Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader
under avsnitt 2.2 foran og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt
2.2 og tar opp Regjeringens forslag. Forslaget lyder:
«I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 2-1 tredje ledd fjerde punktum
oppheves.»
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader
under avsnitt 2.6 foran og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under avsnitt
2.6 foran og tar opp Regjeringens forslag. Forslaget lyder:
«I lov av 17. juli 1998 nr. 56
om årsregnskap m.v. (regnskapsloven)gjøres følgende
endring:
§ 2-7 første ledd nr.
4 skal lyde:
4. løpende og avsluttede avtaler som gjelder
virksomheten.»
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 3 foran og slutter seg til Regjeringens forslag.
Regnskapspliktig som er morselskap i underkonsern (morselskap
som selv er datterselskap) kan etter regnskapsloven § 3-7
unnlate å utarbeide konsernregnskap bl.a. på vilkår
av at den regnskapspliktiges morselskap utarbeider konsernregnskap
som omfatter underkonsernet. Etter regnskapsloven § 7-15
tredje ledd skal regnskapspliktig som med hjemmel i § 3-7 ikke
har utarbeidet konsernregnskap, opplyse om firma og forretningskontor
for morselskapet. Notekravet er nødvendig etter EØS-regler
som svarer til rdir. 83/349/EØF om konsernregnskaper
(syvende selskapsrettsdirektiv) art. 7 nr. 2 bokstav c. Etter EØS-regler som
svarer til rdir. 78/660/EØF om selskapsregnskaper
(fjerde selskapsrettsdirektiv) art. 56 nr. 2 som endret ved syvende
selskapsrettsdirektiv, er det et mer omfattende krav om at datterselskap
i noter skal opplyse om firma og forretningskontor for det foretak som
utarbeider konsernregnskap der datterselskapet inngår i
konsolideringen. Det er presisert at kravet også omfatter
et eventuelt underkonsernregnskap. Det skal videre opplyses om stedet
der konsernregnskap som nevnt kan utleveres dersom det foreligger.
I forbindelse med at EFTAs overvåkingsorgan (ESA) vurderer
gjennomføringen av regnskapsdirektivene i Norge, har ESA
påpekt at notekravet i fjerde selskapsrettsdirektiv art.
56 nr. 2 ikke er fullt ut gjennomført i regnskapsloven.
Departementet har i brev 15. mai 2000 til ESA varslet at en vil
foreslå å ta inn notekravet i regnskapsloven.
Et forslag i samsvar med dette har ikke vært på alminnelig
høring. Departementet legger her vekt på at det
gjelder en ren EØS-tilpasning av et forholdsvis teknisk
krav. Forslaget har vært forelagt Den norske Revisorforening,
Kredittilsynet, Justisdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet.
Disse har ikke merknader til forslaget. I høringen av forslag
til ny regnskapslov i NOU 1995:30 uttalte Norsk RegnskapsStiftelse
og Norges Registrerte Revisorers Forening at en notebestemmelse
som bl.a. omfattet gjeldende § 7-15 tredje ledd,
burde utgå til fordel for opplysninger registrert i Foretaksregisteret og
Enhetsregisteret. Departementet viste i Ot.prp. nr. 42 (1997-1998)
s. 231 til at ikke alle de aktuelle opplysningene er registrert
i disse registrene. Det er dessuten fastsatt i regnskapsdirektivene
at opplysningene skal gis som noter til årsregnskapet.
Det er ikke anledning til å unnta små foretak
fra notekravet, jf. fjerde selskapsrettsdirektiv art. 44.
Departementet foreslår etter dette en ny bestemmelse
i regnskapsloven § 7-15 tredje ledd og § 7-36 nytt
tredje ledd om at regnskapspliktig som er datterselskap, skal opplyse
om firma og forretningskontor for morselskap som utarbeider konsernregnskap
der den regnskapspliktige inngår i konsolideringen. Det skal
videre opplyses hvor en kan få utlevert konsernregnskapene.
Departementet legger til grunn at det foreslåtte notekravet
også dekker opplysninger som skal gis etter gjeldende § 7-15
tredje ledd, jf. syvende selskapsrettsdirektiv art. 7 nr. 2 bokstav
c.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til ny bestemmelse i regnskapsloven § 7-15
tredje ledd og § 7-36 nytt tredje ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader
under kapittel 1 og går imot Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under kapittel
1 foran og tar opp Regjeringens forslag. Forslaget lyder:
«I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
§ 9-1 annet ledd nytt annet punktum
skal lyde:
Departementet kan i forskrift gjøre unntak fra
reglene i § 2-1 første ledd, § 2-3
tredje ledd første punktum, § 2-6 og § 2-7
annet ledd første og tredje punktum.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til merknader
og forslag under kapittel 1.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og
Sosialistisk Venstreparti viser til merknader under kapittel
1 og tar opp Regjeringens forslag. Forslaget lyder:
«I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endring:
§ 9-2 første ledd annet
punktum skal lyde:
Frem til 1. januar 2002 kan regnskapspliktige
velge å benytte reglene om registrering og dokumentasjon
av regnskapsopplysninger (bokføring) i lov 13. mai
1977 nr. 35 med forskrifter i stedet for reglene i lovens kapittel
2.»
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 3 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Endringen innebærer en likestilling mellom registrert
og statsautorisert revisor slik at det ikke lenger er krav om at årsregnskapet
til revisjonspliktige skal revideres av en statsautorisert revisor.
Foretaket står fremdeles fritt til å velge en
statsautorisert revisor til å revidere årsregnskapet.
Departementet legger til grunn at revisjonsselskap godkjent av Kredittilsynet etter
revisorloven også er valgbart. Forslaget er nærmere
omtalt i pkt. 5.4.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Regnskapsførerloven § 16 gjelder overgangsregler
for regnskapsførere som ikke oppfylte kravene til autorisasjon
ved ikrafttredelsen av autorisasjonsordningen 1. januar 1994. Tredje
ledd gjelder autorisasjon av slike regnskapsførere. Det
er fastsatt unntak fra det alminnelige kravet til utdanning i regnskapsførerloven § 4.
Ved lovendring 18. desember 1998 nr. 80 ble nummerpunktet
om utdanning i § 4 endret fra nr. 4 til nr. 5
uten at henvisningen i § 16 tredje ledd ble endret
tilsvarende. Det foreslås en teknisk endring for å rette
på dette.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 4 og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til merknader under
avsnitt 3 og slutter seg til Regjeringens forslag.