Straffeloven § 104 a annet ledd rammer den
som danner, deltar i eller støtter en forening eller sammenslutning
som har til formål ved ulovlige midler å forstyrre
samfunnsordenen eller å oppnå innflytelse i offentlige
anliggender, dersom foreningen eller sammenslutningen har tatt skritt
for å realisere formålet med ulovlige midler.
Overvåkningssentralen (OVS) har i brev til Justisdepartementet
gitt uttrykk for at § 104 a på flere
punkter er utformet slik at den ikke dekker dagens behov, og anbefalte
at gjerningsbeskrivelsen ble endret til å omfatte tilfeller
der "det er" tatt skritt for å realisere formålet
med ulovlige midler.
Departementet understreket i høringsnotatet at det er
viktig å gi overvåkingstjenesten de virkemidler
som er nødvendige for å forebygge og avverge alvorlig
kriminalitet, men mente forslaget fra OVS gikk for langt. I stedet
burde det vurderes å åpne for at politiet kan
ta i bruk metoder som i dag er forbeholdt etterforskning, før
det er begått noen straffbar handling - altså i
rent forebyggende øyemed.
De fleste høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet,
mener det ikke er behov for å endre straffeloven § 104
a, men enkelte går inn for å øke strafferammen.
Departementet fastholder i proposisjonen at det ikke er aktuelt å endre
straffeloven § 104 a annet ledd.
FNs generalforsamling vedtok 25. mai 2000 to tilleggsprotokoller
til FNs barnekonvensjon. Den ene gjaldt barn i væpnet konflikt,
den andre omhandler salg av barn, barneprostitusjon og barnepornografi.
Etter den nye protokollen om barn i væpnet konflikt
skal statene treffe alle gjennomførbare tiltak for å sikre
at personer i deres væpnede styrker som er under 18 år,
ikke tar direkte del i fiendtligheter. Videre forbys det å tvangsrekruttere
personer under 18 år til væpnede styrker. Når
det gjelder frivillig rekruttering, skal statene i det minste øke
aldersgrensen til 16 år. Det er på denne bakgrunn
gjort endringer i heimevernloven og vernepliktsloven.
Artikkel 4 i protokollen forutsetter at væpnede grupper
som ikke er en del av statens egne væpnede styrker, ikke
under noen omstendigheter skal kunne rekruttere personer under 18 år
eller bruke barn og unge i fiendtligheter. Straffeloven § 104
a første ledd gjør det straffbart å danne,
delta i eller støtte en privat organisasjon av militær
karakter. Det er tvilsomt om typisk rekrutteringsvirksomhet etter
at organisasjonen er dannet, og bruk av personer i organisasjonen,
omfattes av § 104 a. Departementet foreslår
derfor å endre bestemmelsen for bedre å synliggjøre
protokollen om barn i væpnet konflikt.
En rekke instanser støtter forslaget.
Departementet foreslår i proposisjonen en noe annen
lovtekst enn i høringsbrevet. Det bemerkes bl.a. at spørsmålet
om å unnlate straffeforfølgning mot personer som
har nådd den kriminelle lavalder, må vurderes konkret
i hvert enkelt tilfelle, og departementet går ikke inn
for en bestemmelse om at straffeforfølgning som hovedregel
ikke skal skje overfor personer under 18 år.
Det foreslås å innføre som et straffeskjerpende moment
at en organisasjon bruker personer under 18 år under fiendtligheter.
Forbudet mot rekruttering tas også inn i annet ledd i § 104
a som gjelder ikke-militære organisasjoner mv.
I kjølvannet av terroranslaget mot USA 11. september
2001, ble brev med miltbrannsporer sendt til ulike adressater i
USA. I Norge har ufarlig hvitt pulver blitt sendt til enkelte personer
og institusjoner. I de tilfeller hvor det faktisk er sendt smittsomme
stoffer, kan flere eksisterende straffebud være overtrådt.
Har ufarlig pulver skapt frykt, vil straffeloven § 222
om trusler kunne være overtrådt.
Få høringsinstanser har uttalt seg om behovet
for å endre straffeloven for å ramme slike forsendelser. Det
reises bl.a. spørsmål om det er behov for å endre straffeloven § 151
b, men departementet finner ikke tilstrekkelig grunnlag for lovendringer.
Komiteen støtter endringsforslagene
til straffeloven § 104 a. Komiteen mener
det er avgjort viktig å ha et effektivt strafferettslig
vern mot private organisasjoner av militær karakter og
organisasjoner med sabotasje og lignende for øye. Dette
er organisasjoner komiteen mener det overhodet ikke
er behov for i vårt demokrati. Slike organisasjoner kan
ofte brukes som basis for sterkt samfunnsskadelig aktivitet som
ikke har krav på lovbeskyttelse eller beskyttelse med utgangspunkt
i menneskerettighetene.
De foreslåtte endringer i bestemmelsen om å rekruttere
medlemmer, og om å ha barn under 18 år som medlemmer,
er nødvendige og riktige etter komiteens oppfatning. Komiteen tiltrer
derfor forslaget om at det skal være et straffeskjerpende
moment dersom organisasjonen har medlemmer under 18 år.
Komiteen er videre enig i at § 104 a
annet ledd ikke bør endres som foreslått av Politiets
sikkerhetstjeneste ved at også organisasjoners sympatisører
i større grad kan straffes når de har tatt skritt
for å realisere en organisasjons formål med ulovlige
midler. Komiteen viser her til departementets begrunnelse og
tiltrer denne.