Justisdepartementet foreslår i proposisjonen at kompetansen
til å frata noen retten til å føre motorvogn
på grunn av straffbare forhold skal overføres
til domstolene, og at avgjørelsen skal treffes i forbindelse
med straffesaken. Departementet går inn for at overføringen
av kompetanse bare skal gjelde for førerkortreaksjoner
som er begrunnet i straffbare forhold. Forslaget omfatter følgende
reaksjoner: tap av retten til å føre førerkortpliktig
motorvogn, sperrefrist for utstedelse av førerkort, forbud
mot kjøring av førerkortfri motorvogn og tap av
retten til kjøreseddel.
Et spørsmål for seg er om tap av retten til å føre motorvogn
bør gjøres til straff. Departementet konkluderer
her med at tap av føreretten ikke bør gjøres til
straff.
I forlengelsen av forslaget om å overføre kompetansen
til domstolene behandler departementet også en del mindre
prosessuelle spørsmål i proposisjonen. Blant annet
for å begrense merbelastningen for domstolene foreslås
det at tap av føreretten skal kunne tas med i et forelegg.
Departementet foreslår at de viktigste utmålingsreglene
nedfelles direkte i loven, men går inn for at mer detaljpregede
utmålingsbestemmelser i håndhevingsinstruksen
fastsettes i en egen forskrift.
Departementet vurderer i proposisjonen om det også bør
gjøres enkelte endringer i reglene om beslag av førerkort,
men konkluderer med at de nye reglene bør få virke
noen tid før reglene om beslag eventuelt endres. Departementet
foreslår likevel noen mindre endringer som klargjør
kompetansespørsmål i politiets behandling av beslagssaken.
Departementet foreslår at det går klart frem av
loven at en polititjenestemann kan foreta beslag på landeveien
(såkalt midlertidig beslag) og foreslår videre
en klar regel om at en politijurist må treffe avgjørelsen
om å opprettholde beslaget.
Proposisjonen inneholder også et lovforslag som ikke
har noen tilknytning til forslaget om at domstolene bør
avgjøre spørsmålet om tap av føreretten. Ved
lov 15. juni 2001 nr. 63 ble reglene om gjenopptakelse
av straffesaker endret. Blant annet ble det besluttet å opprette
en egen kommisjon for å avgjøre om en straffesak
skal gjenopptas. Begjæringer om å få gjenopptatt
et vedtatt forelegg skal imidlertid fortsatt avgjøres av
domstolene. Reglene for kommisjonens saksbehandling passer ikke
så godt for domstolenes behandling av dette gjenopptakelsespørsmålet, og
det er derfor behov for egne saksbehandlingsregler for domstolene.
Departementet foreslår at reglene tas inn i straffeprosessloven § 261.
Spørsmålet om å endre saksbehandlingsreglene for
inndragning av førerkort og andre førerkortreaksjoner
som følge av straffbare handlinger, har vært reist
en rekke ganger.
Straffelovrådet har gått inn for at inndragning
av førerkort bør legges til domstolene, jf. NOU
1987:11 Promillekjøring. Justisdepartementet sluttet seg
langt på vei til Straffelovrådets prinsipielle
vurderinger, men kom til at rettssikkerhetsbetraktninger alene ikke
kunne begrunne en kompetanseoverføring. Departementet mente
derfor at andre hensyn måtte tillegges avgjørende
vekt. Blant annet under henvisning til Oslo byretts høringsuttalelse
om at en endring ville medføre "et betydelig merarbeid"
for retten, gikk departementet imot forslaget, jf. Ot.prp. nr. 65 (1987-88).
Justiskomiteen var enig i dette, jf. Innst. O. nr. 96 (1987-88),
og fremhevet blant annet den preventive virkningen av den gjeldende
ordningen samtidig som den viste til det merarbeidet en reform ville
medføre.
Under arbeidet med St.meld. nr. 21 (1999-2000) Menneskeverd i
sentrum, tok Justisdepartementet på ny opp spørsmålet
om å overføre inndragningskompetansen til domstolene.
Omtrent samtidig foreslo Strukturutvalget i NOU 1999:22 Domstolene
i første instans at spørsmålet om inndragning
av førerkort som følge av en straffbar handling
bør behandles sammen med straffesaken.
På bakgrunn av Strukturutvalgets forslag og høringsinstansenes
uttalelser tok Justisdepartementet på ny opp til vurdering
om avgjørelsesmyndigheten for ulike førerkortreaksjoner
burde overføres fra politiet til domstolene. I september
2002 sendte departementet på høring forslag til
endringer i vegtrafikklovens regler om inndragning av førerkort
mv.
I kapittel 4 i proposisjonen gjøres det rede for utenlandsk
rett.
