Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jon
Olav Alstad, Gerd Johnsen, Liv Marit Moland, Oddbjørg Ausdal
Starrfelt og Shahbaz Tariq, fra Kristelig Folkeparti, Modulf Aukan
og Ola T. Lånke, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold
og Per Sandberg, fra Høyre, Trond Helleland, fra Senterpartiet,
Anne Enger Lahnstein, fra Sosialistisk Venstreparti, Ågot
Valle, og representanten Inger Stolt-Nielsen, viser til at
det er et grunnleggende prinsipp ved gjennomføringen av
en adopsjon, at adopsjonen skal være til barnets beste. Komiteen viser
videre til at dette prinsippet også er nedfelt i FNs konvensjon
om barns rettigheter.
Komiteens flertall, alle unntatt Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet, understreker at hensikten med stebarnsadopsjon
er at barn skal sikres retten til å ha to juridiske foreldre
også i de tilfellene hvor den ene av foreldrene er død,
forsvunnet eller av andre grunner ikke kan eller vil delta i oppfostringen av
barnet. Flertallet er av den oppfatning at denne grunnleggende
retten også må gjelde for barn i registrerte partnerskap,
og støtter derfor Regjeringens forslag til endringer i
lov 28. februar 1986 nr. 8 om adopsjon og i lov 30. april
1993 nr. 40 om registrert partnerskap.
Flertallet understreker betydningen av at alt internasjonalt
adopsjonsarbeid må basere seg på gjensidig respekt
for det enkelte lands lovgivning og støtter med bakgrunn
i dette at det i loven nedfelles et unntak for stebarnsadopsjon
når det gjelder utenlandsadopterte barn som kommer fra
et opprinnelsesland som ikke tillater en etterfølgende
stebarnsadopsjon i registret partnerskap. Flertallet mener
den foreslåtte lovtekst gir tilstrekkelig fleksibilitet
i forhold til at holdninger knyttet til stebarnsadopsjon og registrerte
partnerskap er i stadig forandring
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Fremskrittspartiet og representanten Inger Stolt-Nielsen viser
til at formålet ved adopsjon er å gi barn et godt
og varig hjem. Det er viktig at barn som bor sammen med en forelder
som lever i homofilt eller lesbisk forhold, sikres bedre enn i dag.
Dersom barnets biologiske foreldre er kjent, er det viktig at barnet
sikres samvær med begge sine biologiske foreldre, i tråd
med barneloven. Disse medlemmer viser til at allerede
før stebarnsadopsjon finner sted har barnet et hjem, og
adopsjon vil normalt ikke endre barnets faktiske situasjon. Men disse
medlemmer ser at familier som består av registrerte
partnere og den enes barn, også kan ha behov for tryggere
juridiske rammer i tilfelle skilsmisse og død, som i de
familier som består av ektefeller og den enes barn. Disse
medlemmer mener at dette behovet kan ivaretas i lov om adopsjon,
barneloven og arveloven.
Disse medlemmer er uenig i måten Regjeringen
foreslår å sikre de aktuelle barnas juridiske
og økonomiske rettigheter på. Disse medlemmer mener
at det i tillegg til det juridiske og økonomiske, også bør
tas hensyn til andre behov, når dette spørsmålet
behandles. Disse medlemmer viser til Statens ungdoms-
og adopsjonskontors (SUAK) uttalelse 28. februar 2001,
der det pekes på at stebarnsadopsjoner ikke bare har juridiske
aspekter, men at det i stor grad også handler om barns
behov for tilhørighet, og spørsmål om
identitet. SUAK mener det er vel så viktig å fokusere
på den følelsesmessige siden av adopsjon. Disse
medlemmer understreker alvoret i at en adopsjon ikke bare
er livsvarig for partene i adopsjonssaken, men innebærer
også et brudd i barnets slektslinje som vil ha betydning
for all fremtidig slekt.
