10.1 Sammendrag

Spørsmål om å endre straffeloven § 104 a annet ledd

Straffeloven § 104 a annet ledd rammer den som danner, deltar i eller støtter en forening eller sammenslutning som har til formål ved ulovlige midler å forstyrre samfunnsordenen eller å oppnå innflytelse i offentlige anliggender, dersom foreningen eller sammenslutningen har tatt skritt for å realisere formålet med ulovlige midler.

Overvåkningssentralen (OVS) har i brev til Justisdepartementet gitt uttrykk for at § 104 a på flere punkter er utformet slik at den ikke dekker dagens behov, og anbefalte at gjerningsbeskrivelsen ble endret til å omfatte tilfeller der "det er" tatt skritt for å realisere formålet med ulovlige midler.

Departementet understreket i høringsnotatet at det er viktig å gi overvåkingstjenesten de virkemidler som er nødvendige for å forebygge og avverge alvorlig kriminalitet, men mente forslaget fra OVS gikk for langt. I stedet burde det vurderes å åpne for at politiet kan ta i bruk metoder som i dag er forbeholdt etterforskning, før det er begått noen straffbar handling - altså i rent forebyggende øyemed.

De fleste høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet, mener det ikke er behov for å endre straffeloven § 104 a, men enkelte går inn for å øke strafferammen.

Departementet fastholder i proposisjonen at det ikke er aktuelt å endre straffeloven § 104 a annet ledd.

Endring av straffeloven § 104 a for å innarbeide en protokoll til barnekonvensjonen i norsk rett

FNs generalforsamling vedtok 25. mai 2000 to tilleggsprotokoller til FNs barnekonvensjon. Den ene gjaldt barn i væpnet konflikt, den andre omhandler salg av barn, barneprostitusjon og barnepornografi.

Etter den nye protokollen om barn i væpnet konflikt skal statene treffe alle gjennomførbare tiltak for å sikre at personer i deres væpnede styrker som er under 18 år, ikke tar direkte del i fiendtligheter. Videre forbys det å tvangsrekruttere personer under 18 år til væpnede styrker. Når det gjelder frivillig rekruttering, skal statene i det minste øke aldersgrensen til 16 år. Det er på denne bakgrunn gjort endringer i heimevernloven og vernepliktsloven.

Artikkel 4 i protokollen forutsetter at væpnede grupper som ikke er en del av statens egne væpnede styrker, ikke under noen omstendigheter skal kunne rekruttere personer under 18 år eller bruke barn og unge i fiendtligheter. Straffeloven § 104 a første ledd gjør det straffbart å danne, delta i eller støtte en privat organisasjon av militær karakter. Det er tvilsomt om typisk rekrutteringsvirksomhet etter at organisasjonen er dannet, og bruk av personer i organisasjonen, omfattes av § 104 a. Departementet foreslår derfor å endre bestemmelsen for bedre å synliggjøre protokollen om barn i væpnet konflikt.

En rekke instanser støtter forslaget.

Departementet foreslår i proposisjonen en noe annen lovtekst enn i høringsbrevet. Det bemerkes bl.a. at spørsmålet om å unnlate straffeforfølgning mot personer som har nådd den kriminelle lavalder, må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle, og departementet går ikke inn for en bestemmelse om at straffeforfølgning som hovedregel ikke skal skje overfor personer under 18 år.

Det foreslås å innføre som et straffeskjerpende moment at en organisasjon bruker personer under 18 år under fiendtligheter.

Forbudet mot rekruttering tas også inn i annet ledd i § 104 a som gjelder ikke-militære organisasjoner mv.

Er det behov for å endre straffebestemmelser for å ramme forsendelser med hvitt pulver for å spre smitte eller frykt for smitte?

I kjølvannet av terroranslaget mot USA 11. september 2001, ble brev med miltbrannsporer sendt til ulike adressater i USA. I Norge har ufarlig hvitt pulver blitt sendt til enkelte personer og institusjoner. I de tilfeller hvor det faktisk er sendt smittsomme stoffer, kan flere eksisterende straffebud være overtrådt. Har ufarlig pulver skapt frykt, vil straffeloven § 222 om trusler kunne være overtrådt.

Få høringsinstanser har uttalt seg om behovet for å endre straffeloven for å ramme slike forsendelser. Det reises bl.a. spørsmål om det er behov for å endre straffeloven § 151 b, men departementet finner ikke tilstrekkelig grunnlag for lovendringer.

10.2 Komiteens merknader

Komiteen støtter endringsforslagene til straffeloven § 104 a. Komiteen mener det er avgjort viktig å ha et effektivt strafferettslig vern mot private organisasjoner av militær karakter og organisasjoner med sabotasje og lignende for øye. Dette er organisasjoner komiteen mener det overhodet ikke er behov for i vårt demokrati. Slike organisasjoner kan ofte brukes som basis for sterkt samfunnsskadelig aktivitet som ikke har krav på lovbeskyttelse eller beskyttelse med utgangspunkt i menneskerettighetene.

De foreslåtte endringer i bestemmelsen om å rekruttere medlemmer, og om å ha barn under 18 år som medlemmer, er nødvendige og riktige etter komiteens oppfatning. Komiteen tiltrer derfor forslaget om at det skal være et straffeskjerpende moment dersom organisasjonen har medlemmer under 18 år.

Komiteen er videre enig i at § 104 a annet ledd ikke bør endres som foreslått av Politiets sikkerhetstjeneste ved at også organisasjoners sympatisører i større grad kan straffes når de har tatt skritt for å realisere en organisasjons formål med ulovlige midler. Komiteen viser her til departementets begrunnelse og tiltrer denne.