Det redegjøres for det gjeldende rettsgrunnlaget for
regulering av allmennlegevirksomhet som er basert på lov
av 19. november 1982 nr. 66 om helsetjenesten i kommunene.
Det redegjøres videre for det gjeldende avtaleverket.
Danmark har hatt fastlegeordning i mer enn 40 år, og
det redegjøres for det danske lov- og avtaleverket.
Det redegjøres for høringsnotatets forslag
til regulering av fastlegeordningen og for hovedinnholdet i høringsuttalelsene.
Det uttales at de fleste av høringsinstansene var positive
til hovedelementene i forslaget til regulering.
Etter departementets syn bør fastlegereformen forankres
i det eksisterende lovverk og ikke gjennom en ny lov for fastlegeordningen.
Kommunehelsetjenesteloven § 1-3 annet ledd presiserer
hvilke helsetjenester kommunen skal tilby, herunder en allmennlegetjeneste,
og da fastlegeordningen vil utgjøre kjernen i allmennlegetjenesten,
foreslås den hjemlet i kommunehelsetjenesteloven § 1-3.
Kommunens plikt til å sørge for nødvendig
helsehjelp vil være uendret.
Departementet mener det gir best sammenheng å regulere
pasientrettigheter i fastlegeordningen i kommunehelsetjenesteloven
slik at pasientrettighetene i primærhelsetjenesten i hovedsak
blir samlet i én lov. Departementet finner det hensiktsmessig å samle
rettighetene i fastlegeordningen i en egen bestemmelse i kommunehelsetjenesteloven,
som regulerer retten til å stå på liste
hos en fastlege, retten til å skifte fastlege og retten
til ny vurdering, jf. lovforslagets § 2-1a.
Departementet foreslår at det tas inn en forskriftshjemmel
som gir departementet adgang til å gi forskrift til gjennomføring
av og utfylling av pasientrettigheter, herunder om barns rettigheter
i fastlegeordningen.
Departementet foreslår også at det blir tatt
inn en bestemmelse i kommunehelsetjenesteloven § 1-3 sjette
ledd om at fylkeslegen når tungtveiende grunner tilsier
det, kan suspendere plikten til å ha fastlegeordning. I
kommuner hvor denne plikten er suspendert, vil også pasientenes
rettigheter til å stå på liste hos en fastlege
bli suspendert. Retten til nødvendig helsehjelp, herunder
av allmennlege, vil bestå. Det foreslås presisert
i § 2-1a at rettighetene etter bestemmelsen ikke
gjelder der plikten til å organisere en fastlegeordning
er suspendert.
Departementet foreslår at det gjøres en tilføyelse
i § 2-4 første ledd, slik at det framgår
at avgjørelser etter § 2-1a også kan
påklages etter reglene i § 2-4.
Når det gjelder forholdet til andre lover, påpekes det
at lov om folketrygd § 5-4 må justeres
slik at kommunal fastlegeavtale sidestilles med fylkeskommunal driftsavtale
som vilkår for trygderefusjon. Departementet vil også foreta
en nærmere gjennomgang av forskriftene til folketrygdloven §§ 5-3,
5-4, 5-16 og 5-21 for å foreta de endringer som fastlegeordningen nødvendiggjør.
Iverksettelsen av fastlegeordningen for hele landet innebærer
at det ikke lenger vil være særregler i forsøkskommunene.
Lov om forsøk med listepasientsystem i kommunehelsetjenesten
foreslås opphevet.
Grensen mellom lov og forskrift drøftes i proposisjonen,
og departementet har lagt til grunn at så langt det er
påkrevet med hjemmel i lov for å sikre kommunenes
plikter og befolkningens rettigheter, hjemles fastlegeordningen
i kommunehelsetjenesteloven. Departementet foreslår at
det gis adgang til å fastsette nærmere regler
i forskrift.
Grensen mellom lov/forskrift og avtaleverk drøftes
også, og departementet har kommet til at hovedprinsippene
bør reguleres i forskrift for å sikre at hensynet
til pasientene i størst mulig grad ivaretas gjennom regelverket.
De spesielle oppgaver departementet ser det nødvendig å regulere
i forskrift, er legevakt og allmennlegenes tilgjengelighet for nødmeldetjenesten,
offentlig legearbeid og veiledning av turnusleger. Likeledes foreslår
departementet at fastlegenes plikt til å ta oppgaver innen
offentlig legearbeid og til å veilede turnusleger reguleres
i forskrift, mens nærmere regulering skjer gjennom avtaler.
Regler om listenes lengde, opprettelse og justering av lister
og prioritering av pasienter ved overtall er foreslått
regulert i forskrift. Utfyllende regler som gjelder forholdet mellom
kommune og lege, foreslås overlatt til regulering i avtale.
Departementet har gjennomgått høringsnotatets forslag
til regulering på bakgrunn av partenes forslag om å regulere
en større del av ordningen i en sentral avtale. Flere elementer
foreslås tatt ut av forskrift og overlatt til partene under
forutsetning av at disse er i stand til å ivareta dette
gjennom avtaleverket. Følgende forhold foreslår
departementet at partene skal løse gjennom sentral avtale:
Departementet presiserer at dersom partene ikke finner løsninger
gjennom avtaleverket, vil departementet igjen måtte vurdere
forslag til regulering i lov og forskrift.