Det grunnleggende spørsmålet som departementet
tok opp i høringsnotatet, var om kompetansen til å fastsette
tap av retten til å føre motorvogn mv. som følge
av et straffbart forhold bør overføres fra politiet til
domstolene og behandles som ledd i straffesaken. Departementets
syn før høringen var at de beste grunner taler
for å overføre kompetansen til domstolene. Departementet
antok at den økte arbeidsbelastningen for domstolene vil
ha et begrenset omfang, og at den uansett i stor grad vil oppveies
av at en god del av sakene vil bli avgjort ved forelegg.
Høringsinstansene har i hovedsak sluttet seg til de
argumentene som departementet har trukket frem til fordel for en
omlegging av systemet og har funnet fordelene mer tungtveiende enn
ulempene ved en eventuell omlegging. Når det gjelder andre
reaksjonstyper enn tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn,
er meningene derimot delte.
Høringen har styrket departementet i synet på at domstolene
som ledd i straffesaken bør behandle tap av retten til å føre
motorvogn som følge av en straffbar handling. Departementet
har særlig lagt vekt på ønsket om en
samordnet reaksjon, den domfeltes behov for en hurtigere og samlet
fastsetting av konsekvensene av den straffbare handlingen, en bedre
preventiv effekt ved raskere avgjørelser og mer generelt en
enda mer betryggende behandling av spørsmålet. Et
tilleggsargument er at en omlegging vil kunne forhindre at det blir
reist tvil om vedtakets gyldighet i forhold til EMK. Departementet
anser det for så vidt klart at en ordning der domstolene
avgjør førerkortreaksjonen som en del av straffesaken,
er den som stemmer best med EMK.
Departementet ba i høringsnotatet om synspunkter på om
tap av retten til å føre motorvogn bør
gjøres til straff dersom kompetansen til å ilegge
reaksjonen overføres til domstolene. For det tilfellet
at de aktuelle førerkortreaksjonene blir regnet som straff,
ba departementet også om synspunkter på om et
slikt rettighetstap bør være hovedstraff eller
tilleggsstraff.
Høringsinstansene er delt i synet på om domstolsfastsatt
tap av retten til å føre motorvogn skal være
straff eller ikke.
Departementet foreslår for sin del å opprettholde at
tap av retten til å føre motorvogn ikke skal være straff,
selv om avgjørelsen skal tas av domstolene.
Etter EMK står en i nasjonal rett fritt til å bestemme
om førerkortreaksjoner skal være straff eller
ikke (så lenge saksbehandlingen oppfyller de krav som EMK
setter). Og etter gjeldende rett kan også reaksjoner som
ikke regnes som straff behandles i forbindelse med en straffesak.
Hvorvidt det kan ha noen holdningsskapende virkning som fremmer
trafikksikkerhetshensyn å gjøre tap av førerett
om til straff, er etter departementets oppfatning meget tvilsomt. Tap
av retten til å føre motorvogn oppleves utvilsomt som
inngripende uavhengig av om sanksjonen regnes som formell straff
eller ikke. Allerede ved å ilegge denne reaksjonen i en
straffesak understrekes det klanderverdige ved handlingen som foranlediget
reaksjonen.
Departementet er enig med Sanksjonsutvalget i at straff bare
bør brukes der det er nødvendig for å oppnå den ønskede
effekten. I motsatt fall bør andre sanksjoner brukes i
stedet. I nødvendighetshensynet ligger det som utvalget
påpeker to underspørsmål. For det første
må det være nødvendig å kunne
sanksjonere overtredelser for å sikre at handlingsnormen etterleves
i tilstrekkelig grad. For det annet må det være
nødvendig at denne sanksjonen er straff. Det foreligger
ikke holdepunkter for at etterlevelsen av trafikkreglene vil bli
bedre om tap av føreretten gjøres til straff.
Departementet la i høringsnotatet til grunn at en kompetanseoverføring
bare bør gjelde for reaksjoner som er en følge
av en straffbar handling. Med dette som utgangspunkt drøftet
departementet hvilke reaksjoner som bør omfattes av en
reform. En rekke høringsinstanser sier seg uttrykkelig
enig i at kompetanseoverføringen bare bør gjelde
for rettighetstap som ilegges som følge av en straffbar
handling.
Førerkort kan hovedsakelig inndras av to grunner. For
det første kan førerkortet inndras dersom innehaveren
ikke lenger oppfyller de medisinske vilkårene for å inneha
det eller kravene til trafikkunnskap eller kjøreferdigheter.
For det annet kan inndragning finne sted dersom innehaveren blir
ilagt straff eller domfelt for en straffbar handling og hensynet
til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers tilsier det.
Inndragningen skal som regel gjelde for et bestemt tidsrom. Varigheten
avhenger av hva som er grunnlaget for reaksjonen.
Inndragning fordi føreren ikke lenger oppfyller vilkårene
for førerkort har ikke tilknytning til en straffbar handling.
