Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Kredittilsynets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder forslag om regler for rapportering av egenhandel.
Departementet viser til at den forebyggende lovgivningen på verdipapirmarkedsområdet
bør reflektere en fornuftig avveining mellom ressursbruk
og effektiv håndhevelse. I den sammenheng er det et grunnleggende
prinsipp at den løpende kontrollen av overholdelsen av
regelverket primært er foretakenes ansvar gjennom opprettelse
av adekvate rutiner for internkontroll. Dette er naturlig ettersom
det er foretaket som har den beste oversikten, og som først
blir informert, jf. vphl. § 2a-5 første
ledd. Begrunnelsen for å kreve månedlig rapportering
var i utgangspunktet blant annet å sikre bevisstgjøring
omkring egenhandelsreglene. Departementet viser til Kredittilsynets
erfaring som viser at foretakene nå håndterer denne
problematikken, og at den automatiske rapporteringen dermed krever
uhensiktsmessig mye ressursbruk både fra foretakenes og
tilsynets side.
På dette grunnlag foreslår departementet, i
tråd med Kredittilsynets forslag, å avvikle ordningen
med automatisk, månedlig rapportering av egenhandel til tilsynet,
jf. § 2a-5 annet ledd. Til gjengjeld inntas en bestemmelse
om at foretakene som nevnt i vphl. § 2a-1 første
ledd skal påse at rapportering som nevnt i vphl. § 2a-5
første ledd oppbevares og holdes tilgjengelig for Kredittilsynet
i minst tre år. Ordlyden foreslås endret noe i
forhold til Kredittilsynets forslag.
Foretakene har i medhold av egenhandelsforskriften § 3
i dag en selvstendig plikt til å vurdere om rapportert
egenhandel er i samsvar med verdipapirhandelloven kapittel 2a. Denne
plikten, som fremhever foretakets primære ansvar, foreslås
inntatt i et nytt tredje ledd i vphl. § 2a-5.
Ordlyden foreslås endret noe for å fremheve at
foretakene har rapporteringsplikt til Kredittilsynet ved mistanke
om lovovertredelser. Rapporteringsplikten skal inntre selv om det
foreligger tvil med hensyn til lovforståelsen eller de
faktiske forhold.
Norges Fondsmeglerforbund har reist spørsmål ved
forståelsen av uttrykket "regelmessig" i Kredittilsynets
forslag til nytt tredje ledd. Departementet viser til at foretakenes
vurderingsplikt inntrer ved rapportering fra den ansatte eller tillitsvalgte.
Foretaket vil derimot fortsatt ha en løpende rapporteringsplikt overfor
Kredittilsynet, dersom det også i ettertid blir klar over
forhold som gir grunn til mistanke om uregelmessigheter. På denne
bakgrunn mener departementet at Kredittilsynets forslag til ordlyd
på dette punkt bør opprettholdes.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag om endringer av verdipapirhandelloven § 2a-5
annet ledd og nytt tredje ledd i samme bestemmelse.
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett og høring
om verdipapirhandelloven § 9-7 - lydopptak mv.
Verdipapirhandellovens formål er å legge til
rette for sikker, ordnet og effektiv handel med finansielle instrumenter,
jf. vphl. § 1-1. For at lovens formål
skal kunne realiseres, er det av stor betydning at markedet har
tillit til at verdipapirforetak og enkeltinvestorer følger
de regler som er fastsatt. Dette gjelder både i forhold
til de virksomhetsregler som gjelder for verdipapirforetak spesielt
(krav om god forretningsskikk mv.) og de alminnelige regler som
gjelder for alle markedsaktører (forbudet mot innsidehandel
mv.). Slik tillit forutsetter en effektiv kontroll med at regelverket
overholdes. Etter departementets syn vil en forskrift som pålegger
verdipapirforetak en plikt til å foreta lydbåndopptak,
bidra til å øke effektiviteten i kontrollen med
verdipapirmarkedet. På denne måten vil også markedets
tillit til verdipapirmarkedet øke. Departementet mener
derfor det bør gis en lovhjemmel til å fastsette
en slik forskrift. Det vises også til Kredittilsynets høringsnotat
5. november 2001 (hvor det ble foreslått en forskrift om
lydopptak) og Oslo Børs" høringsuttalelse
hvor det gis støtte til at det innføres slike
regler.
Et krav om lydbåndopptak kan oppfattes som et inngripende
tiltak i forhold til enkeltpersoners personvern mv. Dette tilsier
at en eventuell forskrift som pålegger verdipapirforetak å foreta
lydbåndopptak bør ha en klar hjemmel i lov. Departementet
utformet et forslag til en klar forskriftshjemmel for dette formålet.
Utformingen av lovhjemmelen er drøftet nærmere
i proposisjonen.
