Til Odelstinget
Barne- og familiedepartementet legger frem forslag til endring
i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer
m.v. (merkeloven). Endringen innebærer at EUs nye forordning
EF nr. 1980/2000 av 17. juli 2000 om frivillig
miljømerking blir gjennomført i norsk rett i form
av en endring av § 6 b i merkeloven som gir forordningen
lovs kraft.
EU har siden 1992 hatt en ordning med miljømerking av
produkter. Formålet er at forbrukerne gjennom informasjon
om hvordan produktene innvirker på miljøet, skal
bli i stand til å treffe gode miljøvalg. Dette
skal også stimulere til produksjon og markedsføring av
de produktalternativene som har minst negativ innvirkning på miljøet.
På samme måte som den nordiske "Svanen" er
den europeiske miljømerkeordningen frivillig. Produktene kan
få miljømerket når de tilfredsstiller
visse minimumskrav som er fastsatt i såkalte kriteriedokumenter.
Kriteriene skal utformes slik at det så langt mulig blir
tatt helhetlig hensyn til miljøaspektene ved det enkelte
produkt. I den forbindelse skal det vurderes forbruk av naturressurser,
energiforbruk, støy, forurensning og innvirkning på økosystemet.
Vurderingen bygger på "fra vugge til grav"-prinsippet,
som innebærer at en må vurdere miljøvirkningene
i alle fasene av et produkt.
Hovedprinsippet for EUs miljømerkeordning er at hvert
land skal ha et ansvarlig organ for administrering av merkeordningen
på nasjonalt plan. Produsenter, importører etc.
kan søke det ansvarlige organ i ett av landene om tildeling
av miljømerket til et produkt. Når det ansvarlige
organet finner at produktet oppfyller kriteriene for produktgruppen,
og tildeler merket, kan dette anvendes for/på produktene
i hele EØS-området.
Kriterier for produktgrupper fastsettes av Kommisjonen. Norge
deltar som EØS-land i forberedelsene og diskusjonene helt
fram til den formelle avstemningen. Stiftelsen Miljømerking
vil som før ivareta funksjonen som ansvarlig organ i Norge.
Stiftelsen vil også delta i kriterieutviklingen og i de øvrige
aktivitetene til de ansvarlige organene, herunder arbeidet med de rullerende
arbeidsplanene.
De viktigste endringene i forhold til den tidligere forordningen
er ellers:
adgang til å utarbeide kriteriedokumenter
også for tjenester (tidligere bare for varer).
mer detaljerte retningslinjer for miljøkrav, kriteriedokumenter
og krav til vurdering og verifisering.
mer systematisk og forpliktende samarbeid/koordinering
mellom EU-merket og andre europeiske miljømerker.
prinsipp om rullerende arbeidsplaner med strategi for arbeidet
de kommende tre år.
Kommisjonen skal, på eget eller EUEBs initiativ, gi
mandater til EUEB for utvikling/revisjon av kriterier for
produktgrupper, og vurdere i etterhånd om mandatet er oppfylt.
(EUEB: European Union Eco-labelling Board.)
det skal på merket angis de viktigste kriteriene
for vedkommende produktgruppe.
økte krav til å utbre ordningen og gjøre
den kjent gjennom informasjonskampanjer mv.
Det vil fortsatt bli adgang til å etablere og opprettholde
andre miljømerkeordninger, samtidig som det nedfelles prinsipper
for bedre og mer forpliktende samarbeid og koordinering.
Ingen av høringsinstansene har noen innvendinger mot
at forordningen blir gjennomført ved lov.
Fristen for å sette i kraft ny lovgivning i samsvar med
europaparlamentets- og rådsforordningen er et halvt år
etter EØS-komiteens vedtak, dvs. 9. mai 2002.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Eirin Faldet, Trond Giske og Torny Pedersen, fra Høyre, Afshan Rafiq, lederen Sonja Irene Sjøli og Olemic Thommessen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Erik Knudsen og Karin S. Woldseth, fra Sosialistisk Venstreparti, Magnar Lund Bergo og May Hansen, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Ola T. Lånke, og fra Senterpartiet, Eli Sollied Øveraas, har registrert at det eksisterer flere former for miljømerking av varer og tjenester, med forskjellig utgangspunkt og varierende faglighet. Et stort utvalg av miljømerkeordninger gjør det ikke lettere for forbrukerne å orientere seg i hva som er miljøvennlig og ikke.
Komiteen vil derfor understreke at når denne lovendringen gjennomføres, har myndighetene et særskilt ansvar for å bidra til at miljømerkeordningene som direkte eller indirekte mottar statlig støtte er enkle, transparente og faglig funderte.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endring i lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v.
I
I lov 18. desember 1981 nr. 90 om merking av forbruksvarer m.v. gjøres følgende endring:
§ 6 b første ledd skal lyde:
EØS-avtalens vedlegg XX nr. 2 b [rådsforordning (EF) nr. 1980/2000] om en EØS-ordning for tildeling av miljømerke gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg XX, protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig.
II
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i familie-, kultur- og administrasjonskomiteen, den 11. juni 2002
Sonja Irene Sjøli |
Ulf Erik Knudsen |
Trond Giske |
leder |
ordfører |
sekretær |