2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen, fra Senterpartiet, Tor Nymo, og representanten Jørn L. Stang, vil innledningsvis vise til Stortingets behandling av Ot.prp. nr. 26 (1998-1999) hvor et flertall ba regjeringen fremme forslag til endring i panteloven § 3-4, med sikte på å tillate at pant i driftstilbehør får rettsvern ved registrering i Løsøreregisteret, jf. Innst. O. nr. 77 (1998-1999). I innstillingen heter det bl.a.:

«Komiteen har i høringer blitt informert om at kravet om at driftstilbehøret skal knyttes til leierett/bruksrett forutsetter at utleier samtykker til pantsetting. I mange tilfeller avslår utleier å samtykke til dette, noe som igjen kan medføre at den næringsdrivende enten må si opp leieavtalen eller la være å pantsette driftstilbehøret. Komiteen har også blitt informert om at det brukes svært mye tid og ressurser på å sikre at man har tatt pant i alle de eiendommer som virksomheten kan sies å være knyttet til, helt opp til 79 eiendomsangivelser. For komiteen fremstår dette som unødig tungvint, og kan neppe karakteriseres som hensiktsmessig ressursbruk.»

(….)

«Komiteen viser til at da dagens pantelov ble behandlet, hadde Justisdepartementet foreslått at driftstilbehørspant skulle kunne få rettsvern ved registrering i Løsøreregisteret. Justiskomiteen gikk den gang imot forslaget, og begrunnet dette blant annet med at ordningen i det store og hele har virket tilfredsstillende siden 1895. Det samme kan ikke sies med dagens situasjon, og komiteen mener det finnes tungtveiende argumenter for å endre pantelovgivningen på dette området.»

Komiteen peker på de praktiske problemer og de begrensninger i tilgangen på kapital til næringslivet som ligger i dagens krav om tilknytning til fast eiendom som rettsvernsforutsetning for pant i driftstilbehør. Komiteen slutter seg etter den gjennomgang som nå er foretatt til departementets forslag.

Komiteen er enig med departementet i at adgangen til avdelingsvis pantsettelse ikke bør oppheves.

Komiteen er videre enig i departementets forslag til øvrige endringer i panteloven. Det samme gjelder forslag til endringer i tvangsfullbyrdelsesloven. Komiteen har for øvrig i samråd med departementet foretatt lovtekniske justeringer i flere bestemmelser i tvangsfullbyrdelsesloven der uttrykket «bolig» foreslås endret til «husrom».

Komiteen er også enig i departementets forslag til overgangsregler.

Når det gjelder endringen i rettsgebyrloven har komiteen merket seg at departementet anslår inntektene fra retinglysing av panterett i driftstilbehør til om lag 5 400 000 kroner.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, går imot departementets forslag til endringer i rettsgebyrloven § 21a, og mener slik retinglysing bør være gebyrfri.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til at gebyret for retinglysing er satt til 1/5 av rettsgebyret, dvs. kr 120. Disse medlemmer mener gebyret må dekke kostnadene med retinglysing. Disse medlemmer fremmer derfor forslag til endring av rettsgebyrloven § 21a i tråd med forslaget i proposisjonen.