Kommuneloven fastsetter at valg til kommunestyre og fylkesting
gjelder for fire år.
Valgloven bestemmer at valgene skal holdes på en og
samme dag i september måned hvert fjerde år. Valgloven
bestemmer også at Kongen i god tid før valget
fastsetter valgdagen til en mandag. Kommunestyret kan vedta at det
i vedkommende kommune også skal holdes valg på søndagen
- dagen før den offisielle valgdagen.
Utvalget mener at det ikke bør stå i loven
at valget skal holdes på mandag. Det bør være
adgang til å vurdere om en annen ukedag vil være
bedre egnet som valgdag. Videre mener utvalget at det fortsatt bør
være adgang til å holde valg over to dager for
de kommuner som ønsker det.
Ingen av høringsinstansene går inn for å flytte valgdagen
til våren. De fleste som uttaler seg støtter utvalgets
forslag om ikke å binde valget til en bestemt ukedag i
loven.
Departementet konstaterer at utvalgets forslag om fortsatt å avholde
valg på høsten har bred tilslutning blant høringsinstansene.
Departementet kan heller ikke se at dagens ordning skaper praktiske
vanskeligheter som tilsier at det er nødvendig med en omlegging
av valgtidspunktet. Departementet vil derfor foreslå at
valgene fortsatt avholdes i september måned.
Departementet har vurdert om det fortsatt bør være
lovfestet at valgdagen skal være en mandag. Alternativet
til dagens regel vil være å lovfeste kun at Kongen
bestemmer valgdagen, og at kommunene kan vedta å avholde
valg også dagen før den dagen som fastsettes sentralt.
En slik bestemmelse ville innebære at en - uten å måtte
endre loven - kunne legge valget til en annen ukedag, for eksempel
søndag, dersom en i fremtiden finner dette ønskelig.
Departementet er likevel kommet til at det bør fremgå av
lovteksten hvilken ukedag valget skal avvikles.
Valgloven inneholder ingen regler om elektronisk stemmegivning.
Da departementet i Ot.prp. nr. 93 (1991-1992), Lov om endringar
i lov av 1. mars 1985 nr. 3 om stortingsvalg, fylkestingsvalg
og kommunestyrevalg (valgloven), foreslo å ta inn en egen
bestemmelse om forsøk med elektronisk stemmegivning i valgloven, ønsket
imidlertid flertallet i utenriks- og konstitusjonskomiteen ikke å åpne
for denne type forsøk. Departementet mener derfor at slike
forsøk ikke bør gjennomføres før
Stortinget har fått anledning til å uttale seg
om spørsmålet på nytt.
Etter utvalgets oppfatning er det i dag utenkelig, og heller
ikke politisk ønskelig, å gjennomføre
hele valg over Internett alene. Utvalget mener at en rekke problemstillinger
bør utredes nøye før valgloven formelt åpner
for dette. Utvalget mener at det bør gjennomføres
forsøk med siktemål å øke kunnskapen
om effekten av databaserte løsninger for valg.
Et flertall av de høringsinstanser som uttaler seg slutter
seg til utvalgets konklusjon om at det bør gjennomføres
forsøk med elektronisk stemmegivning.
Departementet har innhentet en sakkyndig utredning vedrørende
spørsmålet om stemmegivning og IKT som et supplement
til utvalgets fremstilling. Rapporten er trykket som vedlegg til
proposisjonen.
Departementet er enig med Valglovutvalget i at det ikke er aktuelt å innføre
elektronisk stemmegivning uten først å gå veien
om forsøk. Departementet antar at teknologien i første
omgang bør prøves ut ved skolevalgene, hvor eventuelle
feil ikke vil få alvorlige konsekvenser. Eventuelle forsøk
ved reelle valg må vurderes nøye, og i første
omgang kjøres parallelt med tradisjonell stemmegivning.
Departementets vurderinger er i hovedsak i tråd med
konklusjonene i den utredning om stemmegivning og informasjons-
og kommunikasjonsteknologi departementet har fått utarbeidet.
Valgloven har ingen generell forsøkshjemmel. Lov om
forsøk i offentlig forvaltning av 26. juni 1992 nr.
87 har vært brukt som hjemmel ved de forsøk som har
vært gjennomført i forbindelse med valg.
Utvalget viser til at det er økende interesse for å kunne
avvikle valg på andre måter enn de tradisjonelle.
Slike forsøk kan tenkes å gjelde fremgangsmåten ved
selve valgavviklingen. Utvalget mener at det kan være interessant
og spennende å prøve ut forslag som innebærer
nytenkning rundt valgene, uten at det i første omgang blir
innført pålegg om obligatoriske ordninger.
Av de få høringsinstansene som har uttalt seg,
er de fleste positive til forsøkstankegangen.
Forsøk kan være én måte å møte
behovet for utvikling av valgordningen. Departementet er likevel ikke
enig i at det er påkrevet med en egen forsøkshjemmel
i valgloven for å få dette til. Departementets vurdering
er at forsøksloven er et tilstrekkelig hjemmelsgrunnlag
for den type forsøk som det er aktuelt og ønskelig å gjennomføre
i sammenheng med valg. Utvalgets forslag til bestemmelser om forsøk
blir derfor ikke fremmet som forslag.
Dagens ordning innebærer at medlemmer til kommunedelsutvalg
kun kan velges av kommunestyret, det vil si ved indirekte valg.
Det inngikk ikke i utvalgets mandat å vurdere valgordningen
for kommunedelsutvalg, og om det bør åpnes for å velge
medlemmene til kommunedelsutvalg ved direkte valg.
