Til Odelstinget
Arbeids- og administrasjonsdepartementet fremmer forslag om å endre
lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. (tjenestemannsloven),
slik at det blir lovfestet adgang til å utnevne fylkesmenn
på åremål. Det er i den forbindelse nødvendig å gjøre endringer
i tjenestemannsloven §§ 3 og 7. I tillegg
til å drøfte nærmere bakgrunnen for forslaget,
går departementet også nærmere inn på de
vurderinger som er gjort når det gjelder åremål
for andre grupper embetsmenn.
Grunnloven § 22 tredje ledd ble endret 7. april 1992
ved tilføyelse av et nytt annet punktum. Bestemmelsen lyder: «Det
kan bestemmes ved Lov at visse Embedsmænd, der ei ere Dommere,
kunne udnævnes paa Aaremaal.»
Proposisjonen viser også til behandlingen av Ot.prp.
nr. 89 (1992-1993), jf. Innst. O. nr. 120 (1992-1993) som omtaler
endringer i tjenestemannsloven, herunder særlig forholdet
til Grunnloven.
På bakgrunn av en høringsrunde (i 1993) ser
en at det ikke lenger er så stor interesse for å kunne
utnevne embetsmenn på åremål som man
antok da grunnlovsbestemmelsen ble endret. Et argument som gjerne nevnes
i denne forbindelse er viktigheten av å ha embetsmenn som
står i en uavhengig stilling til den politiske ledelse.
Det har vært antatt at denne målsetting vil være
vanskeligere å oppnå hvis embetsmenn skulle kunne
utnevnes på åremål. Videre blir det gjerne
hevdet at systemet med lederlønnskontrakter er et tilfredsstillende
alternativ til åremål.
Tjenestemannsloven inneholder i dag ingen regler om åremål
for embeter. Loven tar utgangspunkt i at embetsmenn skal utnevnes
fast i embetet, men kan konstituteres etter nærmere regler.
I lov 4. august 1995 nr. 53 om politiet (politiloven) § 19
annet ledd er det sagt at politimestre, visepolitimestre og sjefene
for Kriminalpolitisentralen og Utrykningspolitiet utnevnes som embetsmenn.
I samme paragrafs fjerde ledd er det sagt at Kongen kan bestemme
at andre sjefer for politiets sentrale særorganer og politimestre
ansettes på åremål. Kongen kan fastsette
nærmere bestemmelser om åremålets varighet,
fornyelse og opphør.
I lov 30. mars 1984 nr. 15 om statlig tilsyn med helsetjenesten § 1
er dessuten stillingen som helsedirektør, gjennom endringslov
av 21. desember 2000, omgjort til åremålsstilling,
slik at Kongen nå utnevner helsedirektøren på åremål.
Foreløpig er det ikke gitt andre bestemmelser om bruk
av åremål for embetsmenn.
Også når det gjelder tjenestemenn, er utgangspunkt
at disse skal tilsettes fast, med mindre et av flere vilkår
som loven regner opp, er oppfylt. Ett slikt vilkår er at
tjenestemannen skal tjenestegjøre i åremålsstilling,
tjenestemannsloven § 3 nr. 2 bokstav f). Kongen er
videre gitt fullmakt til å fastsette ved forskrift om en stilling
skal være åremålsstilling og kan fastsette
særregler for enkelte grupper tjenestemenn, loven § 3
nr. 3.
I tillegg inneholder enkelte særlover bestemmelser om åremål
for bestemte statsstillinger.
For stillinger utenfor statsforvaltningen, finnes bestemmelser
om åremål i lov 4. februar 1977 nr. 4 om
arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (arbeidsmiljøloven) § 58 A
nr. 1 første ledd bokstav d), lov 25. september
1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) § 24
nr. 3 og enkelte særlover.
Fylkesmannen er embetsmann og hører til gruppen avsettelige
embetsmenn. Fylkesmannen utnevnes av Kongen i Statsråd
ved kgl. res.
Regjeringen har drøftet rekrutteringspraksis ved fylkesmannsutnevnelser
og besluttet å legge større vekt enn tidligere
på dokumentert godt administrativt og faglig lederskap.
Regjeringen har også gått inn for å utnevne
nye fylkesmenn på åremål. Regjeringen
har i denne sammenheng lagt til grunn at dagens fylkesmannsembeter
er store og komplekse organisasjoner med varierte og viktige samfunnsoppgaver
og høy faglig og administrativ kompetanse.
