Departementet slutter seg til utvalgets vurdering av at det i
tillegg til spareordningene, bør være anledning
til å etablere en pensjonsordning der pensjon bygges opp
gjennom årlige kjøp av forsikringspoliser. Dette
vil gi foretakene mulighet til å ha en forsikringsbasert
pensjonsordning med dødelighetsarv, men uten den usikkerhet
knyttet til framtidige premieinnbetalinger som ligger i en ytelsesordning
etter lov om foretakspensjon.
Departementet deler videre flertallets oppfatning av at en slik
forsikringsordning vil ha mange fellestrekk med foretakspensjonsordninger,
og at det vil være mest hensiktsmessig å innarbeide
den som et tillegg til lov om foretakspensjon. Departementet har merket
seg at enkelte høringsinstanser mener at en slik ordning
bør kunne tre i kraft på samme tidspunkt som lov
om foretakspensjon og ny lov om innskuddspensjon. Departementet
oppnevnte derfor 24. februar i år en arbeidsgruppe
ledet av professor Erling Selvig for å utarbeide utkast
til lovregler om årlig kjøp av ferdig betalt alderspensjon
i pensjonsordning opprettet etter lov om foretakspensjon. Departementet
har for øvrig merket seg at Kredittilsynet mener at slike
ordninger bør kunne etableres med individuelle konti og investeringsvalg.
Arbeidsgruppen er gitt følgende mandat:
«1.
Arbeidsgruppen skal utarbeide
en rapport med utkast til lovregler om årlig kjøp
av ferdig betalt alderspensjonsforsikring i pensjonsordning opprettet
etter lov om foretakspensjon, jf. omtale av slik ordning i NOU 1999:32
avsnitt 3.4.3.
Arbeidet skal ta utgangspunkt i de
felles hovedhensyn som lå til grunn ved utarbeidelse av
forslag til lov om innskuddspensjon i arbeidsforhold og lov om foretakspensjon.
Det skal bl. a. legges særlig vekt på at et flertall
i sosialkomiteen ved behandlingen av Velferdsmeldingen uttalte at
tjenestepensjonsordningene skal støtte opp under folketrygden,
at skattefavoriseringen berettiger at det stilles visse fordelingspolitiske
krav til ordningen og at pensjonsordningen skal stimulere til yrkesdeltaking.
Det vises i denne sammenheng til NOU 1999:32 og til Ot.prp. nr.
47 (1998-99) Lov om foretakspensjon.
2.
Arbeidsgruppen
skal foreslå regler hvor arbeidsgiver tillates årlig
kjøp av ferdig betalt alderspensjon med dødelighetsarv
med de skattemessige virkninger dette vil ha etter lov om foretakspensjon.
Pensjonsopptjening for det enkelte medlem i ordningen skal foregå løpende
med endelig virkning, ved at medlemmet bygger opp en rekke i prinsippet
uavhengige forsikringskrav, et for hvert medlemsår. Opptjeningsprinsippet
skal således baseres på at arbeidsgiver ikke er
forpliktet til ytterligere innbetalinger til medlemmet som følge
av f.eks. lønnsendringer.
Arbeidsgruppen
skal foreslå regler om ordningens «premiebetalingsplan»,
som bidrar til forholdsmessighet i opptjeningen av alderspensjon
for medlemmer med ulik lønn på kjøpstidspunktet.
Departementet viser i denne sammenheng til de vurderinger som er
gjort i NOU 1999:32 avsnitt 4.5.3 Forholdsmessighetsprinsippet,
og til de innskuddsprofiler som er foreslått tillatt i
utkast til lov om innskuddspensjon § 5-3. For å ivareta
hensynet til at pensjonsytelsene skal være rimelige sett
i sammenheng med den alderspensjon medlemmene kan motta fra folketrygden
skal gruppen videre utarbeide forslag til regler om maksimal årlig
premiebetaling/ytelsesoppbygging. Departementet viser i
denne sammenheng til de vurderinger og siktemål som er
gjort i NOU 1999:32 avsnitt 4.5.4 Innskuddsgrenser.
