Til Odelstinget
På bakgrunn av forhandlinger mellom Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre under behandlingen
av statsbudsjettet for 2001, vedtok Stortinget å oppheve
investeringsavgiftsloven med virkning fra 1. januar 2002,
jf. Innst. O. nr. 24 (2000-2001) og Besl. O. nr. 33 (2000-2001).
Ved budsjettbehandlingen for 2001 vedtok Stortinget også en
konjunkturavgift på investeringer i næringsbygg.
Konjunkturavgiften ble vedtatt innført for å motvirke
den sterke etterspørselsesveksten i privat sektor og for å gi
rom for økte bevilgninger til prioriterte utgiftsområder.
Departementet har i St.prp. nr. 39 (2000-2001) lagt fram forslag
om å oppheve konjunkturavgiften.
Opphevelse av konjunkturavgiften er anslått å medføre
et inntektstap på 1,6 mrd. kroner på 2002-budsjettet.
Departementet foreslår at inntektstapet dekkes inn ved å utsette
opphevelsen av investeringsavgiften fra 1. januar 2002
til 1. april 2002.
Utsettelse av fjerningen av investeringsavgiften fra 1. januar
til 1. april 2002 vil anslagsvis gi en inntektsøkning
i 2002 på om lag 1,6 mrd. kroner. Lovvedtaket i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet for 2001 om å oppheve
investeringsavgiftsloven fra 1. januar 2002, antas å virke
dempende på aktiviteten i 2001 ved at en del virksomheter
kan utsette investeringer til etter at investeringsavgiften er fjernet.
Utsettelse av fjerningen av investeringsavgiften kan bidra til at
investeringer utsettes ytterligere til 1. april 2002. Utsettelse
av opphevelsen av investeringsavgiften antas for øvrig
ikke å ha vesentlige økonomiske konsekvenser.
Dette nødvendiggjør endring i lov av 21. desember
2000 nr. 114 om opphevelse av lov av 19. juni 1969 nr.
67 om avgift på investeringer m.v. del II. Finansdepartementet
legger på denne bakgrunn fram forslag om at investeringsavgiftsloven
ikke blir opphevet før 1. april 2002.
Satsen for investeringsavgiften for perioden 1. januar
til 1. april 2002 vil bli fremmet i statsbudsjettet for
2002.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt
Hildeng, Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye,
fra Kristelig Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar
Lie og Ingebrigt S. Sørfonn, fra Senterpartiet, Odd Roger
Enoksen, og fra Venstre, Terje Johansen, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Siv Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Høyre,
Børge Brende, Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, og
representanten Arvid Falch, viser til at disse medlemmer i lang
tid har arbeidet for en avvikling av investeringsavgiften og fremmet
forslag om dette. Disse medlemmer mener derfor det
er positivt at det nå er bred politisk enighet om å fjerne
avgiften. Disse medlemmer er imidlertid kritiske
til at tidspunktet for avviklingen av avgiften forskyves. Både
den opprinnelige enigheten mellom sentrumspartiene og Arbeiderpartiet
om å fjerne investeringsavgiften fra 1. januar 2002 og
den foreslåtte utsettelsen til 1. april 2002 vil føre
til at en rekke investeringer utsettes. I mellomtiden risikerer
norsk næringsliv å miste markedsandeler og nye
forretningsmuligheter.
Disse medlemmer er også kritiske til
at begrunnelsen for utsettelsen er at det ikke er budsjettmessig
rom for å avvikle avgiften tidligere. Slik kalenderbudsjettering
gir et skjevt bilde av kostnadene knyttet til forskjellige tiltak.
Helårsvirkningen av et tiltak blir veid mot kvartalsvirkningen
eller 3 kvartalsvirkninger av et annet. Det er grunn til å tro
at dette fører til andre prioriteringer enn om man brukte
sammenlignbare tall. Konsekvensene av Stortingets prioriteringer
kommer heller ikke godt nok frem. Disse medlemmer går
på denne bakgrunn mot forslaget om å utsette avviklingen
av investeringsavgiften til 1. april 2002.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein
Djupedal, understreker betydningen av at det offentlige
sikres inntekter til å finansiere velferdsstaten. Opphevelse
av investeringsavgiften medfører en betydelig avgiftsreduksjon for
næringslivet, på bekostning av det offentlige.
Dette vil bety redusert tilbud til offentlige velferdstjenester
eller økt skatte- og avgiftsbelastning for andre.
Dette medlem peker på at de mange unntakene
fra denne avgiften har medført betydelige tilpasningsproblemer
i økonomien. I stedet for en oppheving bør man
foreta en gjennomgang av avgiften med sikte på en provenynøytral
omlegging der man utvider avgiftsgrunnlaget og reduserer satsen,
i tråd med Sosialistisk Venstrepartis forslag i forbindelse
med budsjettbehandlingen.
Dette medlem vil stemme imot Regjeringens forslag.
Fra 1. april 2001 er det vedtatt at engangsavgiften på motorvogner
skal legges om fra å være en innførselsavgift,
til en avgift som betales ved førstegangsregistrering i
motorvognregisteret. Departementet viser i denne forbindelse til
omtale i St.prp. nr. 1 (2000-2001) Skatte-, avgifts- og tollvedtak
kapittel 3.5.3 og Budsjett-innst. S. nr. 1 (2000-2001) kapittel
3.5.
