Til Odelstinget
Helsedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer
i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven).
Forslagene gjelder:
hjemmel for myndighetene til å kunne
kreve opplysninger om tobakksprodukter
forbud mot bruk av villedende betegnelser på tobakkspakkene
hjemmel for å kunne fastsette forskriftsbestemmelser
om helseadvarsel i form av bilder e.l. på tobakkspakker
hjemmel for at kommunestyret kan delegere tilsyn til interkommunalt
organ
flytting av lovens definisjon av tobakksvarer fra § 3
til § 1.
Bakgrunnen for forslagene om opplysningsplikt, presentasjon og
helseadvarsel er vedtak av Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2001/37/EF av 5. juni 2001 om innbyrdes
tilnærming av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser
om fremstilling, presentasjon og salg av tobakksvarer. Direktivet
stiller krav om at medlemslandene implementerer bestemmelsene innen
30. september 2002, og departementet tar sikte på å implementere
direktivet fra samme dato.
Det gis i proposisjonen en oversikt over utviklingen av tobakksskadelovgivningen
i Norge fram til nå.
Sosial- og helsedepartementet sendte i august 2001 ut på høring
forslag til endring av tobakksskadeloven med høringsfrist
i november samme år. Departementet har mottatt 108 høringssvar.
Av disse hadde 32 instanser ingen merknader til forslagene i høringsnotatet.
Med unntak av representanter for tobakksindustrien ga både
offentlige og private instanser, herunder Næringslivets
Hovedorganisasjon, sin tilslutning til lovforslagene som ble foreslått
i høringsnotatet, og som fremmes i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne
Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn
Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer, Bent Høie
og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Sosialistisk Venstreparti,
Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, fra Kristelig Folkeparti, Åse
Gunhild Woie Duesund og Magne Aarøen, og fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, viser til at Ot.prp. nr. 57 (2001-2002)
inneholder forslag til flere endringer i tobakksskadeloven. De fleste
av de endringsforslag som fremkommer, er et resultat av Europaparlamentets
og Rådets direktiv 2001/37/EF av 5. juni
2001. Dette direktivet handler om en innbyrdes tilnærming
av medlemsstatenes lover og administrative bestemmelser om fremstilling,
presentasjon og salg av tobakksvarer.
Komiteen vil imidlertid også vise til at Regjeringen
på en del punkter går lenger enn det som fremkommer
som et resultat av dette direktivet. Merknader til de endringer
som foreslås utover det som er et resultat av direktivet,
vil bli omtalt under de forskjellige kapitler som relaterer seg
til disse endringene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, ser det som en fordel å få mest mulig
likelydende regelverk over hele Europa. Norge må likevel
kunne ha tilleggsregler når de begrunnes ut fra miljø,
sosiale eller helsemessige årsaker.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser det
som en fordel å få et mest mulig likelydende regelverk
i hele Europa på dette området grunnet at Europa på mange
måter må sies å være ett stort
marked som også Norge er en aktiv deltaker i gjennom EØS-avtalen.
Det ville derfor også være en fordel for norske
bedrifter å kunne ha et mest mulig likt regelverk å forholde
seg til. Det legges i proposisjonen opp til at de foreslåtte
endringer skal gjøres gjeldende innen 30. september
2002, noe som er i tråd med direktivets bestemmelser.
Direktiv 2001/37/EF artikkel 6 inneholder krav
til medlemslandene om årlig å innhente oversikt
over alle ingredienser med mengdeangivelse for alle tobakksprodukter
fra produsenter og importører. For å kunne oppfylle
Norges forpliktelser etter direktivet er det behov for en klar hjemmel
for å kunne pålegge næringen en slik
opplysningsplikt.
Det uttales at det er tvil om eksisterende hjemmel for departementet
til å kunne innhente opplysninger fra produsenter, importører
og forhandlere av tobakksvarer, samt deres fellesorganer, som er
nødvendige for at Sosial- og helsedirektoratet skal kunne
utføre sine gjøremål, er tilstrekkelig
til å kunne pålegge tobakksindustrien en detaljert
opplysningsplikt i forhold til produktenes ingredienser og tilsettingsstoffer.
