Til Odelstinget
Bakgrunnen for forslagene til endringer i overtidsbestemmelsene
er å oppnå økt fleksibilitet og derigjennom
blant annet gjøre det lettere for bedrifter å konkurrere
om oppdrag som medfører arbeidstopper. Endringsforslaget
er også i tråd med Regjeringens målsetning
om et enklere regelverk.
Departementet foreslår følgende endringer i
arbeidsmiljølovens regler om overtid:
1. Lovens rammer for tillatt overtid
for en uke og fire sammenhengende uker oppheves.
2. Det innføres adgang til å inngå avtale
med den enkelte arbeidstaker om overtid på inntil 400 timer
per kalenderår.
3. Det innføres en begrensning i adgangen til gjennomsnittlig
ukentlig arbeidstid, inkludert overtid på 48 timer regnet
over en periode på fire måneder (seks måneder
på visse vilkår), med adgang til å utvide
denne perioden til maksimum 1 år gjennom avtale med tillitsvalgte
i virksomheter som er bundet av tariffavtale.
4. Som følge av punkt to blir dagens adgang til å inngå avtale
med tillitsvalgte om utvidet overtid, samt Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
overflødige. Disse foreslås derfor opphevet. Det
samme gjelder særregelen for jordbruket i arbeidsmiljøloven § 50
nr. 1 siste setning.
Det foreslås ikke endringer i rammen for samlet tillatt
arbeidstid, inkludert overtid, pr. dag. Det gjøres heller
ikke endringer i vilkårene for å jobbe overtid.
Forslaget til endringer i arbeidsmiljølovens overtidsbestemmelser
og stillingsvernet for toppledere ble sendt ut i et felles høringsbrev.
Departementet har mottatt over 50 høringsuttalelser. Av
disse har ca. 40 kommet med merknader.
Arbeidsgiverorganisasjonene støtter forslaget om å myke
opp dagens overtidsbestemmelser fordi de mener dette vil bidra til økt
fleksibilitet.
Arbeidstakerorganisasjonene støtter ikke forslaget med
den begrunnelse at det vil innebære økt press på arbeidstakerne,
og at vernet av disse burde gå foran bedriftenes konkurranseevne.
De foreslåtte endringene for reglene om overtid antas å få små økonomiske
konsekvenser.
Etter dagens regler er toppledere omfattet av stillingsvernsreglene
i arbeidsmiljøloven. Departementet foreslår at
toppledere med etterlønnsavtale unntas fra stillingsvernsreglene.
Bakgrunnen for dette er at en avtale om etterlønn skal
være en kompensasjon dersom de må fratre. Dagens
stillingsvernsregler kombinert med det behov en virksomhet vil ha
for å skifte ut en toppleder som ikke har styrets eller
eiernes tillit, har i en del tilfeller medført at etterlønnsavtaler
i hast har blitt reforhandlet til fallskjermer av betydelig størrelse,
og med uheldig signalvirkning i arbeidsmarkedet. Forslaget omfatter
kun toppledere med etterlønnsavtale, og medfører
ikke at det innføres noen plikt til slik avtale. For ledere
uten etterlønnsavtale vil stillingsvernsreglene gjelde
fullt ut. Endringsforslaget omfatter heller ikke ledere i statlig sektor
som omfattes av tjenestemannsloven eller embetsmenn.
Arbeidsgiverorganisasjonene støtter i hovedsak forslaget
om å oppheve stillingsvernsreglene for toppledere med forhåndsavtalt
etterlønnsavtale, mens arbeidstakerorganisasjonene støtter
ikke det fremlagte forslaget.
Når det gjelder forslaget om endringer i stillingsvernsreglene
for toppledere med etterlønnsavtaler, mener departementet
at det er grunn til å tro at prisen på slike avtaler
vil øke på kort sikt, men at dette vil stabilisere
seg etter hvert. Departementet antar at de administrative konsekvensene
av forslagene vil være små.
Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Sigvald Oppebøen Hansen, Reidar Sandal, Karl Eirik Schjøtt-Pedersen
og Signe Øye, frå Sosialistisk Venstreparti, Karin
Andersen og Heikki Holmås og frå Senterpartiet
leiaren Magnhild Meltveit Kleppa, vil peike på at
det framlagde forslaget til endring av arbeidsmiljølova
grip inn i mandatet til det offentlege oppnemnde Arbeidslivslovutvalet. Fleirtalet meiner
at dette vanskeleggjer arbeidet i utvalet som nettopp hadde som
mandat å gjere ein heilskapleg gjennomgang.
