Innstilling fra samferdselskomiteen om lov om endringer i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v.

Dette dokument

Til Odelstinget

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger, i samråd med Barne- og familiedepartementet, frem forslag om endringer i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v. (merkeloven).

Det fremmes forslag til ny § 6 a i merkeloven, med hjemmel til å gi forskrift om at opplysninger som har betydning for forbrukerens vurdering av varens energi- og ressursbruk eller virkning på miljøet, også skal tas inn i «salgsfremmende dokumentasjon» for det aktuelle vareslag.

Formålet med forslaget til ny § 6 a er å legge til rette for å gjennomføre Europaparlaments- og Rådsdirektiv 99/94/EF av 13. desember 1999 i norsk rett. Direktivet krever at markedsføring av nye personbiler skal inneholde informasjon om drivstofforbruk og CO2-utslipp for de modeller som reklamen omhandler.

Bedret tilgang til sammenlignbar informasjon om personbilenes miljømessige spesifikasjoner skal kunne påvirke forbrukerne til å velge biler som har lavere forbruk og utslipp, og stimulere bilfabrikantene til produksjon av mer miljøvennlige biler.

Direktiv 99/94/EF er et ledd i EUs oppfølging av FNs rammekonvensjon om klimaendringer og Kyoto-protokollen. Det endelige målet med rammekonvensjonen er å stabilisere konsentrasjonen av klimagasser i atmosfæren på et nivå som vil forhindre farlig, menneskeskapt påvirkning av klimasystemet.

Som bakgrunnen for lovforslaget vises til at forslaget fremmes for å gjennomføre Norges forpliktelser etter EØS-avtalen. Det er pr. i dag ikke tilstrekkelig hjemmel i norsk lov for gjennomføring av Europaparlaments- og Rådsdirektiv 99/94/EF. For EU-medlemsstatene trådte direktivet i kraft 18. januar 2001. Norge tok forbehold for Stortingets samtykke, ettersom gjennomføring av beslutningen i norsk rett krever lovendring, jf. Grunnloven § 26 annet ledd.

I St.prp. nr. 69 (2000-2001) ble Stortinget bedt om å samtykke til EØS-komiteens beslutning.

Direktiv 99/94/EF stiller krav om at:

  • det på eller i nærheten av alle fabrikknye personbiler på salgsstedene skal anbringes en etikett som angir drivstofforbruk og CO2-utslipp

  • det i salgslokalene finnes en plakat for hvert bilmerke som inneholder data om drivstofforbruk og CO2-utslipp for alle nye biler som selges i lokalet

  • det årlig utarbeides en samlet oversikt over drivstofføkonomi og CO2-utslipp for alle modeller som selges i Norge

  • markedsføring for de biler som reklamen omhandler, skal inneholde ovennevnte opplysninger.

For de tre første punktene gir dagens lovgivning gjennom lov om merking av forbruksvarer (merkeloven) tilstrekkelig hjemmel til å stille slike krav.

Lovforslaget gjelder hjemmel for det siste punktet om krav til opplysninger i markedsføring, i direktivet betegnet som «salgsfremmende dokumentasjon».

Ny § 6 a foreslås plassert i merkeloven kap. 3.

Adgang til å pålegge informasjonsforpliktelser i markedsføring i sin alminnelighet innebærer en utvidelse av merkelovens virkeområde.

Forslaget om å innføre en ny § 6 a i merkeloven har vært ute på høring.

Av 25 innkomne svar er det 23 høringsinstanser som støtter forslaget til ny § 6 a eller som ikke har merknader, jf. kap. 4 i proposisjonen.

Ordningen vil innebære årlige kostnader for Statens vegvesen i størrelsesorden 400 000-500 000 kroner til utarbeidelse av en drivstofføkonomioversikt. Kostnadene vil bli dekket innenfor gjeldende budsjettrammer.

Kostnadene for bilbransjen som følge av de nye bestemmelsene synes vanskelig å anslå.

Komiteens Merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker,fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til behandlingen av St.prp. nr. 69 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 259 (2000-2001).

Komiteens tilråding

Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å fatte slikt

vedtak til lov:

om endringer i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v.

I

I lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v. gjøres følgende endringer:

Ny overskrift til kapittel 3 skal lyde:

EØS-regler om miljøinformasjon

Ny § 6 a skal lyde:

For å gjennomføre Norges forpliktelser etter EØS-avtalen kan Kongen gi forskrift om at opplysninger som har betydning for forbrukerens vurdering av varens energi- og ressursbruk eller virkning på miljøet, også skal tas inn i markedsføring av det aktuelle vareslag.

Nåværende § 6 a blir ny § 6 b.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 23. mai 2001

Oddvard Nilsen Thore Aksel Nistad May Britt Vihovde
leder ordfører sekretær