Til Odelstinget
Kommunal- og regionaldepartementet viser til at mange arbeidsgivere
i Norge har problemer med å dekke sitt behov for arbeidskraft. Å tiltrekke
seg arbeidskraft med de ønskede kvalifikasjoner kan være vanskelig,
blant annet fordi det er flere land som etterspør arbeidskraft
med de samme kvalifikasjoner som vi gjør. Vi må derfor
ha et regelverk som legger til rette for en smidig og rask avgjørelse
av søknader om arbeidstillatelse.
At regelverket for utlendinger som ønsker å få arbeidstillatelse
i Norge er lite fleksibelt har blant annet sammenheng med at det
er utformet for å sikre en kontrollert innvandring til
Norge og for at utenlandsk arbeidskraft ikke skal fortrenge innenlandsk
arbeidskraft. Regjeringen ønsker å holde fast
ved hovedprinsippet om at innvandring til Norge skal være begrenset
og kontrollert.
Regjeringen anser at en som hovedregel bør satse på å rekruttere
arbeidstakere som etter regelverket kan få varig opphold
og at disse arbeidstakerne får like muligheter, rettigheter
og plikter som befolkningen ellers. Innenfor disse hensynene er
det likevel mulig å lage et mer smidig regelverk.
En statssekretærgruppe har kommet med forslag til en
rekke forenklinger i utlendingslovgivningen med sikte på å gjøre
det lettere å rekruttere etterspurt arbeidskraft fra land
utenfor EØS-området. Regjeringen ønsker å gå videre
med forslagene fra statssekretærgruppen og tar sikte på å gjøre
de nødvendige endringene i utlendingslovgivningen som følger
av dette.
I St.prp. nr. 38 (2000-2001) varslet Regjeringen at forslag til
endringer i utlendingsloven som følge av norsk deltakelse
i det europeiske fingeravtrykksamarbeidet Eurodac, vil bli framlagt
for Stortinget i 2001. I §§ 37 c og 37 e
foreslås det bestemmelser som regulerer adgangen til å ta
og oversende fingeravtrykk som ledd i dette samarbeidet.
Høringsbrev av 23. mars 2001 inneholdt forslag til
endringer av utlendingsloven § 6 og § 37.
Høringsinstansene framgår av vedlegg til proposisjonen.
Høringsfristen var 22. april 2001. Enkelte av
høringsinstansene har kritisert den korte høringsfristen.
Det kom høringsuttalelser fra 35 høringsinstanser.
I proposisjonen er en rekke av høringsuttalelsene gjengitt og
kommentert av departementet.
Kommunal- og regionaldepartementet arbeider fortløpende
også med andre endringer i utlendingsloven og utlendingsforskriften
med sikte på å få et mer smidig regelverk
og redusert saksbehandlingstid i utlendingssaker. Som et ledd i
fornyelsen av offentlig sektor har Kommunal- og regionaldepartementet
samtidig satt i gang arbeidet med å oppnevne et lovutvalg for
en bred gjennomgang av utlendingsloven. Også her vil siktemålet
være en forenkling og oppmyking av regelverket.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen
Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen og
Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, viser til
at de lovforslag som fremmes i denne innstillingen - direkte eller
indirekte har vært behandlet av Stortinget tidligere. Forslaget om å tillate
søknader om arbeidsinnvandring fremmet fra personer som
lovlig oppholder seg i Norge tilsvarer ett av forslagene i Dokument
nr. 8:4 (2000-2001), fra Høyre, om mer liberale og enklere
regler for arbeidsinnvandring. I Innst. S. nr. 178 (2000-2001) sluttet
representantene fra alle partier unntatt Fremskrittspartiet seg
til at det skal åpnes for å søke om arbeidstillatelse
fra Norge og ba om at Regjeringen måtte gjennomgå detaljene
rundt lovendringen og legge frem forslag for Stortinget. Komiteen konstaterer at
dette nå er gjennomført i og med forslagene som
er fremmet i proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet,
konstaterer videre at Schengensamarbeidet og Dublinkonvensjonen medfører
behov for lovhjemling av innhenting av fingeravtrykk for etablering
av samarbeidet i Eurodac.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at stortingsflertallet
har gitt samtykke til samarbeidet og sett positivt på de
muligheter Eurodac vil gi til bl.a. å hindre «asylshopping».
