Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven).
Forslagene gjelder:
hjemmel for myndighetene til å kunne
kreve opplysninger om tobakksprodukter
forbud mot bruk av villedende betegnelser på tobakkspakkene
hjemmel for å kunne fastsette forskriftsbestemmelser
om helseadvarsel i form av bilder e.l. på tobakkspakker
hjemmel for at kommunestyret kan delegere tilsyn til interkommunalt
organ
flytting av lovens definisjon av tobakksvarer fra § 3
til § 1.
Bakgrunnen for forslagene om opplysningsplikt, presentasjon og
helseadvarsel er vedtak av Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2001/37/EF av 5. juni 2001 om innbyrdes
tilnærming av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser
om fremstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer. Direktivet
stiller krav om at medlemslandene implementerer bestemmelsene innen
30. september 2002, og departementet tar sikte på å implementere
direktivet fra samme dato.
Det gis i proposisjonen en oversikt over utviklingen av tobakksskadelovgivningen
i Norge fram til nå.
Sosial- og helsedepartementet sendte i august 2001 ut på høring
forslag til endring av tobakksskadeloven med høringsfrist
i november samme år. Departementet har mottatt 108 høringssvar.
Av disse hadde 32 instanser ingen merknader til forslagene i høringsnotatet.
Med unntak av representanter for tobakksindustrien ga både
offentlige og private instanser, herunder Næringslivets
Hovedorganisasjon, sin tilslutning til lovforslagene som ble foreslått
i høringsnotatet, og som fremmes i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at Ot.prp. nr. 57 (2001-2002)
inneholder forslag til flere endringer i tobakksskadeloven. De fleste
av de endringsforslag som fremkommer, er et resultat av Europaparlamentets
og Rådets direktiv 2001/37/EF av 5. juni
2001. Dette direktivet handler om en innbyrdes tilnærming
av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser om fremstilling,
presentasjon og salg av tobakksvarer.
Komiteen vil imidlertid også vise til at Regjeringen
på en del punkter går lenger enn det som fremkommer
som et resultat av dette direktivet. Merknader til de endringer
som foreslås utover det som er et resultat av direktivet,
vil bli omtalt under de forskjellige kapitler som relaterer seg
til disse endringene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser det som en fordel å få mest mulig
likelydende regelverk over hele Europa. Norge må likevel
kunne ha tilleggsregler når de begrunnes ut fra miljø,
sosiale eller helsemessige årsaker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det
som en fordel å få et mest mulig likelydende regelverk
i hele Europa på dette området grunnet at Europa på mange
måter må sies å være ett stort
marked som også Norge er en aktiv deltaker i gjennom EØS-avtalen.
Det ville derfor også være en fordel for norske
bedrifter å kunne ha et mest mulig likt regelverk å forholde
seg til. Det legges i proposisjonen opp til at de foreslåtte
endringer skal gjøres gjeldende innen 30. september
2002, noe som er i tråd med direktivets bestemmelser.