Fleirtalet viser til at Regjeringa grunngjev sine
endringsforslag i arbeidsmiljølova kapittel X mellom anna
med at desse skal gjere arbeidsmiljølova meir fleksibel.
Forslaget opnar for meir enn 48 timars veke på årsbasis. Fleirtalet ser
dette som eit angrep mot ein anstendig normalarbeidsdag. Dagens reglar
tek i vare arbeidstakarane sine behov for vern av dagleg arbeidstid
og fritid, samstundes som den gir vern mot press på å arbeide
overtid.
Vidare blir det gjort framlegg om at arbeidsgjevar kan inngå avtale
med den enkelte arbeidstakar om utvida overtid på inntil
400 timar årleg. Fleirtalet viser til at
ein då i praksis opnar for godt over 500 årlege
overtidstimar ut over tariffavtala arbeidstid, noko som vil gje
lengre arbeidstid pr. veke enn det som EU sitt arbeidsdirektiv tillet. Fleirtalet meiner
at lovforslaget vil svekkje dei tillitsvalde og fagorganisasjonane
sine posisjonar ved å flytte avtalenivået for
overtid frå organisasjonane eller frå dispensasjonar
frå Arbeidstilsynet til avtaler mellom enkelte arbeidstakarar
og bedrift. Fleirtalet viser til at all røynsle
viser at ved slike individuelle avtaler, så er det arbeidstakaren
som blir den svake part.
Fleirtalet konstaterer at det nå snart
nærmar seg 100 000 arbeidsledige i Noreg. Vidare
utgjer bruk av overtid, etter SSB si oversikt for 2. kvartal 2002,
om lag 65 000 årsverk eller 4,6 pst.
av alle årsverk utført av heiltidstilsette. Fleirtalet meiner
at denne utviklinga, med auka bruk av overtid, er ei usolidarisk
handling overfor dei arbeidsledige og deltidstilsette som ønskjer å auke
sin stillingsbrøk. Fleirtalet er av den
oppfatning at det bør vere slik at deltidstilsette bør
få kunne arbeide heiltid så langt som det er mogleg.
Ved å tilrå auka høve til bruk av
overtid i ei tid med aukande sjukefråvær, uføretrygding
og utstøting frå arbeidslivet, vil ei slik liberalisering
bare medvirke til å forsterke desse utviklingstrekka. Fleirtalet viser
også til at partane i arbeidslivet og staten samarbeider
om eit inkluderande arbeidsliv der også sjukefråværet
skal reduserast. Fleirtalet er redd for at det framlagde
forslaget vil føre til det motsette dersom dei tillitsvalde
ikkje skal ha ei sentral rolle og innverknad på bruk av
arbeidstida. Fleirtalet meiner derfor at det er eit
feil signal å gå over frå eit system
der Arbeidstilsynet og dei tillitsvalde skal vere ein buffer mellom
arbeidstakar og arbeidsgjevar og slik sett planleggje overtidsbruken
ut frå ein heilskapleg vurdering av det psykososiale arbeidsmiljøet,
til eit system der den einskilde skal verne seg sjølv.
I ei tid der stadig fleire blir "utbrende" og talet på uføretrygda
stig, ser fleirtalet dette som uheldig. Etter fleirtalet si
oppfatning er det klar motstrid mellom ei utviding av ramma for
overtidsarbeid gjennom individualisering og inkluderande arbeidsliv.
Fleirtalet meiner at dagens høve til
bruk av overtid er tilstrekkeleg fleksibel for å ta vare
på verksemdene sine behov.
Fleirtalet viser til at Regjeringa gjer framlegg om å unntaka
toppleiarar med etterlønsavtaler frå stillingsvernreglane
i arbeidsmiljølova § 56. Fleirtalet legg
stor vekt på å redusere utviklinga med store "fallskjermar"
for toppleiarar. Fleirtalet er oppteken av å drøfte
tiltak som kan avgrense bruk av etterlønsavtaler i arbeidslivet. Fleirtalet ser
likevel ei fare for at ei slik regelendring vil føre til
ei auke i bruken av førehandsavtala etterlønskontrakter
og at intensjonen i arbeidsmiljølova blir svekt. Fleirtalet vil
på prinsipielt grunnlag be Arbeidslivslovutvalet også om å vurdere
dette framlegget.