Departementet anser det mest hensiktsmessig at hjemmelen for
opplysningsplikt følger direkte av tobakksskadeloven framfor
at myndigheten i produktkontrollen overføres til Helsedepartementet.
Det foreslås at tobakksskadeloven § 7, slik
den lyder i dag, oppheves og erstattes av en ny bestemmelse om opplysningsplikt
til tilsynsmyndigheten. Etter forslaget skal det kunne gis pålegg
om utlevering av opplysninger som er nødvendige for å forebygge
helseskade som bruk av tobakk medfører. Departementet foreslår
at plikten til å gi opplysninger ikke begrenses til produsenter
og importører.
Departementet er av den oppfatning at dersom de opplysninger
som produsent eller importør faktisk sitter inne med, er
mangelfulle, er det et behov for en hjemmel for å kreve
undersøkelser for å vurdere produktets egenskaper
og virkninger. Det uttales at den klare hovedregel må være
at den som foretar undersøkelsene, normalt produsent eller
importør, selv bærer utgiftene til disse undersøkelsene.
Det foreslås likevel at Sosial- og helsedirektoratet får
adgang til helt eller delvis å frita produsent og importør
fra å betale kostnadene ved slike undersøkelser,
dersom det vil føre til et urimelig resultat at industrien
må dekke alle utgifter.
Sosial- og helsedirektoratets pålegg om utlevering av
opplysninger, eller andre pålegg etter denne bestemmelsen,
vil være enkeltvedtak som i tråd med vanlig forvaltningsrett
kan påklages. Klageinstans for slike vedtak vil være
Helsedepartementet.
Tobakksskadeloven § 7 annet ledd inneholder
i dag en særskilt hjemmel om taushetsplikt i forhold til "drifts-
og forretningsforhold". Etter departementets oppfatning må det
kunne legges til grunn at forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt
er godt kjent, og at det derfor må være unødvendig å bevare en
særskilt bestemmelse om taushetsplikt i tobakksskadeloven.
Departementet gjør oppmerksom på at forvaltningens
taushetsplikt ikke kan være til hinder for at myndighetene
kan offentliggjøre detaljerte opplysninger om tobakksvarer,
så lenge forretningshemmeligheter beskyttes.
Det uttales at opplysningsplikten i stor grad vil gjelde opplysninger
som næringen allerede er i besittelse av, og at den dermed
ikke vil innebære vesentlige ekstrakostnader. Forslaget
vil imidlertid kunne påføre produsenter og importører
noen økte kostnader til undersøkelser av tobakksproduktene.
Det uttales at det er vanskelig å anslå størrelsen
av de økonomiske konsekvenser forslaget kan medføre
for næringen. Departementet viser til at opplysningspliktens
rekkevidde blant annet må fastsettes ut fra en avveining
mellom kostnader forbundet med undersøkelsen og nytten
av de opplysninger som undersøkelsen skal framskaffe.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer.
Komiteen viser til at Direktiv 2001/37/EF
artikkel 6 omhandler et krav til medlemslandene om at det årlig
skal innhentes oversikt over alle ingredienser med mengdeangivelser
for alle tobakksprodukter fra produsenter og importører,
og komiteen støtter dette forslaget som fremkommer i direktivet.
Det er etter komiteens mening produsenter og importører
som er de som har den beste forutsetning for å kunne gi
opplysninger om hvilke ingredienser som inngår i de enkelte produkter.
Det er også disse som har ansvaret for at disse er forsvarlige.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, har merket seg uttrykket "enhver" i lovteksten
og forstår dette som "enhver importør eller produsent
av tobakksprodukter" og legger denne forståelsen i lovteksten
i § 7.
Flertallet er enig med departementet i at det er produsenter
og importører som må bære kostnadene
med undersøkelser som departementet med hjemmel i lov ber
om, med mindre Sosial- og helsedirektoratet har bestemt noe annet,
jf. § 7.