Disse medlemmer viser til at SUAK på generell
basis mener det er behov for en innskrenkning av adgangen til stebarnsadopsjon
i forhold til dagens praksis, og ikke en utvidelse, som det her
legges opp til. Siden adopsjonsloven av 1917 åpnet for
stebarnsadopsjon, har det skjedd en utbygging av rettigheter for
foreldre og barn som har gjort det mulig å sikre
barns rettigheter uten å ta det skritt å adoptere. På dette
området vil disse medlemmer vise til barnelovens
regler om fostringsplikt og §§ 36 og
37 om foreldreansvar etter foreldrenes død, og reglene om
testament i arveloven.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Fremskrittspartiet peker på at en adopsjon skal
fylle et tomrom ved å gjenopprette en familiekonstellasjon
hvor barnet får både en mor og en far. Disse
medlemmer mener det er betenkelig å innvilge adopsjon
til partner av samme kjønn, i og med at barnet allerede
har en mor eller far. Dette betyr imidlertid ikke at homofile og
lesbiske partnere i utgangspunktet ikke kan ha like god omsorgsevne som
ektepar.
Men disse medlemmer vil understreke at adopsjon
er langt mer for barn enn det å bli sikret økonomisk
og juridisk i oppveksten, og vil på den bakgrunn ikke åpne
for utvidelse av stebarnsadopsjon. Disse medlemmer vil
heller forbedre nåværende regelverk, slik at det
juridiske og økonomiske aspektet blir godt ivaretatt for
alle barn, uten at de juridiske og familiemessige båndene
til henholdsvis far eller mor blir brutt, slik de blir ved en adopsjon.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn komme
med følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen sette i gang en gjennomgang
av regelverk og praksis som gjelder for stebarnsadopsjoner, herunder
også å vurdere strengere kriterier for de regler
som skal gjelde for slike adopsjoner.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
skeptiske til lovforslaget hvor den ene partner skal få anledning
til å adoptere den andres barn. På samme måte
og vilkår som for personer som har inngått ekteskap
etter ekteskapsloven.
Adopsjonsloven gir ikke personer som har inngått partnerskap
adgang til å adoptere sammen.
Disse medlemmer vil anta at det vil være
relativt sett få tilfeller hvor stebarnsadopsjon i sammenheng
med partnerskap er aktuell. Spørsmålet har i hvertfall
i dag større prinsipiell enn praktisk betydning.
Et hovedmotiv for lov om partnerskap har vært å likestille
homofile og heterofile med hensyn til de juridiske rettigheter og
plikter inngåelse av ekteskap medfører. Disse
medlemmer mener at når det gjelder adopsjon, må en
likevel legge størst vekt på hensynet til barnet.
Ved stebarnsadopsjon vil juridiske bånd til den opprinnelige
slekten falle bort. Barnet vil komme i den noe spesielle situasjon
at det får to foreldre av samme kjønn. Disse
medlemmer ser at dette kan skape følelsesmessige
reaksjoner hos barnet og virke fremmed for utenforstående.
Det er viktig at en er oppmerksom på dette.
Disse medlemmer registrerer at det er foreslått
at adgangen til stebarnsadopsjon i partnerskap ikke skal gjelde
for barn som er adoptert fra utlandet. Disse medlemmer er
enig i at dette kan stride mot moral og rettsoppfatninger i enkelte
land. Dissemedlemmer mener det normalt
vil være til beste for et barns utvikling å vokse
opp både med en mor og en far. Selvsagt kan også homofile/lesbiske
i partnerskap være utmerkede omsorgspersoner og foreldre. Imidlertid
mangler det noe i et barns oppvekstsituasjon dersom begge foreldre
er av samme kjønn. At barn med aleneforelder heller ikke
har foreldre av begge kjønn å forholde seg til,
og at denne mangel kan kompenseres på forskjellig vis -
også i partnerskap, rokker ikke ved det prinsipielle i
dette synspunkt. Disse medlemmer mener at ved adopsjon
bør derfor det normale være at barnet som adopteres,
får best mulige omsorgspersoner av begge kjønn
til foreldre.
Dog kan det muligens være tilfeller hvor stebarnsadopsjon
for par som lever i partnerskap kan være en løsning.
Et slikt tilfelle kan være hvor barnets ene forelder er
død, eller ukjent og hensynet til barnets beste taler for
en slik løsning. Her beveger vi oss inn i et område
som er svært vanskelig. Det essensielle må og
skal være en løsning som er til beste for barnet.
Alt annet er saken uvedkommende.
