Etter finansvl. § 5-1 straffes den som forsettlig eller
uaktsomt overtrer finansvl. eller bestemmelser eller pålegg
gitt med hjemmel i loven eller medvirker til dette, med bøter,
eller under særlig skjerpende omstendigheter med fengsel
i inntil 1 år, dersom forholdet ikke går inn under
noen strengere straffebestemmelse. Uaktsom overtredelse av finansvl. § 2-17
er likevel ikke straffbar, jf. finansvl. § 5-1
siste punktum.
Arbeidsgruppen foreslår å videreføre
straffebestemmelsen i finansvl. § 5-1 med visse
modifikasjoner. Arbeidsgruppen ser ikke behov for å videreføre den
særskilte konkurrensregelen. Arbeidsgruppen mener imidlertid
ikke å gjøre materielle endringer i gjeldende
rett på dette punktet.
Lovens formål er å forebygge og avdekke profittmotivert
og annen alvorlig kriminalitet og hindre at finansinstitusjoner,
visse profesjoner og næringsdrivende benyttes som hvitvaskingskanaler
eller kanaler for terrorfinansiering. Det knytter seg således
sterke offentlige interesser til å motvirke slike handlinger.
For enkelte av de nye rapporteringspliktige, for eksempel forhandlere
av dyre gjenstander, vil det ikke være tilsynsordninger.
For disse antas straffetrusselen å kunne være
av spesiell betydning når det gjelder etterlevelse av lovens
krav.
Bøter anses etter arbeidsgruppens vurdering som den
mest egnede sanksjon. Strafferammen bør imidlertid i de
grovere tilfellene være så høy at den
ikke stenger for bruk av enkelte sentrale tvangsmidler, som for
eksempel ransaking og pågripelse. Det et vilkår
for ransaking at det er skjellig grunn til mistanke om en straffbar
handling som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 192
første ledd. For pågripelse er et av vilkårene
at mistanken gjelder en handling som kan medføre høyere
straff enn fengsel i 6 måneder, jf. straffeprosessloven § 171
første ledd. Opprettholdelse av en strafferamme på inntil
1 år, når det foreligger særlig skjerpende
omstendigheter, er derfor hensiktsmessig. Når det gjelder
påtalespørsmålet, foreslår arbeidsgruppen
at påtale bare finner sted dersom allmenne hensyn gjør
det nødvendig
ØKOKRIM og Riksadvokaten er enig i forslaget, selv om
unnlatt rapportering etter omstendighetene også kan rammes
som overtredelse av straffeloven § 317.
Regjeringen slutter seg til arbeidsgruppens vurdering av å videreføre
gjeldende regler om strafferammen, jf. lovforslaget § 16.
Arbeidsgruppen foreslår at påtale bare skal
finne sted dersom allmenne hensyn gjør det nødvendig. Forslaget
medfører at det må foreligge et forhold som tilsier
at det offentlige har en særlig interesse i å påtale
forholdet. Etter Regjeringens oppfatning bør påtalespørsmålet
reguleres av de alminnelige påtalereglene i straffeloven § 77.
Regjeringen foreslår at kravet om allmenne hensyn tas ut
av lovforslaget.
Det vises til lovforslaget § 16.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.
Etter finansvl. § 5-2 første ledd
kan departementet gi pålegg om at forhold i strid med finansieringsvirksomhetsloven
eller tilhørende forskrifter skal opphøre. Departementet
kan etter bestemmelsens andre ledd ilegge den som ikke etterkommer
et slikt pålegg en tvangsmulkt. Kompetansen er delegert
til Kredittilsynet.
Etter kredittilsynsloven § 4 første
ledd nr. 7 kan Kredittilsynet gi pålegg om "å rette
på forholdet dersom en institusjons organer ikke har overholdt
sine plikter i medhold til bestemmelser gitt i eller i medhold av
lov, eller har handlet i strid med konsesjonsvilkår". Videre
gir kredittilsynsloven § 10 andre ledd hjemmel
for å ilegge tvangsmulkt dersom et pålegg ikke
blir etterkommet. Sanksjonene omfatter alle foretak som er underlagt
Kredittilsynets tilsyn, jf. kredittilsynslovens § 1.
Arbeidsgruppen foreslår å videreføre
gjeldende regler om pålegg og tvangsmulkt.
ØKOKRIM og Riksadvokaten støtter forslaget.
Et bredt spekter av sanksjoner er etter Regjeringens vurdering
viktig som ledd i styrking av tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering.
Regjeringen slutter seg derfor til arbeidsgruppens forslag om at
relevante tilsynsorgan kan gi pålegg og tvangsmulkt som
administrative virkemidler for å sikre at de rapporteringspliktige
overholder sine forpliktelser etter den nye loven. Regjeringen legger
til grunn at med tilsynsorgan menes organ som er pålagt
tilsynsoppgaver i lov eller i medhold av lov. Regjeringen legger til
grunn at sanksjoner etter lovforslaget ikke utelukker sanksjoner
som er hjemlet i annen lov.
Det vises til lovforslaget § 17.
Komiteen slutter seg til Regjeringens
forslag.