Til Odelstinget
I proposisjonen foreslås det å innføre
en ny § 55 G i arbeidsmiljøloven om at
arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger
i virksomheten. Endringene er foreslått med sikte på å implementere rådsdirektiv
1999/70/EF om midlertidig tilsetting.
EØS-komiteen besluttet 12. mai 2000 å innlemme direktivet
i EØS-avtalen. Beslutningen ble tatt med forbehold om Stortingets
samtykke, jf. Grunnloven § 26 annet ledd. Stortinget
gav sitt samtykke 14. november 2000, jf. St.prp. nr. 2
(2000-2001) om innlemmelse av direktivet om midlertidig tilsetting
i EØS-avtalen fremmet av Utenriksdepartementet.
Formålet med direktivet er å sette rammer for
bruk av gjentatte midlertidige tilsettinger. Videre er målsettingen å forbedre
vilkårene for midlertidig tilsatte ved bl.a. å innføre
et prinsipp om ikke-diskriminering i forhold til fast tilsatte.
Samtidig skal det tas hensyn til behovet for fleksibilitet i arbeidslivet.
Direktivet er et minimumsdirektiv.
På arbeidsmiljølovens virkeområde
tilfredsstiller Norge kjernedelen av direktivet (jf. § 5
i rammeavtalen) gjennom bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 58 A.
Direktivets generelle ikke-diskrimineringsklausul har ikke noen
direkte parallell i arbeidsmiljøloven. Etter konsultasjon
med departementene, Direktoratet for arbeidstilsynet og Oljedirektoratet
har departementet imidlertid kommet frem til at lovverket ikke inneholder
bestemmelser som virker diskriminerende i forhold til midlertidig
tilsatte i direktivets forstand. I brev 26. juni 2000 har
departementet i tillegg bedt arbeidslivets parter om å påse
at tariffavtalene oppfyller direktivets krav på dette punkt.
Det er imidlertid en forutsetning at partene kommer frem til tilfredsstillende løsninger
i henhold til direktivet, senest innen 10. juli 2002. Departementet
vil følge partenes arbeid på feltet og fortløpende
vurdere behovet for å lovfeste en ikke-diskrimineringsklausul.
Stortinget har tidligere gitt sin tilslutning til denne fremgangsmåten,
jf. Innst. S. nr. 20 (2000-2001).
Når det gjelder direktivbestemmelsen om at midlertidig
tilsatte skal bli informert om ledige stillinger i virksomheten,
jf. rammeavtalen § 6 nr. 1, har arbeidsmiljøloven
pr. i dag ingen tilsvarende bestemmelse. Etter departementets syn
forutsetter en gjennomføring av direktivet derfor at arbeidsmiljøloven
endres i tråd med denne direktivbestemmelsen.
Det foreslås at bestemmelsen skal omfatte informasjon
til alle arbeidstakere, og ikke bare midlertidig tilsatte slik direktivet
krever.
Informasjon om ledige stillinger i virksomheten kan enten formidles
individuelt til den enkelte arbeidstaker f.eks. via e-mail, eller
gjennom en generell meddelelse som f.eks. slås opp på et
sentralt sted i virksomheten eller legges ut på internett/intranett.
I høringsforslaget understrekes det at bestemmelsen
kun er ment som en ren informasjonsbestemmelse. Det er m.a.o. ikke
hensikten å lovfeste en bestemmelse om f.eks. fortrinnsrett.
Vedkommende arbeidstaker må således søke
en ledig stilling på vanlig måte og konkurrere
om tilsetting på linje med andre søkere til stillingen.
Det foreslås at bestemmelsen plasseres i arbeidsmiljøloven
kapittel XI A. Tilsetting, ny § 55 G.
Forslaget om å innføre en bestemmelse i arbeidsmiljøloven
om at arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger
i virksomheten ble sendt på bred høring og det
er kommet inn 54 høringssvar.
