Til Odelstinget
Miljøverndepartementet foreslår i proposisjonen endring av enkelte bestemmelser i lov av 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven), samt en mindre endring i lov om kommunale vass- og kloakkavgifter av 31. mai 1974 nr. 17.
Departementet foreslår å endre forurensningsloven
for å gjennomføre revidert utgave av rådsforordning
nr. 761/2001/EF om frivillig deltakelse for organisasjoner
i en miljøstyrings- og miljørevisjonsordning i
norsk rett. Forordningen er ennå ikke formelt tatt inn
i EØS-avtalens vedlegg XX, men dette forventes å skje
innen kort tid. Rådsforordningen omtales som EMAS II-ordningen
(Eco Management and Auditing Scheme).
Departementet viser til at rådsforordning (EØF) nr.
1836/93 om frivillig deltakelse for virksomheter i en miljøstyrings-
og miljørevisjonsordning i Fellesskapet (EMAS) ble vedtatt
i EU 29. juni 1993. EMAS-ordningen regulerer en frivillig
miljøstyrings- og miljørevisjonsordning for virksomheter.
I den reviderte forordningen er ordningens virkeområde
utvidet til å gjelde alle organisasjoner, herunder ulike
virksomheter, institusjoner og myndigheter. Organisasjonene som ønsker å delta
må tilfredsstille en rekke krav. I hovedsak går
disse ut på at organisasjonen må utarbeide og
iverksette egne miljømål, egen miljøpolitikk
og effektive systemer for miljøstyring, samt regelmessig
utarbeide og offentliggjøre en godkjent miljøredegjørelse.
EMAS-forordningen er en del av EØS-avtalens virkeområde,
og Norge implementerte den opprinnelige EMAS-forordningen som en
del av forurensningsloven, jf. lovens § 52 c,
som sier at forordningen «gjelder som lov». EUs
forestående vedtak om revisjon av forordningen medfører
derfor behov for å endre denne lovbestemmelsen.
Miljøverndepartementet ser det som positivt at næringsliv
og andre organisasjoner gjennom EMAS-sertifisering, selv kan bidra
til å gjøre egen organisasjon mer miljøvennlig.
Dette vil kunne bidra både til økt engasjement
og kunnskap om miljøspørsmål innad i
organisasjonen, og på en effektiv måte sikre at gjeldende
miljølovgivning overholdes. At ordningen nå utvides
til å omfatte flere typer organisasjoner, samt revideres
på enkelte områder som følge av erfaring
med ordningen, er etter Miljøverndepartementets vurdering
positivt.
Departementet foreslår i proposisjonen å endre forurensningsloven § 52 c
slik at det ved lov bare vedtas hjemmel til å fastsette
forskrift om EMAS. Selve forordningen skal m.a.o. gjennomføres
i norsk rett gjennom et etterfølgende forskriftsvedtak.
Det er imidlertid nær sammenheng mellom hjemmelen til å fastsette
forskrift om EMAS, og den etterfølgende gjennomføringen
av EMAS-forordningen. Departementet har derfor gitt en omtale av
de viktigste endringene i EMAS II i proposisjonen.
Departementet viser til at innføring av EMAS II pålegger
ingen nye plikter for næringslivet eller andre organisasjoner.
Deltagelse i EMAS-ordningen er kun forpliktende for de som velger å delta.
EMAS-ordningen er et frivillig miljøledelsessystem som
har som mål å fremme en vedvarende forbedring
av miljøinnsatsen for de virksomheter som deltar.
Departementet foreslår i proposisjonen endringer i forurensningsloven
og lov om kommunale vass- og kloakkavgifter som et ledd i Regjeringens
program om fornyelse av statlig regelverk rettet mot kommunesektoren,
senest omtalt i St.meld. nr. 31 (2000-2001) Kommune, fylke, stat
- en bedre oppgavefordeling, kap. 5. Siktemålet med disse
endringene er å gi kommuner og fylkeskommuner større
handlingsrom.
Regelverk som innebærer unødvendige bindinger på tjenesteproduksjon,
organisering og forvaltning i kommuner og fylkeskommuner skal avskaffes
eller endres. Prosjektet skal bidra til mer tjenesteproduksjon og
mindre administrasjon, ved at unødvendige regler
som detaljstyrer kommunesektoren fjernes.