Et særlig spørsmål er i hvilken grad
utenlandske verdipapirforetak vil omfattes av reglene om lydopptak
mv. Verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat er,
etter gjeldende regler i vphl. § 7-9 første ledd
nr. 5, underlagt bestemmelsene i kapittel 9, med unntak av § 9-1
første og femte ledd. Departementet viser til at lydopptak
mv. etter omstendighetene vil kunne utgjøre et viktig hjelpemiddel
ved undersøkelser av for eksempel mulig innsidehandel,
markedsmisbruk eller brudd på egenhandelsreglene. Adferdsreglene
i verdipapirhandelloven gjelder i prinsippet enhver i det norske
markedet, herunder verdipapirforetak med hovedsete i annen EØS-stat.
Etter departementets syn bør derfor reglene om lydopptak
mv. også omfatte norske filialer av slike verdipapirforetak.
En slik løsning antas å være i tråd
med investeringstjenestedirektivet artikkel 10 og 11, som regulerer
kompetanseforholdet mellom hjemstat og vertstat. Det foreslås
imidlertid å avgrense mot verdipapirforetak som ikke er
etablert i Norge, og som kun yter grensekryssende tjenester inn
i Norge, jf. også tilsvarende avgrensning i egenhandelsregelverket.
Det foreslås endringer i vphl. § 7-9
første ledd nr. 5 i tråd med dette. For verdipapirforetak
med hovedsete utenfor EØS skal reglene gjelde fullt ut.
Det foreslås derfor ingen endringer i vphl. § 7-9
annet ledd. Det vises for øvrig til at Kongen kan gjøre
unntak fra vphl. § 7-9 der virksomheten er begrenset
eller der foretakets virksomhet er regulert av tilsvarende bestemmelser
fastsatt av myndighetene i foretakets hjemstat.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endring av verdipapirhandelloven § 7-9
første ledd nr. 5 og § 12-2 første
ledd.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene
fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag til
endringer av verdipapirhandelloven § 9-7.
Flertallet viser til svar fra finansminister Per-Kristian
Foss 20. mai 2003 på spørsmål
fra finanskomiteen hvor det pekes på at selv om det legges
opp til en lovfestet plikt til lydbåndopptak i loven, så vil
de konkrete virkeområder bli vurdert i forskriftsutformingen,
og det legges ikke nå opp til generelt å pålegge
en slik plikt. Videre skal det i forskriften angis nærmere
hvilke investeringstjenester og tilleggstjenester som skal omfattes
ut fra en konkret vurdering av tilsynsbehov. Flertallet vil
understreke at dette skal skje etter en vurdering som hensyntar
utviklingen i verdipapirmarkedet, likeverdige konkurransevilkår,
behovet for fortrolig behandling av informasjon og enkeltpersoners
personvern. Finansministerens brev følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til herstående forslag, og mener at den hjemmelen disse
medlemmer foreslår fullt ut ivaretar både
myndighetenes behov for kontroll og meglerforetakenes behov for
internkontroll. I forhold til departementets forslag innebærer forslaget
en begrenset justering av hjemmelsgrunnlaget for å unngå plikt
til lydopptak av samtaler som er irrelevante i forhold til kontrollbehovet.
Departementets foreslåtte hjemmel er så vid at
den i praksis vil kunne innebære at alle telefonlinjer
i et meglerforetak må tas opp på bånd
dersom hjemmelen benyttes fullt ut. Det vil i så fall innebære
at et meget stort antall samtaler som er myndigheter og andre uvedkommende,
vil bli tatt opp på bånd og oppbevart i lang tid.
Uansett krav til sikkerhet, er det ikke mulig å sikre seg
100 pst. mot at slike samtaler blir avlyttet i ettertid.
Disse medlemmer vil også bemerke at lydopptak
i det omfang som foreslås i proposisjonen uansett ikke
vil gi sikkerhet for at ulovligheter ikke finner sted i telefonsamtaler
til og fra foretak. Den uregistrerte mobiltelefonen er oppfunnet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
§ 9-7 lydopptak mv. skal lyde:
Etter nærmere regler fastsatt av departementet plikter
verdipapirforetak å:
1. foreta lydopptak av samtlige ordre og indikasjoner
på ordre pr. telefon om kjøp, salg eller tegning av
finansielle instrumenter.
2. oppbevare lydopptak og annen type dokumentasjon i tilknytning
til slike ordre og indikasjoner på ordre."
Det er i proposisjonen redegjort for gjeldende rett, Kredittilsynets
forslag og høringsinstansenes merknader når det
gjelder opplysningsplikt overfor Kredittilsynet etter verdipapirhandelloven § 12-2 sjette
ledd.
