholdsplikt, får ingen eller minimale tilskudd til
vedlikeholdet, har innskrenket råderett over egen eiendom,
får redusert markedsverdien av eiendommen og har vedlikeholdsplikt
også for hus som ikke er i bruk.
Disse medlemmer mener på denne bakgrunn isolert
sett at det rimelig at eiere av fredede boligeiendommer får
anledning til regnskapsligning, slik som foreslått i proposisjonen,
men må konstatere at anledningen til regnskapsligning i
stor grad vil virke mot sin hensikt i alle områder unntatt
de områder hvor markedsleien for boligeiendommer er svært
lav.
Disse medlemmer mener derfor at det vil være
rimelig at eiere av fredede boligeiendommer gis et særskilt
fradrag for ekstraordinære vedlikeholdsutgifter som skyldes
fredningsstatusen, kombinert med opprettholdelse av prosentligning
av eiendommen.
En fri valgadgang mellom direkte ligning og prosentligning vil
lede til hyppig skifte av ligningsmåte etter hva som er
skattemessig lønnsomt det enkelte år. Prosentligning
er mest lønnsomt i år med små eller ingen
vedlikeholdsutgifter, fordi nettoberegningen av inntekt likevel
blir lav. Direkte ligning er mest lønnsomt i år
med betydelige vedlikeholdsutgifter, fordi vedlikeholdsfradraget
da oppveier den noe høyere bruttoinntekt (før
fradrag) som normalt ansettes for direkte lignede boligeiendommer.
Det er behov for en begrensning for å unngå omfattende skatteplanlegging
og oppnå noe mer stabile valg av ligningsmåte,
men uten at begrensningen blir for rigid.
For fredete eiendommer gjelder i dag den begrensning at valg
av direkte ligning gjelder for minst 10 år om gangen. Dette
avholder mange fra å velge slik ligning, fordi de ikke
regner med og kanskje heller ikke makter jevnlig høye vedlikeholdskostnader
i hele 10-års perioden. Dette er for rigid etter departementets
syn.
For vanlige boligeiendommer er skifte av ligningsmåte
aktuelt bare ved bruksendring, i form av overgang fra egen bruk
til lengre utleie, og omvendt. Til gjengjeld er skifte av ligningsmåte
obligatorisk ved slik bruksendring, og binding i for eksempel 10 år har
vært uaktuelt. En har her hatt behov for å hindre
at overgang fra prosentligning til direkte ligning ved oppstart
av en utleieperiode leder til akkumulert vedlikeholdsfradrag i starten
av denne perioden. Slike akkumulerte fradrag ville i realiteten
innebære dobbeltfradrag, ved at den forutgående
prosentligning var basert på standard vedlikeholdsinnsats
som faktisk ikke ble utført, og den etterfølgende
direkte ligning så medførte fullt fradrag for
dette oppsamlede vedlikeholdet.
For å hindre dette gjelder det en prosentvis fradragsbegrensning
for vedlikeholdsutgifter over 10 000 kroner pr. år
i de fem første årene etter overgangen fra prosentligning
til direkte ligning. Begrensningen innebærer at fradrag
for utgifter over 10 000 kroner reduseres med 50 pst. det
første året (forutsatt minst 5 års forutgående
prosentligning), med 40 pst. det andre året og så videre
og ned til 10 pst. det femte året. Fra og med det sjette året
med direkte ligning er det full fradragsrett for vedlikeholdsutgifter,
uansett nivå.
Departementet er kommet til at reglene om prosentvis fradragsbegrensning
bør kunne gjelde også fredede og bevaringsvedtatte
boliger som skifter ligningsmåte. Dette gir en smidig og
avtrappet avgrensning av fradragsretten i denne overgangssituasjonen. Regelen
om 10 års bindingstid for direkte ligning av fredede eiendommer
kan da oppheves, og gjøres ikke gjeldende for den nye kategorien
bevaringsvedtatte boligeiendommer.
Det vises til forslag om endring i skatteloven av 1999 § 7-10
syvende ledd (opphevelse av siste punktum) og opphevelse av § 7-20
tredje ledd. Ikrafttreden foreslås fra og med inntektsåret
2000.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om endring i skatteloven av 1999 § 7-10
syvende ledd (opphevelse av siste punktum) og opphevelse av § 7-10
tredje ledd.
Det finnes ca. 3 000 eiendommer som er fredet etter
kulturminneloven. På usikkert grunnlag kan det anslås
at maksimalt 2 pst. av landets boliger ligger i områder
regulert til bevaring. Det er svært usikkert hvor mange
som vil benytte seg av det utvidede unntaket fra obligatorisk prosentligning.
Det er derfor ikke mulig å gi noe anslag over provenytapet
endringen vil medføre. På bakgrunn av det begrensede
omfanget reglen har, vil imidlertid provenytapet bli relativt beskjedent.
Endringen vil medføre noe merarbeid for ligningsmyndighetene,
da det er mer ressurskrevende å kontrollere ligningen av
direkte lignede eiendommer enn av prosentlignede eiendommer.
Komiteen tar dette til etterretning.