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti vil
vise til Innst. S. nr. 136 (2000-2001) jf. St.prp. nr. 38 (2000-2001)
der komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Høyre, Venstre og representantene Dag Danielsen og
Fridtjof Frank Gundersen blant annet uttalte:
«Formålet med Dublinkonvensjonen er
blant annet å motvirke at asylsøkerne blir henvist
fram og tilbake mellom statene uten å få søknaden
behandlet. Dublinkonvensjonen regulerer ikke innholdet i et lands
asylpolitikk bare prosedyreregler. Flertallet vil understreke at
en medlemsstat står fritt til å behandle en asylsøknad
selv om den ikke har plikt til det etter Dublinkonvensjonen. Det
vil være norsk asylpolitikk som vil gjelde ved behandlingen
av søknader i Norge.»
Disse medlemmer viser til at Kristelig Folkeparti
stemte mot Norges tilslutning av Schengenavtalen ved behandlingen
i juni 1997. Siden et flertall vedtok at Norge skulle slutte seg
til avtalen, mente Kristelig Folkeparti at det var riktig å slutte
seg til Dublinregelverket, for at dette samarbeidet skal fungere best
mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
vise til følgende flertallsmerknad fra Innst. S nr. 178
(2000-2001):
«Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vil peke på de etiske sidene ved at rike
land rekrutterer høyt utdannede mennesker fra fattige land,
som i utgangspunktet har stort behov for denne arbeidskraften. Dette
flertallet ber Regjeringen om også å vurdere dette
perspektivet når saken legges fram for Stortinget.»
Disse medlemmer vil ellers vise til Fremskrittspartiets
merknader i Innst. S. nr. 178 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti viser til sine merknader under 2.2.
Et av de tiltak statssekretærgruppen anbefalte var en
utvidelse, i forhold til dagens regler, av adgangen til å fremme
søknad fra Norge om arbeidstillatelse som spesialist. Formålet
med tiltaket er å gjøre regelverket mer fleksibelt
og derved lette rekrutteringen av arbeidstakere. Det er også forventet
at tiltaket, i kombinasjon med andre tiltak, kan redusere tiden
det tar fra en arbeidskontrakt er inngått til utlendingen
er i arbeid.
I utlendingsforskriften er det gjort ren rekke unntak fra bestemmelsen
i § 6 fjerde ledd om at første gangs
arbeidstillatelse og oppholdstillatelse må være gitt
før innreise. Ingen av unntakene omfatter utlending som ønsker å arbeide
som spesialist.
I høringsbrev av 23. mars 2001 foreslo departementet
at § 6 fjerde ledd annet punktum endres slik at det
for arbeidstillatelse ikke lenger er noe vilkår for unntak
i forskriften at utlendingen har særlig tilknytning til
riket eller at det foreligger særlige rimelighetsgrunner.
Det ble ikke foreslått noen endring hva gjelder oppholdstillatelse.
Departementet bemerker at ingen av høringsinstansene
går imot innholdet av forslaget i høringsbrevet.
Til uttalelsen fra Juss-Buss og fra Oslo biskop vedrørende
fortolkning av begrepet «spesialist» bemerkes
at lovhjemmelen som ble foreslått i høringsbrevet
gjelder søkere av arbeidstillatelse generelt, ikke bare
utlending som er fagutdannet eller har spesielle kvalifikasjoner.
På bakgrunn av innspill fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet
foreslår departementet som det fremgår av lovteksten
at utlending med adgang til å oppholde seg i riket i tre måneder
eller mer, kan søke fra riket om arbeidstillatelse som
spesialist. En asylsøker vil normalt ikke fylle disse vilkårene
for å kunne søke fra riket. Det foreslås
imidlertid at det skal fremgå særskilt av bestemmelsen
at adgang til å søke fra riket som spesialist, ikke
skal gjelde utlending som oppholder seg i riket i forbindelse med
søknad om asyl, eller i påvente av utreise etter
avslag på asylsøknad. Når det gjelder
utlending som søker om arbeidstillatelse på annet
grunnlag enn som spesialist, vil departementet vurdere nærmere
hvilke grupper som eventuelt skal gis rett til å søke fra
Norge og komme tilbake til dette i forbindelse med arbeidet med
forskriftsendringer.
Departementet viser til at ulike problemstillinger knyttet til
visum og returvilkår må utredes nærmere
i forbindelse med utarbeiding av nye forskriftsbestemmelser. Departementet
arbeider for tiden med et forslag om innføring av et såkalt
jobbsøkervisum. En slik ordning vil i stor grad bidra til å utjevne
forskjellen mellom visumpliktige og visumfrie utlendinger.
