På bakgrunn av de mange komplikasjoner bruken av fiktive
personopplysninger medfører, må det stilles strenge
vilkår for å innvilge en søknad.
Arbeidsgruppen uttalte at det må settes krav til trusselsituasjonens
alvorlighetsgrad før et så inngripende virkemiddel
som fullt identitetsskifte, tillates. Etter arbeidsgruppens syn
bør adgangen til å benytte fingerte personopplysninger
forbeholdes de tilfelle hvor det foreligger risiko for en alvorlig
forbrytelse mot en persons liv, helse eller frihet.
Arbeidsgruppen ga videre uttrykk for at det må foretas
en helhetsvurdering av det trusselbilde som foreligger. Det må i
denne sammenheng trekkes inn om det faktisk har vært utøvd
vold tidligere. Det viktigste moment i vurderingen er imidlertid
om det er en fremtidig risiko for forbrytelser av alvorlig karakter.
I denne sammenheng må det ikke fokuseres for sterkt på strafferammen
for den/de forventede forbrytelse(r).
Høringsinstansene er generelt enig i arbeidsgruppens
forslag om å innføre adgang til å benytte
fiktiv identitet. Arbeidsgruppens vurderinger omkring hvilke situasjoner
som skulle kunne gi slik rett, blir ikke nærmere kommentert
i noen av de mottatte uttalelser.
Departementet foreslår at det settes som vilkår for å få benytte
fingerte personopplysninger at det er fare for alvorlig kriminalitet
rettet mot liv, helse eller frihet. I dette ligger at det må foretas
en helhetsvurdering av trusselbildet. Det må foreligge
en nærliggende fare for at den som søker om å få benytte
fiktiv identitet, vil bli utsatt for alvorlig kriminalitet. Det settes
ikke noe krav i reglene om at det er fare for en konkret forbrytelse
med en bestemt strafferamme.Ved avgjørelsen av hvilken
risiko som foreligger, vil det være av betydning om vedkommende
som truer tidligere har forøvet vold mot den trusselutsatte, eller
mot andre. Dersom vedkommende har det, er det vist at voldsbruk
er påregnelig. Tidligere utført vold er imidlertid
ikke tilstrekkelig - det må også foreligge fare
for fremtidig voldsbruk eller risiko for alvorlige trusler med den
fredsforstyrrelse det innebærer.
Arbeidsgruppen ga uttrykk for at virkemiddelet - fiktiv identitet
- ikke bør tas i bruk i tilfelle hvor andre og mindre inngripende
beskyttelsestiltak anses å gi tilstrekkelig beskyttelse.
Arbeidsgruppen påpekte videre at dette innebar at det i
hvert enkelt tilfelle må vurderes om personen kan beskyttes
ved hjelp av andre tiltak enn fingerte personopplysninger. Dette
vil være en konkret vurdering av trusselbildet i den enkelte
sak.
Heller ikke på dette punkt kommenterer de hørte instanser
arbeidsgruppens vurdering nærmere.
Etter departementets vurdering er tillatelse til å benytte
fingerte personopplysninger ment å være siste
utvei. Det må derfor foretas en konkret vurdering i den
enkelte sak om det er tilstrekkelig å benytte andre tiltak,
eventuelt en kombinasjon av andre tiltak. Det er imidlertid ikke
noe vilkår at andre virkemidler er prøvet ut.
Dersom offeret har omsorg for barn (under 18 år) må deres
situasjon vurderes særskilt, jf. kravet til først
og fremst å ta hensyn til hva som gavner barnet best i
FNs Barnekonvensjon.