Departementet viser til at adferdsreglene i verdipapirhandelloven
har som sitt overordnede mål å medvirke til at
markedet har tillit til at informasjon og prisfastsettelse er riktig,
og at ikke enkeltaktører har særlige informasjonsfordeler
foran andre. For at adferdsreglene skal ha denne effekten er det
viktig at håndhevelsen er effektiv, og ikke minst at oppdagelsesrisikoen
oppleves som reell i markedet. En viktig forutsetning for dette
er at Kredittilsynet har tilgang til de nødvendige tilsynsmessige
virkemidler, herunder særlig at tilsynet har adgang til å innhente
opplysninger som er essensielle for å undersøke
mulige lovbrudd. Tilgjengelige virkemidler for å skaffe
seg identiteten til informasjonsspredere på Internett er
i så måte avgjørende både for å forebygge
og for å avdekke ulovlig adferd. På denne bakgrunn
slutter departementet opp om forslaget om å endre verdipapirhandelloven § 12-2
sjette ledd om opplysningsplikt slik at taushetsplikten i teleloven § 9-3
første ledd ikke blir til hinder for at Kredittilsynet
kan få opplysninger om identiteten til Internettbrukere
i saker hvor det er mistanke om overtredelse av verdipapirhandelloven § 2-1, § 2-2
og § 2-6. Forslaget er drøftet nærmere
i proposisjonen.
Kredittilsynet har foreslått at vphl. § 12-2
sjette ledd endres slik at teleloven § 9-3 første
ledd ikke skal være til hinder for at Kredittilsynet kan
innhente opplysninger om registrert navn, adresse, telefonnummer
eller datakommunikasjonsadresse. Lovteknisk er dette foreslått
løst ved at det gjøres eksplisitt unntak fra teleloven § 9-3
første ledd.
Departementet er kjent med at det er foreslått å erstatte
teleloven med lov om elektronisk kommunikasjon, og at Kredittilsynets
forslag slik det nå lyder derfor fort vil bli foreldet.
Bestemmelsen om taushetsplikt skal derimot videreføres
i den foreslåtte lov om elektronisk kommunikasjon § 2-9
første ledd. Det foreslås derfor at vphl. § 12-2
sjette ledd endres i tråd med dette. Ordlyden i forslaget
tilpasses også benevnelsen av de opplysninger som politi
og påtalemyndighet skal kunne innhente i medhold av den
nye § 2-9 tredje ledd. Disse opplysningene angis
som "avtalebasert hemmelig telefonnummer eller andre abonnementsopplysninger,
samt elektronisk kommunikasjonsadresse".
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer av verdipapirhandelloven § 12-2
sjette ledd.
Ved lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet
m.m. (børsloven) ble daværende vphl. § 1-3 opphevet,
og §§ 1-4 til 1-6 ble nye §§ 1-3
til 1-5. Som en følge av endringen ble en rekke av de interne
henvisningene i verdipapirhandelloven til disse paragrafene feil.
Departementet foreslår at henvisningene endres i tråd
med den nye nummereringen. De bestemmelsene dette gjelder er vphl. §§ 1-3
tredje ledd, 2a-6 annet ledd, 3-1 tredje ledd, 3-2 sjette ledd,
3-3 første ledd nr. 3 og annet ledd nr. 3, 4-1 annet ledd
nr. 2, 4-5 første ledd, 8-2 fjerde ledd nr. 4 (feil henvisning
til § 1-5 i stedet for § 1-4),
og § 9-5 annet ledd (feil henvisning til § 1-6
i stedet for § 1-5).
Verdipapirhandelloven § 14-3 annet ledd nr.
1 henviser til vphl. § 2-6 tredje ledd. Henvisningen kom
inn i bestemmelsen som følge av et forslag om nytt tredje
ledd i vphl. § 2-6. Forslaget ble ikke fulgt opp,
og det foreslås derfor å ta ut henvisningen til vphl. § 2-6
tredje ledd i vphl. § 14-3 annet ledd nr. 1.
Norske Pensjonskassers Forening har i en høringsuttalelse
uttalt at overskriften til § 2a-3, "særlige regler
om ansattes egenhandel i visse typer foretak", er språklig
upresis og villedende. NPF foreslår at anledningen benyttes
til å endre overskriften til "særlige regler om
egenhandel for ansatte i visse typer foretak". Departementet slutter
seg til dette forslaget.
Verdipapirhandelloven § 10-3 gjelder sikkerhet stilt
overfor oppgjørssentral. I lovteksten omtales sikkerhet
som er "stilet" overfor en oppgjørssentral. Uttrykket "stilet"
foreslås erstattet med "stilt" i tråd med overskriften
til bestemmelsen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag til endringer av verdipapirhandelloven §§ 1-3
tredje ledd, 2a-3 (ny overskrift), 2a-6 annet ledd, 3-1 tredje ledd,
3-2 sjette ledd, 3-3 første ledd nr. 3, 3-3 annet ledd
nr. 3, 4-1 annet ledd nr. 2, 4-5 første ledd, 8-2 fjerde
ledd nr. 4, 9-5 annet ledd og 14-3 annet ledd nr. 1.