På bakgrunn av høringsuttalelsene foreslår
Kommunal- og regionaldepartementet endringer i § 6
fjerde til sjuende ledd.
Med hjemmel i utlendingsloven § 6 gir utlendingsforskriften § 14
Utlendingsdirektoratet myndighet til å gi utlending en
foreløpig tillatelse til å tiltre arbeid i påvente
av behandling av første gangs søknad om arbeidstillatelse.
Den saksbehandling som finner sted før det innvilges en
foreløpig tillatelse til å tiltre arbeid, kan
være like arbeidskrevende som å realitetsbehandle
søknaden. Statssekretærgruppen anbefaler på denne
bakgrunn at vilkårene for en foreløpig tillatelse
forenkles betraktelig og at avgjørelsesmyndigheten flyttes
fra Utlendingsdirektoratet til politiet.
I høringsbrevet foreslo departementet at § 6
femte ledd annet punktum endres slik at politiet kan gis myndighet
til å avgjøre søknader om arbeidstillatelse.
Det ble ikke foreslått noen endring hva gjelder myndighet
for politiet til å innvilge søknader om oppholdstillatelse.
Departementet opprettholder forslaget i høringsbrevet.
Departementet foreslår imidlertid noen mindre endringer
av språklig art, og at bestemmelsen gjøres til
nytt åttende ledd.
Departementet viser til at lovendringsforslaget ikke innebærer
at det innføres et årlig tak for hvor mange spesialister/fagutdannede
som kan innvilges arbeidstillatelse uten individuell arbeidsmarkedsmessig
vurdering. Lovendringsforslaget innebærer at politiets
vedtakskompetanse kan utvides. Der utlendingslovgivningen krever
at det foretas en individuell arbeidsmarkedsmessig vurdering, vil
dette gjøres av arbeidsmarkedsmyndighetene, ikke politiet.
Departementet vil komme tilbake til spørsmålet om
nærmere utforming av en slik ordning med innføring
av et tak som nevnt i forbindelse med arbeidet med forskriftsendringer.
Utlendingsdirektoratet vil være klageinstans for politiets
avslag, jf. utlendingsloven § 38.
Statssekretærgruppen har anbefalt at enkelte utenriksstasjoner
som en prøveordning kan gis myndighet til å innvilge
søknad om arbeidstillatelse som spesialist.
Etter gjeldende regler kan ikke utenriksstasjonene avgjøre
om arbeidstillatelse. Utenriksstasjonene har imidlertid befatning
med søknader om slik tillatelse, idet søknader
skal fremmes gjennom norsk utenriksstasjon når søkeren
oppholder seg utenfor riket. Det vil kunne bidra til å redusere
saksbehandlingstiden hos utlendingsmyndighetene dersom utenriksstasjonene
som mottar søknader i en viss utstrekning også gis
kompetanse til å innvilge dem.
I høringsbrevet foreslo departementet at det i § 6 femte
ledd ble føyd til en ny bestemmelse om at Kongen ved forskrift
kan legge myndighet til å innvilge søknad om arbeidstillatelse
til norsk utenriksstasjon.
Departementet opprettholder forslaget i høringsbrevet.
Departementet foreslår imidlertid noen mindre endringer
av språklig art i forhold til forslaget i høringsbrevet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at stortingsflertallet har gitt sin tilslutning til realinnholdet
i forslaget til § 6 ved behandling av Innst. S.
nr. 178 (2000-2001). Likevel var det uenighet i komiteen om at arbeidsinnvandring generelt
skal begrenses til spesialister. Flertallet mener
det ikke er grunnlag for at ikke f.eks. sesongarbeidere og lignende
også skal få mulighet til å søke
fra Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at det ikke bør skilles mellom spesialister og andre grupper
når det gjelder adgangen til å søke fra
Norge. Alle grupper som fyller kravene som settes til å få innvilget
arbeidstillatelse bør kunne søke fra Norge. Dette
vil ikke senke terskelen for hvem som får innvilget arbeidstillatelse,
men gjøre søknadsprosedyrene enklere.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til lovendringens fullmakter til å delegere
avgjørelsesmyndighet til politiet og at det gis mulighet
for å delegere myndighet til å innvilge arbeidstillatelser
til utenriksstasjoner. Flertallet har bl.a. gjennom
behandlingen av Innst. S. nr. 197 (2000-2001) vært opptatt
av å forenkle saksbehandlingen i utlendingssaker for å få ned
behandlingstiden av alle saker i UDI. Flertallet mener
arbeidstillatelser er et område hvor forenklet behandling
er tilrådelig og nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil
foreslå følgende:
Ǥ 6 fjerde,
nytt femte, sjette og sjuende ledd skal lyde:
Utlending med adgang til å oppholde seg i riket
i tre måneder eller mer, kan søke fra riket om
arbeidstillatelse. Dette gjelder likevel ikke utlending som oppholder
seg i riket i forbindelse med søknad om asyl eller i påvente
av utreise etter avslag på asylsøknad.