Lovreglene
skal så vidt mulig kunne innarbeides som alternative regler
til lov om foretakspensjon kapittel 4 «Opptjening av alderspensjon».
I likhet med det som er lagt til grunn i utkast til lov om innskuddspensjon
i arbeidsforhold skal det tas utgangspunkt i at opptjening av pensjon
foregår fra medlemmet fyller 20 år, og så lenge
medlemmet mottar lønn. Ved opptjening av pensjon skal det
i den enkelte ordning kunne tas hensyn til at det er ulik levealder
for kvinner og menn, slik at forventet pensjon for sammenlignbare personer
av ulikt kjønn beregningsmessig blir like stor. Alderspensjonen
i ordningen skal være livsvarig.
Arbeidsgruppen
skal vurdere om årlig kjøp av ferdig betalt alderspensjon
bør kunne etableres med individuelle konti tilknyttet investeringsvalg.
Ut
over de føringer som er gitt ovenfor skal arbeidet baseres
på lov om foretakspensjon slik den vedtas av Stortinget.
3.
Utkast
til lovregler må ligge innenfor de forpliktelser som følger
av EØS-avtalen.
4.
Arbeidsgruppen
kan etablere kontakt med forsikringsbransjen og andre
interesse- eller faggrupper etter behov.
5.
Arbeidsgruppen
skal utarbeide utkast til høringsnotat. Fristen for arbeidsgruppens
arbeid settes til 1. mai 2000.
6.
Finansdepartementet
kan gjøre endringer, utdypninger og tillegg i mandatet.»
Det vises for øvrig til Innst. O. nr. 50 (1999-2000) der
et bredt flertall i finanskomiteen uttaler følgende:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk
Venstreparti, mener det er mye som taler for å gi adgang
til investeringsvalg i ytelsesbaserte ordninger, og stiller seg
positiv til en slik adgang. Flertallet viser samtidig til at det
etter departementets syn reiser seg «store og kompliserte
problemstillinger» i tilknytning til en slik adgang. Samtidig
synes det ikke å være uenighet om at en adgang
til investeringvalg i ytelsesbaserte ordninger vil kreve endringer i
regelverket, blant annet knyttet til avkastningsgaranti m.m. Flertallet
mener derfor det kan være hensiktsmessig at spørsmålet
utredes før eventuell adgang til investeringsvalg iverksettes.
Flertallet
legger videre til grunn at departementet utarbeider nødvendige
endringer og utfyllende bestemmelser, slik at det eventuelt kan
gis adgang til investeringsvalg med avkastningsgaranti, også slik
at det på dette området sikres størst
mulig grad av likebehandling mellom livsselskaper og pensjonskasser.
Et
annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, ber Regjeringen
komme tilbake til dette i forbindelse med proposisjonen om innskuddspensjoner.
På denne bakgrunn foreslår flertallet at § 2-2
(4) utgår. Dette flertallet viser til at mange høringsinstanser
går mot utvalgets og departementets forslag om at foretakspensjonsordning
ikke kan inngås som livsforsikring med investeringsvalg.
Det er blant annet påpekt at en adgang til investeringsvalg
vil kunne bedre foretakenes mulighet for å finansiere ordningene,
gi mulighet for en bedre risikostyring og redusere livsselskapenes
konkurranseulempe i forhold til pensjonskassene. Dette flertallet
viser også til at Kredittilsynet mener det bør
vurderes modeller for livsforsikring med investeringsvalg med avkastningsgaranti.»
I samråd med departementet har arbeidsgruppen på bakgrunn
av finanskomiteens merknad også utredet muligheten for
investeringsvalg i ytelsesbaserte ordninger.
