Etter verdipapirhandelloven § 2-3 gjelder for
primærinnsidere et handleforbud i visse perioder. Handleforbudet
innebærer at styremedlem, medlem av kontrollkomitè,
revisor eller ledende ansatt hos utsteder, ikke må foreta
tegning, kjøp, salg eller bytte av børsnoterte
finansielle instrumenter utstedt av det foretaket de er tilknyttet
i tidsrommet to måneder før offentliggjøring
av styrets forslag til utsteders årsregnskap eller to måneder
før foreløpig årsregnskap dersom dette
kunngjøres tidligere. Slike disposisjoner kan heller ikke
foretas i tidsrommet en måned før offentliggjøring
av utsteders delårsrapport, jf. verdipapirhandelloven § 2-3
første ledd. Tilsvarende gjelder for opsjoner og terminer
til slike verdipapirer. Børsen kan i særlige tilfeller
gjøre unntak fra bestemmelsen.
Handelsforbudet gjelder ikke for salg av tegningsretter i forbindelse
med kapitalforhøyelse, eller normal utøvelse av
tidligere inngått opsjon- eller terminkontrakt ved kontraktens
utløp.
Forsettlig eller uaktsom overtredelse av handleforbudet straffes
med bøter eller fengsel i inntil 1 år, jf. verdipapirhandelloven § 14-3
annet ledd nr. 1.
Kredittilsynet foreslår at det periodiske handleforbudet
i verdipapirhandelloven § 2-3 oppheves. Kredittilsynet
mener forslaget må ses i sammenheng med forslaget om å innføre
et forbud mot utilbørlig markedsadferd.
Etter Kredittilsynets vurdering er regelen objektivisert og vidtfavnende,
og medfører at regelen «i stor grad rammer handler
hvor det ikke ville foreligget misbruk av innsideinformasjon».
Handleforbudet for primærinnsidere ble foreslått av
departementet i Ot.prp. nr. 72 (1990-1991), og innført
ved lovendringen i 1991. I NOU 1996: 2 foreslo Verdipapirhandellovutvalget
en opphevelse av handleforbudet. Utvalget pekte blant annet på at
forbudet kunne hindre aktivt eierskap og at aksjonærer
vegret seg for å påta seg styreverv etc. Det ble
videre vist til at den informasjon som fremkommer i regnskaper ofte
samsvarer med markedets forventninger, og at andre forhold enn de
som omfattes av forbudet, slik som inngåelse av store kontrakter,
fusjoner, oppkjøpstilbud mv., kan ha vel så stor
betydning for kursen på verdipapirene. Høringsinstansene
var gjennomgående positive til forslaget. I Ot.prp. nr.
29 (1996-1997) foreslo imidlertid departementet at handleforbudet
for primærinnsidere i visse perioder ble videreført,
noe som også ble lovens ordning. Departementet la vekt på at
primærinnsidere i utstederforetak regelmessig ville ha
kjennskap til regnskapsinformasjon som vil kunne ha vesentlig innvirkning
på kursen. Departementet viste videre til at handleforbudet
ikke avskjærer primærinnsidere med langsiktige
eierinteresser fra å kjøpe eller selge aksjer
i eget selskap.
Slik departementet ser det er handleforbudet ikke begrunnet i
at primærinnsidere ikke skal få investere i finansielle
instrumenter, men derimot for å forebygge innsidehandel.
Departementet viser til at forslaget om endring av innsidebestemmelsen
i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd til dels er begrunnet i de bevismessige vanskeligheter som
har vært knyttet til anvendelsen av bestemmelsen i tilfeller
hvor det har vært mistanke om innsidehandel. Etter departementets
syn vil forslaget til skjerpelse av det generelle innsidehandelsforbudet
i verdipapirhandelloven § 2-1 første
ledd i vesentlig grad redusere behovet for et objektivt handleforbud.
Departementet viser videre til at undersøkelsesplikten
i verdipapirhandelloven til dels ivaretar de samme hensynene som
handleforbudet for primærinnsidere. Departementet slutter
seg derfor til Kredittilsynets forslag samt de vurderinger som Oslo Børs
har fremført i høringen, og foreslår
at det objektive handleforbudet for primærinnsidere i visse
perioder oppheves. Departementet peker på at det fortsatt vil
gjelde et handleforbud for primærinnsidere dersom det foreligger
innsideinformasjon. Imidlertid vil dette etter forslaget følge
av det alminnelige forbud i verdipapirhandelloven § 2-1
første ledd, som gjelder «enhver» og
uavhengig av hvor innsideinformasjonen stammer fra.
Komiteen slutter seg til departementets
vurderinger og forslag til opphevelse av gjeldende verdipapirhandelloven § 2-3.