Som nevnt foran fastsatte direktørgruppen november 1996
et felles strategidokument for økt samarbeid mellom tilsynsetatene.
Strategidokumentet ledet hen til flere konkrete prosjekter. Blant
disse var prosjektet om å samordne kontroll- og reaksjonsbestemmelsene
i åtte lover på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet.
Lovforslagene er utarbeidet i samarbeid mellom Justisdepartementet,
Miljøverndepartementet, Barne- og familiedepartementet
og Kommunal- og regionaldepartementet.
Hovedmålsettingen og begrunnelsen bak hvert enkelt av
lovforslagene er å oppnå et mest mulig samordnet
og konsistent regelverk for utøvelse av tilsyn på tvers
av de ulike etatene. Departementene har derfor i dette lovendringsforslaget,
i størst mulig grad forsøkt å sikre tilsynsetatene
like hjemler for kontroll og reaksjon. At lovene gir hjemmel for
de samme reaksjoner er viktig sett fra tilsynsobjektenes side, ved at
de i større grad opplever en samordnet og forutsigbar reaksjon
fra tilsynsmyndighetene. Således legger forslagene til
rette for en ensartet praksis på tvers av de ulike etatsgrensene.
Der det ikke medfører utilsiktede virkninger, har departementene
i tillegg foreslått en mest mulig identisk ordlyd. Det
anses som en viktig forenkling både for tilsynsetatene
og tilsynsobjektene at regelverket har ens ordlyd der det materielle
innholdet i bestemmelsene er likt. Det vil likevel ikke være
hensiktsmessig med full språklig harmonisering på grunn
av lovenes egenart. Lovene er vedtatt for å ivareta spesifikke samfunnshensyn.
En for rigid samordning av ordlyden i lovene kan derfor gjøre
disse for upresise i forhold til sitt formål.
Gjennomgangen av lovene har vist at det er behov for å gjøre
endringer i en eller flere av lovene knyttet opp til 12 ulike forhold.
Med unntak av sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven og brannvernlovene,
er det i det vesentlige tekniske endringer og klargjøringer.
For sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven og lovene på brannvernområdet
foreslås det også enkelte hjemmelsutvidelser.
Forurensningsloven har allerede i dag tilsynsbestemmelser som
sikrer et samordnet tilsyn. For denne loven er det foreslått
relativt få endringer som gir tekstmessig helt identisk
ordlyd med de øvrige lovene, da flere av endringsforslagene
blant annet vil skape uklarhet eller tolkningstvil i forhold til
gjeldende regler og forarbeider. Når det gjelder produktkontrolloven
vil produktkontrollmyndighetene, blant annet på bakgrunn
av kommende endringer som følge av internasjonale forpliktelser,
på et senere tidspunkt foreta en mer helhetlig gjennomgang
av eventuelle lovendringsbehov. I den forbindelse vil behovet for eventuelle
ytterligere endringer av lovens bestemmelser om kontroll og reaksjon
bli vurdert.
Når det gjelder el-tilsynsloven er det foruten en samordning
og tilpasning til de øvrige HMS-lovene, også foretatt
redaksjonelle endringer som innebærer en modernisering
av loven. Likeledes er det i brannvernloven foreslått en
ny hjemmel for pålegg for beredskapstiltak ved utbygging
og drift av tunneler.
Komiteen har merket seg at hovedmålsettingen med
de foreslåtte lovendringsforslagene er å gi de
respektive tilsynsetatene et mest mulig samordnet og konsistent
regelverk for utøvelse av tilsynsmyndigheten samt i størst
mulig grad sikre tilsynsmyndighetene like hjemler for kontroll og
reaksjon.
Komiteen er enig i denne målsetting.
Komiteen anser en samordning og harmonisering
av ordlyden i enkelte av lovforslagene som et riktig skritt i arbeidet
med forenkling av regelverket, så lenge dette ikke medfører
at lovene blir upresise i forhold til de formål lovene
skal ivareta.
Komiteen har merket seg at når det gjelder
sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven, brannvernloven og brannfarlighetsloven
så er det også foreslått enkelte hjemmelsutvidelser
i tillegg til noen rent tekniske endringer. For eksplosivloven,
produktkontrolloven, arbeidsmiljøloven og forurensningsloven
er det stort sett bare tekniske endringer som er foreslått.
Komiteen er enig i at det i brannvernloven blir foreslått
en ny hjemmel for å pålegge eier av en veitunnel
en egen brann- og ulykkesberedskap eller eventuelt at eier selv
er økonomisk ansvarlig for å oppgradere det lokale
brannvesen i den kommunen der tunnelen geografisk befinner seg slik
at det lokale brannvesen settes i stand til å håndtere
en eventuell tunnelbrann på en forsvarlig måte.
Komiteen er av den oppfatning at klargjørende formuleringer
i lovteksten som kan bidra til å gjøre lovteksten
mer presis og utfyllende bør være tatt med i tilstrekkelig
grad.
Komiteen er derfor ikke enig i departementets forslag
om å fjerne bestemmelsen i arbeidsmiljøloven om
klageadgang og at pålegg alltid skal gis skriftlig. Selv
om dette fremgår av forvaltningsloven bør denne adgangen
likevel klart fremgå av lovteksten for å gjøre
arbeidsmiljøloven mest mulig presis og opplysende for dem
den gjelder for. Se nedenfor under pkt. 4.3.1.2.