Lova skal vektleggje miljø, lønsemd og distriktsomsyn.
Det saklege virkeområdet omfattar utsetting og gjenfangst
av krepsdyr, blautdyr og pigghuder til næringsformål,
og gjeld i Noreg si økonomiske sone.
Når det vert gitt heimel for å ta omsyn til
lokal tilknyting, er dette for å kunne ta omsyn til at
ein større del av verdiskapinga skal kome lokalsamfunnet
til gode. Det gjeld ikkje berre arbeidsplassar, men også den verdi
lokalt eigarskap medfører. Denne prioriteringa er mellom
anna grunna i at dei som blir berørt av eit eventuelt inngrep
i allemannsretten, også skal få nytte av den verksemda
som blir etablert.
Kompetansen til å vurdere løyve til utsetting
av framande arter ligg etter lova hjå departementet, men vil
kunne delegerast til Fiskeridirektoratet. I forhold til sjukdomsmessige
aspekt ved utsetting av framande arter må ein ha løyve
til utsetting etter fiskesjukdomslova.
Søknad om løyve blir sendt kommunen og deretter
Fiskeridirektoratet sitt regionkontor. Før regionkontoret
avgjer søknaden får miljøstyresmaktene
uttale seg om miljø- og friluftsinteresser, under dette
fylkeskommunen som kulturminnestyresmakt, og veterinærstyresmaktene
får uttale seg om sjukdomshøve, og dersom det
er påkravd, vil Kystverket vurdere evt. anlegg etter hamnelova.
Etter forslaget kan løyve i prinsippet tildelast til einkvan
fysisk eller juridisk person og til offentlege organ. Ved prioritering
mellom søkarar skal det i første rekke leggast
vekt på evne til lønsam og miljømessig
forsvarleg drift. Dersom dette er tilnærma likt kan lokal
tilknyting bli avgjerande for tildelinga. Fiskerinteressene blir
i prinsippet likestilt med andre samfunnsinteresser ved vurderinga
av om løyve skal bli gitt. Departementet vil likevel understreke
at det er viktig å få klarlagt eksisterande bruk
av området før søknad blir innvilga for å unngå interessekonfliktar.
Det vil vere vid høve til å prioritere dei
verksemder som har dei beste føresetnadene for å drive
miljømessig forsvarleg. Det er vidare særleg høve
til å stille vilkår av omsyn til miljøet
i sjølve løyvet, og heimel for å stille
miljøkrav ved forskrift. Departementet meiner at konsekvensane
for økosystemet ikkje er fullt ut klarlagde. Ein klargjering
av ulike miljøkonsekvensar er likevel viktig for forvaltninga
av lova. Dersom miljøtilhøva er usikre kan ikkje
departementet tildele løyve.
Løyvet gir rett til utsetting og gjenfangst. Retten til
gjenfangst etter den utsette arten, enten den er sett ut eller opphavleg
levde vilt, er eksklusiv så langt den ikkje strider mot
særlege rettar. Til denne retten motsvarar det også ei
plikt til gjenfangst. Løyvet gjeld innanfor eit bestemt
område og kan avgrensast også i tid. Gjenfangstplikta
er formulert som ei i utgangspunktet absolutt og total plikt. Innehavaren
av løyvet vil ikkje overtre lova dersom verksemda er innretta
på best mogleg måte og ein likevel ikkje oppnår
full gjenfangst. Den eksklusive retten til gjenfangst blir gitt
av styresmaktene og er berre eksklusiv i høve til allemannsrettar.
Andre særlege rettar kan etter forslaget avgrense gjenfangstretten.
Løyve til havbeite er ein personleg rett som ikkje kan
overdragast. I forslaget er det bestemt at pantsetjing er tillate,
men at det ved realisasjon av panteretten må skje ei godkjenning
av ny innehavar av løyvet. Tilsvarande må det
innhentast nytt løyve ved konkurs. Grunngjevinga for dette
er at havbeite krev særskilt kompetanse og det er derfor
behov for at styresmaktene kan kontrollere at den som driv verksemda
er kvalifisert og kan drive forsvarleg.
Det er vidare fastsett at departementet kan bestemme at endringar
i eigarstrukturen må godkjennast.
Lovforslaget tilsvarer heimelen for godkjenning av endring av
eigartilhøva i oppdrettslova.
Departementet har utforma ei føresegn som sikrar den
som har rett på verdiane av organismane, gjenfangstrett
av desse ved tilbakekall av løyvet.
Rettshavaren sin eksklusive rett gjeld den utsette art og medfører
at det er utelukkande rettshavaren som kan drive fangst etter arten
i lokaliteten. Dette omfattar både opphavleg viltlevande
organismar av arten og organismar som er sett ut. Det kan fastsetjast restriksjonar
på anna bruk og utnytting av lokaliteten og i eit område
utanfor lokaliteten. Grunngjevinga for tilgjenge til regulering
av allemannsretten er at også annan aktivitet enn konkurrerande
fangst etter den utsatte art kan øydelegge gjenfangsten
for rettshavaren. Dersom ein skulle gi full tilgjenge til fiske
etter den utsette art i gjenfangstområdet ville det fjerne
grunnlaget for økonomisk drivverdig verksemd. Det er derfor
ikkje mogleg å gi tilgjenge til andre når det
gjeld den aktuelle art som er på havbeite.
Det blir lagt til grunn at fiskeriaktivitet kan halde fram i
vassøyla over havbeiteområdet, men det er nødvendig
med ein heimel for å regulere dette. Slik sikrar ein at
det ikkje blir nytta fangstmetodar som skader gjenfangstretten.
Det må takast vesentleg omsyn til ein eventuell konflikt
ved fastsetjing av restriksjonar. Korleis utøvinga
av allemannsretten vil bli berørt vil variere, og det må her
skiljast mellom sjølve retten og den faktiske utøvinga
av denne. Det avgjerande må vere om inngrepet i realiteten
hindrar eller avgrensar ein aktuell alternativ bruk og utnytting.
Det er gitt heimel for å tidsavgrense og å tilbakekalle
løyvet. På den måten kan bruken av området
revurderast etter ei tid.
Oppdrettslova og forslag til lov om havbeite regulerer i stor
grad likearta verksemder, slik at lovene bør ha korresponderande
føresegner om straff. Det er såleis i stor grad
dei same omsyna som vil gjere seg gjeldande ved brot på havbeitelova
som ved brot på oppdrettslova. Departementet meiner også at
strafferamma i havbeitelova bør tilsvare andre sammenliknbare lover
som fiskesjukdomslova, viltlova, naturvernlova, forureiningslova
og arbeidsmiljølova. Departementet har på denne
bakgrunn gjort framlegg om strafferamme for fengselsstraff til inntil
1 år og under særleg skjerpande høve
inntil 2 år.
Praksis frå gjeldande oppdrettslov har vist eit behov
for forvaltninga til å kunne gripe inn ovafor dei som bryt
lova med reaksjonar i tillegg til straffeforfølging. Departementet
trur at det vil vere eit tilsvarande behov i forhold til gjennomføring
av havbeitelova. Føresegnene inneheld verkemidlar som forvaltninga sjølv
administrerer og har råderetten over. Det sentrale midlet
vil vere å ileggje tvangsmulkt. Inndraging er eit alternativ
og eit supplement til dei andre administrative virkemiddel i lova.
Ved alvorlege eller gjentatte brot kan ein tilbakekalle løyvet.