På denne bakgrunn vil fleirtalet avvise
forslaget, og be Regjeringa om å oversende saka til Arbeidslivslovutvalet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Peter
Gitmark, Hans Kristian Hogsnes og Kari Lise Holmberg, fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Anita Apelthun Sæle og Ivar Østberg, er
enig i Regjeringens forslag om å myke opp arbeidsmiljølovens
bestemmelser om frivillig overtid. Disse medlemmer viser
til at erfaringen er at langt de fleste dispensasjonssøknader
om overtid utover 200 timer blir innvilget med dagens lovregler. Disse
medlemmer mener derfor at det langt på vei er en
kamp om symbolpolitikk når flere fagforeninger fremstiller
regjeringens forslag som en primitivisering og en brutalisering
av arbeidsmarkedet.
Disse medlemmer har en grunnleggende tillit til
enkeltmennesket. Denne tilliten inkluderer også at voksne
mennesker skal ta ansvar for egen arbeidstid. Disse medlemmer er
også tvilende til en generell beskrivelse av arbeidstakerne
som den svake part i et arbeidsforhold.
Disse medlemmer vil også vise til at
endringene må ses i lys av at store grupper i det norske
arbeidsliv er unntatt fra overtidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven,
og til at loven ikke regulerer den samlete arbeidstid for personer
med flere stillinger. Videre vil den totale opplevde belastningen
være bestemt av vedkommendes samlete livssituasjon, inkludert
reisetid, familieliv mv. Det vil opplagt være urimelig
og uhensiktsmessig å regulere dette i en lov om arbeidsmiljø.
Bestemmelsene representerer derfor ikke noe absolutt nivå for
hva som kan anses å være helsemessig forsvarlig
arbeidsmengde for en enkeltperson.
Disse medlemmer er av den klare oppfatning at
mange bedrifter finner dagens regelverk unødvendig byråkratisk
og problematisk. Spesielt ukes- og 4-ukesbegrensningene er til hinder
for næringslivet, særlig i sesongbedrifter, offshorenæringen,
byggebransjen og andre. Disse medlemmer vil understreke
at det må være mulig for næringslivet å ta
oppdrag også når det medfører arbeidstopper
og å ta et krafttak i en innspurt for å levere
en vare til kontraktsfestet frist.
Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til
de problemer den tyske økonomien har, blant annet på grunn
av svært rigid og omfattende stillingsvern, oppsigelsesvern
og arbeidstidsvern. Disse medlemmer er av den klare
oppfatning at fleksibilitet i arbeidsmarkedet ikke fører
til flere arbeidsledige, men at det skapes flere arbeidsplasser.
Disse medlemmer vil påpeke at det ikke
er belegg for å hevde at frivillig overtid isolert fører
til økt sykefravær, utstøting og uføretrygding.
Samtidig som det kan hevdes at bruk av arbeidstid øker
arbeidspresset, er det også sentralt å sikre virksomhetene
nok fleksibilitet til å overleve omstilling og tøff konkurranse. Disse
medlemmer vil vise til at en utrygg arbeidsplass kan gi økt
sykefravær, og en nedlagt arbeidsplass kan føre
til utstøting av de arbeidstakerne som rammes.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1977 nr.
4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (overtidsarbeid,
stillingsvern for toppledere):
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø m.v.
gjøres følgende endringer:
§ 50 skal lyde:
1. Alminnelig regel.
Overtidsarbeidet skal søkes fordelt på en
slik måte at en unngår for stor belastning for
den enkelte arbeidstaker.
Overtidsarbeidet må sammen med den alminnelige
arbeidstid ikke medføre en samlet arbeidstid på over
14 timer i et enkelt døgn for noen arbeidstaker. Overtidsarbeidet
må ikke overstige 200 timer i kalenderåret.
2. Utvidet overtid etter avtale med arbeidstaker.
Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte
skriftlig avtale om overtidsarbeid på inntil 400 timer
i kalenderåret.
3. Utvidet samlet arbeidstid etter avtale med tillitsvalgte.
I virksomhet som er bundet av tariffavtale
kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig
avtale om en samlet arbeidstid på inntil 16 timer i et
enkelt døgn.
4. Gjennomsnittlig samlet arbeidstid.
Overtidsarbeidet må fordeles
slik at den ukentlige arbeidstiden, inkludert overtid, i løpet
av en periode på fire måneder i gjennomsnitt ikke
overstiger 48 timer. Perioden for gjennomsnittsberegningen kan utvides
til seks måneder i virksomheter som kjennetegnes ved nødvendigheten
av å sikre vedvarende tjenester eller produksjon, eller
ved avstanden mellom arbeidsstedet og arbeidstakers bosted eller
avstanden mellom arbeidsstedene. I virksomhet som er bundet av tariffavtale
kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig
avtale om at gjennomsnittsberegningsperioden skal være
høyst 1 år.