Departementet gikk derfor i høringsnotatet inn for at tap
av føreretten på dette grunnlaget fremdeles skal
besluttes ved en forvaltningsavgjørelse på linje
med utstedelse av førerkort. Det samme ble foreslått
for vedtak om manglende edruelighet og skikkethet til å føre
motorvogn.
Departementet la derimot til grunn i høringsnotatet
at domstolene som ledd i straffesaken bør ha kompetanse
til å inndra førerkort der tap av retten til å føre
motorvogn forutsetter at føreren er ilagt straff eller
domfelt for en straffbar handling. Inndragning av førerkort
på grunnlag av en utenlandsk straffedom reiser særskilte
spørsmål. I høringsnotatet ble det lagt til
grunn som best i samsvar med forslaget ellers at den utenlandske
domstolen skal ta stilling til spørsmålet samtidig
med straffekravet.
Det er ulike oppfatninger blant høringsinstansene om
disse forslagene.
Etter departementets oppfatning bør den nye ordningen
bare gjelde reaksjoner som er en følge av en straffbar
handling. Departementet går på denne bakgrunn
inn for at politiet beholder kompetansen til å frata noen
retten til å føre førerkortpliktig motorvogn som
følge av at vedkommende ikke lenger oppfyller vilkårene
for førerkort. Det samme gjelder for reaksjoner som følger
av manglende edruelighet eller skikkethet.
Når reaksjonen er foranlediget av en straffbar handling
som det er ilagt straff for, bør kompetansen derimot overføres
til domstolene - også når reaksjonen skyldes et
straffbart forhold som ikke rammes av vegtrafikkloven. Høringen
har underbygget at dette er en hensiktsmessig kompetansefordeling.
Som en oppfølging av St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011 jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001) har vegtrafikkloven
fått en ny bestemmelse som gir hjemmel for å innføre
prikkbelastning av førerkort og tap av føreretten
på slikt grunnlag. Fullmaktsbestemmelsen sier i seg selv
lite om innholdet i et prikkbelastningssystem som vil bli regulert
nærmere i forskrift. I hovedtrekk skal prikkbelastningsordningen
gå ut på at den som blir ilagt straff ved vedtatt
forelegg (herunder forenklet forelegg) eller dom, skal få overtredelsen
registrert med normalt to prikker. Får førerkortinnehaveren
registrert åtte prikker eller mer i løpet av en
treårs-periode, skal førerkortet inndras i seks
måneder med mulighet for nedsettelse i tilfeller hvor det
foreligger særdeles formildende omstendigheter ved siste
overtredelse.
I høringsnotatet ble det vist til Ot.prp. nr. 71 (2001-2002)
hvor Samferdselsdepartementet har lagt til grunn at prikkbelastningssystemet
i hovedtrekk vil kunne bestå uavhengig av en eventuell
kompetanseoverføring. Det ble videre uttalt at tap av føreretten på grunn
av prikkbelastning bør avgjøres i forbindelse
med straffesaken enten i et forelegg eller etter domstolsbehandling.
Departementet går også etter høringsrunden
inn for at prikkbelastningsforskriften utformes slik at den enkelte
prikkbelastningen skal avgjøres i forbindelse med straffesaken
på lik linje med tap av retten til å føre
motorvogn. Hvis domstolene skulle komme til at det ikke var grunnlag
for straff, vil det heller ikke være grunnlag for prikkbelastning.
Ved å velge en løsning der prikkbelastningen tas
med i forelegget eller tiltalen og avgjøres uttrykkelig
i straffesaken, kommer det likevel bedre frem at også den
enkelte prikkbelastningen er gjenstand for domstolskontroll.
Vegtrafikkloven § 33 nr. 3 fastslår
at førerkortet (eller mopedførerbeviset) skal
inndras for minst 2 år "dersom innehaveren nekter å medvirke
til at det blir tatt utåndingsprøve, blodprøve
eller foretatt klinisk legeundersøkelse som nevnt i § 22
a tredje ledd." Dersom innehaveren også tidligere har fått
inndratt førerkortet på dette grunnlaget eller
som følge av en promilleovertredelse, skjerpes den pliktige
rettighetstapsperioden. Straffelovrådet foreslo å oppheve vegtrafikkloven § 33
nr.3, jf. NOU 1987:11 Promillekjøring.
Departementet foreslo i høringsnotatet at bestemmelsen
i vegtrafikkloven § 33 nr. 3 oppheves. Samtidig
gikk departementet inn for å oppheve de tilhørende
reglene i § 33 nr. 4 første ledd første
punktum bokstav b og fjerde punktum. Det ble vist til at inndragningshjemlene
er lite benyttet i praksis og til at man ikke har slike regler i
de øvrige nordiske land. Departementet la til grunn at
en endring på dette punktet ikke ville svekke reaksjonssystemet
mot promillekjøring, men ba om høringsinstansenes
syn.
