Til Odelstinget
Etter våpenloven er det forbudt uten aktverdig grunn å bære
skytevåpen på offentlig sted. Forbudet foreslås
utvidet til å omfatte luft- og fjærvåpen,
våpenetterligninger og skytevåpen som
er gjort varig ubrukbare, og ordlyden justeres noe for å fange
opp flere situasjoner der våpen m.v. tas med på offentlig sted.
Det foreslås videre bl.a. en justering av straffebestemmelsen
i våpenloven § 33, og det fremmes forslag om lovhjemmel
for gjennomføring av et tidsbegrenset nasjonalt våpenamnesti
og for etablering av et sentralt våpenregister.
De offentlige institusjonene og de skytterorganisasjonene som
er godkjent av Justisdepartementet slutter seg i sine høringsuttalelser
i hovedsak til forslagene. De øvrige private organisasjonene
går imot endringsforslagene, i det vesentligste under henvisning
til at bekjempelse av kriminell omgang med skytevåpen ikke
bør søkes gjennomført ved å legge
ytterligere belastninger på de som lovlig innehar skytevåpen.
I henhold til våpenloven § 27 b
må skytevåpen ikke uten aktverdig grunn bæres
på offentlig sted. Begrepet «bæres» skaper
problemer i forhold til personer som medbringer skytevåpen
i kjøretøyer, og Justisdepartementet foreslo i
høringsbrevet at § 27 b annet ledd
endres ved at begrepet «bæres» erstattes
med «medbringes». De fleste høringsinstanser
støtter forslaget som følges opp i proposisjonen,
men med en noe endret ordlyd.
Våpenetterligninger faller i dag utenfor våpenlovens
virkeområde. Bl.a. på bakgrunn av initiativ fra Riksadvokaten
foreslo Justisdepartementet at forbudet skulle omfatte også luft-
og fjærvåpen og våpenetterligninger som
lett kan forveksles med skytevåpen. Høringsinstansene
slutter seg med ett unntak i det vesentligste til Justisdepartementets
forslag.
Det viktigste formålet med bestemmelsen er å gi politiet
hjemmel til å gripe inn før slike gjenstander
er benyttet til trusler o.l. Det foreslås på bakgrunn
av høringen at også skytevåpen som er
gjort varig ubrukbare, skal omfattes av forbudet, jf. lovutkastet § 27 b.
Bestemmelsen om grov overtredelse av våpenloven i § 33
annet ledd har en strafferamme på fengsel inntil 4 år
og vil i første rekke ramme den profesjonelle og organiserte
innførsel og omsetning av skytevåpen. Oppbevaring
av våpen rammes bare av første ledd første
punktum, som har en strafferamme på inntil 3 måneders
fengsel. For å klargjøre bestemmelsen foreslår
Justisdepartementet at begrepet «besittelse» inntas
i § 33 første ledd annet punktum som
har en strafferamme på fengsel inntil 2 år.
De aller fleste høringsinstansene slutter seg til forslaget.
Justisdepartementet forutsetter at endringen ikke får
noen betydning for de som er i besittelse av våpen på bakgrunn
av arv.
Justisdepartementet har vurdert etablering av et sentralt våpenregister,
eventuelt basert på dagens lokale våpenregistre.
Forslaget om en særskilt lovhjemmel i våpenloven
for etablering av et slikt register skyldes behovet for en regel
om at opplysninger inntatt i våpenregisteret skal være
unntatt fra offentlighet. Alle opplysninger i de lokale våpenregistrene
er i dag undergitt offentlighet. Justisdepartementet ser en klar fare
i dette ved at opplysningene skal kunne benyttes til å gjennomføre
straffbare handlinger.
De fleste høringsinstansene slutter seg i det vesentligste
til forslaget.
Justisdepartementet påpeker at et sentralt edb-basert
våpenregister i betydelig grad vil lette politiets etterforskningsarbeid
og gi bedre kontrollrutiner. Fordelene med et sentralt edb-basert
våpenregister overstiger således ulempene som
måtte følge av større sårbarhet
når dataene blir samlet. Det skal alltid være adgang
til å unnta opplysningene fra offentlighet, men det skal
også være mulig å gi innsyn når
det er saklig grunn til det.
Justisdepartementet foreslår at hjemmelen tas inn i
våpenloven § 31 i et nytt fjerde ledd.
Justisdepartementet nedsatte høsten 1995 Våpenlovutvalget
som har avgitt innstilling om et nasjonalt, tidsbegrenset våpenamnesti.
Utvalget foreslo enstemmig et innleveringsamnesti med mulighet for
etterregistrering av uregistrerte registreringspliktige våpen. Samtidig
ble det foreslått en registreringsplikt for hagler
lovlig ervervet før 1. oktober 1990.
I Ot.prp. nr. 74 (1996-1997) la Justisdepartementet til grunn
at det ikke er behov for egen lovhjemmel for å gjennomføre
et innleveringsamnesti. Riksadvokaten har imidlertid uttalt at et
slikt våpenamnesti bør ha hjemmel i lov.
Det er gjennomført et prøveprosjekt med våpenamnesti
i fire politidistrikter i perioden januar til juni 2000. I løpet
av perioden ble det innlevert 5 692 skytevåpen. Erfaringene
fra prøveprosjektene bekrefter at det er et relativt betydelig
antall uregistrerte våpen i privat eie. Justisdepartementet
foreslår en ny regel om et tidsbegrenset våpenamnesti
og høringsinstansene slutter seg i det vesentligste til
forslaget. Departementet anser det for å være
av vesentlig betydning at våpenamnestiet også inneholder
elementer som salg/omsetning, og mulighet for plombering
av våpen.
