2. Bakgrunnen for lovforslaget

2.1 Sammendrag

Justisdepartementet oppnevnte 16. juni 1999 to arbeidsgrupper som fikk i oppdrag å se nærmere på saksbehandlingstiden i straffesaker. Flere av de lovgivningstiltak som arbeidsgruppene vurderte, er allerede fulgt opp. I proposisjonen behandles de fleste øvrige forslag til lovendringer som de to arbeidsgruppene har foreslått. Et notat med forslag til en rekke endringer i straffeprosessloven mv. ble sendt på høring 11. desember 2000.

I januar 2001 ble det såkalte Sanksjonsutvalget nedsatt. Utvalget skal finne lovbrudd som kan avkriminaliseres, og komme med forslag til alternative sanksjoner. Utvalget har frist 1. august 2002.

Etter departementets syn bør man avvente effekten av endringen i straffeloven § 59 om straffutmålingen ved tilståelser før et utredningsarbeid knyttet til "plea bargaining" eventuelt settes i gang.

Norske lovbestemmelser om varetektsfengsling og praktiseringen av reglene har vært kritisert av internasjonale kontrollorganer: Både Den europeiske torturovervåkingskomité (CPT) og FNs torturkomité har vært opptatt av bruken av isolasjon og restriksjoner (brev- og besøksforbud) ved varetektsfengsling. FNs menneskerettskomité har uttrykt bekymring for urimelig lang varetektsfengsling i enkelte saker.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at norske lovbestemmelser og praksis ved varetekt og isolasjon har vært kritisert av internasjonale kontrollorganer, og er tilfreds med at departementet foreslår endringer som vil sikre at Norge overholder sine folkerettslige forpliktelser. Stortingets vedtak av menneskerettighetsloven av 21. mai 1999 innebærer at de sentrale menneskerettighetskonvensjonene skal gjelde som norsk lov, og komiteen vil understreke betydningen av at lovgivningen for øvrig følges opp for å unngå motstrid.

Komiteen har merket seg at departementet de siste årene har prioritert arbeidet med å sikre en hurtigere straffesaksbehandling. Komiteen understreker at en effektiv straffesaksbehandling både vil styrke straffens preventive effekt og øke tilliten til rettssystemet, og er tilfreds med at arbeidet har resultert i en rekke forslag som samlet kan øke effektiviteten i straffesakskjeden.