Begrepet terrorisme er ikke definert eller benyttet i straffelovgivningen,
og med unntak for de midlertidige reglene i den provisoriske anordningen 5. oktober
2001, har vi i dag ingen straffebestemmelser som direkte retter
seg mot terrorisme. Likevel er terrorhandlinger normalt straffbare,
og rammes av ulike bestemmelser i straffeloven, bl.a. flere bestemmelser
i kap. 14 om allmennfarlige forbrytelser og bestemmelser om tvang
og frihetsberøvelse. Ved terrorhandlinger som forårsaker
legemsskade eller død, kan bestemmelsene i straffeloven
kapittel 22 om forbrytelser mot liv, legeme og helbred, gi grunnlag
for straff.
Hovedregelen i norsk rett er at forberedelse til straffbare handlinger
ikke er straffbart. Ved forbrytelser inntrer straffbarheten normalt
først når det foreligger forsøk. En del
enkeltbestemmelser rammer imidlertid handlinger som det kan være
naturlig å betrakte som forberedelser til andre straffbare
handlinger.
Straffeloven § 161 gjør det straffbart å anskaffe, tilvirke
eller oppbevare bl.a. sprengstoff i den hensikt å begå en
forbrytelse. I Ot.prp. nr. 58 (2001-2002) er det foreslått å utvide
bestemmelsen til også å ramme befatning med skytevåpen
og ammunisjon. § 153 a gjør befatning
med bakteriologiske eller biologiske våpen mv. straffbart.
Enkelte forberedelseshandlinger kan dessuten være straffbare
fordi gjerningsbeskrivelsen inkluderer forsøk på en
svært vidtfavnende måte. For eksempel rammer § 98
enhver som "søker å bevirke eller medvirke til" å forandre
rikets statsforfatning ved ulovlige midler.
Videre er det bl.a. etter straffeloven § 159
straffbart å inngå avtale ("forbund") om å utføre
en del nærmere bestemte forbrytelser. Etter § 223
er det straffbart å inngå forbund om langvarig
eller særlig alvorlig frihetsberøvelse, og § 233 a
retter seg mot forbund om å begå drap eller grov
vold.
Straffeloven § 104 a første ledd rammer
den som danner eller deltar i privat "organisasjon" av "militær karakter".
Dannelse, deltagelse i, eller støtte til en terrororganisasjon
vil etter omstendighetene omfattes av denne bestemmelsen.
§ 104 a annet ledd setter på samme
måte straff for den som danner eller deltar i forening
eller sammenslutning som har til formål "ved sabotasje,
maktanvendelse eller andre ulovlige midler å forstyrre
samfunnsordenen eller oppnå innflytelse i offentlige anliggender"
dersom sammenslutningen har "tatt skritt for å realisere
formålet med ulovlige midler".
Den mildere bestemmelsen i § 330 oppstiller straff
av bøter eller fengsel inntil 3 måneder for den som
stifter eller deltar i en forening som er forbudt ved lov, eller
"hvis Formaal er Forøvelse af eller Opmuntring til strafbare
Handlinger" eller hvor medlemmene forplikter seg til ubetinget lydighet
mot noen.
Norsk straffelovgivning har vide strafferammer for terrorhandlinger,
og for medvirkning til eller forsøk på slike handlinger.
Terrorhandlinger vil typisk kjennetegnes ved straffskjerpende momenter,
som gir grunnlag for å utmåle straffen i den øvre
delen av strafferammen.
I proposisjonen pkt. 4 og 5 redegjøres det nærmere for
reglene i FNs terrorfinansieringskonvensjon og Sikkerhetsrådets
resolusjon 1373.