Samfunnsorientering og lang erfaring fra politisk arbeid og lederskap
vil alltid være en svært relevant bakgrunn for
embetet som fylkesmann, ikke minst er dette kvaliteter som bidrar
til god samhandling med kommunene. Regjeringen mener likevel at
det nå i økende grad også er ønskelig
med en bredere erfaringsbakgrunn. Dette innebærer at regjeringen
ved fremtidige utnevnelser av fylkesmenn i større grad også vil
legge vekt på dokumentert erfaring fra administrativt og
faglig lederskap i offentlig eller privat virksomhet, eller tilsvarende
erfaring fra organisasjonsarbeid.
Hensikten med åremålsordningen for statlige
ledere generelt er å få etablert muligheten for
jevnlig skifting av topplederen i virksomheter hvor det er viktig
med løpende ledelsesmessig omstilling og nyorientering.
Selv om fylkesmannen i praksis utøver mye av sin virksomhet
på vegne av departementer og direktorater er det, av hensyn
til samordnings- og helhetsperspektivet i fylkesmannens arbeid,
viktig å sikre den nødvendige ytrings- og beslutningsmessig
uavhengighet i forhold til skiftende politisk press fra oppdragsgiverne
og tilsettingsmyndigheten. Dette er forhold som i prinsippet taler
mot en åremålsordning. På den annen side
er både de faglige oppgavene, arbeidsmetodene og organiseringen
av virksomheten i fylkesmannsembetene i økende grad undergitt
endrings- og utviklingsprosesser hvor det ledelsesmessige
aspektet i det enkelte embete stadig blir viktigere.
Det er i hovedsak i statsforvaltningen at man har benyttet seg
av åremålsstillinger. I all hovedsak gjelder dette
tjenestemannsstillinger. Stort sett er erfaringene der positive
når det gjelder bruk av åremål. Det er
også stadig en viss pågang når det gjelder å få åpnet for
utvidet bruk av åremålstilsetting for tjenestemenn.
Utenfor statlig sektor har det også vært pågang
for å få anledning til å benytte åremål.
Utviklingen synes klart å gå i retning av en større
bruk av åremål, selv om det ikke er kjent at systematiske
undersøkelser av disse forhold er gjennomført.
Når det gjelder kommunene er det fra Kommunenes Sentralforbund
opplyst at ca. 16 pst. av landets rådmenn for tiden er
tilsatt på åremål. Når det gjelder fylkeskommunene
er for tiden 35 pst. av fylkesrådmennene tilsatt på åremål.
Det er store likhetspunkter mellom de norske fylkesmennene og
landshøvdingene i Sverige og Finland.
Både i Sverige og Finland er landshøvdingene
utnevnt på åremål.
Synspunkter fra flere høringsinstanser er inntatt i proposisjonen,
herunder bl.a. fra fylkesmennene. Høringsinstansene kommenterer
bl.a. åremålsperiodens varighet og adgangen til
forlengelse. I høringsnotatet har departementet lagt opp
til 8-års tilsetting uten adgang for forlengelse.
Departementet legger til grunn at majoriteten av høringsinstansene
stiller seg positive til at fylkesmennene bør kunne utnevnes
på åremål.
Tjenestemannslovens systematikk mht. til åremålstilsetting
for tjenestemenn er slik at åremålsperiodens lengde
og adgangen til fornyet periode er regulert i forskrift.
Departementet anbefaler at endringen trer i kraft 1. juli
2001.
Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m.
I
I lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. gjøres følgende endringer:
§ 3 nr. 1 nytt tredje ledd skal lyde:
Fylkesmann kan utnevnes på åremål.
§ 3 nr. 3 skal lyde:
3. Kongen fastsetter ved forskrift nærmere regler om utnevning av embetsmenn i åremålsstilling. Kongen fastsetter ved forskrift om en tjenestemannsstilling skal være utdanningsstilling eller åremålsstilling. Ved forskrift kan det også fastsettes særregler for enkelte grupper tjenestemenn.
§ 7 nr. 1 skal lyde:
1. Når en embetsmann er konstituert i embetet og grunnen til at konstitusjonsformen ble nyttet, er falt bort, skal vedkommende pålegges å fratre embetet. Er embetsmannen utnevnt i åremålsstilling, plikter vedkommende å fratre når åremålet er utløpt. Har konstitusjonen eller åremålsstillingen vart mer enn ett år, skal vedkommende ha minst en måneds varsel. Men har embetsmannen vært konstituert av Kongen etter forutgående kunngjøring, kan vedkommende i stedet utnevnes uten ny kunngjøring. Embetsmann utnevnt i åremålsstilling kan ikke utnevnes i embetet uten ny kunngjøring.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 15. mai 2001
Ågot Valle |
Inger Stolt-Nielsen |
Oddbjørg Ausdal Starrfelt |
fung. leder |
ordfører |
sekretær |