Arbeids- og administrasjonsdepartementet har merket seg at alle
høringsinstanser går inn for å innføre
en ny bestemmelse i arbeidsmiljøloven som pålegger
arbeidsgiver å informere om ledige stillinger i virksomheten.
Enkelte arbeidsgiverorganisasjoner er imidlertid imot å la
lovforslaget gå lenger enn det som er påkrevet
for å oppfylle Norges forpliktelser etter direktivet.
Etter en grundig vurdering ønsker departementet likevel å opprettholde
forslaget om at bestemmelsen skal omfatte informasjon til alle arbeidstakere
i virksomheten, og ikke bare til de midlertidig tilsatte slik direktivet
krever. Etter departementets skjønn foreligger det f.eks.
et like stort behov for å gi deltidstilsatte informasjon
om ledige stillinger, slik at de kan få mulighet til å utvide
sin stillingsbrøk. Departementet legger dessuten til grunn
at en generell bestemmelse vil gi en praktisk og effektiv regel,
samtidig som det neppe vil føre til nevneverdig merarbeid
for arbeidsgiver. Arbeidsgiver må imidlertid være
bevisst på hvilke informasjonsmetoder som benyttes og sørge
for at informasjonen er tilgjengelig for alle arbeidstakere. På den annen
side stilles det ikke krav om omfattende informasjonstiltak. Departementet
presiserer dessuten at bestemmelsen kun er ment som en ren informasjonsbestemmelse
som ikke skal gi arbeidstakerne noen form for fortrinnsrett. Arbeidstaker
må således søke en ledig stilling på vanlig
måte og konkurrere om tilsetting på linje med
andre søkere til stillingen.
Departementet understreker at bestemmelsen i prinsippet er ment å omfatte
alle arbeidstakere, herunder personer i fødselspermisjon.
Det forutsettes en viss egenaktivitet fra arbeidstakerens side for å oppsøke
den informasjon som virksomheten forpliktes til å gi. Dette
vil også måtte gjelde for arbeidstaker i fødselspermisjon.
Dersom arbeidsgiver ikke oppfyller informasjonsplikten etter
ny § 55 G vil arbeidsmiljølovens ordinære
sanksjonsbestemmelser få anvendelse. Etter arbeidsmiljøloven § 85
kan arbeidsgiver straffes ved forsettlig eller uaktsom overtredelse
av loven. Straffebestemmelsen vil også få anvendelse
ved eventuell overtredelse av ny § 55 G.
Endringen av arbeidsmiljøloven vil kunne medføre
noe merarbeid for arbeidsgivere. Utover dette vil forslaget ikke
medføre nevneverdige administrative og økonomiske
konsekvenser.
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen og Signe Øye, frå Høgre, Peter Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, frå Framstegspartiet, Torbjørn Andersen og Per Sandberg, frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen og Heikki Holmås, frå Kristeleg Folkeparti, Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, og frå Senterpartiet, leiaren Magnhild Meltveit Kleppa, viser til at EØS-komiteen avgjorde den 12. mai 2000 å innlemme rådsdirektiv 99/70EF om avgrensa tilsetjing i EØS-avtala. Dette direktivet har som mål å skape felles minstereglar innan EU i sosial- og arbeidsmarknadspolitikken. Direktivet fastsett iverksetjing til 10. juli 2001, men Noreg har fått forlenga fristen fram til 10. juli 2002. Bakgrunnen for direktivet er å ikkje-diskriminere mellombels tilsette i forhold til fast tilsette.
Komiteen er samd i å innføre ein ny regel i arbeidsmiljølova som pålegg arbeidsgjevar å informere om ledige stillingar i verksemda, og sluttar seg til endringa som er føreslått i proposisjonen.
Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere følgjande
vedtak til lov
om endring i lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. (informasjon om ledige stillinger)
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v. skal ny § 55 G lyde:
Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 16. mai 2002
Magnhild Meltveit Kleppa |
Sigvald Oppebøen Hansen |
Hans Kristian Hogsnes |
leiar |
ordførar |
sekretær |