Det vises i proposisjonen til at disse endringene i forurensningsloven
og i lov om kommunale vass- og kloakkavgifter utgjør en
mindre del av de totale endringene som vil bli foreslått
av Miljøverndepartementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sylvia
Brustad, Rolf Terje Klungland og Synnøve Konglevoll, fra Høyre, Øyvind
Halleraker, Siri A. Meling og Leif Frode Onarheim, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Sosialistisk Venstreparti,
Hallgeir H. Langeland og Ingvild Vaggen Malvik, fra Kristelig Folkeparti,
Ingmar Ljones og lederen Bror Yngve Rahm og fra Senterpartiet, Inger
S. Enger, har merket seg at EMAS-ordningen regulerer en
frivillig miljøstyrings- og miljørevisjonsordning for
virksomheter og at revideringen utvider ordningens virkeområde
til å gjelde alle organisasjoner, under forutsetning av
at de tilfredsstiller de krav som er omtalt i proposisjonen.
Komiteen har videre merket seg departementets
positive holdning til at næringsliv og andre organisasjoner,
selv kan bidra til å gjøre egen bedrift eller organisasjon
mer miljøvennlig gjennom EMAS-sertifisering. Komiteen slutter
seg til departementets positive holdning til dette, og viser videre
til at dette kan bidra til økt engasjement og positiv holdning
til miljøspørsmål innad i den enkelte
organisasjon.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, ser svært positivt på at man
gjennom denne frivillige ordningen, som kun er forpliktende for
de som ønsker å delta, bidrar til økt kunnskap
og forbedring av miljøinnsatsen i de organisasjoner som
deltar.
Flertallet ser videre positivt på den
forenkling av forurensningsloven som departementet foreslår
og som klart styrker lokaldemokratiet, som følge av at kommuner
og fylkeskommuner får større handlingsrom.
Flertallet er enig i at man fjerner regelverk som
innebærer unødvendige bindinger på tjenesteproduksjon,
organisering og forvaltning i kommuner og fylkeskommuner, slik at
man får større fokus på tjenesteproduksjon
og mindre byråkrati og administrasjon.
Flertallet har merket seg at de foreslåtte
lovendringer er en mindre del av de totale endringer som departementet
vil foreslå, og ser derfor frem til andre endringer som
går i samme retning.
Flertallet slutter seg til de foreslåtte
lovendringer.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre
slikt
vedtak til lov
om endring i lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot
forurensninger og om avfall (forurensningsloven) og lov 31. mai
1974 nr. 17 om kommunale
vass- og kloakkavgifter
I
I lov 13. mars 1981 nr. 6 om vern mot forurensninger
og om avfall (forurensningsloven) gjøres følgende
endringer:
§ 33 a oppheves.
§ 37 tredje ledd skal lyde:
Har noen bedt kommunen gi pålegg om opprydning
eller betaling av utgifter etter første eller annet ledd,
er avgjørelsen enkeltvedtak også om pålegg
ikke blir gitt.
Overskriften til kapittel 7 skal lyde:
Kapittel 7. Tilsyn med forurensninger og avfall
Kapittel 7A (herunder kapitteloverskriften) oppheves
og §52 c går inn i kapittel 7.
§ 52 c skal lyde:
§ 52 c. (EMAS-ordningen)
Forurensingsmyndigheten eller den forurensningsmyndigheten
bemyndiger kan gi forskrifter som gjennomfører EØS-avtalens
regler om frivillig deltakelse i en miljøstyrings- og miljørevisjonsordning (EMAS-ordningen).
Brønnøysundregistrenes vedtak om hvorvidt
en organisasjon skal registreres eller strykes
fra registeret etter forordningens artikkel 6, og
Justervesenets vedtak om å gi, utvide, avslå,
suspendere eller trekke tilbake akkreditering av miljøkontrollører
etter artikkel 4 nr. 4 og 5, kan påklages
til forurensningsmyndigheten.
§ 78 a oppheves.
II
I lov 31. mai 1974 nr. 17 om kommunale vass- og kloakkavgifter
gjøres følgende endring:
§ 3 skal lyde:
Kommunen fastset i forskrift storleiken
på avgiftene i kommunen og gjev nærare reglar
om gjennomføring av avgiftsvedtaket og innkreving av avgiftene.
III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 29. januar 2002
Bror Yngve Rahm |
Øyvind Vaksdal |
leder |
ordfører og sekretær |