§ 56, nytt tredje ledd skal lyde:
Reglene om oppsigelse i dette kapittel gjelder ikke
for øverste leder i virksomheten, dersom vedkommende i
forhåndsavtale har sagt fra seg slike rettigheter mot etterlønn
ved fratreden.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Torbjørn Andersen og Per Sandberg, viser til at
det er bebudet en bred og helhetlig gjennomgang av lov om arbeidervern
og arbeidsmiljø (Arbeidslivslovutvalget). Denne gjennomgangen
vil imidlertid ta uforholdsmessig lang tid, kanskje flere år.
For enkelte næringer og bedrifter haster det imidlertid
med å få endringer for å oppnå større
fleksibilitet. Disse medlemmer vil allikevel etterlyse
en noe mer konsekvent linje fra Regjeringen og regjeringspartiene
i sammenlignbare saker. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til forslaget fremmet av representantene Torbjørn Andersen
og Per Sandberg vedrørende bestemmelsene om nattarbeid
(Dokument nr. 8:33 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 113 (2001-2002)),
hvor statsråd Victor D. Normann og regjeringspartiene avviste
en realitetsbehandling med sikte på en mest mulig helhetlig gjennomgang. Disse
medlemmer ønsker de foreslåtte endringer
velkommen og støtter disse, men foreslår i tillegg:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov
om arbeidervern og arbeidsmiljø mv., slik at lovens bestemmelser
om nattarbeid blir mer fleksible ved at loven hjemler økt
adgang til å utføre nattarbeid i flere typer virksomheter."
Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
ser på arbeid som et vesentlig grunnlag for trivsel og
velstand. Bedrifters lønnsomhet anses å være
en forutsetning for sikre arbeidsplasser og en fremtidsrettet økonomisk
utvikling. Disse medlemmer ønsker ikke offentlige
bestemmelser som undergraver arbeidsmoralen og effektiviteten. Lovverket
bør, utover det rent sikkerhets- og helsemessige, ikke
inneholde begrensninger for den enkelte til å inngå arbeidsavtaler
på de betingelser partene selv ønsker.
Disse medlemmer foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov
om arbeidsvern og arbeidsmiljø mv., der det innføres
adgang til å inngå avtale med den enkelte arbeidstaker
om overtid på inntil 600 timer pr. kalenderår."
Disse medlemmer mener at et fritt arbeidsmarked
ikke fungerer godt nok så lenge det inngås generelle
avtaler sentralt for arbeidstakere og arbeidsgivere, arbeids-, lønns-
og ansettelsesavtaler fungerer best dersom disse oppnås
ved enighet mellom partene i den enkelte bedrift. Et slikt system
vil bidra til at mange bedrifter kan unngå konkurs i nedgangstider,
fordi det også vil gi de ansatte mulighet og ansvar til å bidra
til at egen arbeidsplass sikres, enten gjennom midlertidige endringer
eller varige endringer. Et slikt system vil også kunne
sikre oppbygging av nyetablerte bedrifter. Disse
medlemmer viser også til avtalen mellom NHO og LO
for tariffoppgjøret 2000, hvor intensjonene om mer fleksibel arbeidstid
er omtalt. Hovedoppgaven for partene er å forbedre bedriftenes
konkurranseevne gjennom økt fleksibilitet vedrørende
arbeidstid. Disse medlemmer tolker de fremsatte forslagene å ligge innenfor
de avtaler partene i arbeidslivet selv er blitt enige om.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at begrunnelsen for forslaget er at det har vært registrert
en utvikling i retning av at toppledere har brukt reglene om stillingsvern
for å forhandle frem økt kompensasjon. For å unngå at
regelverk og etterlønnsavtaler blir brukt i en slik uheldig
kombinasjon, vil en opphevelse av reglene om stillingsvern kunne
være et virkemiddel. Disse medlemmer vil
påpeke at virkningene av lovendringen ikke er utredet,
og at det mangler dokumentasjon for at den vil virke etter hensikten.
Det er grunn til å anta at endringen vil føre
til at etterlønnsavtaler øker i omfang og størrelse
og at lønningene generelt øker, fordi toppledere
da kan argumentere enda sterkere for høgere ytelser på grunn
av usikker jobb.
Sverige har en tilsvarende ordning, men der er lønnsnivået
for toppleder høyere. Disse medlemmer mener
forslaget kan ha positive virkninger, men at det er usikkert. Bedriftsstyrenes
ansvar for ukulturen er hovedproblemet og blir ikke borte ved lovendringen.