Flertallet vil understreke at det i det enkelte tilfelle foretas
en konkret avveining mellom kostnader, kompleksitet og nytte forbundet
med undersøkelser og nytten av de opplysninger som undersøkelsen
skal fremskaffe.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det
er verdt å merke seg at Regjeringen legger opp til å kunne
pålegge "enhver" en mulig opplysningsplikt. Dette er etter
disse medlemmers mening å gå utover direktivets
innhold og intensjon. Disse medlemmer mener at det ikke er naturlig å pålegge
andre enn produsenter og importører denne opplysningsplikten, og
vil derfor ikke støtte at denne opplysningsplikten kan
gjøres gjeldende mot "enhver".
Disse medlemmer er av den oppfatning at det er akseptabelt at
produsenter og importører kan pålegges opplysningsplikt
og en viss plikt til å foreta undersøkelser. Det
er imidlertid viktig å presisere at dette må begrenses
til å gjelde undersøkelser som er mulig å gjennomføre
innen økonomisk mulige rammer, slik at pålegg
om store og meget omfattende undersøkelser ikke skal kunne
brukes som et verktøy for å "ta livet av" en uønsket
næring. Det er etter disse medlemmers mening naturlig at
dersom det er ønskelig med større og meget omfattende
undersøkelser fra myndighetenes side for å kartlegge
mulige problemstillinger rundt et spesielt produkt, så må dette
gjøres for myndighetenes regning, eller at produktet forbys
dersom man ikke finner at produktet kan aksepteres innefor de rammer som
er gitt for denne type produkter.
Disse medlemmer ønsker ikke at regelen om taushetsplikt
skal fjernes fra tobakksskadeloven da en slik regel vil gi den beste
oversikt over hvilke regler som gjelder ved behandling av denne
typen saker. Dette gjør også at en ikke trenger å kople
inn annet lovverk i denne sammenheng.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader skal § 7
lyde:
Den som tilvirker eller innfører tobakksvarer, plikter
etter pålegg av Sosial- og helsedirektoratet å gi de
opplysninger som er nødvendige for å forebygge helseskader
som bruk av tobakk medfører, eller gjennomføre
gjøremål etter loven.
Sosial- og helsedirektoratet kan kreve at den som tilvirker eller
innfører tobakksvarer, gir opplysninger om tobakksvarens
innhold. Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser
om opplysningsplikten etter første punktum.
Den som mottar opplysninger etter denne paragrafen, skal med
de begrensninger som følger av hans gjøremål
etter loven, iaktta taushet om drifts- og forretningsforhold som
det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde
av hensyn til den som opplysningen angår."
Direktiv 2001/37/EF oppstiller i artikkel 7
et forbud mot bruk av tekst, navn, varemerker, bilder, figurer eller
andre tegn som antyder at en bestemt tobakksvare er mindre helseskadelig
enn andre. Det framgår at forbudet blant annet rammer bruk
av betegnelser som "light" og "mild". Direktivet vil etter behandling i
EØS-komiteen forplikte Norge til å gjennomføre
et slikt forbud.
Ved å gi tobakksprodukter betegnelser som "light", "mild",
"low tar" eller lignende skapes det etter departementets oppfatning
et inntrykk av at disse produktene er mindre helseskadelige enn
de øvrige produkter. Det framholdes at vitenskapelige studier imidlertid
viser at tobakksprodukter med light-betegnelser ikke er vesentlig
mindre helseskadelige enn andre produkter. Det vises bl.a. til at
utredning viser at røykere kompenserer for mangel på nikotin
i sigaretter med lavt tjære- og nikotininnhold ved å dra
inn hyppigere, ved å øke dybden eller lengden
av inhaleringen, ved å røyke flere sigaretter
per dag og ved å røyke sigaretter til kortere
stumplengde.
Departementet gjør oppmerksom på at alle sigaretter
fremdeles skal merkes med en innholdsdeklarasjon der innholdet av
nikotin og tjære vil framgå slik at forbrukere
vil kunne identifisere en lavtjæresigarett.
