Komiteen viser til at en samlet komité under behandlingen
av regnskapsloven i 1998 gikk mot Regjeringens forslag om at det
ikke skulle være adgang til å benytte avvikende
regnskapsår, jf. Innst. O. nr. 6 (1997-1998). Komiteen
viste da til at en slik adgang var foreslått av regnskapslovutvalget
og at både IAS og EU-direktivet er lempelige i forhold
til en slik adgang. Komiteen viste da til at det i sesongbetonte
virksomheter vil gi mer informative årsregnskap dersom en
har et annet avslutningstidspunkt enn 31. desember.
På denne bakgrunn vedtok flertallet å åpne
for en unntaksadgang, der departementet ved forskrift eller enkeltvedtak
kan gjøre unntak fra bestemmelsen om at regnskapsåret
skal følge kalenderåret. Et mindretall gikk inn
for å lovfeste adgangen til å benytte avvikende
regnskapsår, når årsregnskapet blir mer
informativt på denne måten eller kostnadene ved å følge
regnskapsåret blir uforholdsmessig store.
Flertallet vil understreke at den dispensasjonsadgang
som er gitt i loven er ment å være reell, og viser
i denne sammenheng til at en samlet komité i Innst. O.
nr. 6 (1997-1998) pekte på at det vil gi mer informative årsregnskap
i sesongbetonte virksomheter dersom en har et annet avslutningstidspunkt
enn 31. desember.
Flertallet vil på denne bakgrunn be departementet
vurdere søknader om å benytte avvikende regnskapsår,
og også vurdere å forskriftsfeste denne adgangen
for særskilte næringer.