Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin
Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan
Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen,
fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra
Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra
Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke og
fra Senterpartiet, Ola T. Heggem, har merket seg at departementet
fremmer forslag om nedlegging av forbud med hensyn til vern av forbrukernes
interesser.
Komiteen finner det riktig at Forbrukerombudet
(FO) og Markedsrådet (MR) får kompetanse til å forby
handlinger fra norske næringsdrivende som strider mot forbrukernes
kollektive interesser i en annen EØS-stat.
Komiteen ser positivt på at myndigheter
og organisasjoner fra andre EØS-land som har til formål å beskytte
forbrukernes interesser, kan bringe inn saker for FO og MR for å få stanset
norske næringsdrivendes virksomhet.
Komiteen mener at Barne- og familiedepartementet
må skaffe seg kompetanse til å peke ut de norske
myndigheter og organisasjoner som kan opptre som part mot næringsdrivende
i andre EØS-land med sikte på å få stanset
handlinger som skader norske forbrukeres interesser.
Komiteen er positive til at Forbudsdirektivet 98/27
EF om nedlegging av forbud med hensyn til vern av forbrukerinteresser
har fokusert på å beskytte forbrukernes interesser.
Direktivet skal stoppe grenseoverskridende handlinger som er i strid
med forbrukernes interesser. Komiteen ser positivt
på at næringsdrivende ikke lenger skal kunne unndra
seg regler som beskytter forbrukerne ved å flytte utgangspunktet
for sine aktiviteter. Komiteen mener det er et godt
alternativ å legge kompetansen til Forbrukerombudet og
Markedsrådet for å kunne nedlegge forbud i saker
etter forbudsdirektivet. Det blir viktig å påse
at Forbrukerombudet og Markedsrådet får tildelt
de nødvendige ressurser som er nødvendig for å ivareta
de nye oppgavene. Komiteen vil at Forbrukerombudet
og Markedsrådet skal kunne ta opp sakskomplekser som ikke
bare kommer fra en annen godkjent institusjon. Det kan virke begrensende
i forhold til de tilfeller av grenseoverskridende brudd på markedsføringsloven
som måtte forekomme. Forbrukerombudet og Markedsrådet
bør ha mulighet til å kunne ta opp saker på eget
initiativ.
Komiteen vil påpeke at det må skje
en tilsvarende utpeking av godkjente institusjoner i andre medlemsland.
Disse institusjonene må ha kompetanse til å nedlegge
forbud mot handlinger foretatt av innenlandske næringsdrivende
som skader forbrukernes interesser. Ifølge direktivet er
det opp til medlemsstatene å velge om det skal være
uavhengig offentlig myndighet eller private organisasjoner, eller
begge deler. Etter komiteens oppfatning er det en
forutsetning for godkjenning av en institusjon at den har mulighet
til å stoppe uønsket aktivitet gjennom søksmålskompetanse. Komiteen mener
det er uproblematisk at departementet peker ut institusjoner og
godkjenner organer så lenge det skjer på grunnlag
av vurderinger og vilkår for godkjenning fastsatt i forskriften. Komiteen støtter
opp under innføringen av vedtaket om tvangsgebyr. Det er
nødvendig for at systemet skal fungere både preventivt
og effektivt. Det er viktig å sørge for at Forbrukerombudet
og Markedsrådet får tilført også her
den nødvendige kompetansen for å imøtegå en større
og mer komplisert saksmengde.
Komiteen slutter seg til endringen i markedsføringsloven.