Innstilling frå samferdselskomiteen om lov om omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap

Dette dokument

Til Odelstinget

1. Samandrag

Innledning

Regjeringen legger i proposisjonen fram forslag til lov om omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statsaksjeselskap, jf. ellers St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2002-2003).

Lovutkastet er en oppfølging av forslag fremmet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 (2001-2002) om slik omdanning og som Stortinget sluttet seg til, jf. Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002).

Saken er også omtalt i St.prp. nr. 50 (2001-2002) Om løyvingsendringar mv. for 2002 på Samferdselsdepartementets område og i St.prp. nr. 60 (2001-2002) Om ein del saker på Samferdselsdepartementets område. Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 50 (2001-2002) ble det lagt til gunn at selskapet skal opprettes med virkning fra 1. januar 2003.

Formålet med loven er:

  • 1. å regulere visse overgangsspørsmål som henger sammen med overføring av offentlige og private rettsforhold fra produksjonsvirksomheten i Statens vegvesen til aksjeselskap og

  • 2. gi overgangsbestemmelser om at ansatte i Selskapet midlertidig skal beholde fortrinnsrett til ny statsstilling og ventelønnsrettigheter.

Loven er utformet etter mønster av tilsvarende lover ved tidligere omdanninger av statlige virksomheter til egne selskap.

Regjeringens forslag til omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statsaksjeselskap innebærer et klart organisatorisk skille mellom Statens vegvesens myndighetsoppgaver og produksjonsvirksomheten. Samtidig åpner dette for full konkurranse om drift, vedlikehold og utbygging av vegnettet i Norge.

For å oppnå effektivitetsgevinster er det nødvendig med økt konkurranse. Regjeringen legger opp til at alle nye oppdrag fra Statens vegvesen skal konkurranseutsettes allerede fra etableringstidspunktet 1. januar 2003. Samtidig er det lagt opp til at løpende oppdrag produksjonsvirksomheten har fra Statens vegvesen, blir videreført inn i det nye aksjeselskapet.

Virksomheten skal drives med samme krav til forretningsmessig drift som andre aktører. Selskapet må derfor gis betingelser på linje med konkurrerende selskaper.

Den endelige åpningsbalansen for selskapet, samt de budsjettmessige konsekvenser for statsbudsjettet vil bli fastlagt innenfor de rammer som Stortinget vedtar i forbindelse med behandlingen av St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2002-2003).

For de ansatte som går over i det nye selskapet, vil arbeidsmiljølovens regler om ansettelse, oppsigelse, avskjed og fortrinnsrett avløse tjenestemannsloven. Videre vil arbeidstvistloven avløse tjenestetvistloven. På avtalesiden vil Hovedtariffavtalen i staten bli avløst av avtaler inngått gjennom den arbeidsgiverforening selskapet slutter seg til.

Etter § 4 i lovutkastet gir de ansatte i Statens vegvesens produksjonsvirksomhet, som ved utskillelsen til eget aksjeselskap blir ansatt i selskapet, de til enhver tid gjeldende rettigheter til ventelønn og fortrinnsrett til annen statlig stilling, for en periode av tre år etter ansettelse i Selskapet. Eventuelle ventelønnskostnader som måtte bli utløst i perioden, dekkes av Selskapet gjennom refusjonsplikt.

2. Merknader frå Komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Tor-Arne Strøm, frå Høgre, Anne Berit Andersen, Brit I. H. Andreassen, Sverre J. Hoddevik og leiaren Petter Løvik, frå Framstegspartiet, Thore A. Nistad og Kenneth Svendsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen og Heidi Sørensen, frå Kristeleg Folkeparti, Odd Holten og Jan Sahl, og frå Senterpartiet, Jorunn Ringstad, viser til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (2002-2003), for budsjetterminen 2003, Om omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap.

Komiteen viser vidare til Budsjett-innst. S. nr. 13 (2002-2003).

3. Komiteen si tilråding

Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Odelstinget til å gjere slikt

vedtak til lov

om omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til statlig aksjeselskap

§ 1 Formål

Formålet med denne loven er å regulere visse overgangsspørsmål i forbindelse med omdanning av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til aksjeselskap.

§ 2 Overføring av forpliktelser

Overføring til aksjeselskapet av forpliktelser knyttet til Statens vegvesens produksjonsvirksomhet, har frigjørende virkning for staten.

Fordringshavere og andre rettighetshavere kan ikke motsette seg overføringen eller gjøre gjeldende at overføringen utgjør en bortfallsgrunn for rettsforholdet.

§ 3 Overføring av offentlige rettigheter, konsesjoner, tillatelser mv.

Offentlige rettigheter, konsesjoner, tillatelser med videre som gjelder den virksomhet som skal omdannes, blir fra omdanningstidspunktet overført til aksjeselskapet.

Omregistrering i grunnboken og andre offentlige registre i forbindelse med omdanningen skjer ved navneendring.

§ 4 Overgangsbestemmelser for de ansattes rettigheter

Bestemmelsen i denne paragraf gjelder ansatte i Statens vegvesens produksjonsvirksomhet som ved omdanningen av Statens vegvesens produksjonsvirksomhet til eget aksjeselskap, blir ansatt i selskapet.

Lov 4. mars 1983 nr. 3 om statens tjenestemenn m.m. (tjenestemannsloven) § 13 nr. 2 til nr. 6 om fortrinnsrett til annen statsstilling og ventelønn skal i tilfelle som nevnt i første ledd fremdeles gjelde for arbeidstakere som blir oppsagt av grunner som nevnt i tjenestemannsloven § 13 nr. 1 bokstavene a, b og c, og som var omfattet av disse bestemmelsene før overgangen. Fortrinnsretten til annen statsstilling og retten til ventelønn etter forrige punktum gjelder i tre år etter ansettelse i Selskapet.

Staten kan kreve utbetalte utgifter til ventelønn etter annet ledd refundert fra selskapet.

§ 5 Ikrafttredelse

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i samferdselskomiteen, den 5. desember 2002

Petter Løvik Oddbjørg Ausdal Starrfelt Geir-Ketil Hansen
leiar ordførar sekretær