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra kravene i
fjerde ledd og gi nærmere regler om fremgangsmåten
ved søknad om arbeidstillatelse.
Første gangs oppholdstillatelse må være
gitt før innreise. Kongen kan ved forskrift gjøre
unntak fra dette kravet for utlending som har særlig tilknytning til
riket eller når det foreligger særlige rimelighetsgrunner
og gi nærmere regler om fremgangsmåten ved søknad
om oppholdstillatelse.
Vedtak om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse treffes
av Utlendingsdirektoratet. Kongen kan ved forskrift gi politiet
myndighet til å avgjøre søknad om arbeidstillatelse
og innvilge søknad om oppholdstillatelse. Kongen kan ved
forskrift gi norsk utenriksstasjon myndighet til å innvilge
søknad om arbeidstillatelse.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet slutter
seg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
Ǥ 6 fjerde,
femte, nytt sjette, sjuende og åttende ledd skal lyde:
Utlending med adgang til å oppholde seg i riket
i tre måneder eller mer, kan søke fra riket om
arbeidstillatelse som spesialist. Dette gjelder likevel ikke utlending
som oppholder seg i riket i forbindelse med søknad om asyl
eller i påvente av utreise etter avslag på asylsøknad.
For utlending som søker om arbeidstillatelse på annet
grunnlag enn som spesialist, må første gangs arbeidstillatelse
være gitt før innreise.
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra kravene i
fjerde og femte ledd og gi nærmere regler om fremgangsmåten
ved søknad om arbeidstillatelse.
Første gangs oppholdstillatelse må være
gitt før innreise. Kongen kan ved forskrift gjøre
unntak fra dette kravet for utlending som har særlig tilknytning til
riket eller når det foreligger særlige rimelighetsgrunner
og gi nærmere regler om fremgangsmåten ved søknad
om oppholdstillatelse.
Vedtak om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse treffes
av Utlendingsdirektoratet. Kongen kan ved forskrift gi politiet
myndighet til å avgjøre søknad om arbeidstillatelse
og innvilge søknad om oppholdstillatelse. Kongen kan ved
forskrift gi norsk utenriksstasjon myndighet til å innvilge
søknad om arbeidstillatelse.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil hevde at
de forslåtte endringer i § 6 er minimumsløsninger
som ikke på noen måte dekker behovet for en mer åpen
utlendings- og innvandringspolitikk. Disse medlemmer vil
bemerke at det blant annet er behov for å åpne
opp for andre enn spesialister og det er behov for å gi
asylsøkere som har fått avslag på asylsøknad
mulighet til å søke arbeidstillatelse mens de
er i landet. Dersom det er behov for arbeidskraften må det
være uvesentlig for søknaden på hvilken
måte vedkommende har kommet til landet, så lenge
det har skjedd på lovlig måte. Det er også grunn
til å endre visumpraksis slik at ikke norske visumregler
favoriserer enkelte lands borgere, mens personer fra andre land
i praksis stenges ute.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil påpeke at tidspresset i behandlingen
av denne saken gjør at en seriøs behandling av
lovforslag som fanger opp dette, ikke er mulig. Disse medlemmer vil derfor
støtte de foreslåtte endringer og komme tilbake til
ytterlige endringer i neste stortingssesjon.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise
til at de mener at regelverket for arbeidsinnvandring generelt bør
mykes opp, og at også ufaglærte fra land utenom
EØS-området som har fått jobb i Norge, etter
at arbeidsgiver har søkt etter arbeidskraft i Norge/EØS,
bør kunne få arbeidstillatelse. Disse medlemmer viser
til Dokument nr. 8:4 (2000-2001) og tilhørende Innst. S.