Det er risiko for at kreativiteten til å finne nye veger å kanalisere
store utbetalinger til toppledere på, vil øke. Disse
medlemmer viser til at de sakene som opprører folk
mest, er der det gis "belønning" til folk som har gjort
store feil. Dette er i hovedsak folk med store etterlønnsavtaler
allerede i dag. Det er i mindre bedrifter som ikke er inne i denne
kulturen den nye ordningen vil få mest betydning.
På denne bakgrunn går disse medlemmer primært
inn for at også dette temaet bør vurderes i sin sammenheng
i Arbeidslivslovutvalget.
Flertallet i komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at
Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti i 2002 fremmet forslag
i Dokument nr. 8:136 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 247 (2001-2002)
om tiltak for å oppnå større åpenhet
og bevissthet om lederlønninger. Forslagene fikk støtte
fra Senterpartiet. Forslagene er viktige med tanke på at
en eventuell endring i § 56 ikke skal få ukontrollerbare
virkninger, men gjøre det mulig å følge
utviklingen.
Komiteen vil understreke at de endringer
som nå vedtas ikke endrer Arbeidslivslovutvalgets mandat
og at de står fritt til å drøfte også de
punkter som endres som følge av Ot.prp. nr. 101 (2001-2002).
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og
Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Vedtak til lov
om endringer i lov 4. februar 1977 nr.
4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (overtidsarbeid,
stillingsvern for toppledere):
I
I lov 4. februar 1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv.
gjøres følgende endringer:
§ 50 skal lyde:
1. Alminnelig regel.
Overtidsarbeidet skal søkes fordelt på en
slik måte at en unngår for stor belastning for
den enkelte arbeidstaker.
Overtidsarbeidet må sammen med den alminnelige
arbeidstid ikke medføre en samlet arbeidstid på over
14 timer i et enkelt døgn for noen arbeidstaker. Overtidsarbeidet
må ikke overstige 200 timer i kalenderåret.
2. Utvidet overtid etter avtale med arbeidstaker.
Arbeidsgiver og arbeidstaker kan slutte
skriftlig avtale om overtidsarbeid på inntil 400 timer
i kalenderåret.
3. Utvidet samlet arbeidstid etter avtale med tillitsvalgte.
I virksomhet som er bundet av tariffavtale
kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes tillitsvalgte slutte skriftlig
avtale om en samlet arbeidstid på inntil 16 timer i et
enkelt døgn.
4. Gjennomsnittlig samlet arbeidstid.
Overtidsarbeidet må fordeles
slik at den ukentlige arbeidstiden, inkludert overtid, i løpet
av en periode på fire måneder i gjennomsnitt ikke
overstiger 48 timer. Perioden for gjennomsnittsberegningen kanutvides til seks måneder i virksomheter
som kjennetegnes ved nødvendigheten av å sikre
vedvarende tjenester eller produksjon, eller ved avstanden mellom arbeidsstedet
og arbeidstakers bosted eller avstanden mellom arbeidsstedene. I
virksomhet som er bundet av tariffavtale kan arbeidsgiveren og arbeidstakernes
tillitsvalgte slutte skriftlig avtale om at gjennomsnittsberegningsperioden
skal være høyst 1 år.
§ 56, nytt tredje ledd skal lyde:
Reglene om oppsigelse i dette kapittel gjelder ikke
for øverste leder i virksomheten, dersom vedkommende i
forhåndsavtale har sagt fra seg slike rettigheter mot etterlønn
ved fratreden.
II
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov
om arbeidervern og arbeidsmiljø mv., slik at lovens bestemmelser
om nattarbeid blir mer fleksible ved at loven hjemler økt
adgang til å utføre nattarbeid i flere typer virksomheter.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til endringer i lov
om arbeidervern og arbeidsmiljø mv., der det innføres
adgang til å inngå avtale med den enkelte arbeidstaker
om overtid på inntil 600 timer pr. kalenderår.
Komiteen har elles ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere
slikt
vedtak:
Ot.prp. nr. 101 (2001-2002) - om lov om endringer i lov 4. februar
1977 nr. 4 om arbeidervern og arbeidsmiljø mv. (overtidsarbeid,
stillingsvern for toppledelse) - blir å sende tilbake til
Regjeringa for nærare utgreiing i Arbeidslivslovutvalet
av overtidsarbeid og stillingsvern for toppleiarar.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 28. november 2002
Magnhild Meltveit Kleppa |
Sigvald Oppebøen Hansen |
Hans Kristian Hogsnes |
leiar |
ordførar |
sekretær |