Etter gjeldende bestemmelser har Trygderetten begrenset kompetanse
til å omgjøre et påanket vedtak. Retten
kan ikke treffe vedtak om at en tilstått ytelse skal reduseres
eller falle bort, selv om retten finner at lovens vilkår
for å gi ytelser ikke er oppfylt.
Det redegjøres for tidligere drøftinger av
problemstillingen i Ot.prp. nr. 5 (1966-1967), Ot.prp. nr. 3 (1976-1977)
og Ot.prp. nr. 25 (1992-1993).
Det uttales at departementet finner det naturlig at retten får
adgang til å ta opp saken i sin fulle bredde også i
den form at retten får adgang til å treffe den
avgjørelse som etter loven synes riktig, selv om dette skulle
gå i partens disfavør. Det framholdes at dette
vil kunne bidra til at det ikke utvikler seg ulik praksis fra det
ene fylket til det andre.
Det foreslås at trygderettsloven § 20
andre ledd endres slik at Trygderetten gis adgang til å omgjøre saker
til ugunst for den ankende part. Det forutsettes imidlertid ikke
at Trygderetten aktivt skal gå inn i enhver sak og kontrollere
at avgjørelsen i alle henseender er i samsvar med reglene.
Lovforslaget formuleres derfor slik at retten kan endre det påankede
vedtaket til skade for parten dersom det er klart at vilkårene
for ytelser ikke er oppfylt eller at ytelsene må begrenses
i forhold til det som er lagt til grunn i det påankede
vedtaket. Retten vil da kunne endre vedtaket også i andre henseender
enn det forhold som anken direkte gjelder. F.eks. vil retten kunne
endre virkningstidspunktet for en ytelse, selv om anken bare gjelder
fastsettingen av ytelsen.
Når det gjelder virkningene av at Trygderetten treffer
en avgjørelse til ugunst for den ankende part, bemerkes
at det i slike saker ikke vil være aktuelt med tilbakekreving
av for meget utbetalt ytelse (med mindre den ankende part har opptrådt
uredelig). Som hovedregel vil en omgjøring bare ha virkning
framover i tid.
Ved avgjørelser til ugunst for parten vil Trygderetten
kunne velge å treffe et endelig vedtak selv eller oppheve
det påankede vedtaket og hjemvise saken til ny behandling
i trygdeetaten.
Det foreslås at lovendringen som gir Trygderetten adgang
til å omgjøre til ugunst for den ankende part, skal
tre i kraft 1. april 2001, og at den gis virkning bare for anker
som settes fram tidligst nevnte dato.
I den utstrekning adgangen til omgjøring til ugunst
nyttes, vil endringen kunne føre til mindre innsparinger
for folketrygden. De administrative konsekvensene er usikre. Endringen
vil medføre merarbeid for Trygderetten i saker hvor retten
omgjør til ugunst, men kan på den annen side gi
en noe redusert sakstilgang. Det antas etter omstendighetene at
verken administrative eller økonomiske konsekvenser vil
ha en slik størrelsesorden at det gir grunnlag for budsjettmessige
endringer.
Komiteen viser til at Trygderetten i dag ikke kan
fatte vedtak om at en tilstått ytelse skal reduseres eller
falle bort, selv om retten finner at lovens vilkår for å gi
ytelse ikke er oppfylt. Regjeringen foreslår at retten
skal kunne treffe den avgjørelse som etter loven synes
riktig, selv om dette går i partens disfavør.
Regjeringen mener at hensynet til å sikre vedtak i samsvar
med loven må gå foran hensynet til at en del vil unnlate å anke
sine saker til Trygderetten og muligens gå glipp av ytelser
de har rett til.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at lovforslaget har ikke vært på høring. Flertallet finner
ikke grunn til å avvike fra prinsippet om at lovendringer
av materiell karakter bør sendes på høring
før Stortinget får seg forelagt lovendringsforslag.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet, vil
på denne bakgrunn ikke nå ta stilling til realiteten
i forslaget, men be departementet sende saken ut på høring
og så fremme saken på nytt.
Dette flertallet fremmer følgende forslag;
«Ot.prp. nr. 9 (2000-2001) – Kap. 12 Trygderetten
skal kunne omgjøre et påanket vedtak til ugunst for
den ankende part - trygderettsloven § 20 andre ledd – sendes
tilbake til Regjeringen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
prinsipielt selvfølgelig at det viktigste må være
at loven blir oppfylt enten det er til gunst eller ugunst for den
det gjelder, men det er imidlertid temmelig klart at mange vil la
være å anke til Trygderetten dersom det blir mulig å få dårligere
ytelser som resultat. Dette vil selvfølgelig kunne føre
til at mange som har krav på bedre ytelser enn dem de mottar,
mister muligheten til å oppnå disse. Med bakgrunn
i det umåtelig kompliserte regelverk som ligger til grunn
for de fleste saker i folketrygden, og den komplette mangel på mulighet
for den enkelte til å forstå sin egen trygdesak
fullt ut, vil disse medlemmer gå imot at
Trygderetten skal kunne avgjøre til ugunst.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at Trygderetten skal fungere som en uavhengig instans
innen trygdeapparatet, der den ankende part gis mulighet til prøving
av vedtak fattet av trygdeetatens instanser. I den forbindelse er
det naturlig at Trygderettens saksbehandling er knyttet direkte
til den klagen som foreligger. Trygderetten skal fungere som siste
mulige ankeinstans for klager, og det er satt sperre for videre
ankemulighet til rettsapparatet. Ut fra disse premissene, som både
Trygderetten og den ankende part vil være underlagt, vil
det etter dette medlems syn være klart urimelig å gi
Trygderetten anledning til å fatte vedtak som forverrer
ankende parts stilling ytterligere, all den tid ankende part vil
være fratatt muligheten til videre anke.