3. Forslag til endringer i åtte lover på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet - Bakgrunn

3.1 Sammendrag

Som nevnt foran fastsatte direktørgruppen november 1996 et felles strategidokument for økt samarbeid mellom tilsynsetatene. Strategidokumentet ledet hen til flere konkrete prosjekter. Blant disse var prosjektet om å samordne kontroll- og reaksjonsbestemmelsene i åtte lover på helse-, miljø- og sikkerhetsområdet.

Lovforslagene er utarbeidet i samarbeid mellom Justisdepartementet, Miljøverndepartementet, Barne- og familiedepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet.

Hovedmålsettingen og begrunnelsen bak hvert enkelt av lovforslagene er å oppnå et mest mulig samordnet og konsistent regelverk for utøvelse av tilsyn på tvers av de ulike etatene. Departementene har derfor i dette lovendringsforslaget, i størst mulig grad forsøkt å sikre tilsynsetatene like hjemler for kontroll og reaksjon. At lovene gir hjemmel for de samme reaksjoner er viktig sett fra tilsynsobjektenes side, ved at de i større grad opplever en samordnet og forutsigbar reaksjon fra tilsynsmyndighetene. Således legger forslagene til rette for en ensartet praksis på tvers av de ulike etatsgrensene.

Der det ikke medfører utilsiktede virkninger, har departementene i tillegg foreslått en mest mulig identisk ordlyd. Det anses som en viktig forenkling både for tilsynsetatene og tilsynsobjektene at regelverket har ens ordlyd der det materielle innholdet i bestemmelsene er likt. Det vil likevel ikke være hensiktsmessig med full språklig harmonisering på grunn av lovenes egenart. Lovene er vedtatt for å ivareta spesifikke samfunnshensyn. En for rigid samordning av ordlyden i lovene kan derfor gjøre disse for upresise i forhold til sitt formål.

Gjennomgangen av lovene har vist at det er behov for å gjøre endringer i en eller flere av lovene knyttet opp til 12 ulike forhold. Med unntak av sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven og brannvernlovene, er det i det vesentlige tekniske endringer og klargjøringer. For sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven og lovene på brannvernområdet foreslås det også enkelte hjemmelsutvidelser.

Forurensningsloven har allerede i dag tilsynsbestemmelser som sikrer et samordnet tilsyn. For denne loven er det foreslått relativt få endringer som gir tekstmessig helt identisk ordlyd med de øvrige lovene, da flere av endringsforslagene blant annet vil skape uklarhet eller tolkningstvil i forhold til gjeldende regler og forarbeider. Når det gjelder produkt­kontrolloven vil produktkontrollmyndighetene, blant annet på bakgrunn av kommende endringer som følge av internasjonale forpliktelser, på et senere tidspunkt foreta en mer helhetlig gjennomgang av eventuelle lovendringsbehov. I den forbindelse vil behovet for eventuelle ytterligere endringer av lovens bestemmelser om kontroll og reaksjon bli vurdert.

Når det gjelder el-tilsynsloven er det foruten en samordning og tilpasning til de øvrige HMS-lovene, også foretatt redaksjonelle endringer som innebærer en modernisering av loven. Likeledes er det i brannvernloven foreslått en ny hjemmel for pålegg for beredskapstiltak ved utbygging og drift av tunneler.

3.2 Komiteens merknader

Komiteen har merket seg at hovedmålsettingen med de foreslåtte lovendringsforslagene er å gi de respektive tilsynsetatene et mest mulig samordnet og konsistent regelverk for utøvelse av tilsynsmyndigheten samt i størst mulig grad sikre tilsynsmyndighetene like hjemler for kontroll og reaksjon.

Komiteen er enig i denne målsetting.

Komiteen anser en samordning og harmonisering av ordlyden i enkelte av lovforslagene som et riktig skritt i arbeidet med forenkling av regelverket, så lenge dette ikke medfører at lovene blir upresise i forhold til de formål lovene skal ivareta.

Komiteen har merket seg at når det gjelder sivilforsvarsloven, el-tilsynsloven, brannvernloven og brannfarlighetsloven så er det også foreslått enkelte hjemmelsutvidelser i tillegg til noen rent tekniske endringer. For eksplosivloven, produktkontrolloven, arbeidsmiljøloven og forurensningsloven er det stort sett bare tekniske endringer som er foreslått.

Komiteen er enig i at det i brannvernloven blir foreslått en ny hjemmel for å pålegge eier av en veitunnel en egen brann- og ulykkesberedskap eller eventuelt at eier selv er økonomisk ansvarlig for å oppgradere det lokale brannvesen i den kommunen der tunnelen geografisk befinner seg slik at det lokale brannvesen settes i stand til å håndtere en eventuell tunnelbrann på en forsvarlig måte.

Komiteen er av den oppfatning at klargjørende formuleringer i lovteksten som kan bidra til å gjøre lovteksten mer presis og utfyllende bør være tatt med i tilstrekkelig grad.

Komiteen er derfor ikke enig i departementets forslag om å fjerne bestemmelsen i arbeidsmiljøloven om klageadgang og at pålegg alltid skal gis skriftlig. Selv om dette fremgår av forvaltningsloven bør denne adgangen likevel klart fremgå av lovteksten for å gjøre arbeidsmiljøloven mest mulig presis og opplysende for dem den gjelder for. Se nedenfor under pkt. 4.3.1.2.