nr. 178 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
gå imot endringene av § 6 som omhandler
tillatelser til arbeid og opphold. Disse medlemmer mener
at man bør videreføre praksisen med at det blir
søkt arbeidstillatelse utenfor Norge.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet viser til at departementet
varsler at de vil innføre et tak på antallet spesialister/fagarbeidere
som kan innvilges uten individuell arbeidsmarkedsmessig vurdering. Disse
medlemmer er uenig i at det skal settes et slikt tak. Hvis
den arbeidsmarkedsmessige situasjonen endrer seg innenfor enkelte
yrkesgrupper, er det bedre at man går over til individuell
behandling når dette konstateres, enn at man på forhånd
har etablert et tak.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
departementets syn på at det må settes et tak
på antall spesialister/fagarbeidere som kan innvilges
uten individuell arbeidsmessig vurdering.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
et kvoteordningstak er helt i tråd med forslag Sosialistisk
Venstreparti før har fremmet om Green Card-ordning. Dette
medlem mener det kan være en god løsning å forsøke
dette for å få bedre erfaring med en åpnere
innvandringspolitikk.
Eurodac er et sentralt fingeravtrykksregister som etter planen
skal være operativt i 2002. Registeret har til formål å bidra
til fastsettelse av hvilken stat som i henhold til Dublinkonvensjonen
er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad som fremmes
i en medlemsstat, og på annen måte bidra til en
mest mulig effektiv praktisering av Dublinkonvensjonen.
Regler om å ta fingeravtrykk i utlendingssaker finnes
i dag i utlendingsloven § 37 fjerde ledd.
Fingeravtrykkene lagres i utlendingsregisteret som er en separat
fil i Kripos" databaserte fingeravtrykksregister. Med hjemmel
i § 37 femte ledd er det i utlendingsforskriften § 131
annet og tredje ledd gitt nærmere regler om utveksling
av fingeravtrykk med andre stater.
Et stort antall asylsøkere og utlendinger uten lovlig
opphold er ikke i besittelse av ekte reisedokumenter eller annet
som kunne bekrefte identitet og reiserute. Dette vanskeliggjør
arbeidet med å fastslå hvilken stat som skal behandle
en søknad om asyl, og arbeidet med å bekrefte
utlendingens identitet. Å ta fingeravtrykk og utveksle
fingeravtrykkinformasjon er derfor et viktig virkemiddel for å løse
de utfordringer som statene står overfor på dette
området.
Adgangen etter § 37 fjerde ledd til å ta
fingeravtrykk er videre enn de som følger av Eurodacforordningen.
Blant annet av denne grunn er det naturlig å samle reglene
for å ta og oversende fingeravtrykk som ledd i Eurodacsamarbeidet,
i egne bestemmelser. I høringsbrevet foreslo departementet
at det i § 37 tar inn en ny bestemmelse om at
det som ledd i samarbeidet i henhold til Dublinkonvensjonen og Eurodacforordningen skal tas fingeravtrykk av utlending som
har fylt 14 år, og som søker asyl eller som uten å bli bortvist
blir anholdt i forbindelse med ulovlig passering av ytre Schengengrense.
Departementet foreslo også en bestemmelse om at slike avtrykk
skal kunne lagres i Eurodacdatabasen. Videre foreslo departementet
en bestemmelse om at det kan tas fingeravtrykk
av utlending som har fylt 14 år, og som oppholder seg ulovlig
i riket.
Fire av høringsinstansene har avgitt uttalelser som knytter
seg til den nærmere utformingen av de foreslåtte
lovendringene. På bakgrunn av høringsuttalelsene
foreslår departementet at det i § 37
fjerde ledd føyes til et nytt siste punktum.
I tillegg foreslår departementet en ny § 37 e.
Departementet viser til at det forhold at fingeravtrykksopplysninger
er lagret i den sentrale databasen, ikke hindrer en person fra å søke
om asyl dersom det oppstår beskyttelsesbehov i etterkant
av et tidligere avslag. Dersom en person oppholder seg tre måneder utenfor
Dublinområdet vil ikke vedkommende omfattes av reglene
i Dublinkonvensjonen, jf. Dublinkonvensjonen artikkel 3 nr. 7 annet
avsnitt. Lagringsperioden er således først og
fremst fastsatt for å hindre såkalt «asylshopping»,
og for å hindre at personer som er innvilget opphold på grunnlag
av en asylsøknad likevel søker asyl i et annet
medlemsland.