Departementet presiserer at hoveddelen av det avtaleverket som
skal etableres ikke er tariffavtaler, og således ikke omfattes
av den generelle arbeidstvistlovgivningen. Det understrekes at det
derfor er viktig at partene tar inn mekanismer for tvisteløsninger
i avtaleverket.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil vise til at fastlegeordningen innebærer
en ny måte å organisere allmennlegetjenesten på som
fordrer er nytt rettsgrunnlag. Flertallet har merket
seg at departementet nøye har vurdert hva som bør
reguleres i lov, forskrift og avtale. Flertallet har
videre merket seg at flere av høringsinstansene også har
vært opptatt av denne problematikken.
Flertallet vil peke på at landets kommuner
i gjeldende lovverk gjennom kommunehelsetjenesteloven plikter å sørge
for allmennlegetjeneste i kommunene. Flertallet vil
videre peke på at fastlegeordningen innebærer
en annerledes måte å organisere legetjenestene.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til at fastlegeordningen kan lovfestes i kommunehelsetjenesteloven,
og at endringene ikke er av en slik karakter at det er behov for
en egen lov om fastlegeordningen.
Flertallet vil vise til at hovedmodellen i en fastlegeordning
vil være at selvstendige næringsdrivende leger
inngår fastlegeavtaler med kommunen. Flertallet vil
peke på at fastlegeavtalen derfor blir et viktig styringsredskap
for kommunen, samtidig som den for legene vil avgrense og klarlegge
deres oppgaver og ansvarsområder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil peke på at fastlegeordningen
er en rettighetsreform hvor den enkelte innbygger gjennom ordningen
får rett til å stå på en fastleges
liste, rett til å skifte fastlege inntil to ganger i året,
og rett til å få en ny vurdering av sin helsetilstand
av en annen lege med fastlegeavtale. Flertallet har
merket seg at departementet på bakgrunn av høringsuttalelsene
har vurdert om disse rettighetene bør reguleres direkte
i lov eller forskrift. Flertallet har videre merket
seg at det ved eventuell lovfesting er vurdert om man skal benytte
kommunehelsetjenesteloven eller pasientrettighetsloven. Dette flertallet ser
det som viktig at rettighetene fastsettes i lov, da rettigheter
fastsatt i lov er langt mer synlige enn rettigheter fastsatt i forskrifter.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til at det gir best sammenheng å regulere pasientrettighetene
i fastlegeordningen i kommunehelsetjenesteloven (jf. § 2-1a).
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, slutter seg til forslaget om at fylkeslegen,
når tungtveiende grunner tilsier det, kan suspendere plikten
til å ha fastlegeordning. Flertallet har
merket seg at dette kan skje ved midlertidig legemangel. Flertallet vil
peke på at ved suspendering av denne plikten, suspenderes også pasientens
rettighet til å stå på liste hos en fastlege.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil vise til at kommunehelsetjenesteloven inneholder regler om klage
på avgjørelser om helsehjelp. Dette flertallet finner
det derfor riktig å lovfeste klageretten i forhold til
fastlegeordningen i kommunehelsetjensteloven. Dette flertallet ser det
videre som viktig at retten til å klage lovfestes når pasientrettighetene
er lovfestet.
Dette flertallet vil vise til at det er behov
for en relativt detaljert regulering av fastlegeordningen, særlig
reglene om opprettelse og endring av listene og partenes rettigheter
og plikter i denne sammenheng. Dette flertallet slutter
seg til at disse reglene fastsettes i forskrift.
Flertallet medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, har merket seg at flere høringsinstanser
har pekt på at forskriften ikke må komme i vegen
for avtaleverket. Flertallet ser det som positivt
at departementet gjennom samarbeidsorganet har hatt omfattende drøftelser
om blant annet dette. Flertallet har merket seg at
departementet på bakgrunn av høringsrunden og
drøftelser i samarbeidsorganet på nytt har vurdert
grensen mellom lov og forskrift og avtaleverket. Flertallet slutter
seg til den foreslåtte fordeling mellom hva som skal reguleres
i forskrift, og hva som skal reguleres gjennom sentral avtale. Flertallet vil
vise til at partene - KS, Oslo kommune og Den norske lægeforening
- inngikk en intensjonserklæring hvor det framgikk at de
var villige til å forhandle om mandat, sammensetning og oppgaver
for lokalt samarbeidsorgan, rammer for de individuelle avtaler og
løsninger ved midlertidig legemangel. Flertallet presiserer
at dersom det viser seg vanskelig å få til dette
basert på avtale, så vil regulering gjennom lovgivning
og forskrifter raskt måtte vurderes. Flertallet vil
peke på at samarbeidsorganets arbeidsgruppe nå har
lagt fram en rapport som viser at arbeidet med å komme
til enighet om de forhold som intensjonserklæringen tar
opp, er i gang.
Flertallet vil vise til at høringsinstansene
i liten grad har kommentert departementets forslag til avtalestruktur
i fastlegeordningen. Flertallet har merket seg at
hoveddelen av det avtaleverket som skal etableres, ikke er tariffavtaler,
og således ikke omfattes av den generelle arbeidstvistlovgivningen. Flertallet ser
det derfor som viktig at det tas inn mekanismer for tvisteløsninger
i avtaleverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at ifølge lovproposisjonen er fastlegeordningen en
rettighetsform for den enkelte innbygger i forhold til tjenester
fra primærhelsetjenesten, og disse medlemmer mener
derfor at disse rettighetene naturlig hører hjemme i pasientrettighetsloven
hvor klageadgangen er lovfestet. Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen regulere pasientrettighetene
i fastlegeordningen i pasientrettighetsloven.»