Disse medlemmer mener at for et barn som vokser
opp hos en forelder som lever i partnerskap, vil den andre biologiske
forelderen dessuten representere det kjønn som mangler
i barnets familiesituasjon, og denne forelderen vil dermed kunne
være av særlig stor betydning for barnet. En adopsjon
fører til at barnet ikke bare mister arverett etter den
biologiske forelderen og dennes slekt, og at denne forelderens forsørgelsesansvar
opphører, men vedkommende forelder mister også retten
til samvær med barnet.
Disse medlemmer vil derfor gå imot forslaget
om adopsjon for par i registrert partnerskap. Dette for hensynet
til barnets beste.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at barnets beste skal være det grunnleggende prinsipp
for gjennomføringen av adopsjon. Dette prinsipp er utgangspunktet
for vurdering av alle som ønsker adopsjon, og dette
medlem kan ikke se at seksuell legning i seg selv er hinder
for en slik vurdering. Dette medlem viser til Senterpartiets
stortingsvalgprogram for perioden 2001 til 2005, der det heter: «at
homofile skal ha mulighet til å adoptere på samme
vilkår som heterofile».
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
ut fra prinsippet om at alle mennesker er like mye verd, og at ingen
skal kunne bli utsatt for diskriminering på noe samfunnsområde,
foreslå at lesbiske og homofile skal kunne bli vurdert
på lik linje med heterofile par når det gjelder
adopsjon. Dette medlem understreker at ingen har
noen rett å adoptere. Det er forskrifter og retningslinjer
til adopsjonsloven, og den enkeltes egnethet som adoptivforeldre
som er avgjørende, ikke hvilken seksuell legning vedkommende
har.
Forskningen viser at lesbiske og homofile har like god omsorgsevne
som heterofile, og det er ingen grunn til å tro at lesbiske
og homofile ikke er oppmerksomme på de ekstra belastningene
det er å adoptere et barn med en allerede komplisert bakgrunn.
Det er mange lesbiske og homofile som selv har opplevd problemer
med det å være annerledes. Dette medlem mener
derfor at mange av disse kanskje lettere vil kunne forstå barn
med en annerledes og komplisert bakgrunn.
Dette medlem vil poengtere at det er viktig ved
adopsjon å trekke inn den eventuelle ekstra belastningen
det kan være å ikke vokse opp i en kjernefamilie
bestående av to av motsatt kjønn. Men dette skal
ikke alene være med på å ekskludere homofile par
til å bli vurdert som egnede adoptivforeldre.
Dette medlem mener at det er den følelsesmessige
tilknytningen barnet har til sine foreldre, uavhengig om foreldrene
er homofile eller heterofile, som er avgjørende for barnets
utvikling. Forskningen underbygger at foreldrenes seksuelle legning
ikke er det avgjørende her. Dette medlem viser
til at det finnes en hel rekke større og mindre undersøkelser
fra ulike land. I Sverige ble det i 2001 lagt fram en egen utredning
(SOU 10:2001) med tema lesbiske, homofile og barn.
Dette medlem vil minne om at barn i utgangspunktet
ikke bærer med seg fordommer. Det er det samfunnet, miljøet
og andre voksne som skaper.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringa fremme forslag til nødvendige
lovendringer som sikrer lesbiske og homofile rett til å bli
vurdert som adopsjonsforeldre.»
Komiteens medlem fra Høyre og representanten
Stolt-Nielsen vil vise til at en adopsjon innebærer
at et barn kan bli avskåret fra egen slekt. Disse
medlemmer mener derfor at det generelt bør vises
varsomhet ved adopsjon i tilfeller der barnets biologiske forelder
er død eller forsvunnet, men der barnets øvrige
slekt i denne forelders slektsgren kjenner til og føler
omsorg for barnet. Det er disse medlemmers mening
at barnets nærmeste slekt i slike tilfeller skal høres,
slik at den instans som gir samtykke til eller avslag på adopsjonssøknad,
ut fra en samlet vurdering kan ta stilling til hva som er til barnets
beste ut fra barnets faktiske situasjon.
Representanten Stolt-Nielsen mener
at en slik vurdering i forhold til barnets biologiske familie og
deres ønsker for barnet bør gjøres uavhengig
av om adopsjonen skjer innenfor rammen av registrert partnerskap
eller innenfor en tradisjonell ekteskapssituasjon.