Det foreslås et forbud mot villedende produktbetegnelser
som i tråd med overgangsbestemmelsene i direktivet skal
tre i kraft fra 30. september 2003.
Forslaget vil medføre at næringen må lage
nye varenavn og emballasje for produkter som i dag bruker villedende
betegnelser. Tilsynet med bestemmelsen antas ikke å ville
representere noen vesentlig merbelastning for Sosial- og helsedirektoratet.
Komiteen viser til at Regjeringens forslag om forbud
mot villedende produktbetegnelser er i tråd med direktivets
forslag til regelverk. Komiteen er av den oppfatning at det kan
synes fornuftig å få et mulig likt regelverk på dette
området i hele Europa, og vil derfor støtte det
fremlagte forslaget.
For komiteen er det imidlertid viktig å understreke at
den enkelte produsent og importør må kunne ha
muligheten til å kunne skille mellom sine forskjellige produkter
ved blant annet å kunne bruke ulike fargekombinasjoner
og lignende.
Komiteen har også merket seg at Regjeringen legger opp
til en overgangstid på ett år, noe som er i tråd med
det omtalte direktivet. Komiteen støtter dette forslaget
slik at den enkelte produsent og importør vil få en
viss tid til å omstille seg. Komiteen vil videre vise til
at Regjeringen i forbindelse med fremleggelsen av Ot.prp. nr. 42
(2001-2002) har fremmet forslag om at det gis hjemmel til at Sosial-
og helsedirektoratet skal kunne pålegge retting og ilegge
tvangsmulkt ved overtredelse av reklame- og merkebestemmelsene i
tobakksskadeloven. Denne saken ligger til behandling i sosialkomiteen.
Direktiv 2001/37/EF åpner for at det
i forbindelse med helseadvarsel stilles krav om fargefotografier
eller andre illustrasjoner for å skildre og forklare helsekonsekvensene
av røyking. Direktivet fastsetter at Kommisjonen innen
utgangen av desember 2002 skal vedta regler for anvendelsen av slike
illustrasjoner som en del av helseadvarselen på tobakkspakninger. Gjennom
EØS-avtalen vil disse reglene også gjelde for
Norge etter at dette er behandlet i EØS-komiteen.
Det vises til at Canada allerede har innført bestemmelser
om advarselmerking av tobakksvarer som innebærer bruk av
illustrasjoner.
Departementet foreslår at ordlyden i § 3
første ledd endres slik at det vil foreligge hjemmel for
i forskrift å innføre krav om bruk av illustrasjoner
i forbindelse med merkingen av tobakksvarer. Det understrekes at
departementets forslag ikke i seg selv innebærer noen endring
av gjeldende rett, men at det åpner for at nye krav til
merking kan gjennomføres i forskrift. Departementet vil
vurdere forskriftsendringer på dette området etter
at endelig regelverk i EU er fastsatt.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer. Det uttales at forslaget i seg selv ikke medfører økonomiske
eller administrative konsekvenser, og at utarbeidelse av eventuell
forskrift med nye krav vil kreve en særskilt utredning
av slike konsekvenser.
Komiteen har merket seg at departementet ønsker å innføre
adgang til å kunne lage forskrifter som skal gi adgang
til å kunne kreve advarselsmerking i form av fargebilder
eller andre illustrasjoner for å kunne vise og forklare
de helsemessige følger av røyking.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, støtter forslaget til endring av § 3
første ledd.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil ikke
støtte forslaget om at det gis hjemmel i loven til å kunne
utarbeide denne typen forskrifter. Disse medlemmer er av den oppfatning
at dette er en problemstilling som Regjeringen bør komme
tilbake til når Kommisjonen har vedtatt de regler som skal
benyttes for anvendelsen av denne typen illustrasjoner, som en del
av helseadvarselen på tobakkspakningene. Dette skal skje
innen utgangen av 2002.
Disse medlemmer vil stemme mot forslaget til endring av § 3
første ledd.
