Kultur- og kyrkjedepartementet legg i proposisjonen fram forslag
til endringar i lov 20. desember 1985 nr. 108 om folkebibliotek.
Lovendringsforslaget knyter seg til lov om folkebibliotek § 4,
som vert foreslått endra slik at kommunane vil kunne samarbeide
med statlege institusjonar om folkebibliotektenester, og det vert
opna for at departementet kan gjere unnatak frå kravet
om at det skal vere eit bibliotek i kvar kommune - men berre som
forsøksprosjekt. Tilsvarande vert lov om folkebibliotek § 8
foreslått endra for å gje rom for å prøva ut
alternative måtar å organisere bibliotekoppgåvene på regionalt
nivå, ved å gje departementet høve til å gjere
unnatak frå kravet om at det skal finnast eit fylkesbibliotek
i kvar fylkeskommune. Men også dette gjeld forsøksprosjekt.
Vidare vert andre ledd, krav om at fylkesbiblioteket skal vere knytt
til eit folkebibliotek, fjerna for å gje rom for meir fleksible
løysingar. Til sist vert det foreslått å fjerne
tilvisinga til Statens bibliotektilsyn i § 13.
Lovframlegget er mindre omfattande enn dei endringane som vart
foreslått i eit notat departementet sende på høyring
hausten 2002. Dette har samanheng med at det er varsla ein større
revisjon av folkebiblioteklova som ledd i eit meir generelt utviklings- og
utgreiingsarbeid på bibliotekfeltet. I samsvar med eit
gjennomgåande synspunkt i høyringsfråsegnene er
departementet kome til at det mest formålstenlege vil vere å vurdere
alle substansielle endringar i lys av den samla gjennomgangen som
det er meininga å ta til med i nær framtid.
Proposisjonen viser m.a. til St.meld. nr. 22 (1999-2000) Kjelder
til kunnskap og oppleving, den såkalla ABM-meldinga, og
eit nytt fellesorgan som også skulle arbeide med arkivspørsmål.
Arbeidstittelen var ABM-utvikling - Kulturdepartementets samordningsorgan
for arkiv, bibliotek og museum. ABM-utvikling er no oppretta og
er i operativ funksjon frå 1. januar 2003.
I meldinga vart det òg vist til behovet for tettare samhandling
mellom folkebiblioteka og fag- og forskingsbiblioteka.
Det ideelle målet, heitte det, var å få til
eit tilnærma saumlaust bibliotektilbod, dvs. at brukarane
ikkje skal måtte tenkje på kva type bibliotek dei
vender seg til når dei treng bibliotektenester.
I notatet med framlegg til endringar i lov om folkebibliotek
som departementet sende på høyring hausten 2002,
er det vist til at ein i nær framtid vil setje i gang ei
større utgreiing og evaluering av heile folkebiblioteklova,
og at ein her også vil ta opp spørsmålet
om ei ny lov som omfattar alle typar bibliotek for å setje
tanken om eit saumlaust bibliotektilbod ut i livet.
Det går fram av proposisjonen at det må utgreiast nærmare
kva for verkemiddel som kan vera formålstenlege
for å leggje til rette for eit meir samordna og saumlaust
biblioteksystem. Om ei felles lovgjeving vil vere vegen å gå,
er enno eit ope spørsmål. Kultur- og kyrkjedepartementet
vil i samråd med Utdannings- og forskingsdepartementet
og ABM-utvikling - Statens senter for arkiv, bibliotek og museum
vurdera korleis eit vidare utgreiings- og utviklingsarbeid på bibliotekfeltet
skal leggjast opp.
Lovendringsforslaga i høyringsnotatet gjaldt i hovudsak
følgjande punkt:
Folkebiblioteklova § 4
første ledd om kommunale folkebibliotek. I staden for å påleggje
kommunane å ha folkebibliotek ville ein påleggje
dei å yte folkebibliotektenester, for å leggje
til rette for meir fleksible organisatoriske løysingar.
Folkebiblioteklova § 8 om fylkesbibliotek.
Forslaget ville fjerne kravet om eit fylkesbibliotek i kvart fylke
og kravet om at fylkesbiblioteket skal vere knytt til eit folkebibliotek.
Folkebiblioteklova § 9 første
ledd. Lovpålegget om at fylkesbiblioteka skal ha ansvaret
for fjernlånsverksemda, vart foreslått oppheva
saman med pålegget om å ha ein felles plan for å skaffe og
oppbevare litteratur og føresegna om at fylkesbiblioteka
kan drive mobil bibliotekteneste.
Folkebiblioteklova §§ 5 og 8,
som pålegg kvar kommune og fylkeskommune å ha
fagutdanna biblioteksjef og fylkesbiblioteksjef, vart foreslått fjerna
som ei oppfølging av prinsippa i oppgåvefordelingsmeldinga.
Tilvisinga til Statens bibliotektilsyn i § 13
vart foreslått fjerna.
Hovudtendensen i høyringsfråsegnene er at ein ber
om at berre dei heilt nødvendige endringane i folkebiblioteklova § 13,
som følgje av at Statens bibliotektilsyn ikkje eksisterer
frå 1. januar 2003, vert gjennomførte
no, og at dei materielle endringane vert utsette til konsekvensane
er utgreidde i ein større samanheng.
