Departement foreslår at restskatten forfaller til betaling
tre uker etter at utleggingen av skattelisten er kunngjort, likevel
tidligst 20. august i ligningsåret. En unngår
da at forfall kommer i ferieperioden.
Det vises til forslag til endring i skattebetalingsloven § 23
nr. 3 første punktum.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring i skattebetalingsloven § 23
nr. 3 første punktum.
Etter skattebetalingsloven § 23 nr. 3 annet
punktum forfaller restskatt over den gjeldende minstegrense på 1000
kroner i to terminer.
Forslaget i kapittel 22.1 vil medføre at forfall for første
termin følger av skattebetalingsloven § 23
nr. 3 første punktum, uavhengig av om utleggingen av skattelisten
skjer i juni eller om høsten.
På grunn av økt arbeidsbelastning som følge
av at det meste av ligningskontorets ordinære ligningsarbeid
ved innføring av forhåndsutfylt selvangivelse skal
gjennomføres i en kortere tidsperiode enn tidligere, er
det aktuelt å utsette tidspunktet for høst-utleggingen
av skattelisten. En utsettelse av høst-utleggingen vil
medføre at en får bedre tid til verdiorientert
arbeid overfor de skatteyterne som oftest har de mest kompliserte
ligningsoppgavene.
Med skattebetalingslovens frist for forfall for annen termin,
vil senere utlegging av skattelisten på høsten
kunne føre til at annen termin forfaller midt i julen eller
i det påfølgende år. Forfall av restskatt
tett opp til eller i julen antas uheldig både for skattyterne
og skattekreditorene. Sent forfall av siste termin kan medføre usikkerhet
om hvorvidt forfall vil komme i desember året etter inntektsåret
eller i det påfølgende år. Forfall i
det påfølgende år vil skape problemer
av budsjettmessig karakter for skattekreditorene.
Tiden mellom forfall for første og annen termin av restskatt
bør være minimum en måned. Tilbakebetaling
kan da fordeles over to lønnsperioder. Departementet foreslo
i høringen at annen termin skal forfalle til betaling fem
uker etter forfall av første termin.
Departement foreslår at restskatt som skal deles opp
i to terminer forfaller med første termin tre uker etter
at utleggingen av skattelisten er kunngjort, likevel tidligst 20.
august i ligningsåret, mens annen termin forfaller fem
uker senere. Det vises til forslaget til nytt tredje punktum i skattebetalingsloven § 23
nr. 3.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til nytt tredje punktum i skattebetalingsloven § 23
nr. 3 nytt tredje punktum.
Etterskuddsskattepliktige betaler skatten i fire terminer i året
etter inntektsåret. To av terminene betales som forhåndsskatt
15. februar og 15. april, jf. skattebetalingsloven § 27
nr. 2. Hver av terminene settes som hovedregel lik fjerdeparten
av den utlignede skatt ved siste ligning, eventuelt forhøyet
eller redusert med en prosentsats som fastsettes for det enkelte år. Etter
skattebetalingsloven § 27 nr. 6 forfaller også resterende
skatt til betaling i to like store terminer 15. september og 15.
november, med unntak for resterende skatt under 1000 kroner som
forfaller i sin helhet til betaling 15. september. Betaling av resterende
skatt kan imidlertid ikke kreves før det er gått
tre uker fra den dag da utleggingen av skattelisten ble kunngjort, jf.
skattebetalingsloven § 27 nr. 10 annet ledd annet punktum.
Utleggingen av skattelisten har i de siste årene regelmessig
kommet for sent i forhold til lovens frist 15. september. Forfall
av første termin har dermed fulgt tre ukers regelen i skattebetalingsloven § 27
nr. 10 annet ledd annet punktum. Ofte har forfall etter denne bestemmelsen
blitt sammenfallende eller nær opp til annen termin med
forfall 15. november. Departementet foreslår at resterende
skatt forfaller til betaling i sin helhet tre uker etter at utleggingen
av skattelisten er kunngjort.
Forslaget om ett forfall ved betaling av resterende skatt medfører
at etterskuddsskatten skal betales i tre terminer, to terminer som
forhåndsskatt og en termin som resterende skatt.
Departementet foreslår at terminene for forhåndsskatten
som hovedregel settes lik en tredjedel av den utlignede skatt ved
siste ligning og at resterende skatt i sin helhet forfaller til
betaling tre uker etter at utleggingen av skattelisten er kunngjort.
Det vises til forslag til endringer i skattebetalingsloven § 27
nr. 2, nr. 3, nr. 4, nr. 6, nr. 7, nr. 9 og nr.10.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer i skattebetalingsloven § 27
nr. 2, nr. 3, nr. 4, nr. 6, nr. 7, nr. 9 og nr. 10.
Komiteen viser til brev fra finansministeren av 19.
november 1999, hvor det gjøres oppmerksom på en
skrivefeil i forslag til endring i skattebetalingsloven § 27
nr. 7, jf. vedlegg 3 til denne innstilling.
Endringene i reglene om restskatt foreslås å tre
i kraft straks med virkning fra og med skatteavregningen for inntektsåret
1999. Endringene i reglene om etterskuddsskatten foreslås å tre
i kraft 1. januar 2001 med virkning for betaling av skatt for inntektsåret 2000
og senere.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om ikrafttredelse og virkningstidspunkt.
Finansministeren gjør i brev til Stortinget av 12. november
1999 pkt. D nr. 4 oppmerksom på skrivefeil i Ot.prp. nr.
4 (1999-2000) side 132 i forslag til endring i lov av 21. november
1952 nr. 2 (skattebetalingsloven) avsnitt IV, jf. vedlegg nr. 1
til denne innstilling.
En forhøyelse av terminbeløpene ved betaling
av forskuddsskatt etter skattebetalingsloven § 27
nr. 2, slik at en større andel av etterskuddsskatten forfaller henholdsvis
15. februar og 15. april, vil medføre at innfordring av
eventuell restanse kan iverksettes på et tidligere tidspunkt.
Tidligere forfall av deler av etterskuddskatten medfører
videre at staten mottar en større andel av skatteinntektene
tilsvarende tidligere. Regnet i nåverdi og med utgangspunkt
i utlignet skatt for etterskuddspliktige i 1997 (eksklusiv petroleumsvirksomhet),
innebærer dette at verdien av skatteutsettelsen for selskapene
som følge av etterskuddsordningen reduseres med størrelsesorden
200 mill. kroner ved en rente på syv prosent.
Den samlede utlignede skatten for etterskuddsskattepliktige (eksklusiv
petroleumsvirksomhet) var i 1997 27,7 mrd. kroner.
Forslagene antas for øvrig i liten grad å ha økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen tar dette til etterretning.