I henhold til tobakksskadeloven § 6 femte ledd skal
kommunestyret føre tilsyn med at reglene gitt i og i medhold
av § 6 overholdes. § 6 bestemmer
at lufta skal være røykfri i lokaler og transportmidler
hvor allmennheten har adgang. Dessuten er forskrift 15. desember
1995 nr. 990 om røyking på restauranter og andre
serveringssteder, internkontroll m.v. (restaurantforskriften) vedtatt
med hjemmel i tobakksskadeloven § 6. Denne forskriften
gjør et unntak fra hovedregelen i tobakksskadeloven § 6
for restauranter og andre serveringssteder ved at det ikke gjelder
et eksplisitt krav om røykfri luft for slike steder.
Det framholdes at i praksis delegerer kommunestyret tilsynet
til kommuneadministrasjonen. Arbeidstilsynet fører tilsyn
med arbeidslokaler.
Statens tobakksskaderåd fikk i september 1998 i oppdrag
fra departementet å foreta en ekstern evaluering av tilsynsmyndighetenes
oppfølging av restaurantforskriften. I juni 1999 ba departementet
Statens tobakksskaderåd om å supplere den første
undersøkelsen med en ny undersøkelse for å få kartlagt
hvilke oppfatninger serveringsbransjen og publikum har til praktiseringen
av restaurantforskriften.
I rapporten konkluderes det blant annet med at myndighetenes
håndhevelse av forskriften er svært variabel.
På dette tidspunktet i 1999 utøves det intet tilsyn
i ca. 30 pst. av kommunene, og at tilsynet hittil er prioritert
relativt lavt i kommuner med lavt antall serveringssteder. Svært
mange av tilsynsutøverne mener at ansvaret for det praktiske
tilsynsarbeidet helst bør plasseres annerledes enn i dag.
Det framholdes at dagens lovgivning ikke er til hinder for at
det praktiske tilsynsarbeidet etter tobakksskadeloven § 6
legges utenfor kommunens egne organer, men at kommunelovens bestemmelser
innebærer at kommunestyret trenger særskilt lovhjemmel for å kunne
delegere sin myndighet til å treffe vedtak til et interkommunalt
organ.
Departementet foreslår at kommunestyret får hjemmel
til å delegere tilsynet etter tobakksskadeloven § 6
til et interkommunalt organ. Delegasjonen kan inneholde både
det praktiske tilsynsarbeidet og myndighet til å fatte
vedtak om granskning, gi pålegg om retting og fastsette
tvangsmulkt.
Departementet ser også et klart behov for at den enkelte
kommune eller kommuner etablerer et samarbeid med Arbeidstilsynet
i forhold til tilsynsarbeidet med serveringssteder, men dette krever
ingen endring av loven.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer.
Det uttales at forslaget kan medføre administrative
fordeler for kommunene, men at det er vanskelig å anslå hvor
stort potensiale med hensyn til rasjonalisering og effektivisering
forslaget kan innebære.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, er enig i at det er den enkelte kommune som har
ansvaret for tilsynet i egen kommune. Flertallet er også enig
med departementet i at dette tilsynet kan delegeres til et interkommunalt
organ.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at
det må være den enkelte kommunes ansvar å føre
tilsyn med virksomheten i egen kommune med bakgrunn i de lokale
forhold og kjennskap til miljøer, personer og andre forhold
som kan spille en rolle for den enkelte virksomhet i området.
I enkelte mindre kommuner er kanskje tilsyn mindre påkrevet
enn det som kan være tilfelle i større og mer
uoversiktlige kommuner. Disse medlemmer er av den oppfatning et en
ordning med et interkommunalt tilsynsorgan lett vil kunne føre
til unødvendige og byråkratiske kontrollrutiner
og rapporter som mange steder vil bidra til mistenkeliggjøring
og vanskelige arbeidsforhold. Disse medlemmer støtter derfor
ikke dette forslaget til endring av tobakksskadeloven og vil stemme
mot forslaget til endring av § 6 femte ledd.
