De umiddelbare økonomiske og administrative konsekvensene
av forslaget til ny ordlyd i § 6 fjerde ledd,
vil man først få et helhetlig bilde av i sammenheng
med de forslag til forenkling og oppmyking av utlendingsforskriften
(blant annet forslag til innføring av et jobbsøkervisum)
som departementet for tiden arbeider med. Forslaget til ny § 6
femte ledd er i samsvar med hovedregelen i gjeldende § 6.
De økonomiske og administrative konsekvensene av § 6
fjerde og femte ledd i ny ordlyd har ikke blitt utredet. Regjeringen
vil komme tilbake til dette. Forslaget til § 6
nytt sjette ledd er en hjemmel til å gi unntaksbestemmelser i
forskrift. Denne hjemmelen medfører i seg selv ikke noen økonomiske
eller administrative konsekvenser. Departementet vil vurdere nærmere
i hvilke tilfelle det bør gjøres unntak fra kravene
i forslag til fjerde og femte ledd, og komme tilbake til dette i
forbindelse med forslag til forskriftsbestemmelser. De økonomiske
og administrative konsekvensene vil bli utredet i forbindelse med
utarbeiding av slike forskriftsbestemmelser.
Forslaget til § 6 nytt åttende ledd
medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser. Hva gjelder de økonomiske og administrative
konsekvensene av forskriftsbestemmelser på dette området,
vil departementet også komme tilbake til dette i forbindelse
med utarbeiding av slike bestemmelser.
Kripos vil ha det tekniske ansvaret for overføring av
opplysninger til og fra den sentrale Eurodacbasen, Dette vil blant
annet omfatte ansvar for at oversendelse av opplysninger skjer forsvarlig
og at kun autoriserte personer får tilgang til opplysningene
som overføres.
Det er under avklaring om det administrative ansvaret skal tilligge
Kripos eller Utlendingsdirektoratet.
Norge må bidra til EUs ordinære budsjett i
forbindelse med opprettelsen av Eurodac og den operative virksomheten
ved sentralenheten. Dette utgjør vel 6 mill. NOK. Fra og
med budsjettåret 2002 skal det ytes et beløp etter
samme prosentfordeling til de relevante budsjettbevilgninger for
det aktuelle budsjettåret. Dette budsjettet er ennå ikke
fastsatt fra EUs side.
Investeringer og drift av systemet i Norge vil medføre
utgifter på om lag 1,5 mill. NOK i 2001. Siden deler av
dette er knyttet til investeringer, vil utgiftene trolig bli noe
lavere fra og med budsjettåret 2002.
Utgifter for Datatilsynet som nasjonal tilsynsmyndighet er ikke
kartlagt, men antas å bli beskjedne og dekket inn over
tilsynets eksisterende budsjett.
Norges tilknytning til Eurodac vil medføre utgifter
på ca. 7,5 mill. NOK i 2001. Utgiftene til Eurodac i 2001
dekkes innenfor de berørte departementers gjeldende budsjettrammer.
Utgiftene i 2001 og 2002 vil i all hovedsak knytte seg til opprettelsen
av Eurodac. Eurodac vil ikke være operativt før
tidligst i 2002, og det vil følgelig ikke kunne forventes
besparelse som følge av tilknytningen før tidligst
i 2003.
Komiteen viser til sine merknader foran
og har ellers ingen merknader.