Når det gjelder fingeravtrykksopplysninger om asylsøkere
som er blitt anerkjent som flyktning i et medlemsland, skal slike
opplysninger i henhold til artikkel 12 i Eurodacforordningen sperres.
Det vil i denne perioden altså ikke kunne gjennomføres
treff ved søk i den sentrale databasen. Fem år
etter at Eurodac har innledet sin virksomhet skal det vurderes om
opplysningene skal lagres eller slettes. Beslutningen vil bli truffet
på grunnlag av statistikker om antallet anerkjente flyktninger
som i tillegg søker om asyl i en annen medlemsstat.
Hensynet til personvern er tillagt stor vekt i Eurodacforordningen.
Personopplysningsloven gjelder for behandling av personopplysninger
som ledd i Eurodacsamarbeidet. Eurodacforordningen, personverndirektivet
og personopplysningsloven sikrer den sentrale og den nasjonale tilsynsmyndighets
uavhengighet og innflytelse.
I tråd med personopplysningslovens bestemmelser vil
Datatilsynet bli nasjonal tilsynsmyndighet for så vidt
gjelder den norske deltakelse i Eurodacsamarbeidet.
Registreringen av fingeravtrykksopplysninger i den sentrale databasen
vil bare kunne få konsekvenser for tredjelandsborgere i
den grad de søker om asyl i flere stater tilknyttet Dublinsamarbeidet.
Politiet vil ikke ha adgang til å foreta søk i
Eurodacdatabasen i forbindelse med ordinære straffesaker.
Beslutning om å ta fingeravtrykk som nevnt i § 37 fjerde
ledd treffes av polititjenestemann eller Utlendingsdirektoratet.
Det er naturlig at de samme myndigheter er kompetente mht. beslutning
om å ta fingeravtrykk etter Eurodacbestemmelsen. Departementet foreslår
på denne bakgrunn at § 37 c
første ledd endres.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre og Fremskrittspartiet, viser til at de har
sluttet seg til både Schengenavtalen og Dublinkonvensjonen,
og mener Eurodac vil bli et nyttig arbeidsredskap for å skape
en bedre og mer effektiv asylbehandling, med konsentrasjon rundt
de asylsøkere som ikke har søkt i andre land tidligere
og dermed målrette arbeidsinnsatsen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti viser
til sine merknader under kapittel 1.2.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet, viser
til at det er reist spørsmål knyttet til personvernet
knyttet til Eurodac. Flertallet vil understreke at
personvernet er tillagt stor vekt i Eurodacforordningen, personopplysningsloven
vil gjelde for behandling av personopplysninger og Datatilsynet
vil være nasjonal tilsynsmyndighet.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti og Høyre, slutter seg til
Regjeringens forslag til endringer i § 37.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
departementet i at man skal ta fingeravtrykk av utlendinger som
har fylt 14 år, og som søker asyl eller som uten å bli
bortvist blir anholdt i forbindelse med ulovlig passering av ytre Schengengrense. Disse
medlemmer mener at det å ta fingeravtrykk og utveksle
fingeravtrykkinformasjon er et viktig virkemiddel for å løse
de utfordringer som statene står overfor på dette
område.
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme
følgende forslag:
«Innledning til § 37
fjerde ledd skal lyde:
Det skal tas fotografi og fingeravtrykk av utlendinger
som»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti vil hevde at de foreslåtte endringer
i § 37 er i strid med disse partiers syn på prinsippene
som skal praktiseres i norsk asyl- og flyktningepolitikk. Dublinregelverket medfører
at asylsøkere skal kunne sendes tilbake til land med en
asylpraksis som er vesentlig mer restriktiv enn Norges. Institusjonelle
løsninger og prosedyrer som er nedfelt i avtalen vil også føre
til en sterkere harmonisering av asylpolitikken innenfor Schengenområdet.
Disse medlemmer har prinsipielle motforestillinger,
men vil også vise til urimeligheter i regelverket blant
annet når det gjelder regler for oppbevaring av fingeravtrykk
for personer som er innvilget asyl.
Disse medlemmer viser til sine merknader i Innst.
S. nr. 147 (1998-1999) og Innst. S. nr. 136 (2000-2001).
Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
gå imot de forslåtte endringer i § 37.
