Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, fra
Fremskrittspartiet, Jan Simonsen, fra Senterpartiet, Tor Nymo, og
representanten Jørn L. Stang, vil innledningsvis vise
til Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 26 (1998-1999) hvor et
flertall ba regjeringen fremme forslag til endring i panteloven § 3-4,
med sikte på å tillate at pant i driftstilbehør
får rettsvern ved registrering i Løsøreregisteret,
jf. Innst. O. nr. 77 (1998-1999). I innstillingen heter det bl.a.:
«Komiteen har i høringer blitt
informert om at kravet om at driftstilbehøret skal knyttes
til leierett/bruksrett forutsetter at utleier samtykker
til pantsetting. I mange tilfeller avslår utleier å samtykke
til dette, noe som igjen kan medføre at den næringsdrivende enten
må si opp leieavtalen eller la være å pantsette driftstilbehøret.
Komiteen har også blitt informert om at det brukes svært
mye tid og ressurser på å sikre at man har tatt
pant i alle de eiendommer som virksomheten kan sies å være
knyttet til, helt opp til 79 eiendomsangivelser. For komiteen fremstår
dette som unødig tungvint, og kan neppe karakteriseres
som hensiktsmessig ressursbruk.»
(….)
«Komiteen
viser til at da dagens pantelov ble behandlet, hadde Justisdepartementet
foreslått at driftstilbehørspant skulle kunne
få rettsvern ved registrering i Løsøreregisteret.
Justiskomiteen gikk den gang imot forslaget, og begrunnet dette
blant annet med at ordningen i det store og hele har virket tilfredsstillende
siden 1895. Det samme kan ikke sies med dagens situasjon, og komiteen
mener det finnes tungtveiende argumenter for å endre pantelovgivningen
på dette området.»
Komiteen peker på de praktiske problemer
og de begrensninger i tilgangen på kapital til næringslivet som
ligger i dagens krav om tilknytning til fast eiendom som rettsvernsforutsetning
for pant i driftstilbehør. Komiteen slutter
seg etter den gjennomgang som nå er foretatt til departementets
forslag.
Komiteen er enig med departementet i at adgangen
til avdelingsvis pantsettelse ikke bør oppheves.
Komiteen er videre enig i departementets forslag
til øvrige endringer i panteloven. Det samme gjelder forslag
til endringer i tvangsfullbyrdelsesloven. Komiteen har
for øvrig i samråd med departementet foretatt
lovtekniske justeringer i flere bestemmelser i tvangsfullbyrdelsesloven
der uttrykket «bolig» foreslås endret
til «husrom».
Komiteen er også enig i departementets
forslag til overgangsregler.
Når det gjelder endringen i rettsgebyrloven har komiteen merket
seg at departementet anslår inntektene fra retinglysing
av panterett i driftstilbehør til om lag 5 400 000
kroner.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Arbeiderpartiet, går imot departementets forslag til
endringer i rettsgebyrloven § 21a, og mener slik
retinglysing bør være gebyrfri.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at gebyret for retinglysing er satt til 1/5 av rettsgebyret,
dvs. kr 120. Disse medlemmer mener gebyret
må dekke kostnadene med retinglysing. Disse medlemmer fremmer
derfor forslag til endring av rettsgebyrloven § 21a
i tråd med forslaget i proposisjonen.