Bakgrunnen for forslagene til endringer i overtidsbestemmelsene
er å oppnå økt fleksibilitet og derigjennom
blant annet gjøre det lettere for bedrifter å konkurrere
om oppdrag som medfører arbeidstopper. Endringsforslaget
er også i tråd med Regjeringens målsetning
om et enklere regelverk.
Departementet foreslår følgende endringer i
arbeidsmiljølovens regler om overtid:
1. Lovens rammer for tillatt overtid
for en uke og fire sammenhengende uker oppheves.
2. Det innføres adgang til å inngå avtale
med den enkelte arbeidstaker om overtid på inntil 400 timer
per kalenderår.
3. Det innføres en begrensning i adgangen til gjennomsnittlig
ukentlig arbeidstid, inkludert overtid på 48 timer regnet
over en periode på fire måneder (seks måneder
på visse vilkår), med adgang til å utvide
denne perioden til maksimum 1 år gjennom avtale med tillitsvalgte
i virksomheter som er bundet av tariffavtale.
4. Som følge av punkt to blir dagens adgang til å inngå avtale
med tillitsvalgte om utvidet overtid, samt Arbeidstilsynets dispensasjonsadgang
overflødige. Disse foreslås derfor opphevet. Det
samme gjelder særregelen for jordbruket i arbeidsmiljøloven § 50
nr. 1 siste setning.
Det foreslås ikke endringer i rammen for samlet tillatt
arbeidstid, inkludert overtid, pr. dag. Det gjøres heller
ikke endringer i vilkårene for å jobbe overtid.
Forslaget til endringer i arbeidsmiljølovens overtidsbestemmelser
og stillingsvernet for toppledere ble sendt ut i et felles høringsbrev.
Departementet har mottatt over 50 høringsuttalelser. Av
disse har ca. 40 kommet med merknader.
Arbeidsgiverorganisasjonene støtter forslaget om å myke
opp dagens overtidsbestemmelser fordi de mener dette vil bidra til økt
fleksibilitet.
Arbeidstakerorganisasjonene støtter ikke forslaget med
den begrunnelse at det vil innebære økt press på arbeidstakerne,
og at vernet av disse burde gå foran bedriftenes konkurranseevne.
De foreslåtte endringene for reglene om overtid antas å få små økonomiske
konsekvenser.
Etter dagens regler er toppledere omfattet av stillingsvernsreglene
i arbeidsmiljøloven. Departementet foreslår at
toppledere med etterlønnsavtale unntas fra stillingsvernsreglene.
Bakgrunnen for dette er at en avtale om etterlønn skal
være en kompensasjon dersom de må fratre. Dagens
stillingsvernsregler kombinert med det behov en virksomhet vil ha
for å skifte ut en toppleder som ikke har styrets eller
eiernes tillit, har i en del tilfeller medført at etterlønnsavtaler
i hast har blitt reforhandlet til fallskjermer av betydelig størrelse,
og med uheldig signalvirkning i arbeidsmarkedet. Forslaget omfatter
kun toppledere med etterlønnsavtale, og medfører
ikke at det innføres noen plikt til slik avtale. For ledere
uten etterlønnsavtale vil stillingsvernsreglene gjelde
fullt ut. Endringsforslaget omfatter heller ikke ledere i statlig sektor
som omfattes av tjenestemannsloven eller embetsmenn.
Arbeidsgiverorganisasjonene støtter i hovedsak forslaget
om å oppheve stillingsvernsreglene for toppledere med forhåndsavtalt
etterlønnsavtale, mens arbeidstakerorganisasjonene støtter
ikke det fremlagte forslaget.
Når det gjelder forslaget om endringer i stillingsvernsreglene
for toppledere med etterlønnsavtaler, mener departementet
at det er grunn til å tro at prisen på slike avtaler
vil øke på kort sikt, men at dette vil stabilisere
seg etter hvert. Departementet antar at de administrative konsekvensene
av forslagene vil være små.