4. Alternative verkemiddel for større pensjonsmessig lik handsaming
De kollektive private tjenestepensjonsordningene er regulert i lov om foretakspensjon og innskuddspensjonsloven. I tillegg må pensjonsordningene følge de aktuelle reglene fastsatt i forsikringsvirksomhetsloven, forsikringsavtaleloven og verdipapirfondloven. I skatteloven er det gitt særlige regler om bl.a. inntektsfradrag for ordninger som følger bestemmelsene i de to tjenestepensjonslovene.
Utvalget har i utredningens kapittel 8 vurdert seks alternative virkemidler for å oppnå større pensjonsmessig likebehandling i de kollektive private tjenestepensjonsordningene som er gunstig skattemessig behandlet. Virkemidlene er rettet inn mot at årlige ytelser skal være like for de to kjønn:
- a) "Kjønnsnøytral premietariff". Det vil si identisk premietariff for kvinner og menn i samme pensjonsordning. En slik premietariff innebærer like pensjonsytelser for samme pensjonskapital for to personer av motsatt kjønn. Se nærmere punkt 5.2 og kapittel 6 i proposisjonen. 
- b) Krav om høyere innbetaling for kvinner enn for menn i ordninger med engangsbetalt alderspensjon og innskuddspensjon der dødelighetsarv er knyttet til pensjonen. Herunder drøftes også en innsnevring av adgangen for den enkelte til å velge sparing eller forsikring i utbetalingsperioden, for å forhindre ulik årlig pensjon som følge av at personer velger ulike utbetalingsalternativer. Se nærmere punkt 5.3 og kapittel 7 i proposisjonen. 
- c) "Kjønnsnøytrale systemer". Det vil si krav om at dekningene i de enkelte ordningene er sammensatt slik at pensjonskostnadene for foretakene blir om lag lik for kvinner og menn. Se punkt 5.4 i proposisjonen. Departementet slutter seg til utvalgets vurdering om at et kjønnsnøytralt system er et lite aktuelt virkemiddel for å oppnå større pensjonsmessig likebehandling. 
- d) Tilskuddsordning for engangsbetalt alderspensjon og for innskuddspensjon ved konvertering til forsikring. Se punkt 5.5 i proposisjonen. En slik ordning vurderes av utvalget som ikke særlig aktuelt, og departementet slutter seg til denne vurdering. 
- e) Endrede informasjonskrav rettet mot pensjonsinnretninger hvor innbetalingene er ulike for de to kjønn, slik at det ikke blir fokusert på slike forskjeller. Se punkt 5.6 i proposisjonen. Utvalget har ikke ansett det som hensiktsmessig å utrede dette nærmere, og departementet slutter seg til utvalgets vurdering. 
- f) Krav om at foretaket skal etterspørre pensjonsprodukter som gir like årlige innbetalinger og ytelser for de to kjønn, for å kunne opprette en pensjonsordning i henhold til foretakspensjonsloven eller innskuddspensjonsloven. Se punkt 5.7 og 6.1.5 i proposisjonen. 
Hvor dyptgripende konsekvenser de ulike virkemidlene har for pensjonsinnretningene, foretakene og arbeidstakerne vil kunne variere.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Senterpartiet, viser til punkt 5 og 6 nedanfor når det gjeld kjønnsnøytral premietariff og krav om høgare innbetaling for kvinner enn for menn i visse ordningar.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til egen merknad under punkt 3.2.