En rekke høringsinstanser støtter forslaget
om å oppheve vegtrafikkloven § 33 nr.
3 og tilsvarende bestemmelser.
Departementet ser ikke behov for å videreføre
de aktuelle hjemlene for tap av føreretten, og opprettholder
derfor forslaget om å oppheve dem under henvisning til
begrunnelsen i høringsnotatet og uttalelsene fra flertallet
av de høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet.
I tråd med dette foreslås også det særskilte
alternativet i § 24 a annet ledd opphevet.
Med nektelse av førerkort sikter man normalt til at
en søknad om førerkort avslås under henvisning
til at ett eller flere av vilkårene i vegtrafikkloven til
bestått førerprøve, helse, edruelighet
og vandel ikke er oppfylt.
Departementet uttalte i høringsnotatet at nektelse av
førerkort etter vegtrafikklovens bestemmelse om mangelfull
vandel og edruelighet, må kunne sammenlignes med andre
situasjoner hvor et forvaltningsorgan avslår en bevillingssøknad
på grunn av svikt i søkerens personlige kvalifikasjoner.
Departementet gikk derfor inn for at nektelse av førerkort fortsatt
bør være et forvaltningsvedtak.
Noen høringsinstanser sier seg uttrykkelig enig i at
kompetansen til å nekte førerkort etter vegtrafikkloven § 24
fjerde ledd første punktum fortsatt bør ligge
hos politiet. Ingen av høringsinstansene går inn
for at kompetansen bør overføres til domstolene.
Etter departementets mening er og bør nektelse av førerkort
etter vegtrafikkloven § 24 fjerde ledd fortsatt
være overlatt til forvaltningen. Nektelse av førerkort
er et typisk forvaltningsvedtak på linje med tilbakekall
av føreretten. Etter departementets - og høringsinstansenes
- oppfatning bør domstolene ikke belastes med denne type
saker (med mindre det er tale om å prøve lovligheten
av forvaltningens avgjørelse). Det foreslås derfor
ingen endringer i § 24.
Også innehavere av utenlandsk førerkort kan nektes å føre
motorvogn i Norge. Politiet kan nedlegge kjøreforbud og
førerkortet tas i forvaring. Det er gitt nærmere
regler om den videre fremgangsmåten i førerkortforskriften.
Verken Strukturutvalget eller tidligere utvalg har utredet om
en nyordning med domstolsbehandling også bør omfatte
kjøreforbud og forvaring av førerkort. Men dersom
kjøreforbud nedlegges som følge av en straffbar
handling, kan sammenhengen med de tilsvarende reglene i vegtrafikkloven
tale for at en utlending med utenlandsk førerkort som for
eksempel blir domfelt for promillekjøring, får
saken om kjøreforbud avgjort av domstolene. Departementet
ba i høringsnotatet om høringsinstansenes syn
på dette, samtidig som det ble reist spørsmål
om begrepet forvaring bør videreføres og om den
rettslige plasseringen av bestemmelsene.
De høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet,
er enige i at domstolenes kompetanse bør være
den samme uavhengig av om retten til å føre motorvogn
er knyttet til et norsk eller utenlandsk førerkort.
Departementet er enig med de høringsinstansene som har
uttalt seg om spørsmålet og går inn for
at domstolene også bør ta stilling til om en innehaver
av et utenlandsk førerkort skal miste retten til å føre motorvogn
som følge av en straffbar handling. Reaksjonen fremstår
like mye som en sanksjon i disse tilfellene som når føreretten
er gitt av norske myndigheter. Departementet har kommet til at bestemmelsen bør
videreføres på forskriftsnivå siden den
i hovedsak gjelder praktiske detaljregler om hvordan en løser
den omstendighet at kjøreforbudet bare gjelder i Norge.
Når det gjelder valg av terminologi, må det
tas endelig stilling til dette i forbindelse med den pågående
revisjonen av førerkortforskriften. Departementet er enig
i at forvaringsbegrepet neppe bør videreføres.
Vegtrafikkloven har regler om sperrefrist for utstedelse av førerkort
som innebærer at det må gå en viss tid
før den det gjelder kan få førerkort.
Departementet reiste spørsmål om kompetansen til å fastsette
sperrefrist etter § 24 a annet ledd burde overføres
til domstolene fordi avgjørelsene treffes etter de samme
vurderinger som i inndragningssakene.
De fleste høringsinstansene som uttaler seg om spørsmålet,
går inn for at kompetansen til å fastsette sperrefrist
etter vegtrafikkloven § 24 a annet ledd overføres
til domstolene.