Mange av høyringsfråsegnene og også debatten
i media gav uttrykk for stor uro i samband med dei føreslåtte
endringane i folkebiblioteklova § 4. Mange støtta
prinsippa om auka sjølvstyre og meir samarbeid med andre
kommunar, fylkeskommunar og statlege instansar, men uttrykte samstundes
frykt for at den føreslåtte endringa ville føre
til eit dårlegare bibliotektilbod, og at konsekvensen ville
verte eit svært ulikt bibliotektilbod i kommunane. Bakgrunnen
for dette synspunktet er at mange kommunar slit med dårleg økonomi,
og at dei derfor i sine budsjett må prioritere lovpålagte
oppgåver. Dette går ut over andre tenester.
Vidare peika forslaget om å fjerne kompetansekravet
i §§ 5 og 8 seg ut som ei endring det
var stor motstand mot. Fleirtalet av høyringsinstansane
meinte at ein bør halde på kompetansekravet, anten
slik det er i dag, eller ved at lovpålegget vert endra
til eit krav om at kommunen skal ha personale med bibliotekfagleg
kompetanse knytt til sitt bibliotektilbod.
Departementet har kome til at det er for tidleg å gjennomføre
nokre av dei forslaga til endringar som vart lagde fram i høyringsnotatet,
særleg med tanke på det planlagde utgreiingsarbeidet.
Fleire av høyringsinstansane peika på at det er
forhasta å endre lovgrunnlaget for tenester som verkar
direkte på biblioteknettverket, og som vil ha verknad på utviklinga
av det saumlause bibliotektilbodet.
Eit stort fleirtal av dei høyringsinstansane som kom
med innspel, åtvara mot å fjerne kompetansekravet
til biblioteksjefar i kommunar og ved fylkesbibliotek. Departementet
har vurdert dei innkomne fråsegnene og vil på bakgrunn
av desse gjere framlegg om å halde på kompetansekravet
til konsekvensane av å fjerne det er betre utgreidde i
samband med utviklinga mot det saumlause bibliotek.
Då eventuelle endringar i lovverket som ei oppfølging
av den komande utgreiinga vil kunne ta tid, finn departementet det
likevel tenleg å endre lova på nokre område
på det noverande tidspunkt. Mellom anna vil ein leggje
betre til rette for forsøksverksemd med samarbeidskonstellasjonar
som eventuelt vil kunne følgjast opp med ytterlegare endringar
i neste runde.
Det er kommunane som har ansvaret for dei lokale folkebiblioteka,
medan det er fylkeskommunen som har ansvaret for fylkesbiblioteka,
jf. folkebiblioteklova § 2.
Biblioteka er inne i ei omstillingstid som gjer at dei bør
stimulerast til å utvikle nye og alternative samarbeids-
og samordningsmodellar for organisering av bibliotektenester, både
på lokalt og regionalt nivå. Særleg er
det viktig at dei mange små bibliotekeiningane på kommunenivå kan
utvikle samarbeid over kommunegrensene.
For å få til eit tids- og kvalitetsmessig bibliotektilbod
rundt om i landet vurderer departementet det slik at bibliotekfeltet
bør utviklast mot større, og fagleg og økonomisk
sterkare folkebibliotekeiningar. Departementet la derfor fram eit
forslag om å fjerne kravet om eit bibliotek i kvar kommune
og erstatte det med eit krav om at kvar kommune skulle vere ansvarleg
for dei lokale folkebibliotektenestene.
Mange av høyringsfråsegnene og debatten i media
var knytte til forslaga om endringar i folkebiblioteklova § 4
om kommunale folkebibliotek, fordi ein frykta at ei slik lovendring
ville medføre at kommunane ville leggje ned folkebiblioteka
og sende innbyggjarane til nabokommunens bibliotek for å spare pengar.
Mange såg føre seg ei rasering av biblioteknettverket
som ville resultere i eit langt dårlegare bibliotektilbod.
Ein del av det som kom fram i debatten, bygde på feil forståing
av forslaget, då ein trudde at kommunane ville stå fritt
til å kutte tilskotet til folkebibliotektilbodet. Det faktiske
forholdet var at også etter forslaget ville kommunane ha
plikt til å gje eit bibliotektilbod. Dersom ein kommune
skulle finne at det ville vere ei rasjonell løysing å samarbeide
med nabokommunen om bibliotekdrifta, ville dette måtte byggje
på ei økonomisk forpliktande avtale.
Det er departementets vurdering at dei ressursane som vert løyvde
til bibliotekdrift, betre vil kunne nyttast til eit tidsmessig bibliotektilbod
ved utvida samarbeid med andre institusjonar.
Departementet har vurdert dei innkomne høyringsfråsegnene
og er kome fram til at det er for tidleg å følgje
opp forslaget. Ein vil ikkje på det noverande tidspunkt
gjere slike endringar i lovverket som kan gje signal om at kommunane
og fylkeskommunane står friare til å spare inn
på løyvingane til biblioteksektoren, når
tankane bak forslaget er ei fagleg kvalitetsreform, ikkje ei rasjonaliseringsreform.
Når det er teke til orde for eit større utgreiingsarbeid
på bibliotekfeltet i nær framtid, finn departementet
det no formålstenleg å leggje til rette for breiare
forsøksverksemd med sikte på meir samarbeid på biblioteksektoren
ved å ta inn ein heimel for unnatak frå kravet om
at kvar kommune skal ha eit folkebibliotek og kvar fylkeskommune
skal ha eit fylkesbibliotek.
Kravet om at fylkesbiblioteket skal vere knytt til eit folkebibliotek,
er foreslått fjerna for å gje fylkeskommunen noko
større handlingsrom med omsyn til organisering av dei regionale
folkebibliotektenestene.