4. Økonomiske og ADMINISTRATIVE konsekvenser

4.1 Sammendrag

4.1.1 Arbeidsinnvandring

De umiddelbare økonomiske og administrative konsekvensene av forslaget til ny ordlyd i § 6 fjerde ledd, vil man først få et helhetlig bilde av i sammenheng med de forslag til forenkling og oppmyking av utlendingsforskriften (blant annet forslag til innføring av et jobbsøkervisum) som departementet for tiden arbeider med. Forslaget til ny § 6 femte ledd er i samsvar med hovedregelen i gjeldende § 6. De økonomiske og administrative konsekvensene av § 6 fjerde og femte ledd i ny ordlyd har ikke blitt utredet. Regjeringen vil komme tilbake til dette. Forslaget til § 6 nytt sjette ledd er en hjemmel til å gi unntaksbestemmelser i forskrift. Denne hjemmelen medfører i seg selv ikke noen økonomiske eller administrative konsekvenser. Departementet vil vurdere nærmere i hvilke tilfelle det bør gjøres unntak fra kravene i forslag til fjerde og femte ledd, og komme tilbake til dette i forbindelse med forslag til forskriftsbestemmelser. De økonomiske og administrative konsekvensene vil bli utredet i forbindelse med utarbeiding av slike forskriftsbestemmelser.

Forslaget til § 6 nytt åttende ledd medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative konsekvenser. Hva gjelder de økonomiske og administrative konsekvensene av forskriftsbestemmelser på dette området, vil departementet også komme tilbake til dette i forbindelse med utarbeiding av slike bestemmelser.

4.1.2 Eurodac

Kripos vil ha det tekniske ansvaret for overføring av opplysninger til og fra den sentrale Eurodacbasen, Dette vil blant annet omfatte ansvar for at oversendelse av opplysninger skjer forsvarlig og at kun autoriserte personer får tilgang til opplysningene som overføres.

Det er under avklaring om det administrative ansvaret skal tilligge Kripos eller Utlendingsdirektoratet.

Norge må bidra til EUs ordinære budsjett i forbindelse med opprettelsen av Eurodac og den operative virksomheten ved sentralenheten. Dette utgjør vel 6 mill. NOK. Fra og med budsjettåret 2002 skal det ytes et beløp etter samme prosentfordeling til de relevante budsjettbevilgninger for det aktuelle budsjettåret. Dette budsjettet er ennå ikke fastsatt fra EUs side.

Investeringer og drift av systemet i Norge vil medføre utgifter på om lag 1,5 mill. NOK i 2001. Siden deler av dette er knyttet til investeringer, vil utgiftene trolig bli noe lavere fra og med budsjettåret 2002.

Utgifter for Datatilsynet som nasjonal tilsynsmyndighet er ikke kartlagt, men antas å bli beskjedne og dekket inn over tilsynets eksisterende budsjett.

Norges tilknytning til Eurodac vil medføre utgifter på ca. 7,5 mill. NOK i 2001. Utgiftene til Eurodac i 2001 dekkes innenfor de berørte departementers gjeldende budsjettrammer. Utgiftene i 2001 og 2002 vil i all hovedsak knytte seg til opprettelsen av Eurodac. Eurodac vil ikke være operativt før tidligst i 2002, og det vil følgelig ikke kunne forventes besparelse som følge av tilknytningen før tidligst i 2003.

4.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til sine merknader foran og har ellers ingen merknader.