Departementet foreslår at unntakene i merverdiavgiftsloven § 5
første ledd nr. 1 bokstav d utvides til å gjelde
når organisasjonene mv. benytter kommisjonærer.
Forslaget innebærer at kommisjonærers omsetning
av prospektkort, brosjyrer, kalendere og andre gjenstander av ubetydelig
verdi - forutsatt at dette skjer leilighetsvis og er ledd i oppdragsgiverens
virksomhet - og varer til betydelig overpris, på vegne
av organisasjonene mv., er utenfor merverdiavgiftsområdet.
Komiteen slutter seg til forslaget
til merverdiavgiftsloven § 5 første ledd
nr. 1 bokstav d nytt tredje punktum.
Regjeringen foreslår at NRKs allmennkringkastingsvirksomhet
tas inn i merverdiavgiftssystemet med full fradragsrett og en redusert
merverdiavgiftssats på 12 pst. på kringkastingsavgiften.
Regjeringens vurderinger av alternative løsninger og
forslag er nærmere beskrevet i St.prp. nr. 1 (2002-2003)
Skatte-, avgifts- og tollvedtak punkt 3.2.3.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003) punkt 4.6.
Komiteen slutter seg til forslaget om opphevelse
av merverdiavgiftsloven § 5 første ledd
nr. 1 bokstav e.
Bakgrunnen for forslaget, gjeldende rett og departementets vurdering
og forslag er omtalt i punkt 10.3 i proposisjonen.
Under behandlingen av Innst. S. nr. 145 (2001-2002) ble det blant
annet uttalt at privat utleie av båtplasser burde likestilles
med utleie fra båtplassforeninger. Det følger
av vedtaket at Stortinget ønsker en avgiftsmessig likebehandling
mellom næringsmessig utleie av båtplasser og den
utleie som skjer gjennom foreninger hvor driften er basert på dugnad
og medlemskontingenter.
Departementet vil peke på at dagens bestemmelser ikke
innebærer en avgiftsmessig forskjellsbehandling som er
særskilt for dette området. Grensen mellom virksomhet
i og utenfor næring må trekkes for alle omsetningsformer
innenfor merverdiavgiftsområdet.
Finansdepartementet antar at formålet med stortingsvedtaket
best kan oppnås ved å innføre et generelt
unntak fra avgiftsplikt for utleie av båtplasser. Dette
kan gjennomføres ved at merverdiavgiftsloven § 5a
annet ledd nr. 2 oppheves. Utleie av båtplasser vil da
omfattes av det generelle unntaket i merverdiavgiftsloven § 5a
første ledd og vil gjelde uavhengig av hvem eller hvilke
som driver utleievirksomheten.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til forslaget om opphevelse
av merverdiavgiftsloven § 5a annet ledd nr. 2.
Medlemene i komiteen frå Sosialistisk
Venstreparti viser til Innst. S. nr. 145 (2001-2002) der
desse medlemene gikk imot forslaget om å likestille utleige
av båtplassar og båtforeiningar når det
gjeld meirverdiavgift.
Desse medlemene viser òg til handsaminga i
Stortinget hausten 2000 av Meirverdiavgiftsreforma 2001 og vil gå imot
forslaget om oppheving av meirverdiavgiftslova § 5a
andre ledd nr. 2.
Det bør etter departementets syn fremgå av
ordlyden i merverdiavgiftsloven at varer og tjenester som varelager,
driftsmidler, immaterielle verdier samt andre aktiva mv. som omsettes
som ledd i overdragelse av virksomheten eller del av denne til ny innehaver
er unntatt avgiftsplikt. Når det gjelder vare- og tjenestebegrepene
vises det til definisjonene av disse i merverdiavgiftsloven § 2.
Forslaget innebærer således en klargjøring
av rettstilstanden. Etter forslaget vil det av ordlyden fremgå at
det som etter merverdiavgiftsloven omfattes av varebegrepet og tjenestebegrepet
kan omsettes uten at det utløser avgiftsplikt dersom omsetningen
skjer som ledd i overdragelse av virksomhet eller del av denne til
ny innehaver.
Komiteen slutter seg til forslaget
til merverdiavgiftsloven § 16 første
ledd nr. 6.
Finansdepartementet legger i punkt 10.5 i proposisjonen fram
forslag om at gjeldende fritak for elektrisk kraft til husholdningsbruk
i fylkene Finnmark, Troms og Nordland utvides til å omfatte
energi levert fra alternative energikilder.
Komiteen slutter seg til forslaget
til merverdiavgiftsloven § 16 første
ledd nr. 9.
Helsetjenester er unntatt fra den generelle merverdiavgiftsplikten
på omsetning av tjenester.
For tjenesteområder innenfor alternativ medisin mener
Regjeringen det er behov for en nærmere vurdering av ytterligere
unntak fra den generelle merverdiavgiftsplikten.
Med alternativ medisin menes terapi- og behandlingsformer som
vanligvis ikke ytes innenfor den etablerte helsetjenesten.
Etter samarbeid med Helsedepartementet er Finansdepartementet
kommet til at det er lite heldig å utvide tolkingen av
begrepet helsetjenester i merverdiavgiftsloven. Departementet foreslår
derfor at merverdiavgiftsloven § 5b første
ledd nr. 1 endres til også å omfatte helserelaterte
tjenester. En slik utvidelse av bestemmelsen vil gi et bedre grunnlag
for ytterligere unntak for tjenester som ikke er helsetjenester
i tradisjonell forstand.
Komiteen viser til merknader i Budsjett-innst. S.
nr. 1 (2002-2003), punkt 4.5.
Komiteen slutter seg til forslaget til merverdiavgiftsloven § 5b
første ledd nr. 1 og § 5b annet ledd første
punktum med ikrafttredelsesbestemmelse.