Departementet foreslår ingen endringer i vegtrafikkloven § 24
a første ledd. Grunnlaget for sperrefristen er også her
et straffbart forhold, og reaksjonen har derfor et element av sanksjon
ved seg. Etter departementets oppfatning er det imidlertid vel så nærliggende å rubrisere
reaksjonen som et grunnlag for nektelse som hører naturlig
inn under forvaltningens kompetanseområde. Det er særlig
to forhold som begrunner dette. For det første inntrer
sperrefristen automatisk som en direkte følge av loven
uten at det er nødvendig med noe vedtak. For det andre
er det ikke noe vilkår for at sperrefristen skal inntre
at vedkommende er ilagt straff for en straffbar handling. Departementet
ser heller ikke behov for å belaste domstolene med slike
saker.
Når det gjelder § 24 a annet ledd,
går departementet derimot inn for at kompetansen overføres
til domstolene. I disse sakene er det i motsetning til første
ledd en forutsetning for tapet at vedkommende er ilagt straff for
den straffbare handlingen. Som ellers er det da en fordel med samtidighet
i fastsettelsen av sanksjonene. At kompetansen etter § 24
annet ledd legges til domstolene, støttes dessuten av et
bredt flertall av de høringsinstansene som har uttalt seg
om spørsmålet.
Vegtrafikkloven gir politiet hjemmel til å forby kjøring
av førerkortfri motorvogn.
Departementet foreslo at domstolen som skal ta standpunkt til
straffspørsmålet, også skal kunne nedlegge
forbud mot kjøring av førerkortfri motorvogn som
følge av en straffbar handling, men bare i de tilfellene
et forbud er begrunnet i den straffbare handlingen som blir pådømt.
Departementet viste til at de samme hensynene som tilsier domstolsbehandling
av spørsmålet om føreretten skal tapes,
også gjør seg gjeldende her. I de tilfellene hvor
domstolen ikke avgjør grunnlaget for forbudet, ble det
foreslått at avgjørelsesmyndigheten fortsatt burde
ligge hos politiet. Departementet foreslo på denne bakgrunn
enkelte endringer i vegtrafikkloven slik at det skal gå klart frem
i hvilke tilfeller henholdsvis domstolen og politiet kan nedlegge
forbud mot kjøring av førerkortfri motorvogn.
Ved persontransport mot vederlag må føreren
av drosje, rutevogn mv. ha kjøreseddel i tillegg til førerkort.
I likhet med førerkortet kan også kjøreseddelen bli
nektet utstedt eller tilbakekalt. Reglene har store likhetstrekk
med reglene om førerkort, men kjøresedlenes art
og karakter har ført til enkelte forskjeller i reguleringen
av de ulike kjøreseddelreaksjonene.
Også tilbakekalling av kjøreseddel som følge
av en straffbar handling har sterke likhetstrekk med tap av retten
til å føre motorvogn på samme grunnlag. Departementet
foreslo derfor at domstolen som tar standpunkt til straffespørsmålet,
også skal kunne tilbakekalle kjøreseddel etter
førerkortforskriften. Departementet foreslo videre at tilbakekall
av kjøreseddel fordi innehaveren ikke lenger oppfyller
vilkårene for kjøreseddel etter førerkortforskriften,
fortsatt skal være en forvaltningsavgjørelse på linje
med tap av retten til å føre motorvogn på samme
grunnlag. Departementet ba særskilt om høringsinstansenes
synspunkter på om tilbakekall av kjøreseddel fortsatt
bør være regulert på forskriftsnivå eller
om bestemmelsene bør nedfelles direkte i samferdselsloven
(nå yrkestransportloven).
Flere høringsinstanser gir uttrykkelig støtte
til forslaget om å la domstolene tilbakekalle kjøreseddel etter
førerkortforskriften. Tre høringsinstanser mener at
spørsmål om å tilbakekalle kjøresedler
fortsatt bør høre under forvaltningen. Når
det gjelder plassering av hjemmelen, mener mange at man bør
velge lovs form i hvert fall i de tilfellene der kompetansen legges
til domstolene.
Departementet er enig med de høringsinstansene som har
uttalt at en kjøreseddel har liten verdi for den som er
fratatt førerkortet, og at spørsmålet
først kommer på spissen hvis førerkortet
ikke inndras eller hvis kjøreseddelen inndras for en lengre
periode enn førerkortet. Det er ikke vanskelig å tenke
seg straffbare forhold som bør lede til at vedkommende
mister retten til å drive personbefordring mot vederlag,
selv om han eller hun får beholde retten til å føre
motorvogn i andre sammenhenger. Domstolene vil etter omstendighetene
ha anledning til å idømme tap av retten til å utøve
slik virksomhet i medhold av straffeloven § 29
nr. 2. Det er etter departementets oppfatning naturlig at den særlige
hjemmelen for å tilbakekalle kjøreseddelen gjøres
tilsvarende vid, slik at begrensningen til overtredelser av vegtrafikkloven
mv. i førerkortforskriften § 7 nr. 7
bokstav h annet punktum sløyfes.
Det er etter departementets syn mer tvilsomt hvem som bør
treffe avgjørelser om tilbakekall av kjøreseddel.