Arbeidsgruppen avleverte sin rapport til Finansdepartementet
23. mai 2000. Den ble sendt på høring samme
dag, med høringsfrist 1. august. Departementet
tar sikte på å fremme en proposisjon om endring
i lov om foretakspensjon høsten 2000.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og representanten
Steinar Bastesen, mener at den tradisjonelle livnæringen
vil komme i en konkurransemessig vanskelig situasjon i markedet
for pensjonsprodukter med investeringsvalg dersom det ikke foretas
endringer i virksomhetsreglene for forsikring. Flertallet viser
til at departementet ikke har vurdert endringer i sentrale virksomhetsregler
for forsikring i forbindelse med proposisjonen om innskuddspensjon. Flertallet viser
til at spørsmålet om virksomhetsregler i livsforsikring
har sentral konkurransemessig betydning.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig komme
tilbake til spørsmålet om investeringsvalg i foretakspensjon
og tilhørende endringer i virksomhetsreglene, slik at endringer
i tråd med konkurranseflateutvalgets tilrådinger
knyttet til virksomhetsregler i livsforsikring kan implementeres. »
Flertallet viser videre til at Finansdepartementet
i brev datert 13. juli 2000 har gitt Banklovkommisjonen
i mandat å foreta en bred gjennomgang av virksomhetsreglene
i forsikring med sikte på modernisering i lys av Konkurranseflateutvalgets
utredning (NOU 2000:9). Flertallet viser til at Konkurranseflateutvalget
blant annet tilrår at virksomhetsreglene i livsforsikring
bør utformes slik at livselskapene blir konkurransedyktige
i det framtidige sparemarkedet, jf. utredningens avsnitt 5.10.3. Flertallet vil
understreke betydningen av at Konkurranseflateutvalgets tilrådinger
knyttet til virksomhetsregler i livsforsikring følges opp
så raskt som mulig.
Konkurransen innenfor innskuddspensjonsmarkedet bør
fra lovens ikrafttredelse skje under mest mulig likeverdige konkurransevilkår
mellom de ulike institusjoner. Regler som har konkurransemessig
betydning for produkter regulert i lov om innskuddspensjon, som
for eksempel krav til forsikringselement i form av rentegaranti
fra produkter tilbudt av livnæringen, bør om nødvendig
skilles ut for rask behandling slik at vurderinger og nødvendige
endringer kan implementeres innen innskuddspensjonslovens ikrafttredelse
i løpet av år 2001. Det bes om at arbeidet organiseres
med sikte på å ivareta denne intensjonen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og representanten Steinar Bastesen slutter
seg til Regjeringens vurderinger når det gjelder forsikring
i spareperioden.
Disse medlemmer vil peke på at komiteens merknader
i Innst. O. nr. 50 dreide seg om investeringsvalg i ytelsesbaserte
pensjonsordninger. Disse medlemmer viser at Finansdepartementet
i et brev 7. september 2000 skriver at i tråd
med anmodningen fra flertallet i finanskomiteen, ble arbeidsgruppen
som utredet spørsmålet om årlig kjøp
av ferdig betalt alderspensjon bedt om å utarbeide forslag
til lovbestemmelser om investeringsvalg i ytelsesbaserte ordninger,
jf. NOU 2000:13. Utredningen har vært på høring,
og det vil bli lagt fram en proposisjon i løpet av høsten.
Disse medlemmer viser videre til brev fra Finansdepartementet
7. september 2000 der det heter at Banklovkommisjonen i
brev 13. juli 2000 i fikk i oppdrag å sette i
gang en bred gjennomgang av virksomhetsreglene i forsikring, blant
annet som en oppfølging av Konkurranseflateutvalgets innstilling,
jf. NOU 2000:9. Formålet med en slik gjennomgang er å etablere
et tidsmessig, helhetlig regelverk for å sikre norske selskaper
rammevilkår for å møte et større
innslag av internasjonal konkurranse, og for å gi grunnlag for
effektiv drift og et best mulig tilbud til kundene. Denne gjennomgangen
skal etter mandatet foreligge innen juli 2001. Disse medlemmer vil
peke på at det vil være svært uheldig
for helheten i regelverket om dette arbeidet nå stykkes
opp. Disse medlemmer viser også til at Konkurranseflateutvalget
enstemmig understreket betydningen av at regelverk og reguleringsregime
blir vurdert samlet og i sammenheng.