De umiddelbare økonomiske og administrative konsekvensene
av forslaget til ny ordlyd i § 6 fjerde ledd,
vil man først få et helhetlig bilde av i sammenheng
med de forslag til forenkling og oppmyking av utlendingsforskriften
(blant annet forslag til innføring av et jobbsøkervisum)
som departementet for tiden arbeider med. Forslaget til ny § 6
femte ledd er i samsvar med hovedregelen i gjeldende § 6.
De økonomiske og administrative konsekvensene av § 6
fjerde og femte ledd i ny ordlyd har ikke blitt utredet. Regjeringen
vil komme tilbake til dette. Forslaget til § 6
nytt sjette ledd er en hjemmel til å gi unntaksbestemmelser i
forskrift. Denne hjemmelen medfører i seg selv ikke noen økonomiske
eller administrative konsekvenser. Departementet vil vurdere nærmere
i hvilke tilfelle det bør gjøres unntak fra kravene
i forslag til fjerde og femte ledd, og komme tilbake til dette i
forbindelse med forslag til forskriftsbestemmelser. De økonomiske
og administrative konsekvensene vil bli utredet i forbindelse med
utarbeiding av slike forskriftsbestemmelser.
Forslaget til § 6 nytt åttende ledd
medfører i seg selv ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser. Hva gjelder de økonomiske og administrative
konsekvensene av forskriftsbestemmelser på dette området,
vil departementet også komme tilbake til dette i forbindelse
med utarbeiding av slike bestemmelser.
Kripos vil ha det tekniske ansvaret for overføring av
opplysninger til og fra den sentrale Eurodacbasen, Dette vil blant
annet omfatte ansvar for at oversendelse av opplysninger skjer forsvarlig
og at kun autoriserte personer får tilgang til opplysningene
som overføres.
Det er under avklaring om det administrative ansvaret skal tilligge
Kripos eller Utlendingsdirektoratet.
Norge må bidra til EUs ordinære budsjett i
forbindelse med opprettelsen av Eurodac og den operative virksomheten
ved sentralenheten. Dette utgjør vel 6 mill. NOK. Fra og
med budsjettåret 2002 skal det ytes et beløp etter
samme prosentfordeling til de relevante budsjettbevilgninger for
det aktuelle budsjettåret. Dette budsjettet er ennå ikke
fastsatt fra EUs side.
Investeringer og drift av systemet i Norge vil medføre
utgifter på om lag 1,5 mill. NOK i 2001. Siden deler av
dette er knyttet til investeringer, vil utgiftene trolig bli noe
lavere fra og med budsjettåret 2002.
Utgifter for Datatilsynet som nasjonal tilsynsmyndighet er ikke
kartlagt, men antas å bli beskjedne og dekket inn over
tilsynets eksisterende budsjett.
Norges tilknytning til Eurodac vil medføre utgifter
på ca. 7,5 mill. NOK i 2001. Utgiftene til Eurodac i 2001
dekkes innenfor de berørte departementers gjeldende budsjettrammer.
Utgiftene i 2001 og 2002 vil i all hovedsak knytte seg til opprettelsen
av Eurodac. Eurodac vil ikke være operativt før
tidligst i 2002, og det vil følgelig ikke kunne forventes
besparelse som følge av tilknytningen før tidligst
i 2003.
Komiteen viser til sine merknader foran
og har ellers ingen merknader.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 1
§ 6 fjerde, femte, nytt
sjette, sjuende og åttende ledd skal lyde:
Utlending med adgang til å oppholde seg i riket
i tre måneder eller mer, kan søke fra riket om
arbeidstillatelse som spesialist. Dette gjelder likevel ikke utlending
som oppholder seg i riket i forbindelse med søknad om asyl
eller i påvente av utreise etter avslag på asylsøknad.
For utlending som søker om arbeidstillatelse på annet
grunnlag enn som spesialist, må første gangs arbeidstillatelse
være gitt før innreise.
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra kravene i
fjerde og femte ledd og gi nærmere regler om fremgangsmåten
ved søknad om arbeidstillatelse.
Første gangs oppholdstillatelse må være
gitt før innreise. Kongen kan ved forskrift gjøre
unntak fra dette kravet for utlending som har særlig tilknytning til
riket eller når det foreligger særlige rimelighetsgrunner
og gi nærmere regler om fremgangsmåten ved søknad
om oppholdstillatelse.
