Innstilling frå sosialkomiteen om lov om endring i lov 19. mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler mv. (endring av heimelsgrunnlag for næringsmiddelavgifta)

Til Odelstinget

Samandrag

Proposisjonen fremmer forslag om å endre heimelsgrunnlaget i avgiftsparagrafen i næringsmiddellova, så ein kan sjå matkjeda og kontrollen langs heile matkjeda i samanheng.

Det vert vist til at ved Stortingets handsaming av Landbruksdepartementets budsjett for 2003 vart det vedteke å auke ulike avgifter innanfor mat-, plante- og dyrehelsesektoren. I budsjettframlegget under kap. 1107 vart det gjort greie for at god dyrehelse og dyrevelferd i aukande grad må sjåast i samanheng med mattryggleik. I St.prp. nr. 1 (2002-2003) vart det i vesentleg omfang lagt opp til at inntekter under kap. 4114, som i hovudsak er inntekter frå næringsmiddelavgifta, skulle gje dekning for tiltak under kap. 1107 i tillegg til å dekke kostnader under kap. 1114. Dette vart gjort under føresetnad av at næringsmiddelavgiftsforskrifta sin formålsparagraf skulle endras.

Under høringa av utkastet til ny forskrift kom det fleire merknader som peika på manglande heimelsgrunnlag for den tilrådde avgiftsaukinga. Helsedepartementet og Landbruksdepartementet vurderte saka på ny og kom til at ein ikkje ville endre forskrifta og avgiftssatsane med den heimelen lova har i dag. For å kunne fylje opp Stortingets budsjettvedtak finn Helsedepartementet og Landbruksdepartementet det difor riktig å endre heimelen i næringsmiddellova.

Det blir uttala at den nye organiseringa av matforvaltninga som er vedteke, vil gjera det nødvendig å endre framtidig finansiering av matforvaltninga. Ei endring i heimelsgrunnlaget for nåverande næringsmiddelavgiftsforskrift vil derfor ha mellombels karakter. Den framtidige finansieringa av Mattilsynet gjennom m.a. avgifter og gebyr vil verte handsama i samband med framlegget av ny matlov.

Forslag til endring av næringsmiddellova vart sendt på høring i mars 2003, og det vart halde høringsmøte 25. mars 2003.

Endring i næringsmiddelavgifta er føresett i inntektsberekninga på kap. 4114 i statsbudsjettet for 2003. Endringa i heimelsgrunnlaget vil ikkje medføre ytterlegare administrative og økonomiske konsekvensar.

Merknader frå komiteen

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng, Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Bent Høie, Elisabeth Røbekk Nørve og John-Ragnar Aarset, og fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund og Per Steinar Osmundnes, viser til Stortingets behandling av Landbruksdepartementets budsjett for 2003, hvor det ble vedtatt en vesentlig styrking av bevilgningene til mat-, dyrehelse- og plantesektoren. Samtidig ble det vedtatt å øke ulike avgifter for å finansiere styrkingen. Flertallet viser til at det er nødvendig med endring i lov om tilsyn med næringsmidler mv. for å realisere avgiftsøkningene.

Flertallet slutter seg til begrunnelsen for lovendring og tiltrer forslaget til lovendring.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn Molvik, og fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold, viser til disse partiers syn på næringsmiddelavgiftsspørsmålet i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003, jf. Budsjett-innst. S. nr. 8 (2002-2003) og til høringsuttalelsen fra Næringslivets Hovedorganisasjon, Kjøttindustriens Fellesforening og Næringsmiddelbedriftenes landsforening. Norges colonialgrossisters forbund støtter også denne høringsuttalelsen som bl.a. uttrykker at tilsyn med offentlig regelverk er et offentlig anliggende og må belastes statsbudsjettet. Videre påpekes det at spørsmål om finansiering av det nye Mattilsynet, herunder bruk at avgifter for tjenester, bør behandles samlet i forbindelse med den nye matloven som det forutsettes skal iverksettes fra kommende årsskifte.

Disse medlemmer deler disse synspunktene og vil stemme imot den foreslåtte lovendringen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, støtter Regjeringens forslag til endring av næringsmiddellovens § 7 slik det fremkommer i proposisjonen. Disse medlemmer har også merket seg at spørsmålet om hva avgiftsgrunnlaget skal være, ikke omhandles i denne saken, men vil være et tema i statsbudsjettet. Disse medlemmer vil imidlertid allerede på dette tidspunkt tilkjennegi at etter disse medlemmers mening må tilsyn med matvaresikkerhet hovedsakelig dekkes over statsbudsjettet, da dette er et særdeles viktig samfunnsområde. Det er i den forbindelse også grunn til å påpeke at næringsmiddelindustrien allerede bidrar med solide summer inn til statskassen gjennom skatter og avgifter, samt at næringen bidrar til betydelig verdiskapning i samfunnet.

Uttale frå næringskomiteen

Utkast til innstilling er sendt over til næringskomiteen til uttale. I brev dagsett 27. mai 2003 uttalar næringskomiteen følgjande:

"Næringskomiteen viser til de ulike partiers respektive merknader i sosalkomiteens utkast til innstilling og har ingen ytterligere merknader."

Tilråding frå komiteen

Tilrådinga frå komiteen blir fremja av Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti.

Komiteen viser til proposisjonen og det som står føre, og rår Odelstinget til å gjere følgjande

vedtak til lov

om endring i lov 19. mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler mv. (endring av heimelsgrunnlag for næringsmiddelavgifta)

I

I lov 19. mai 1933 nr. 3 om tilsyn med næringsmidler gjøres følgende endring:

§ 7 (2) første punktum skal lyde:

I forskrifter gitt av Kongen kan ervervsdrivende pålegges å svare avgifter for å dekke utgifter ved undersøkelse og tilsyn langs matproduksjonskjeden.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i sosialkomiteen, den 3. juni 2003

John I. Alvheim Bjarne Håkon Hanssen
leiar ordførar