Departementet fant det naturlig å vurdere direkte valg
til kommunedelsutvalg i sammenheng med oppfølgningen av
utvalgets innstilling. Departementet sendte derfor høsten
2001 ut et høringsnotat med forslag om at den enkelte kommune
selv kan bestemme at medlemmene til kommunedelsutvalget skal velges av
innbyggerne i vedkommende kommunedel, dvs. ved direkte valg.
Høringsinstansene er overveiende positive til departementets
forslag.
Med det lokale selvstyret som rettesnor fastholder departementet
forslaget i høringsnotatet om å endre kommuneloven.
Oppsummert går departementets forslag ut på følgende:
Kommunestyret kan ved vanlig flertallsbeslutning fatte
vedtak om at medlemmer til kommunedelsutvalg skal velges ved direkte
valg, det vil si av innbyggerne i vedkommende kommunedel.
Kommunestyrer som vedtar å holde direkte valg, binder
kommunen for det aktuelle valget og kommende periode.
Det er en forutsetning at kommunedelsutvalgene gis avgjørelsesmyndighet
i rimelig omfang.
Direkte valgte kommunedelsutvalg vil ikke utgjøre
et nytt forvaltningsnivå. Kommunestyret vil formelt være
ansvarlig for de avgjørelser utvalgene treffer. Av hensyn
til utvalgenes legitimitet bør kommunestyret som hovedregel
ikke kunne inndra delegerte fullmakter eller omgjøre avgjørelser.
Kommunen må kunne foreta justeringer i utvalgenes
funksjonsområder, ut fra en løpende vurdering av
hva som vil være en hensiktsmessig arbeidsfordeling. Det
må være fritt opp til kommunestyret å legge
nye oppgaver til utvalgene.
For gjennomføringen av direkte valg til kommunedelsutvalg
vil bestemmelsene i valgloven gjelde så langt de passer.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om direkte valg til kommunedelsutvalg.
Departementet vil senere foreta en nærmere gjennomgang
av regelverket tilknyttet kommunedelsorganisering, herunder spørsmålet
om administrativ delegering.
Valgnattsystemet er en betegnelse på et datasystem for
innsamling, bearbeiding, prognostisering og videreformidling av
valgresultater til media etter den foreløpige opptellingen
i kommunene valgkvelden og valgnatten. De offisielle og endelige
valgresultatene, det vil si resultatet etter kontrollen, innrapporteres ikke
til systemet pr. i dag.
Systemet eies og finansieres av departementet. IBM er etter kontrakt
med departementet ansvarlig for utviklingen og driften.
NTB har samarbeidet med IBM om innsamling av foreløpige
opptellingsresultat og videreformidling til media ved alle valg
siden 1949. Staten har siden 1981 bidratt til finansieringen.
Spørsmålet om statlig støtte til systemet
ble drøftet i Ot.prp. nr. 30 (1994-1995), som ble behandlet
av Stortinget våren 1995. Her ble det blant annet konkludert
med at staten har et visst medansvar når det gjelder å formidle
valgresultatene til publikum. Stortinget gav uttrykk for at valgprognosene
som produseres gjennom valgnatten og den nærmeste tiden
etterpå, har betydelig offentlig interesse og trolig bidrar
til å fremme interessen for selve valget og politikk i
sin alminnelighet. Konklusjonen var derfor at det bør gis statlig
støtte til systemet. Det ble videre slått fast
at mediene selv bør bære en del av utgiftene til
prosjektet. Omtrent samtidig med stortingsbehandlingen meldte NTB
fra om at de ikke lenger ønsket å ha ansvaret
for valgnattsystemet.
Departementet legger til grunn at innsamling av valgresultater
og videreformidling av data og prognoser til media, er en oppgave
det offentlige fortsatt skal ha ansvar for. Siden dette også er
nyhetsformidling er det rimelig at mediene selv bærer en
del av kostnadene. Det legges derfor ikke opp til noen endring i
systemet i så måte.
Komiteen er enig i at kommunene selv
skal kunne avgjøre hvorvidt man skal ha direkte valg til kommunedelsutvalg
eller ikke og hvilke oppgaver som skal overføres til utvalgene. Komiteen vil imidlertid
understreke viktigheten av at de enkelte utvalg blir tillagt klart
avgrensede og meningsfylte oppgaver, at de delegeres beslutningsmyndighet
og gis reell innflytelse. Dette er viktig for å holde engasjement og
interesse ved like både blant velgerne og blant de som
velges.
Komiteen viser til at NOU 2001:3 (Velgere, valgordning,
valgte) i kapittel 10.10 tar opp spørsmålet om
valgloven bør ha en egen forsøkshjemmel. I NOU-en
heter det:
"Utvalget mener det er viktig å ikke sette
for snevre grenser når det gjelder hva som kan gjøres
til gjenstand for forsøk.
Forsøkene
bør bygge på søknader fra kommunene og
godkjennes av Kongen (departementet). I forbindelse med godkjenningen
bør det gis retningslinjer for gjennomføringen,
herunder om hvilke lovbestemmelser det dispenseres fra."
Komiteen støtter valglovutvalgets argumentasjon
for å ha en generell forsøkshjemmel i valgloven. På denne
bakgrunn vil komiteen fremme følgende forslag:
"§ 15-1 Forsøk skal lyde:
§ 15-1 Forsøk
(1) Kongen kan etter søknad gi samtykke til:
a) forsøk der valg
etter denne lov gjennomføres på andre måter
enn det som følger av denne lov, og
b) forsøk med direkte valg av andre folkevalgte
organer enn dem denne lov gjelder.
(2) Kongen fastsetter nærmere vilkår for forsøket og
bestemmer herunder hvilke lovbestemmelser det kan gjøres
avvik fra."
Som følge av forslaget forskyves nummereringen av de
andre bestemmelsene i kapittel 15.