11.1 Straffansvar

11.1.1 Sammendrag

Etter finansvl. § 5-1 straffes den som forsettlig eller uaktsomt overtrer finansvl. eller bestemmelser eller pålegg gitt med hjemmel i loven eller medvirker til dette, med bøter, eller under særlig skjerpende omstendigheter med fengsel i inntil 1 år, dersom forholdet ikke går inn under noen strengere straffebestemmelse. Uaktsom overtredelse av finansvl. § 2-17 er likevel ikke straffbar, jf. finansvl. § 5-1 siste punktum.

Arbeidsgruppen foreslår å videreføre straffebestemmelsen i finansvl. § 5-1 med visse modifikasjoner. Arbeidsgruppen ser ikke behov for å videreføre den særskilte konkurrensregelen. Arbeidsgruppen mener imidlertid ikke å gjøre materielle endringer i gjeldende rett på dette punktet.

Lovens formål er å forebygge og avdekke profittmotivert og annen alvorlig kriminalitet og hindre at finansinstitusjoner, visse profesjoner og næringsdrivende benyttes som hvitvaskingskanaler eller kanaler for terrorfinansiering. Det knytter seg således sterke offentlige interesser til å motvirke slike handlinger.

For enkelte av de nye rapporteringspliktige, for eksempel forhandlere av dyre gjenstander, vil det ikke være tilsynsordninger. For disse antas straffetrusselen å kunne være av spesiell betydning når det gjelder etterlevelse av lovens krav.

Bøter anses etter arbeidsgruppens vurdering som den mest egnede sanksjon. Strafferammen bør imidlertid i de grovere tilfellene være så høy at den ikke stenger for bruk av enkelte sentrale tvangsmidler, som for eksempel ransaking og pågripelse. Det et vilkår for ransaking at det er skjellig grunn til mistanke om en straffbar handling som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 192 første ledd. For pågripelse er et av vilkårene at mistanken gjelder en handling som kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder, jf. straffeprosessloven § 171 første ledd. Opprettholdelse av en strafferamme på inntil 1 år, når det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er derfor hensiktsmessig. Når det gjelder påtalespørsmålet, foreslår arbeidsgruppen at påtale bare finner sted dersom allmenne hensyn gjør det nødvendig

ØKOKRIM og Riksadvokaten er enig i forslaget, selv om unnlatt rapportering etter omstendighetene også kan rammes som overtredelse av straffeloven § 317.

Regjeringen slutter seg til arbeidsgruppens vurdering av å videreføre gjeldende regler om strafferammen, jf. lovforslaget § 16.

Arbeidsgruppen foreslår at påtale bare skal finne sted dersom allmenne hensyn gjør det nødvendig. Forslaget medfører at det må foreligge et forhold som tilsier at det offentlige har en særlig interesse i å påtale forholdet. Etter Regjeringens oppfatning bør påtalespørsmålet reguleres av de alminnelige påtalereglene i straffeloven § 77. Regjeringen foreslår at kravet om allmenne hensyn tas ut av lovforslaget.

Det vises til lovforslaget § 16.

11.1.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

11.2 Administrative sanksjoner

11.2.1 Sammendrag

Etter finansvl. § 5-2 første ledd kan departementet gi pålegg om at forhold i strid med finansieringsvirksomhetsloven eller tilhørende forskrifter skal opphøre. Departementet kan etter bestemmelsens andre ledd ilegge den som ikke etterkommer et slikt pålegg en tvangsmulkt. Kompetansen er delegert til Kredittilsynet.

Etter kredittilsynsloven § 4 første ledd nr. 7 kan Kredittilsynet gi pålegg om "å rette på forholdet dersom en institusjons organer ikke har overholdt sine plikter i medhold til bestemmelser gitt i eller i medhold av lov, eller har handlet i strid med konsesjonsvilkår". Videre gir kredittilsynsloven § 10 andre ledd hjemmel for å ilegge tvangsmulkt dersom et pålegg ikke blir etterkommet. Sanksjonene omfatter alle foretak som er underlagt Kredittilsynets tilsyn, jf. kredittilsynslovens § 1.

Arbeidsgruppen foreslår å videreføre gjeldende regler om pålegg og tvangsmulkt.

ØKOKRIM og Riksadvokaten støtter forslaget.

Et bredt spekter av sanksjoner er etter Regjeringens vurdering viktig som ledd i styrking av tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering. Regjeringen slutter seg derfor til arbeidsgruppens forslag om at relevante tilsynsorgan kan gi pålegg og tvangsmulkt som administrative virkemidler for å sikre at de rapporteringspliktige overholder sine forpliktelser etter den nye loven. Regjeringen legger til grunn at med tilsynsorgan menes organ som er pålagt tilsynsoppgaver i lov eller i medhold av lov. Regjeringen legger til grunn at sanksjoner etter lovforslaget ikke utelukker sanksjoner som er hjemlet i annen lov.

Det vises til lovforslaget § 17.

11.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.