Den foreslåtte endring i vilkårene for å bli
idømt forvaring fører til at noen flere kan få denne
særreaksjonen, og dermed en noe mer utstrakt bruk av rettspsykiatrisk
sakkyndige og noen flere tilsynsoppdrag for kriminalomsorgen. Kriminalomsorgen
må utvikle et soningsalternativ hvor innholdet i forvaringen
kan tilpasses de domfeltes særlige behov. Økt
bemanning på Ila er det viktigste tiltak for å ivareta
disse forhold. I tillegg skal bygningsmessige arbeider utføres.
Bemanningsøkningen er beregnet til å utgjøre
52 årsverk. Kostnadsrammen er beregnet til 22 mill. kroner, hvorav
engangsinvesteringer/etableringskostnad utgjør
ca. 2,5 mill. kroner. De budsjettmessige konsekvensene vil bli vurdert
i de årlige budsjetter.
Et foreløpig anslag tilsier at totalt 15 personer vil ha
opphold i fagenheten. Med utgangspunkt i et anslag på 1-2
personer som dømmes til tvungen omsorg pr. år,
antar departementet at det kan være hensiktsmessig med
en trinnvis utbygging av institusjonsplasser i fagenheten. Investeringskostnadene
for 15 plasser anslås til totalt 32,4 mill. kroner. Anslag
for driftsutgifter er 38,25 mill. kroner.
I forbindelse med prøveløslatelse fra forvaring kan
det fastsettes at den domfelte skal holdes tilbake i en bolig eller
institusjon. Det samme foreslås når slike vilkår
fastsettes som varetektssurrogat.
Staten vil refundere utgiftene til slike tiltak. Sosial- og helsedepartementet
har beregnet utgiftene i år 2002 til 97 mill. kroner til
refusjon av kommunenes utgifter og 1 mill. kroner i økte
kostnader til administrering av tilskuddsordningen.
Komiteen tar departementets synspunkter
om økonomiske og administrative konsekvenser til etterretning.