Departementet viser til at selv om et nasjonalt våpenamnesti
er tidsbegrenset, forhindrer ikke det at politiet også senere
kan foreta etterregistrering av uregistrerte registreringspliktige
skytevåpen når våpeneieren på eget
initiativ har oppsøkt politiet med våpenet.
Det forutsettes at det i forbindelse med et våpenamnesti
skal legges opp til etterregistrering av hagler lovlig ervervet
før 1. oktober 1990. Dette kan gjøres ved
en forskriftsendring etter at det sentrale våpenregisteret
er etablert.
Våpenloven gir i flere forskjellige bestemmelser departementet
myndighet til å treffe vedtak i henhold til loven. Det
er aktuelt å legge en del av departementets myndighet etter
våpenloven til politidirektoratet, og det foreslås
derfor et nytt siste ledd i § 31 som hjemler dette.
Ut ifra foreløpige anslag vil utgiftene til å utvikle og
etablere et sentralt våpenregister beløpe seg
til ca. kr 8 000 000. Utgiftene til å gjennomføre
et tidsbegrenset nasjonalt våpenamnesti er anslått
til ca. kr 10 000 000. Utgifter til etterregistrering
av hagler vil komme i tillegg og er anslått til ca. kr 6 000 000. De
nevnte utgifter vil bli tatt opp i forbindelse med budsjettbehandlingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs,
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, viser til at hele våpenloven ble
gjennomgått under behandlingen av Ot.prp. nr. 19 (1997-1998),
jf. Innst. O. nr. 39 (1997-1998), slik at de nye endringene omfatter
saker som er blitt aktuelle i den mellomliggende tiden.
Komiteen viser til at forbudet mot å bære
våpen på offentlig sted uten aktverdig grunn foreslås
utvidet til også å omfatte luft- og fjærvåpen,
våpenetterligninger og skytevåpen som er gjort
varig ubrukbare, og videre at loven justeres for å fange
opp flere situasjoner der våpen kan tas med på offentlig
sted. Komiteen slutter seg til forslaget. Komiteen viser for øvrig
til innspill bl.a. i komitéhøring om behov for økt
adgang til visitasjon etter våpen i biler. Komiteen forutsetter
at dette spørsmålet utredes av departementet med
tilbakemelding til Stortinget.
Komiteen er enig i at straffebestemmelsene endres
slik at besittelse av ulovlige våpen kan straffes på lik
linje med våpenhandel og innførsel.
Komiteen merker seg at det fremmes forslag om
en lovhjemmel for et tidsbegrenset nasjonalt våpenamnesti,
og etterregistrering og innlevering av våpen i tråd
med Stortingets vedtak i Innst. O. nr. 39 (1997-1998). Komiteen viser
til at Stortinget den gang bad om at amnestiet fikk betydelig løpetid
og at etterregistreringen skulle være avgiftsfri.
Komiteen slutter seg til at det blir opprettet
et sentralt våpenregister og forutsetter at etableringen dekkes
over ordinære budsjetter.
Komiteen viser for øvrig til at personer
som mottar våpen for reparasjon er underlagt våpenlovens krav
mht. oppbevaring og kontroll, jf. våpenforskriften. Komiteen ber
departementet vurdere behovet for en regulering og krav til de som
driver ervervsmessig børsemakervirksomhet og gi en tilbakemelding
ved en egnet anledning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Senterpartiet viser til sine merknader
i Innst. O. nr. 39 (1997-1998) der disse medlemmer gikk imot at
våpenkort kan tilbakekalles på grunn av alder,
sykdom e.l. og at disse medlemmer gikk imot adgangen til å kontrollere
våpen i private hjem fordi denne adgangen er tvilsom både
i forhold til Grunnlovens § 102, Den europeiske menneskerettskonvensjonen
og hensynet til privatlivets fred.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Odelstinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og
ammunisjon m.v.
I
I lov 9. juni 1961 nr. 1 om skytevåpen og
ammunisjon m.v. gjøres følgende endringer:
§ 27 b annet og nytt tredje ledd
skal lyde:
Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig
sted.
Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft-
og fjærvåpen, våpenetterligninger som
lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen
som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.
§ 31 nytt fjerde ledd skal lyde:
Kongen kan bestemme at det skal opprettes et sentralt
våpenregister og fastsette regler for føringen
av dette, herunder at registeret skal føres ved hjelp av elektroniske
hjelpemidler. Alle opplysninger i et slikt sentralt databasert våpenregister
kan unntas fra offentlighet.
§ 31 nytt femte ledd skal lyde:
Departementets myndighet etter loven her kan legges
til Politidirektoratet. Departementet bestemmer hvilken myndighet
og hvilke oppgaver som skal legges til Politidirektoratet.
§ 33 første ledd skal lyde:
Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter
eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen
rammes av et strengere straffebud. Gjelder overtredelsen § 27
b annet ledd eller ulovlig innføring, avhendelse, erverv eller
besittelse av skytevåpen eller ammunisjon, kan
bøter eller fengsel i inntil 2 år anvendes.
Ny § 34 skal lyde:
Kongen kan bestemme at overtredelser av lovens § 7
første ledd, § 8 første ledd første
punktum og § 13 første ledd første punktum
ikke skal forfølges strafferettslig dersom den som har
begått overtredelsen, gir underretning til politiet om
overtredelsen i løpet av et nærmere angitt tidsrom
fastsatt av Kongen.
II
Endringene trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i justiskomiteen, den 7. mars 2001
Kristin Krohn Devold |
Bjørn Hernæs |
Jan Simonsen |
leder |
ordfører |
sekretær |