1.1 Sammendrag

Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven). Forslagene gjelder:

  • hjemmel for myndighetene til å kunne kreve opplysninger om tobakksprodukter

  • forbud mot bruk av villedende betegnelser på tobakkspakkene

  • hjemmel for å kunne fastsette forskriftsbestemmelser om helseadvarsel i form av bilder e.l. på tobakkspakker

  • hjemmel for at kommunestyret kan delegere tilsyn til interkommunalt organ

  • flytting av lovens definisjon av tobakksvarer fra § 3 til § 1.

Bakgrunnen for forslagene om opplysningsplikt, presentasjon og helseadvarsel er vedtak av Europaparlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF av 5. juni 2001 om innbyrdes tilnærming av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser om fremstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer. Direktivet stiller krav om at medlemslandene implementerer bestemmelsene innen 30. september 2002, og departementet tar sikte på å implementere direktivet fra samme dato.

Det gis i proposisjonen en oversikt over utviklingen av tobakksskadelovgivningen i Norge fram til nå.

Sosial- og helsedepartementet sendte i august 2001 ut på høring forslag til endring av tobakksskadeloven med høringsfrist i november samme år. Departementet har mottatt 108 høringssvar. Av disse hadde 32 instanser ingen merknader til forslagene i høringsnotatet. Med unntak av representanter for tobakksindustrien ga både offentlige og private instanser, herunder Næringslivets Hovedorganisasjon, sin tilslutning til lovforslagene som ble foreslått i høringsnotatet, og som fremmes i proposisjonen.

1.2 Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til at Ot.prp. nr. 57 (2001-2002) inneholder forslag til flere endringer i tobakksskadeloven. De fleste av de endringsforslag som fremkommer, er et resultat av Europaparlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF av 5. juni 2001. Dette direktivet handler om en innbyrdes tilnærming av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser om fremstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer.

Komiteen vil imidlertid også vise til at Regjeringen på en del punkter går lenger enn det som fremkommer som et resultat av dette direktivet. Merknader til de endringer som foreslås utover det som er et resultat av direktivet, vil bli omtalt under de forskjellige kapitler som relaterer seg til disse endringene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, ser det som en fordel å få mest mulig likelydende regelverk over hele Europa. Norge må likevel kunne ha tilleggsregler når de begrunnes ut fra miljø, sosiale eller helsemessige årsaker.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det som en fordel å få et mest mulig likelydende regelverk i hele Europa på dette området grunnet at Europa på mange måter må sies å være ett stort marked som også Norge er en aktiv deltaker i gjennom EØS-avtalen. Det ville derfor også være en fordel for norske bedrifter å kunne ha et mest mulig likt regelverk å forholde seg til. Det legges i proposisjonen opp til at de foreslåtte endringer skal gjøres gjeldende innen 30. september 2002, noe som er i tråd med direktivets bestemmelser.