Reaksjonen har på den ene side likhetstrekk med andre former
for tilbakekall av en forvaltningsrettslig bevilling. På den
annen side vil reaksjonen medføre et alvorlig inngrep for
den det gjelder som risikerer å miste levebrødet
sitt. Det vil da gi best sammenheng med reglene om andre førerkortreaksjoner
at domstolene tar stilling til fratakelse av kjøreseddel
i forbindelse med straffesaken.
I likhet med de fleste høringsinstansene som har uttalt
seg om spørsmålet, mener departementet at tilbakekall
av kjøreseddel bør nedfelles i formell lov og ikke
i forskrift som i dag. Det vises i den forbindelse særlig
til inngrepets alvorlige karakter og til likheten med tap av førerkort
som type reaksjon. For å få et mest mulig helhetlig
og oversiktlig regelverk bør også hjemlene for
nektelse, midlertidig nektelse og beslag av kjøreseddel
overføres til formell lov.
Når det gjelder nektelse, midlertidig nektelse og beslag
av kjøreseddel, går departementet inn for at vedtakskompetansen
beholdes i forvaltningen. Det vises i den forbindelse til det som
er sagt om tilsvarende reaksjoner for førerkort.
Vegtrafikkloven gir politiet hjemmel til å forby bruk
av bestemte kjøretøy, inndra kjennemerker og vognkort,
og til å ta kjøretøyet i forvaring.
Departementet ga i høringsnotatet uttrykk for at det
er mest hensiktsmessig at politiet og ikke domstolene fortsatt skal
avgjøre om det skal nedlegges forbud mot bruk av motorvogn
eller kjøretøy, selv om forbudet nedlegges som
en reaksjon på førerens atferd i trafikken.
Departementet holder fast ved dette også etter høringsrunden.
Politiets vedtak om å frata noen retten til å føre motorvogn
er enkeltvedtak. Forvaltningen har derfor adgang til å gjøre
om vedtaket til gunst for den vedtaket går ut over. Slik
beslutning fattes etter søknad til det forvaltningsnivået
som har truffet vedtak om inndragningen, det vil si politiet.
Departementets klare oppfatning har vært at det vil
være behov for å kunne ta hensyn til etterfølgende formildende
omstendigheter selv om det overlates til domstolene å fastsette
tap av føreretten og på den bakgrunn kunne omgjøre
rettighetstapet.
De fleste høringsinstansene som uttaler seg om dette
spørsmålet, mener at det fortsatt bør
være adgang til å ta hensyn til etterfølgende,
formildende omstendigheter.
Departementet holder fast ved at det også etter den
nye ordningen skal være anledning til å ta hensyn til
etterfølgende formildende omstendigheter. Ved at reaksjonen
ikke skal være straff selv i den utstrekning den fastsettes
av domstolene, er det uproblematisk å videreføre
en omgjøringsadgang for forvaltningen når dette
er hjemlet i lov. Å lempe på domstolenes avgjørelse
er imidlertid så forskjellig fra det at et forvaltningsorgan
avgjør egne vedtak, at departementet foreslår å skille
ut reglene i en egen bestemmelse, jf. utkastet til ny § 40
i vegtrafikkloven. Til forskjell fra gjeldende rett foreslås
det at nedsettelsen primært må ha sin begrunnelse
i etterfølgende forhold. Politiet bør av konstitusjonelle
hensyn ikke gis kompetanse til å overprøve domstolens
vurderinger av omstendigheter som forelå allerede på domstidspunktet,
selv om det dreier seg om forhold som domstolen ikke var kjent med.
Departementet gjennomgikk i høringsnotatet hvordan domstolsbehandlingen
ville foregå hvis reaksjonen ikke skulle anses som straff.
Forslaget i høringsnotatet innebærer at domstolen
skal avgjøre spørsmål om tap av retten
til å føre motorvogn mv. når den har
til behandling straffesaken som kan være grunnlag for førerkortreaksjonen.
Saksbehandlingen må skje etter straffeprosesslovens regler.
Avgjørelsen treffes i doms form sammen med avgjørelsen
av straffekravet. Argumentet om at domstolsbehandling ivaretar rettssikkerhetsgarantier
i større grad enn dagens administrative ordning tilsier
at domstolens fastsettelse av reaksjonen bør være
gjenstand for anke.
Ingen av høringsinstansene har hatt innsigelser mot
forslagene når det gjelder selve domstolsbehandlingen,
og departementene følger opp forslaget fra høringsnotatet.
Som et alternativ til domstolsbehandling, foreslo departementet
at det skal være adgang til å avgjøre rettighetstapet
ved forelegg uansett om reaksjonen regnes som straff eller ikke.
