En person som er forfulgt kan i dag - etter søknad -
få endret navn. Videre kan det legges sperre på vedkommendes
adresse i folkeregisteret. En navneendring kombinert med adressesperre
kode 6, er det mest inngripende tiltak som i dag kan iverksettes
for å skjule en forfulgt person. Det er ikke anledning
til å endre fødselsnummeret eller til å bruke
fiktive personopplysninger.
Arbeidsgruppen gikk i sin utredning inn for at det skulle innføres
regler som ga trusselutsatte anledning til å bytte identitet.
Arbeidsgruppen ga videre uttrykk for at dette kunne gjennomføres
på to måter, enten ved å bytte fødselsnummer
slik at det gamle fødselsnummer opphørte å eksistere,
eller ved å åpne adgang til å benytte
fingerte personopplysninger som ville bli den trusselutsattes offisielle
identitet. De reelle personopplysninger ville da fortsatt eksistere.
Arbeidsgruppen gikk inn for det siste alternativ - rett til å benytte
fingerte personopplysninger.
Høringsinstansene er generelt enige i at trusselutsatte
personer bør gis et bedre vern og de fleste gir tilslutning
til forslaget om å åpne adgang til å benytte fiktiv
identitet i spesielle, graverende tilfelle. Enkelte høringsinstanser
påpeker at man må utrede nærmere de spesielle
problemer som oppstår når den forfulgte har barn,
og særlig når forfølgeren er en av foreldrene.
Departementet er kommet til at det i helt ekstraordinære
tilfelle, for enkelte personer, er behov for et identitetsbytte
for å trygge vedkommendes sikkerhet.
Departementets forslag er at det åpnes adgang til å benytte
fingerte personopplysninger. Den gamle identitet vil fortsatt bestå og
vil kunne tas i bruk igjen som offisiell identitet på et
senere tidspunkt dersom det blir trygt. En løsning hvoretter
en person gis tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger,
gir etter departementets syn et bedre vern enn det som kan oppnås
ved å endre fødselsnummeret permanent.
Det at en person gis rett til å benytte fingerte personopplysninger,
skal ikke medføre noen andre rettsvirkninger. Det innebærer
at rettigheter som vedkommende har opptjent, forpliktelser som vedkommende har
og eventuelle anmerkninger i strafferegisteret som er registrert
på vedkommende, fortsatt består. Ved bruk av fingerte
opplysninger vil det imidlertid kunne være svært
vanskelig praktisk sett å videreføre personens
rettigheter og plikter. Det er grunn til å understreke
at det kan være vanskelig å gi et tilfredsstillende
vern av personopplysningene til personer med fiktiv identitet og
samtidig ha rimelig sikkerhet for at det ikke oppstår rettsvirkninger
som følge av at vedkommende opptrer under fiktiv identitet.
For å avhjelpe de praktiske problemer som oppstår,
foreslår departementet at det av loven skal fremgå at
den trusselutsatte, under saksforberedelsen, må opplyse
om alle rettsforhold som kan bli berørt. Videre forslås
det lovfestet at Politidirektoratet, under saksforberedelsen, kan
innhente taushetsbelagte opplysninger fra andre offentlige myndigheter.
Og endelig blir Politidirektoratet pålagt en bistandsplikt
etter at tillatelse til å benytte fingerte personopplysninger er
gitt.
Et særskilt problem oppstår i forhold til trygdeetaten
når det gjelder overføring av opptjente rettigheter.
Dette vil bli avklart med Rikstrygdeverket. Den samme problemstillingen
gjør seg i stor grad gjeldende også for ligning
og innkreving. Videre forutsetter skattemessig kontinuitet, det
vil si at alle skatteposisjoner skal videreføres til ny
identitet, at det lages en skattemessig historikk som inneholder alle
relevante transaksjoner mv. For å unngå at historikken
blir for påfallende, kan det være nødvendig å modifisere
historikken, noe som igjen vil ha materiell betydning for senere
ligningsvedtak.
De praktiske problemer som vil oppstå når en person
gis rett til å benytte fiktive personopplysninger, vil
variere fra person til person avhengig av vedkommendes tidligere
liv. Departementet ser det ikke som hensiktsmessig å søke å løse
alle sider av dette i lov eller forskrift.