Begrepet tobakksvarer er definert i tobakksskadeloven § 3
tredje ledd som "varer som kan røykes, innsnuses, suges
eller tygges så fremt de helt eller delvis består
av tobakk". Formelt går det ikke fram av loven om definisjonen
kun gjelder tobakksvarer i § 3, eller om den samme
definisjonen gjelder hele loven. Det uttales at det imidlertid er
utvilsomt at definisjonen i § 3 må legges
til grunn i hele tobakksskadeloven, og at myndighetenes praktisering
av bestemmelsene har lagt dette til grunn. For å gjøre
dette helt klart anser departementet det hensiktsmessig å flytte
definisjonen til lovens § 1. Forslaget innebærer
kun en teknisk endring av loven og har ingen innholdsmessige konsekvenser.
Det foreslås at endringen trer i kraft fra den tid Kongen
bestemmer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader skal § 7 lyde:
Den som tilvirker eller innfører tobakksvarer, plikter etter pålegg av Sosial- og helsedirektoratet å gi de opplysninger som er nødvendige for å forebygge helseskader som bruk av tobakk medfører, eller gjennomføre gjøremål etter loven.
Sosial- og helsedirektoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører tobakksvarer, gir opplysninger om tobakksvarens innhold. Departementet kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om opplysningsplikten etter første punktum.
Den som mottar opplysninger etter denne paragrafen, skal med de begrensninger som følger av hans gjøremål etter loven, iaktta taushet om drifts- og forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran,
og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
I
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
gjøres følgende endringer:
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Med tobakksvarer forstås i denne lov
varer som kan røykes, innsnuses, suges eller tygges såfremt
de helt eller delvis består av tobakk.
§ 3 skal lyde:
Det er forbudt å føre inn i Norge, selge
eller utdele tobakksvarer som ikke er merket med advarsel som peker
på farene for helseskade ved bruk av slike. Tilsvarende
skal sigarettpakker være merket med en innholdsdeklarasjon.
Det er forbudt å føre inn i
Norge, selge eller utdele tobakksvarer som ved tekst, navn, varemerke,
illustrasjoner eller andre tegn antyder at et spesielt tobakksprodukt
er mindre helseskadelig enn andre.
Den som produserer eller selger tobakksvarer, kan ikke
ved symbol eller tekst på pakninger gi egne opplysninger
om de helsemessige konsekvenser ved å røyke.
Departementet gir nærmere forskrifter
om merkingen etter denne paragraf.
§ 6 femte ledd skal lyde:
Kommunestyret skal føre tilsyn med at reglene
i og i medhold av paragrafen her overholdes. Kommunestyrets
myndighet etter denne paragraf kan delegeres til et organ i kommunen
eller til et fellesorgan for flere kommuner. Dreier det
seg om arbeidslokaler, føres tilsynet av Arbeidstilsynet.
§ 7 skal lyde:
Enhver plikter etter pålegg av Sosial-
og helsedirektoratet å gi de opplysninger som er nødvendige
for å forebygge helseskader som bruk av tobakk medfører eller
gjennomføre gjøremål etter loven.
Sosial- og helsedirektoratet kan kreve at den
som tilvirker eller innfører tobakksvarer, gir opplysninger om
tobakksvarens innhold. Departementet kan gi forskrifter med nærmere
bestemmelser om opplysningsplikten etter første punktum.
Sosial- og helsedirektoratet kan kreve at den
som tilvirker eller innfører tobakksvarer, skal legge frem en
representativ prøve av produktet eller iverksette undersøkelser
som er nødvendig for å vurdere et produkts egenskaper
og virkninger. Kostnadene ved slike undersøkelser bæres
av vedkommende tilvirker eller importør. Sosial- og helsedirektoratet
kan bestemme at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det
offentlige.
Sosial- og helsedirektoratet kan selv iverksette slike
undersøkelser, og kan pålegge tilvirker eller
importør å bære kostnadene ved undersøkelsen.
Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelser til forskjellig tid.
Oslo, i sosialkomiteen, den 28. mai 2002
John I. Alvheim |
Harald T. Nesvik |
Åse Gunhild Woie Duesund |
leder |
ordfører |
sekretær |