I proposisjonen legges fram forslag til ny lov som skal sikre
det nødvendige rettslige grunnlaget for at staten i forbindelse
med matforvaltningsreformen kan overta formuesposisjoner fra kommunene
og kommunalt eide selskaper i tråd med de prinsippene som
ble lagt til grunn ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 8 (2002-2003) Om ny organisering av matforvaltningen m.m., jf.
Budsjett-innst. S. nr. 8 Tillegg nr. 1 (2002-2003). Følgende
oppgaver som i dag utføres av kommunale og interkommunale
næringsmiddeltilsyn (KNT) skal overføres til staten
ved Mattilsynet fra 1. januar 2004:
næringsmiddeltilsyn som i
dag er et kommunalt ansvar, herunder tilsyn med drikkevann,
næringsmiddeltilsyn og kjøttkontroll som
i dag er et statlig ansvar, men som utføres av KNT etter delegert
fullmakt fra SNT.
Det økonomiske oppgjøret vil ha tre hovedelementer:
overføring av personell som
er satt til å løse de oppgaver som staten skal
overta,
overføring av eiendeler som er anskaffet for å løse
de oppgaver som staten skal overta,
utgifter til drift.
Det er lagt til grunn at en vil anvende reglene for virksomhetsoverdragelse
etter arbeidsmiljølovens kapittel XII A for overføring
av personell fra kommunene og kommunalt eide selskaper til Mattilsynet. Ved
virksomhetsoverdragelse følger de tilsatte sine arbeidsoppgaver
over i ny virksomhet. De tilsatte i kommunene eller kommunalt eide
selskaper som innehar stillinger hvor vesentlige deler av oppgavene blir
overført til Mattilsynet, har slik rett til å følge med
oppgavene over til Mattilsynet.
Når det gjelder eiendeler er det som et hovedprinsipp
lagt til grunn at staten har rett og plikt til å overta eierskapet
til de formuesrettslige posisjoner som benyttes for å løse
de oppgavene som staten skal overta. Når det gjelder fast
eiendom (tomter, bygninger og lokaler) er det imidlertid forutsatt
at det bør gjøres konkrete vurderinger slik at
fast eiendom i utgangspunktet bare tas over i de tilfeller hvor
dette anses som hensiktsmessig for begge partene. Det er lagt til grunn
at kommunene og kommunalt eide selskaper ikke bør få erstattet
en eventuell alternativ verdi av formuesgjenstander som disponeres
for å løse de oppgaver som skal overføres
til staten. Det legges på denne bakgrunn opp til at det
foretas et økonomisk oppgjør som medfører
at staten overtar de økonomiske forpliktelsene som er knyttet
til de aktuelle formuesgjenstandene. Som i helseforetaksreformen
er det forutsatt at en statlig overtakelse av eiendomsposisjoner
fra kommunene/KNT i forbindelse med at tilsynsoppgaver
overføres til staten, blir hjemlet i lov. Det legges opp
til at det på dette grunnlag gjennomføres drøftinger
og forhandlinger med berørte kommuner om hvilke årsverkrammer
og hvilke formuesgjenstander som skal overføres.
Når det gjelder utgifter til drift, vil spørsmål
i tilknytning til uttrekk av driftsmidler bli lagt fram i St.prp.
nr. 66 (2002-2003) Kommuneproposisjonen.
Det er lagt opp til en framdrift som bl.a. skal sikre at Mattilsynet
kan ha en helhetlig tilnærming til bemanningen av den nye
organisasjonen høsten 2003. Etter departementets syn vil
det være av vesentlig betydning at det rettslige grunnlaget
er avklart innen forhandlingene og drøftingene mellom partene
starter opp. Departementet har derfor fremmet bestemmelsene i egen
lov, med sikte på at den kan behandles av Stortinget våren
2003. For nærmere omtale av arbeidet med overføring
av personell og formuesposisjoner fra kommunene til staten, vises
til St.prp. nr. 66 (2002-2003) Kommuneproposisjonen. Landbruksdepartementet
har ikke funnet det nødvendig å ta inn bestemmelser
i loven som beskriver de kommende endringene i ansvars- og oppgavefordelingen innen
matforvaltningen utover det som følger av lovforslagets § 2.
Landbruksdepartementet sendte ut lovforslaget på høring
28. februar 2003 med høringsfrist 11. april 2003.
Høringsrunden avdekket ikke vesentlige innvendinger til
hovedinnholdet i lovforslaget.
Lovforslaget legger opp til at det gjennomføres forhandlinger
mellom den enkelte kommune og staten om hvilke konkrete formuesgjenstander
som skal overtas av staten i medhold av loven. Både den
enkelte kommune og staten vil ha et merarbeid knyttet til dette.
Det vil videre oppstå kostnader i tilknytning til tvistenemndas
virksomhet. Staten vil dessuten ha merutgifter forbundet med å følge
opp kontraktsforhold som staten trer inn i. Hovedsakelig vil dette
gjelde oppfølging av husleieavtaler. Disse merutgiftene må dekkes
innenfor rammen av midler som bevilges til omstilling i matforvaltningen.