Til Odelstinget
Ved EØS-komiteens beslutning nr. 39 av 26. mars 1999
ble rådsdirektiv 98/25/EF om endring
av rådsdirektiv 95/21/EF om håndhevelse
og kontroll av skip som benytter Fellesskapets havner og farvann
for å påse at disse oppfyller internasjonale krav
til sikkerhet, vern av det marine miljø, samt helse og
arbeidsmiljø om bord (havnestatskontroll) besluttet inkludert
i EØS-avtalen. Regelverket vil gå inn i EØS-avtalens
vedlegg XIII om transport.
Gjennomføringen av beslutningen krever lovendring. Anmodningen
om Stortingets samtykke til godkjenning av beslutningen i medhold
av Grunnloven § 26 annet ledd blir fremlagt som
egen proposisjon fra Utenriksdepartementet.
Det følger av direktivene 95/21/EF
og 98/25/EF at skip skal nektes anløp
til en annen EU-havn dersom skipet blir tilbakeholdt ved kontroll
i EU-havn, ikke går til angitt reparasjonsverft, eller «stikker
av». Den havn som har foretatt havnestatskontrollen skal
gi melding om anløpsforbud til andre EU-havner gjennom
et felles meldingssystem. Nektelse av anløp i annen EU-havn
opphører først når eier eller reder kan dokumentere
utbedring av mangelen(e) overfor den havn hvor skipet ble tilbakeholdt.
Formålet med en koordinert nektelse av anløp
er å forhindre at eier eller reder spekulerer i kvaliteten
på kontroll innen EU-havner, og/eller at havnemyndighetene
ikke har kapasitet til å holde skip tilbake.
Saken har vært sendt på høring til
berørte organisasjoner og departementer som stiller seg
positive til lovforslaget.
På grunnlag av gjennomføringsfristen for rådsdirektiv
98/25/EF gitt ved EØS- komiteens beslutning 39/1999,
foreslås det at loven trer i kraft straks.
Direktivet innebærer ingen vesentlige økonomiske
eller administrative konsekvenser.
Komiteen viser til proposisjonen, har
ingen merknader og råder Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endringer i lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med
Skibes Sjødyktighed m.v. (gjennomføring av EØS-tilpasset
rådsdirektiv 98/25/EF om
havnestatskontroll)
I
I lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes
Sjødygtighed m.v. gjøres følgende endringer:
§ 3 annet ledd skal lyde:
Den alminnelige kontroll med skip som nevnt i § 1
første ledd og de forhold som betinger deres sjødyktighet, og
kontroll som nevnt i § 3 a, hører under
et særskilt direktorat, Sjøfartsdirektoratet,
som står under vedkommende departement.
Ny § 3 a skal lyde:
Når et skip ankommer norsk sjøterritorium
på vei til norsk havn, skal det kunne dokumentere at det
oppfyller krav i relevante internasjonale regler om sikkerhet, vern
av det marine miljø, samt helse og arbeidsmiljø om
bord. Hvis slik dokumentasjon ikke gis, kan skipet nektes anløp
til norsk havn.
Det skal rapporteres dersom skipet ved havnestatskontroll
i en annen stat er funnet ikke å tilfredsstille krav til
dokumentasjon som nevnt i første ledd. Hvis slik rapportering
ikke gis, kan skipet nektes anløp til norsk havn. Med havnestatskontroll
menes kontroll av utenlandske skip for å påse
at disse oppfyller krav som nevnt i første ledd.
Kongen kan gi forskrifter med nærmere
bestemmelser om gjennomføringen av denne paragraf.
II
Denne lov trer i kraft straks.
Oslo, i næringskomiteen, den 9. desember 1999
Morten Lund |
Ansgar Gabrielsen |
Kjell Opseth |
leder |
ordfører |
sekretær |