Det framholdes at fastlegereformen vil medføre nye relasjoner
mellom kommune og lege, mellom lege og pasient og mellom legene.
Regulering, organisering og finansiering av de individuelle kurative
og forebyggende allmennlegetjenester er de vesentlige elementene
i reformen.
Departementet har ved utarbeidingen av forslaget til fastlegeordning
valgt å bygge videre på det lov- og forskriftsverket
og avtalesystemet som eksisterer. Det uttales at i og med at fastlegeordningen
vil innebære nye plikter og rettigheter, har det vært
en utfordring å finne en hensiktsmessig forankring som
gir stat og kommuner tilstrekkelige styringsmuligheter, samtidig som
legene får en reell partsrolle, påvirkningsmulighet
og innflytelse over sin egen arbeidssituasjon.
Departementet har lagt til grunn at reformen skal gjennomføres
innenfor den eksisterende økonomiske rammen ved overgangen
per 1. januar 2001. Det uttales at dette ikke forhindrer
at økning i volumet av pasientbehandling som følger
av økt befolkningstall og økt tilgjengelighet
til allmennlege for personer tilknyttet fastlegeordningen, vil føre
til en økning av samlede refusjoner fra folketrygden.
Det påpekes at en ved innføring av fastlegeordningen
i Norge står overfor sammensatte problemer og utfordringer
som har sammenheng med primærlegetjenestens desentraliserte
karakter, allmennlegetjenestens organisering i forhold til bl.a.
sykehjem, helsestasjon og skolehelsetjenesten (det offentlige allmennmedisinske
legearbeid), det samfunnsmedisinske arbeidet i kommunehelsetjenesten,
landets geografi og bosettingsstruktur og endelig problemene på legemarkedet
generelt og i distriktene spesielt.
Det uttales at departementet har lagt stor vekt på at
både det samfunnsmedisinske arbeidet og det offentlige
allmennmedisinske legearbeidet skal få forsvarlige rammebetingelser
og utviklingsmuligheter i en fastlegeordning. Departementet mener
at den foreslåtte fastlegeordningen vil ivareta dette.
De individuelle fastlegeavtalene vil stå sentralt. Den
mest kritiske faktoren etter departementets syn er tilstrekkelig
tilgang på leger til primærlegetjenesten generelt.
Per 1. januar 1999 var det ca. 800 ledige legestillinger/-hjemler
i Norge. Av disse var ca. 600 i spesialisthelsetjenesten og drøye
200 i kommunehelsetjenesten. Det uttales at det i tillegg til de
ledige årsverkene trolig vil være behov for bortimot
400 ekstra legehjemler til kommunene i forbindelse med at fastlegeordningen
blir innført slik at den samlede etterspørselen
vil bli på mer enn 600 legeårsverk.
Det redegjøres for Regjeringens tiltakspakke for å bedre
legesituasjonen generelt og øke stabiliteten i distriktene
spesielt. Tiltakene omfatter økning av tilgangen på leger,
statlig styring av fordelingen av nye legehjemler, spesifikke stimuleringstiltak,
mer effektiv bruk av legeressursene samlet i helsetjenesten, og overvåking
av legemarkedet.
Departementet mener at utformingen av fastlegeordningen sammen
med tiltakspakken vil bidra til en bedre rekruttering til allmennlegetjenesten
slik at den negative utviklingen blir brutt. Ett av formålene med
de endringer som er gjort i proposisjonens forslag til ordning sammenlignet
med høringsdokumentet, har vært å gjøre
det mer attraktivt for leger å gå inn i allmennlegetjenesten.
Det uttales at det likevel ikke er sikkert at alle legestillinger
vil være besatt per 1. januar 2001.
Sosial- og helsedepartementet vil legge opp til en løpende
evaluering av fastlegeordningen. Det uttales at gjennom tett oppfølging
vil departementet kunne avdekke eventuelle uønskede effekter
tidlig, og iverksette nødvendige tiltak for å sikre
at målene for reformen innfris.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at primærlegetjenesten i Norge består
av såvel kurative legeoppgaver som offentlige legeoppgaver,
legevakt, turnustjeneste m.v. Denne kombinasjonen er spesiell for
Norge. Flertallet vil peke på at denne kombinasjonen
er ekstra sårbar i småkommuner, spesielt der geografiske forhold
gjør det vanskelig med interkommunalt samarbeid. Flertallet vil
vise til at det kommunale mangfoldet er stort. Dette fører
til at organiseringen av fastlegeordningen byr på forskjellige
utfordringer i den enkelte kommune.
Flertallet vil vise til at fastlegen normalt vil dekke
behovet for allmennlegetjenester på hverdager i arbeidstiden,
mens kommunen skal organisere legevakt. Flertallet vil
peke på at kommunene også må sørge
for et allmennlegetilbud utover tilbudet om fastlege til blant annet
de som velger å stå utenfor fastlegeordningen
og tilreisende.
Flertallet har merket seg at departementet ved utarbeidelse
av forslaget til fastlegeordningen har valgt å bygge videre
på det eksisterende lov- og avtalesystem og utarbeide utkast
til ny forskrift om fastlegeordningen i kommunen.
Flertallet vil peke på at fastlegeavtalen
mellom kommune og lege blir kommunens viktigste styringsredskap
for å sikre de offentlige legeoppgavene og for å sikre
at fastlegeordningen med dens forpliktelser blir ivaretatt. Flertallet vil
samtidig peke på at fastlegeavtalen blir den enkelte leges
viktigste redskap til å definere og avgrense sitt ansvar
overfor kommunen.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at Norge ved innføringen
av fastlegeordningen står overfor problemer og utfordringer
som må løses. Dette er primærlegetjenestens
desentraliserte karakter, hvordan allmennlegetjenesten er organisert
blant annet i skoler, helsestasjoner og sykehjem, det samfunnsmedisinske
arbeidet i kommunehelsetjenesten, landets geografi og bosetting
og problemene på legemarkedet.
Komiteen er enig med departementet
i at den mest kritiske faktoren ved innføring av fastlegeordningen
er tilstrekkelig tilgang på leger til primærlegetjenesten. Komiteen er
positiv til Regjeringens tiltakspakke for å bedre legesituasjonen
generelt og øke stabiliteten i distriktene spesielt. Komiteen har merket
seg at tiltakspakken har både langsiktige og kortsiktige
perspektiver. Komiteen har merket seg at Regjeringen
ikke er sikker på at tilstrekkelig antall legestillinger
er besatt 1. januar 2001.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at full effekt av regulering av legemarkedet og stimuleringstiltakene
først vil komme om to - tre år når tilgangen
på norske leger er betydelig bedre.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, ser det som viktig at fastlegeordningen løpende
evalueres for å påse at sentrale mål
for reformen blir innfridd samt at den utvikler seg i ønsket
retning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre kan ikke se at det er tilstrekkelig dokumentert
i lovproposisjonen hvordan de samfunnsmessige og offentlige helsetjenestene skal
dekkes i forbindelse med fastlegeordningen. Forebygging og samfunnsmedisin,
offentlig helsekontroll i ulike sammenhenger må fortsatt
være en lovpålagt oppgave for primærhelsetjenesten
og kommunene.