Omleggingen nødvendiggjør to mindre endringer i
lov av 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer
og båter § 6 og lov av 19. juni
1969 nr. 66 om merverdiavgift § 18.
Etter omleggingen vil den som melder motorvognen til førstegangsregistrering
være ansvarlig for innbetaling av engangsavgiften. For
avgiftsplikt som måtte oppstå på annet
tidspunkt enn ved registrering, for eksempel dersom motorvogn etter
registrering bygges om fra varebil til personbil, vil eier være
ansvarlig. I praksis vil som oftest forhandler være den som
melder motorvognen til registrering første gang. Ansvaret
for avgiften vil således flyttes fra importør til
forhandler.
Etter § 6 første ledd i motorkjøretøy-
og båtavgiftsloven er eier ansvarlig for avgift
på motorvogn, eller i forbindelse med bruk av motorvogn.
Loven gjelder alle motorvognavgiftene. Med eier menes eier på det
tidspunkt avgiftsplikten oppstår. Det er ikke gitt særlige
regler om ansvar for avgiften ved førstegangsregistrering
i motorvognregisteret slik endringen av engangsavgiften forutsetter
fra 1. april 2001.
For å unngå tvil om ansvarsforholdene ved førstegangsregistrering
i motorvognregisteret, foreslår departementet at § 6
i motorkjøretøy- og båtavgiftsloven gis
et nytt tredje ledd der den som melder kjøretøyet til
registrering første gang gjøres ansvarlig for
engangsavgiften. Det foreslås også at departementet
gis fullmakt til å fastsette nærmere bestemmelser
om dette i forskrift.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Merverdiavgift skal blant annet betales ved innførsel
av varer. Ved innførsel utgjør varens tollverdi grunnlaget
for beregningen av merverdiavgiften. Toll og andre avgifter, herunder
innførselsavgifter, inngår også i beregningsgrunnlaget
for innførselsmerverdiavgiften, jf. merverdiavgiftsloven § 62.
Importører, som er registrert i merverdiavgiftsmanntallet,
kan fradragsføre innførselsmerverdiavgiften i
sitt avgiftsoppgjør med staten, såfremt de øvrige
vilkår for fradragsretten er oppfylt.
Etter gjeldende bestemmelser skal engangsavgiften betales ved
innførsel. Engangsavgiften inngår da i beregningsgrunnlaget
for innførselsmerverdiavgiften. Etter omleggingen av engangsavgiften
vil dette ikke lenger være tilfelle, siden selve registreringen
i utgangspunktet ikke utløser plikt til å beregne
merverdiavgift. Bortfallet av provenyet er vedtatt dekket inn gjennom
en tilsvarende økning av engangsavgiftssatsene.
I høringsrunden knyttet til omleggingen av engangsavgiften,
er det reist spørsmål om merverdiavgiftsloven § 18,
slik den lyder i dag, likevel medfører at engangsavgiften
inngår i beregningsgrunnlaget for merverdiavgiften i tilfeller
hvor motorvognen omsettes samtidig med registreringen (selges ferdig
registrert på kjøper). Etter denne bestemmelsen
skal blant annet toll og andre avgifter i henhold til lov tas med
i beregningsgrunnlaget. Skattedirektoratet har påpekt at
dette i så fall kan medføre at et stort antall
kjøpere vil foretrekke å registrere motorvognen
selv, for å unngå at engangsavgiften tas med i
beregningsgrunnlaget for merverdiavgiften.
Departementet legger til grunn at dette ikke har vært
intensjonen bak omleggingen av engangsavgiften, og at en slik rettstilstand
vil være uheldig. For å unngå slike eventuelle
utilsiktede virkninger og for å oppnå nøytralitet
i regelverket, foreslår derfor departementet at det inntas
en presisering i merverdiavgiftsloven § 18.
Ved denne presiseringen vil det framgå uttrykkelig at engangsavgiften
ikke skal med i beregningsgrunnlaget for merverdiavgiften.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Komiteen viser til proposisjonen og til det som står foran, og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i avgiftslovgivningen (Utsatt opphevelse av investeringsavgiftsloven m.v.)
I
I lov av 21. desember 2000 nr. 114 om opphevelse av lov av 19. juni 1969 nr. 67 om avgift på investeringer m.v. gjøres følgende endring:
Del II skal lyde:
Loven trer i kraft 1. april 2002, med unntak av §§ 6 og 7 som oppheves fra det tidspunkt Kongen bestemmer.
II
I lov av 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter gjøres følgende endring:
§ 6 nytt tredje ledd skal lyde:
For avgift som oppstår ved førstegangsregistrering her i landet er likevel den som melder kjøretøyet til registrering ansvarlig for avgiften. Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om dette.
III
I lov av 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift gjøres følgende endring:
§ 18 annet ledd nr. 2 nytt annet punktum skal lyde:
Dette gjelder ikke avgift etter Stortingets vedtak om engangsavgift.
IV
Endringen under I trer i kraft straks.
Endringene under II og III trer i kraft 1. april 2001.
Oslo, i finanskomiteen, den 8. februar 2001
Dag Terje Andersen |
Britt Hildeng |
Siv Jensen |
leder |
ordfører |
sekretær |