Det ble vist til at samtlige offentlige utvalg og arbeidsgrupper
som har foreslått domstolsbehandling, har ment at tap av
retten til å føre motorvogn bør kunne
avgjøres ved forelegg hvis straffekravet avgjøres
på denne måten. Departementet begrunnet forslaget
med at de aktuelle sakene dermed kan avgjøres på en
rask og kostnadseffektiv måte. Videre ble det uttalt at
dersom tap av førerett tas med i forelegget, må den
siktede vedta både straffen og førerkortreaksjonen.
Det ble ikke åpnet for bare å kunne vedta det
straffbare forholdet og ikke tapet av retten til å føre
motorvogn.
Av høringsinstansene er det bare én instans
som har motforestillinger mot en adgang til å vedta tap
av retten til å føre motorvogn ved forelegg. For øvrig
gir høringsinstansene uttrykkelig eller underforstått
støtte til at reaksjonene skal kunne vedtas ved forelegg.
Departementet holder fast ved at det bør innføres en
adgang til å avgjøre spørsmålet
om tap av førerett ved forelegg. I motsatt fall vil domstolene
kunne få en betydelig merbelastning i slike saker. Departementet
ser få betenkeligheter med en foreleggsordning. Vanligvis
vil det dreie seg om kurante avgjørelser basert på forskrifter
som angir standardiserte perioder for tapet av førerett,
slik at vedkommende ikke vil ha noen fordel av å bringe
saken inn for domstolene.
Den foreslåtte utvidelsen av foreleggskompetansen gjør
det nødvendig å endre straffeprosessloven §§ 255
og 256.
Etter vegtrafikkloven kan førerkortet beslaglegges som
en midlertidig reaksjon. Vilkåret for beslag er at det
er sannsynlighetsovervekt for at vedkommende har begått
en straffbar handling som senere kan medføre tap av retten
til å føre motorvogn.
Når den siktede ikke samtykker i beslag og senere ikke
vedtar forelegg, vil tingretten etter den nye ordningen måtte
behandle førerkortsaken i to omganger: Først må den
ta stilling til om beslaget skal opprettholdes og deretter må den
behandle straffesaken. For departementet har det vært viktig å utforme
reglene slik at reformen ikke svekker domstolenes forutsetninger
for å foreta en hurtigere straffesaksbehandling. Departementet
ba på denne bakgrunn høringsinstansene om å komme
med innspill til hvordan man kan gjøre tingrettens behandling
av beslagsspørsmålet mindre ressurskrevende. Departementet
lanserte selv tre mulige løsninger, men var åpen
for alternative forslag.
Meningene er delte blant de høringsinstansene som har
uttalt seg om hvorvidt beslagsreglene bør endres.
Departementet har i lys av høringsuttalelsene vurdert
om det er grunn til å endre saksbehandlingsreglene for
beslag av førerkort. Både fordelene for den siktede
med en hurtig saksbehandling og hensynet til påtalemyndighetens
og domstolenes arbeidsbelastning tilsier at beslagsreglene utformes
slik at man så langt råd er, søker å unngå dobbeltbehandling ved
først domstolsprøving av beslag og senere behandling
av tap av føreretten. Samtidig er domstolsprøving
av beslaget en viktig rettssikkerhetsgaranti for den beslaget retter
seg mot når han eller hun ikke samtykker i politiets beslag
og saken eventuelt trekker ut i tid.
Departementet mener at forholdet til reglene om beslag bør
vurderes på nytt etter at de nye reglene har fått
virke en stund, men foreslår likevel en mindre endring
i vegtrafikkloven § 33 nr. 5 som bl.a. tar sikte på å klargjøre
kompetansespørsmål knyttet til politiets behandling
av beslagssaken.
Et spørsmål som reiser seg ved overføring
av saker til domstolene, er om den siktede skal ha krav på forsvarer
under rettssaken. Departementet drøftet i høringsnotatet
om det er behov for å utvide retten til offentlig oppnevnt
forsvarer, men kom til at de nåværende reglene
er tilstrekkelige.
De fleste høringsinstansene som har uttalt seg om spørsmålet
er enig med departementet i at det ikke er grunn til å utvide
reglene om den siktedes rett til offentlig oppnevnt forsvarer.
Høringsrunden har styrket departementets oppfatning
om at det ikke er grunn til å utvide den siktedes rett
til offentlig oppnevnt forsvarer. Domstolene vil ved behov kunne
oppnevne forsvarer i medhold av straffeprosessloven. At det er nedlagt
påstand om tap av retten til å føre motorvogn
vil etter omstendighetene kunne være utslagsgivende i den
vurderingen. Noen lovendring er imidlertid ikke nødvendig.
Ved inndragning av førerkort etter vegtrafikkloven er
minsteinndragningstider inntatt i loven. Etter den generelle bestemmelsen
er det derimot overlatt til politiets skjønn å fastsette
inndragningstiden. Inndragningstiden fastsettes likevel relativt
skjematisk og er basert på langvarig praksis etter håndhevingsinstruksen.