Vedtak om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse treffes
av Utlendingsdirektoratet. Kongen kan ved forskrift gi politiet
myndighet til å avgjøre søknad om arbeidstillatelse
og innvilge søknad om oppholdstillatelse. Kongen kan ved
forskrift gi norsk utenriksstasjon myndighet til å innvilge
søknad om arbeidstillatelse.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Innledning til § 37
fjerde ledd skal lyde:
Det skal tas fotografi og fingeravtrykk av utlendinger
som
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøres likt
vedtak til lov
om endringer i utlendingsloven
I
I lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) gjøres følgende endringer.
§ 6 fjerde, nytt femte, sjette og sjuende ledd skal lyde:
Utlending med adgang til å oppholde seg i riket i tre måneder eller mer, kan søke fra riket om arbeidstillatelse. Dette gjelder likevel ikke utlending som oppholder seg i riket i forbindelse med søknad om asyl eller i påvente av utreise etter avslag på asylsøknad.
Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra kravene i fjerde ledd og gi nærmere regler om fremgangsmåten ved søknad om arbeidstillatelse.
Første gangs oppholdstillatelse må være gitt før innreise. Kongen kan ved forskrift gjøre unntak fra dette kravet for utlending som har særlig tilknytning til riket eller når det foreligger særlige rimelighetsgrunner og gi nærmere regler om fremgangsmåten ved søknad om oppholdstillatelse.
Vedtak om arbeidstillatelse og oppholdstillatelse treffes av Utlendingsdirektoratet. Kongen kan ved forskrift gi politiet myndighet til å avgjøre søknad om arbeidstillatelse og innvilge søknad om oppholdstillatelse. Kongen kan ved forskrift gi norsk utenriksstasjon myndighet til å innvilge søknad om arbeidstillatelse.
§ 37 fjerde ledd skal lyde:
Det kan tas fotografi og fingeravtrykk av utlending som
a) ikke kan dokumentere sin identitet eller det er grunn til å anta at utlendingen oppgir falsk identitet,
b) søker asyl eller en tillatelse etter loven,
c) har fått avslag på søknad om asyl eller tillatelse etter loven, eller
d) er bortvist eller utvist eller som antas å oppholde seg ulovlig i riket.
For behandling av fingeravtrykk i henhold til avtale mellom Norge, Island og Det europeiske fellesskap om kriterier og mekanismer for å avgjøre hvilken stat som er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad som fremlegges i Norge, Island eller en medlemsstat, gjelder reglene i § 37 e.
§ 37 c tittel og første ledd skal lyde:
§ 37 c Kompetanse og fremgangsmåte ved tiltak som nevnt i §§ 37 fjerde og sjette ledd og 37 e
Beslutning om at det skal tas fotografi eller fingeravtrykk som nevnt i §§ 37 fjerde ledd og 37 e, treffes av polititjenestemann eller Utlendingsdirektoratet.
Ny § 37 e skal lyde:§ 37 e Behandling av fingeravtrykk. Eurodac
Som ledd i samarbeidet i henhold til avtale mellom Norge, Island og Det europeiske fellesskap om kriterier og mekanismer for å avgjøre hvilken stat som er ansvarlig for behandlingen av en asylsøknad som fremlegges i Norge, Island eller en medlemsstat, kan fingeravtrykk tas av utlending som har fylt 14 år og som
a) søker asyl,
b) uten å bli bortvist, blir anholdt i forbindelse med ulovlig passering av en ytre Schengen-grense, eller
c) oppholder seg ulovlig i riket.
Sammen med fingeravtrykkene kan det samles inn følgende opplysninger: Dato for den dag fingeravtrykkene ble tatt, sted og dato for fremleggelsen av asylsøknad, kjønn og opprinnelsesstat. Opplysningene skal overføres til en sentralenhet for fingeravtrykksopplysninger.
Personopplysningsloven gjelder for behandlingen av opplysningene hvis ikke annet er bestemt i lov eller forskrift. Kongen kan i forskrift gi nærmere regler om behandling av opplysningene, herunder om overføring av opplysninger til sentralenheten, lagring, sammenlikning med andre opplysninger, overføring av resultatene av slik sammenlikning, sikkerhet, sperring og sletting av opplysninger, samt regler for å sikre korrekte og oppdaterte opplysninger.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan bestemme at de enkelte bestemmelsene i loven trer i kraft til forskjellig tid.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 5. juni 2001
Berit Brørby |
Erna Solberg |
leder |
ordfører og sekretær |