I høringsnotatet ble det understreket at en forutsetning
for en eventuell reform er å videreføre dagens praksis
om hvor lenge retten til å føre motorvogn skal være
tapt. Retningslinjene i håndhevingsinstruksen vil imidlertid
ikke være bindende for domstolene. Departementet ønsket
derfor høringsinstansenes synspunkter på hvordan
dette best lar seg gjøre med den nye ordningen, men gikk
primært inn for at det fastsettes bindende forskrifter
som bygger på reglene i håndhevingsinstruksen.
Blant høringsinstansene er det delte oppfatninger om
dagens praksis bør videreføres, men de fleste
som har uttalt seg om dette, synes å støtte departementets linje.
De mest sentrale utmålingsreglene bør etter
departementets mening fortsatt komme til uttrykk direkte i vegtrafikkloven,
jf. utkastet til § 33 nr. 1 annet til femte ledd.
De særskilte utmålingsreglene foreslås derimot
opphevet. Ettersom de nærmere reglene om fastsetting av
tap av førerett er temmelig omfattende, går departementet
inn for at disse reglene blir fastsatt i forskrift.
Departementet foreslo i høringsbrevet at det skal være
en viss adgang for domstolene til å gå under de lov-
og forskriftsbestemte minstetidene. Et forslag departementet viderefører
i forslaget til § 33 nr. 1 siste ledd. Bakgrunnen
for forslaget er at et skjematisk regelverk har den ulempe at det
kan fremstå som urimelig firkantet i enkelttilfeller. Det
vil gi lite mening om politiet skal ha kompetanse til å fravike
minstetidene på grunn av etterfølgende forhold,
hvis ikke også domstolene skal ha slik kompetanse der tilsvarende
omstendigheter foreligger allerede på domstidspunktet.
Med en slik sikkerhetsventil er departementet ikke enig med de høringsinstansene
som mener at det er betenkelig å videreføre dagens
praksis.
Straffeprosessloven § 261 gir kapittel 27 om gjenopptakelse
tilsvarende anvendelse ved gjenopptakelse av saker som er avgjort
ved vedtatt forelegg så langt de generelle reglene passer.
Begjæringen må imidlertid settes frem for lagmannsretten
mens en eventuell ny behandling av saken foretas ved tingretten.
Bestemmelsen ble revidert ved lov 15. juni 2001 nr.
63. Lovendringen trer i kraft samtidig med de øvrige lovendringene
om gjenopptakelse av straffesaker. Begjæringer om gjenopptakelse
av forelegg skal etter ikrafttredelsen ikke lenger settes frem for
lagmannsretten, men for tingretten. Siden vedkommende tingrett ikke
tidligere har tatt stilling til saken, fant man ikke tilstrekkelig
grunn til å legge også slike avgjørelser
til kommisjonen.
Dommer Tor Langbach ved daværende Trondheim byrett har
i brev til departementet tatt til orde for at det er hensiktsmessig å endre
straffeprosessloven § 261 før ordningen
med gjenopptakelseskommisjon trer i kraft.
Departementet er enig i at henvisningen til straffeprosessloven
kapittel 27 ikke gir den beste løsningen, ettersom de generelle
saksbehandlingsreglene der er tilpasset ordningen med en egen kommisjon som
skal ta stilling til gjenopptakelsesbegjæringer. Selv lest
i lys av reservasjonen om at reglene bare gjelder så langt
de passer, er saksbehandlingsreglene for kommisjonen ikke godt egnet
for domstolenes behandling av en begjæring om gjenopptakelse
av et forelegg. Etter departementets oppfatning vil det være
mer hensiktsmessig at saksbehandlingen etter § 261
følger de nåværende reglene i kapittel
27 om domstolenes behandling av begjæringer om gjenopptakelse
så langt disse reglene passer. Departementet foreslår
derfor at et utvalg av saksbehandlingsreglene i kapittel 27 innarbeides
i § 261.
De foreslåtte lovendringene vil medføre noe
merarbeid for domstolene som må ta stilling til et eventuelt
tap av retten til å føre motorvogn i tillegg til straffekravet.
Departementet vil følge nøye med på hvor
stor merbelastningen blir.
Som for domstolene må det påregnes noe merarbeid
for påtalemyndigheten ved at førerkortspørsmålet
må prosederes under hovedforhandling i tingretten. Dette
arbeidet antas likevel å bli oppveid av at politiet spares
for den forvaltningsmessige behandlingen av førerkortspørsmålet
etter at dom er avsagt.
Politidirektoratet bruker i dag ca. 1 årsverk på å behandle
klager i førerkortsaker. En rekke av disse klagene gjelder
tap av retten til å føre motorvogn som nå foreslås
behandlet i straffeprosessuelle former. På dette punktet
vil forslagene derfor spare politiet for arbeid.